Na dik 400.000 km in 2 hothatches van Seat heb ik 2 maanden geleden de overstap gemaakt naar een Exeo Sedan. In 2005 stapte ik in een splinternieuwe Leon FR met de 150 pk TDi motor. Daarvoor heb ik een VW golf gereden met 105 pk dus de stap vooruit was enorm. Na 190.000 km heb ik hem in 2007 ingeruild voor een Leon II FR met de 170 pk TDi motor. Qua wegligging en motor een hele fijne auto zeker wanneer je veel op de weg zit. Maar voor het gezin, de kinderwagens en de caravan helaas niet langer geschikt voor mij. Na 235.000 km in minder dan 3 jaar heb ik de overstap gemaakt naar een Seat Exeo.
De Exeo rijd ik nu een maand of 3 en heeft al weer zo'n 23.000 km meer op de klok staan dan de stand van 34.000 waarmee ik hem kocht. De Exeo is een stukje zwaarder dan de Leon en zodoende geschikt om onze caravan te trekken. De kwaliteit/afwerking is een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de Leon's maar de wegligging is om een beetje verdrietig van te worden. Ondanks 143 pk uit het 2.0 TDi blok mis ik het vermogen van mijn voorgaande auto's wel.
Toch zijn er ook genoeg sterke punten aan deze Exeo, hij is erg compleet zo is hij oa voorzien van Xenon, koelkastje in dashboard, electrische zonnescherm voor de achterruit en parkeersensoren. Ander voordeel is dat ik wat rustiger rijdt en dat scheelt dan weer in portomonaie

Gr. Peter
Wat foto's van de Exeo en de Leons: