E36 BMW M3 GT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.

Origineel of Race trim?

Origineel
68
59%
Race Trim
47
41%
 
Totaal aantal stemmen: 115

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Reind » 10 nov 2010, 19:42

Origineel houden. Absoluut.

De gewichtsbesparingen die je nu hebt gecreerd in racetrim merk je waarschijnlijk niet eens. Daar heeft hij teveel vermogen voor en zijn de gewichtbesparingen te gering. Neem eens wat balast mee in de vorm van een bijrijder. Kun je vergelijken hoeveel dat de acceleratie beinvloed. Ik betwijfel of je dat bewust merkt.

En btw; een standaard m3 loopt ook ECHT hard hoor!!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Spijkerhard » 10 nov 2010, 20:03

Orgineel maken en terugzetten!!! (Of gewoon zo laten staan)

Die GTs krijgen verzamelwaarde, kijk zo hier en daar maar op verkoop sites, zeker die met weing km's.
voor fun (circuit) kun je net zo goed een "standaard" M3 gebruiken....

Alleen als je wilt "showen" (op de weg) zou ik zeggen orgineel maken en rijden maar...

Ik zag er 1 in Eindhoven staan, maar was zonde om op het circuit te gaan gebruiken, dus toch maar een gewone M3 aangeschaft...

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Rupie » 10 nov 2010, 20:11

Racetrim, no doubt!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Michel P » 10 nov 2010, 20:12

Kasteel schreef:Ik lees veel reacties met origineel houden, maar hebben die mensen die afbeeldingen niet gezien ofzo?
Persoonlijk vind ik 'm goed aangepast, niet te ver en zou het 100% zo laten.
+1 wat ik al schreef, heerlijke mods, met respect voor de auto, terug bouwen kan altijd nog bij verkoop!

Michel

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door InjectTheVenom » 10 nov 2010, 20:29

Simpel, origineel maken. Een auto die er zo superstrak uit ziet zou ik van m'n leven nooit niet op een circuit willen hebben!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28640
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Martijn_bmw » 10 nov 2010, 20:35

origineel maken!

doodzonde als je deze kan afschrijven door een foutje op het circuit... :cry:

voor circuit gebruik een "gewone" m3 gebruiken :wink:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door steve smith » 10 nov 2010, 22:15

Beetje zitten dubben hoe dit te zeggen: Als je daily een e60 M5 is hoef je niet te tobben met een e36 als circuitauto. Botte tekst, maar een "sportauto" is het niet, zoals de naam Gran Tourismo ook al aangeeft. Daarvoor zijn geschiktere producten binnen je handbereik. Indien het mijn auto zou zijn zou ik 'm meer in de "GT" stijl modificeren. Een beetje verder gaan waar BMW stopte. De vloermat ging zowieso terug: zoals jij alle dreunplaat laat zitten is het zinloos om het tapijt eruit te halen. Pak desnoods een ander tapijt om te versnijden om de kooi heen. Er worden tenslotte zat auto's gestript en een nieuwe kost ook niet heel de wereld. Dat beetje gewicht kun je op andere onzichtbare plekken wel terug pakken, denk een carbon kap in kleur gespoten, alu bumpersteunen en een hele hoop gaten in de bumperbalk. Desnoods nog een gespoten GFK achterklep. Het moet makkelijk kunnen om alles wat een M3 GT een M3 GT maakt erop te hebben en toch een hoop gewicht te sparen. Die achterbank zijn de kilo's ook niet, dus desnoods een andere GT achterbank versnijden om de kooi heen.

Dit effect:

Afbeelding

Het enige wat versneden is zijn de losse driehoekjes alcantara naast de achterbank. Die zijn makkelijk te herbekleden, bestellen of nieuw te maken indien ooit nodig.

Indien je niet veel actief circuitgebruik met de auto doet zou je ook de voorbeugels van de kooi weg kunnen halen, dan hou je wel een groot gedeelte van de stijfheid + rolbescherming, maar kun je een stuk normaler zitten. Mijn stoel zou een Recaro Speedster CS zijn, wel verstelbaar maar compatible met 4-pnts gordels voor een dagje spelen. Bekleden in de juiste bekleding en gaan.... Voor een e36 levert Recaro gelukkig wel een extra diepe console i.t.t. e46. Straatgordels zijn ook wel lekker met straat gebruik, het kan dan allebei samen gemonteerd worden. Is misschien een andere benadering, maar het is een haalbare middenweg....

Per saldo denk ik dat je dan meer M3 GT hebt en minder "kaalgeraapte groene e36", die beter geschikt is voor de dubbelrol.

(BTW een GT is de enige e36 die politiek verantwoord witte knippers voor en oranje knippers achter mag voeren..... :wink: Zo waren ze nu eenmaal!)

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door JWD » 10 nov 2010, 23:36

Hmmm.... het wordt er niet makkelijker op.

@Steve Smith

Kijk dat zijn nog eens adviezen waar ik serieus iets mee kan.
Een mooie combinatie tussen race en origineel zou ook een zeer goede optie zijn, niet de 'rammelbak' zoals het nu is maar toch nog een beetje racey karakter.
Dat ik een volbloed racer zou kunnen bouwen klopt, sterker nog, ik heb al een M3 3.2 die nog kaler is dan kaal alleen zit daar geen kenteken op (heeft er ook nooit op gezeten).
Maar door gebrek aan tijd (of zin) kan ik niet elke keer de aanhanger achter mijn M5 :lol: hangen om mijn racertje uit te laten op een trackday of iets.
Om de drempel te verlagen zou ik dus het liefst een auto willen die ik 's ochtends start en over de weg op mijn gemak naar het circuit stuur en daar toch nog enigszins het idee heb dat ik serieus aan het racen ben ;).
Iets anders bouwen zou ook kunnen maar dit staat er al dus waarom niet.
Als ik eenmaal weer door het race virus gegrepen wordt kan het best zijn dat ik heel snel zeg, GT terug naar origineel en op naar het museum maar voor nu is dit het dilemma wat er ligt. :hmmm:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Petrolhead Tom » 10 nov 2010, 23:53

Wel een heerlijk dilemma :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43207
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Arthur » 11 nov 2010, 08:58

Ik meende al dat je nog een M3 had staan. Kun je daar geen kenteken bij krijgen? En dan deze houden als verzamelobject. Wat daar ook mee bedoelt wordt :roll: Ik ben geen verzamelaar en heb het geld en de ruimte en er ook niet voor. Maar met een E60M5 en een "kale" E36 M3 dan deed ik deze gewoon weg. Moet er wel een kenteken op de "kale" kunnen. Lukt dat niet dan gewoon afraggen die ouwe meuk. Het blijft een E36 :whistle:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Rupie » 11 nov 2010, 09:05

+1 :)

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door JWD » 11 nov 2010, 14:27

Ik denk dat ik er redelijk uit ben.
Het wordt een compromis maar wel een leuke naar mijn idee.
De GT wordt gedeeltelijk aangekleed met de originele spullen zoals de middenconsole (met carbon asbakken) en de vloerbekleding gaat ook weer terug tegen het gerammel.
De race kuipjes krijgen Mexico groen leder in het midden en alcantara met groene sticksels aan de buitenkant exact zoals de normale zetels (alleen een kilootje of 15 lichter p/stuk).
De achterbank laat ik er uit aangezien de neerklapbare delen alleen al net zoveel wegen als een gemiddeld kind.
Daarvoor in de plaats wil ik dat deel wel bekleden a la M3 GTS.
Afbeelding

De kooi wordt British Racing Green en de Sparco blusser gaat van voor naar achter de stoelen, beter goed gestolen dan slecht verzonnen niet waar? :P
Qua gewichtstoename zit ik dus vrij safe alleen moet ik nog even kijken hoe ik de achterruimte netjes strak ga krijgen, MDF platen lijken me niet echt de oplossing.

Dan rijden ermee en kijken hoe lang alles goed blijft functioneren, na een tijdje alles in de revisie alle aftermarket stuff eruit, interieur erin, gele achterknippers er op en weer warm in de garage, ja 't is 'maar' een oude E36 maar wel eentje waar er tegen die tijd niet veel meer dan 300 van op de wereld rondrijden.

Ik dank iedereen voor de verhelderende inzichten :thnx:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Joy » 11 nov 2010, 14:38

Helemaal goed :thumbup: Niks aan toe te voegen. Zo zou ik het ook doen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door GTRene » 11 nov 2010, 15:00

helemaal goed, ik zou ook voor een mooi compromis gaan...wel lichter en sportiever.

ow, dat stuur zou der zeker uit gaan als je toch gaat verfraaien, zo'n ding is lelijk :bag: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 nov 2010, 15:29

Super!! Dat gaat heel mooi worden :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2010, 16:10

Gaaf plan. Een soort van clubsport versie is wel gaaf idd.

Met een GT heb je eigenlijk een hele goede basis voor een racer, ze hebben de alu deuren waardoor hij iets lichter is, verbeterde carterpan hoort er onder te zitten en de kop heeft al een restrictor voor gebruik met veel toeren, ideaal dus :)

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door siegerdehaan89 » 11 nov 2010, 17:53

dus eerst de auto ''moe'' rijden op het circuit, dan gereviseerde techniek in een oud afgereden koetsje stoppen?

tja.......

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door vwk » 11 nov 2010, 18:12

MDF is, zelfs al is het dun, best sterk. Juist omdat het meerlaags is. Daarbij, echt gewichtsbelasting krijgt het ook niet.

Om het te maken is wel lastig, dat zie je ook bij je plaatje van de GTS in de hoek, waar de stof maar een beetje los hangt.
Je idee is echter wel leuk, je brengt me op ideeen voor de 3.2 en da's niet goed :mrgreen:

Die brandblusser, ligt die daar niet een beetje... gevaarlijk? Alles valt of staat met de bevestiging van het frame natuurlijk, maar hoe stevig zit zo'n blusser nog in een frame als je met hoge snelheid ergens op klapt?

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Oscar29 » 11 nov 2010, 19:18

Erger nog, als je hok in de fik staat en je moet eerst een uur achter je stoelen vissen voor je een blusser te pakken hebt :bag:

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door JWD » 11 nov 2010, 20:37

siegerdehaan89 schreef:dus eerst de auto ''moe'' rijden op het circuit, dan gereviseerde techniek in een oud afgereden koetsje stoppen?

tja.......
Als ik de auto moe kan rijden dan heb ik vast een leuke tijd gehad :)
De reden dat ik met de auto aan de slag ga is juist omdat hij nog helemaal niet moe is.

Dat van de brandblusser is zeker een puntje, beetje vreemd dat ze het zo OEM doen maar de GTS is natuurlijk een echte straatauto, beetje jammer natuurlijk als het Versace jurkje van moeders de vrouw aan de brandblusser blijft hangen als ze hem bij de passagiersstoel plaatsen.

Even een sfeerbeeldje uit de werkplaats, de 3,2 op de achtergrond krijgt wel weer z'n originele spulletjes terug.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Peric » 11 nov 2010, 22:16

Pff.... de man heeft gewoon 2 M3's in z'n erg cleane garage staan.. :shock:

Maar ik zou 'm ook zoveel mogelijk in de racetrim laten staan waar 'ie nu in staat. Alleen wel ietsiepietsie voorzichtig rijden als 'ie het circuit opgaat. Zou wel zonde zijn als deze verloren zou gaan..

Gebruikersavatar
Kenneth
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 aug 2009, 21:51

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Kenneth » 11 nov 2010, 22:46

Erg mooie werkplaats 8)

Top plannen met de M3's... :)

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Niels v/d burgh » 11 nov 2010, 23:00

Mooie plannen voor deze E36, doet me sterk denken aan de AC schnitzer E36 cls's van destijds. :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooral dat stoeltje achterin voor de kleine is natuurlijk helemaal :love: :love:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door GTRene » 12 nov 2010, 11:40

gaaf zo'n CLS, was geloof ik een type 1 en 2 van?
sowieso ook 1 met uitgebouwde carros geloof ik.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1907
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: E36 BMW M3 GT - Kaal of stock voor op de weg?

Bericht door Jules » 12 nov 2010, 15:11

Race trim is zoooo veel gaver. Waarom zou die stock moeten zijn voor je plezierritjes? (als ik het goed begrijp is het geen dagelijkse auto) Beetje meer racy is alleen maar leuker imho!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, MatthijsL en 9 gasten