BMW E36 320i coupé [gerold & klaar voor de 12e] + SAAB 9-5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Christiaan van H.

Re: BMW E36 320i coupé [genezen van verkoudheid] + SAAB 9-5

Bericht door Christiaan van H. » 04 okt 2010, 23:34

Knot schreef:Zat ik op te wachten deze update... bedoelen ze dan de massadraad die op het blok zit? Dat is het bij mij namelijk niet volgens Bas. :(

Bij mij valt ie dagelijks nog wel uit als ik er niet op let om tijdens aanremmen stoplicht met koppeling in een beetje gas bij te geven.
De exacte locatie van het massaprobleem heb ik nog niet uitgelegd gekregen. Het was vrijdagavond dat ik de auto ophaalde en desbetreffende monteur + serviceadviseur was er niet meer. Wel heb ik begrepen dat het probleem directe invloed had op de bobines. Echt geheel uitvallen heeft mijn auto nooit gedaan, voelde eerder als een soort toerenbegrenzer die er bij 3.000rpm bij tijd en wijle 'inschoot'.

Knot

Bericht door Knot » 04 okt 2010, 23:37

Toch zou dat het bij mij ook kunnen zijn omdat de auto wel inspuit, ook vonkt maar niet ontbrand, vonk niet stevig genoeg ofzo.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 04 okt 2010, 23:38

Knot schreef:Toch zou dat het bij mij ook kunnen zijn omdat de auto wel inspuit, ook vonkt maar niet ontbrand, vonk niet stevig genoeg ofzo.
Ik zal de heren van de Fonkert morgen eens even bellen waar het probleem nu exact zat.

Knot

Bericht door Knot » 05 okt 2010, 08:11

Graag...

En valt me op dat ze nog zin hebben om aan een E36 te sleutelen... als ik die vanos rekeningen van de M5 zag van daar... :shock:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 05 okt 2010, 11:51

Knot schreef:Graag...

En valt me op dat ze nog zin hebben om aan een E36 te sleutelen... als ik die vanos rekeningen van de M5 zag van daar... :shock:
Het zijn oud-collega''s van me, dus dan maken ze maar zin :mrgreen:

Maar goed, ik heb zojuist gesproken met Richard van der Torre (Servicetechniker) die vrijdagochtend aan mijn auto gesleuteld heeft.

Het betrof de massadraad van alle bobines. De bobines maken massa via het kleppendeksel en voorzien de DME van feedback of de ontsteking juist was. Aan het uiteinde van iedere bobine zit een weerstand, aan de ene zijde maakt deze massa en aan de andere kant staat deze in verbinding met de DME. Als deze massaverbinding er niet is krijgt de DME verkeerde waardes door en dat geeft storingen in de ontsteking (bij mij af en toe inhouden/ sputteren bij deellast rond de 3000rpm).

De hoofdmassakabel van alle bobines zit bij mij vooraan het blok (bruin draadje met oogje) thv het hijsoog van het motorblok. Deze was dus los bij mij (oogje + draadje hing naar beneden ipv aan bevestigingspunt op motorblok) Waarschijnlijk niet meer vastgezet door de Admiraal na het resetten van de Vanos/stellen van de distributie....

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 11 okt 2010, 21:57

Afgelopen weekend weer lekker rondgereden.

Zaterdag: Zuid-Holland, Noord-Brabant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zondag: Gelderland, Land van Maas & Waal en Noord Brabant

Afbeelding

Afbeelding

Goed nieuws: geen motorische gebreken meer.

Minder nieuws: Dat ik bij een tankstation in Boven Leeuwen, hetzij in goed gezelschap van een prachtige 2002 Turbo, er achter kwam dat mijn voorbanden aan de binnenkanten tot op het canvas versleten waren.
Afbeelding

Voorzichtig naar huis gereden. Nu staat ze rustig te wachten op nieuwe schoenen.

Knot

Re: BMW E36 320i coupé [voorbanden eerder op] + SAAB 9-5

Bericht door Knot » 12 okt 2010, 07:58

Ik zal nog eens naar de massa gaan kijken, evt opnieuw erop zetten etc.

Hij loopt nu redelijk alleen slaat ie soms af bij aanremmen stoplicht, stationair is 550 tot 600 toeren maar als ie dan even een paar keer sputtert zakt ie naar de 400 en slaat ie soms af.

Voorbandjes heb ik ook, met name rechtsvoor, als je buiten nog 2mm over hebt is binnen helemaal kaal.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 okt 2010, 08:16

leuke route's heb je gereden :df: en wat een ontzettend mooie 2002 :love:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 12 okt 2010, 19:44

Knot schreef:Ik zal nog eens naar de massa gaan kijken, evt opnieuw erop zetten etc.

Hij loopt nu redelijk alleen slaat ie soms af bij aanremmen stoplicht, stationair is 550 tot 600 toeren maar als ie dan even een paar keer sputtert zakt ie naar de 400 en slaat ie soms af.

Voorbandjes heb ik ook, met name rechtsvoor, als je buiten nog 2mm over hebt is binnen helemaal kaal.
Ja, ik hoor graag wat het probleem bij jou is/was. Leer ik ook weer van.

Vwb de banden; bij mij was het verschil tussen binnen/buitenkant nog groter. Wordt mijn geringe aantal circuit-bezoeken toch meteen afgestrafd :bag:

Knot

Bericht door Knot » 12 okt 2010, 19:51

Dat kan goed meehelpen inderdaad. Ik rij ze nog regelmatig op de limiet dus pak je meer van de buitenkant weg. Kortom je weet nu wat je te doen staat ;)

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 12 okt 2010, 19:53

meer bochtjes pakken of minder camber of niet zeuren en glimlachend nieuwe bandjes kopen :mrgreen: :wink:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 12 okt 2010, 20:50

bmw320i schreef:leuke route's heb je gereden :df: en wat een ontzettend mooie 2002 :love:
Ja zo zie je maar, als je goed zoekt zijn er in NL nog best wat 'DF-weggetjes' te vinden. Dus zonder oudjes, voetgangers, fietsers en andere niet gefocusde medeweggebruikers.

2002 was inderdaad prachtig. Floris zag 'm als eerste staan, ik kon meteen bij de volgende rotonde omkeren. :D

Mijn jongere broer heeft nl. ook een 2002:
Afbeelding
Afbeelding

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 12 okt 2010, 20:54

siegerdehaan89 schreef:meer bochtjes pakken of minder camber of niet zeuren en glimlachend nieuwe bandjes kopen :mrgreen: :wink:
Nieuwe banden waren reeds besteld, dus dat zit wel goed.

Heb de BMW ook veel te veel als woon-werk auto gebruikt, bij gebrek aan een daily. Maar goed, dat is nu sinds Augustus veranderd.

Bij deze beloof ik plechtig dat de R1R's verhoudingsgewijs iig een stuk minder rechtuit km's gaan zien :df: 8)

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 12 okt 2010, 22:28

Goed idee!!

Ben heeeeeeeeel benieuwd of ze je bevallen!!

Ik heb ze onder mijn Alfa 916GTV gehad (zon ding van bijna anderhalve ton en een zware V6 voorin + fwd) en dat was janken. Want ja zwaaaaare neus en verkeerdwielaandrijving

Nogmaals, ben erruug benieuwd, ik ging er alleen maar mee rechtdoor in natte bochten en ze sleten erdoor als een zotte, 2 weken en ze waren weg ofzo :mrgreen: . Op droog wel lekker.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 12 okt 2010, 23:15

siegerdehaan89 schreef:Goed idee!!

Ben heeeeeeeeel benieuwd of ze je bevallen!!

Ik heb ze onder mijn Alfa 916GTV gehad (zon ding van bijna anderhalve ton en een zware V6 voorin + fwd) en dat was janken. Want ja zwaaaaare neus en verkeerdwielaandrijving

Nogmaals, ben erruug benieuwd, ik ging er alleen maar mee rechtdoor in natte bochten en ze sleten erdoor als een zotte, 2 weken en ze waren weg ofzo :mrgreen: . Op droog wel lekker.
Oa gebaseerd op ervaringen van Peter Popeyus (Wielhoven, Trackday-preparatie, Renschool CPZ, E30 Cup, testrijder voor Toyo) ga ik er van uit dat het beter uitpakt onder mijn gebakje.

Ik zoek in deze R1R's een iets meer gefocusde band dan de PS2 (zachtere compound, stuggere wang), die weliswaar tegelijkertijd ook onder alledaagse omstandigheden nog steeds 'verantwoord' presteert.

Pilot Super Sport is er helaas niet in deze uitstervende bandenmaat (dan doel ik op de 245/40 17ers)

Mochten ze minder uit de 'test' komen dan de PS2's dan kunnen we het hooguit een dure les noemen.

We zien wel.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 13 okt 2010, 00:49

Leer mij Peter kennen........ :mrgreen: :wink:

Ben benieuwd, misschien is het ook wat voor mijn auto.... :)

Ik lees het wel, iig succes ermee :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 okt 2010, 08:31

Christiaan van H. schreef:
bmw320i schreef:leuke route's heb je gereden :df: en wat een ontzettend mooie 2002 :love:
Ja zo zie je maar, als je goed zoekt zijn er in NL nog best wat 'DF-weggetjes' te vinden. Dus zonder oudjes, voetgangers, fietsers en andere niet gefocusde medeweggebruikers.

2002 was inderdaad prachtig. Floris zag 'm als eerste staan, ik kon meteen bij de volgende rotonde omkeren. :D

Afbeelding
Afbeelding
ja idd ik ken ook nog wel wat van die wegen hier :df:

ook een leuke auto, die 2002 van je broertje ;)

rij je nu nog daily in de E36 of nu is de Saab?

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 13 okt 2010, 19:51

bmw320i schreef:
Christiaan van H. schreef:

Afbeelding
Afbeelding
ja idd ik ken ook nog wel wat van die wegen hier :df:

ook een leuke auto, die 2002 van je broertje ;)

rij je nu nog daily in de E36 of nu is de Saab?
Nee de Saab is nu voor het dagelijks vervoer.

De BMW is voor de fun-kilometers.

Maar in de Saab is het ook geen afzien hoor.

Christiaan van H.

Re: BMW E36 320i coupé [binnenkort rollen] + SAAB 9-5

Bericht door Christiaan van H. » 26 okt 2010, 21:03

Binnenkort een nieuwe modificatie jeeej :banaan: :roll:

R1R's vallen een stuk 'vierkanter' dan de PS2's. Nu na 1 dag afwisselend gebruik al een mooie streep op de flanken van de achterbanden.

Bandje houd zich verder prima, dus dan moeten de wielkasten er maar aan geloven. Vrijdag met uiterste precisie te werk gaan (voorzichtig, verhitten enz.) Heb namelijk net vorig jaar uit voorzorg beide achterste wielkasten geheel laten stralen en opnieuw laten lakken coaten etc.
:bag:

Meer over de R1R's: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=200" onclick="window.open(this.href);return false;

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 okt 2010, 21:20

Telefoonboek bij de hand? :mrgreen:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 26 okt 2010, 22:35

MartijnGizmo schreef:Telefoonboek bij de hand? :mrgreen:

:lol: Die kende ik nog niet.

Bekende van me brengt vrijdag rol-apparatuur mee, met een 'vriendelijk' wiel + heatgun in de aanslag.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 01 nov 2010, 20:46

Het rolverhaal is met succes afgerond, geen telefoonboeken aan te pas gekomen + wielkasten staan nu nog beter in de bescherming als eerst.

Zaterdag de auto eerst grondig gewassen. Was wel nodig ook na al het rally- en testwerk in de polder.
Afbeelding

Daarna de auto bij de loods nog even opgekrikt om met de brandslang het laatste vuil uit de wielkastranden weg te spoelen.
Afbeelding

Toen arriveerde de 'meester' met zijn rol-apparatuur. Thanks Roderick :beer:
Afbeelding

Eerst de boel netjes ontvet om vervolgens met een heatgun de lak voorzichtig op de warmen om eea 'buigzamer' te maken. Ik had het voordeel dat mijn wielkastranden al eens volledig zijn 'schoon' gestraald waardoor de originele (kansloze) kitlaag niet meer aanwezig was (gelukkig wel een mooie flexibele laag bodyschutz). We waren dus in staat min of meer maximaal uit te rollen (binnenste rand tegen buitenste rand). Na het rolwerk kon de boel worden getectyleerd en daarna afgewerkt met een flinke laag bodyschutz/anti steenslag coating.
Afbeelding

Daarna lekker de boel uit laten harden in de warme loods. En einde van de middag mocht ze weer naar buiten.
Afbeelding

Dan rijd je met een voldaan gevoel naar huis, brandt er ineens een rood lampje... remblokslijtage-indicator...
Deels terecht, remblokken achter waren aardig ver heen.
Afbeelding

Maar de echte boosdoener was de remblokslijtage-indicator RA waar een stuk was afgebroken.
Afbeelding

Gelukkig zat er nog een verse op Yorick's 'donor' :wink:

Vervolgens ook maar een setje verse DS2500's uit het vet getrokken.

Al met al helemaal klaar voor de 12e. Auto is nu nog dusdanig schoon dat ik nog even geen zin heb om 'm over de polderwegen te jagen om de nieuwe blokjes in te remmen. Even wachten op schone, droge wegen en anders op weg naar de Ring.

Christiaan van H.

Re: BMW E36 320i coupé [gerold & klaar voor de 12e] + SAAB 9

Bericht door Christiaan van H. » 01 nov 2010, 21:11

En gisteren een dagje wezen shoppen voor een drift-cruiseschip...

Teasert:
Afbeelding

De rest laat ik aan Yorick over.

Plaats reactie