Het begon allemaal op de rizla days van dit jaar. Eugene Janssen een rijder uit de Dutch Supercar Challenge. Een man die al wat jaren meeloopt als rijder binnen de DSC. We kenden elkaar vaag, maar door Erik Albertsma van Albi Engineering heb ik Eugene beter leren kennen zo door de jaren heen. Een zeer enthousiaste rijder binnen de DSC. Maar al gauw leerde ik Eugene nog beter kennen en kreeg zo ook het zeer trieste nieuws te horen dat "de slopende ziekte" ook hem had getroffen, waarvan ik de naam niet eens durf te noemen.
Maar door veel ups en downs bleef Eugene toch altijd positief. Door veel sporten kon hij goed vechten tegen zijn ziekte. Het werd echter niet beter, waardoor hij genoodzaakt werd om rond te kijken voor een 2e rijder, om gezamelijk races te rijden. Na lang zoeken vondt hij eindelijk iemand. Klein beetje race ervaring, en tevens zakenpartner. Ik kwam het duo dus tegen op de rizla racing days. Maar waar Eugene totaal geen fouten maakt, ging het bij zijn race compagnon wel fout. Hij ging er hard af op Assen, met veel schade.
Ik zag een grote teleurstelling bij Eugene als ook bij Erik Albertsma. Maar altijd die positieve instelling van Eugene. Gewoon maken en we gaan er weer keihard tegenaan. Die teleurstelling van Eugene bleef bij mij langer hangen. Ik wist heel goed dat er nu geen tijd meer is voor dit soort teleurstellingen elke dag is een groot geschenk voor Eugene.
Mijn moeder is 3 jaar terug overleden aan dezelfde verschikkelijke ziekte. Het moment dat je zulke berichten krijgt, stort de wereld voor je in. De tijd die je dan nog krijgt, is wel heel heel erg kostbaar en bijzonder. Ik ben aan het einde van het Rizla weekend naar hem toe gelopen en heb hem verteld dat het heel erg spijtig is dat het Rizla weekend zo is afgelopen.
De man waar Eugene mee reed, was ook erg geschrokken en twijfelde of ie hier mee door zou willen gaan. Dus toen had ik aan Eugene aangeboden, als je in nood komt met een rijder, dan sta ik voor je klaar. Je zegt maar wat het kost, ik rij samen met je. Uiteindelijk hebben ze samen nog op Zolder gereden en daar ging het weer mis. Zijn compagnon schreef een totale Z4M carroserie af. Die compagnon was daar zo van geschrokken, dat hij het verstandiger vond om hier niet mee door te gaan.
Dus stond Eugene er alleen voor en zei tegen Erik, dan rijdt ik wel alleen en dan zet ik de auto wel stil als ik niet meer kan. Na veel overleg tussen Erik en Eugene kreeg ik telefoon van Eugene, of het me leuk leek om samen te rijden. Tuurlijk was mijn antwoord. Ik had maar 1 doel voor ogen, samen zoveel mogelijk plezier maken en er een fantastisch weekend van maken.
Maar eerst moest Erik nog even binnen 2 weken een nieuwe Z4M opbouwen. Ook dat is gelukt, wat alleen al een overwinning opzich is.
Wat een mooi weekend hebben we gehad, alles viel op zijn plaats. We hadden een prachtige qualificatie, een 11e plaats overal in de regen. Ook mede doordat de jongens van albi engineering tot half 1 nachts aan een regen-setup hebben gewerkt. Dus we mochten starten tussen de GT met een SS2 auto. De zaterdag race werden we 2e en de hoofdrace op zondag eindigden we op de 1e plaats.
Prachtig, na de zondag prijs uitreiking zei Eugene tegen mij. Zou ik de beker mee naar huis mogen? Ik: tuurlijk. ik spaar meestal alleen de dunlop petjes, wij lachen. Hij zei dan neem jij de bloemen mee. Ik zei nee, die zijn natuurlijk voor je vrouw.
Ik moet toegeven dat ik een zwaar weekend heb beleefd. Heb vaak even terug moeten denken aan 3 jaar terug. Maar dat ik met deze man samen mag rijden en dan ook nog een podium halen zie ik als een heel groot privelege en zal ik nooit weer vergeten. Iemand die zo zielsveel van autosport houdt en daar zo tegen vecht om maar te kunnen racen, ongelooflijk met geen woorden te beschrijven.
Moet tevens een hele diepe buiging maken voor Dick van Elk en Renate die dit weekend heel erg met ons meedachten niks anders dan lof. Bedankt.
PS onboard filmpjes volgen.
Eerste samenvatting van race 1 is online Eugene rijdt het eerste half uur.
Hier mijn half uur van race 1 op Spa.
Hier is race 2. De eerste helft rijdt Eugene en na pitsstops stap ik in. Filmpje van 15min. Je ziet van mij de eerste ronden uit de pits. Het was een gevecht tussen mij en een marcos om plek 1 en 2. Je ziet hem soms even naast me op de rechte stukken en soms zit ie naast me in de bochten, zodat ik niet kan insturen. Ik ben behoorlijk aan het doorrijden. Als de marcos een keer voorbij was gegaan dan had ik moeite gehad om hem weer terug te pakken. Die marcos liep even sneller op de rechte stukken.