Ik zit ook vaak zat tegen de 7000 aan hoor, maar hoorde dat van mensen die drift en raceautos op wilden bouwen en de V8 gaaf vonden, die hebben toch voor de E36 3.0/3.2 gekozen omdat dat langer heel blijft in de buurt van de begrenzer en bij hoge belasting.Rolf van der Heide schreef: @ Knot: is mij niet bekend, maar ik ga er eerst maar es mee rijden.
M5 E39 trackday BMW in opbouw
- Knot
Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw
- MartijnGizmo
Gaaf project, ben erg benieuwd naar het resultaat! 

-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Aan de andere kant Knot, kijk eens naar die blauwe E39 M5 welke bij ons altijd komt driften. Dat ding hangt al dagen lang in de toerenbegrenzer en geeft nog geen kik.
Zwakke plek blijft natuurlijk die alu wielophanging. Dat is ook de reden dat remfabrikanten zeer voorzichtig zijn met het aanbieden van producten voor de E39. Wij zijn er jaren mee aan het testen geweest voor er een goede oplossing was. De eigenaar van de fabriek heeft om die reden toendertijd zelf een E39 M5 gekocht.
Zwakke plek blijft natuurlijk die alu wielophanging. Dat is ook de reden dat remfabrikanten zeer voorzichtig zijn met het aanbieden van producten voor de E39. Wij zijn er jaren mee aan het testen geweest voor er een goede oplossing was. De eigenaar van de fabriek heeft om die reden toendertijd zelf een E39 M5 gekocht.
Bert ///M3 schreef:Je hebt best kans dat het gewoon dezelfde vliegwielen zijn, alleen dat de pennen voor de drukgroep op een andere plaats zitten, omdat de drukgroepen misschien anders zijn. In dat geval kan je bij een complete kit dus kiezen wat je wilt een M5 set of een 540i set.
Ik zou er alleen niet zo snel aan gaan voor een daily driver Rene. Op een circuit rijd het goed vind ik maar je motor gaat wel heel onregelmatig stationair lopen enz. Grootste voordeel vind ik dat je met tussengas sneller bent, dat kleine beetje acceleratievoordeel wat je hebt is het mij niet waard. Je kan dan beter een set andere nokkenassen oid in een motor schroeven dat schiet meer op.
Ik heb nu zelf een M3 gehad met Lichter vliegwiel en nog zeker ritjes gehad in 3 van die gehaktballen met LTWvliegwielen,maar geen een daarvan had een onregelmatig stationair lopende motor, en waren allemaal straatautos.
Dus ik snap dat gebleer niet echt, zelfde gelul als met gearchatter....nou je de kon de mijne toch echt niet horen.
Het is een van de mooiste mods die je kunt doen op een NA auto als je een beetje een sportieve rijder bent.
@ Knot, dat zeggen ze alleen maar omdat je 2 S50jes koopt voor de prijs van 1 S62....Knot schreef:Ik zit ook vaak zat tegen de 7000 aan hoor, maar hoorde dat van mensen die drift en raceautos op wilden bouwen en de V8 gaaf vonden, die hebben toch voor de E36 3.0/3.2 gekozen omdat dat langer heel blijft in de buurt van de begrenzer en bij hoge belasting.Rolf van der Heide schreef: @ Knot: is mij niet bekend, maar ik ga er eerst maar es mee rijden.

- Knot
Tsja... ik weet het fijne er niet van, maar er is 2x een E39 M5 op papenburg geweest die de begrenzer op 7500 had die ook de hele dag vol in de begrenzer ging en die doet het ook nogsteeds 

- GTRene
een gedeelte daarvan schijnt wel zo te zijn, licht er schijnbaar aan wat voor set je erin steekt en hoe licht en of uitgebalanceerd.Paul schreef:Bert ///M3 schreef:Je hebt best kans dat het gewoon dezelfde vliegwielen zijn, alleen dat de pennen voor de drukgroep op een andere plaats zitten, omdat de drukgroepen misschien anders zijn. In dat geval kan je bij een complete kit dus kiezen wat je wilt een M5 set of een 540i set.
Ik zou er alleen niet zo snel aan gaan voor een daily driver Rene. Op een circuit rijd het goed vind ik maar je motor gaat wel heel onregelmatig stationair lopen enz. Grootste voordeel vind ik dat je met tussengas sneller bent, dat kleine beetje acceleratievoordeel wat je hebt is het mij niet waard. Je kan dan beter een set andere nokkenassen oid in een motor schroeven dat schiet meer op.
Ik heb nu zelf een M3 gehad met Lichter vliegwiel en nog zeker ritjes gehad in 3 van die gehaktballen met LTWvliegwielen,maar geen een daarvan had een onregelmatig stationair lopende motor, en waren allemaal straatautos.
Dus ik snap dat gebleer niet echt, zelfde gelul als met gearchatter....nou je de kon de mijne toch echt niet horen.
Het is een van de mooiste mods die je kunt doen op een NA auto als je een beetje een sportieve rijder bent.
deze set(soort) schijnt minder of geen bijgeluiden te maken van Fidanza(UUC)
http://store.nexternal.com/shared/Store ... oducts.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
zoiets zou ik denk kunnen gebruiken? klinkt goed...iets lichter betere respons alsof je meer vermogen hebt (krijg je niet alleen wordt het beter/sneller benut)"Moderate lightweight" flywheel and clutch combination for the E39 M5, 540i, and Z8 provides reliable clutch operation without excessive weight reduction. Excessive weight reduction causes the dreaded "transmission chatter" (also known as "gearbox rattle" or "rollover noise").
With the "moderate lightweight" flywheel, a significant performance improvement is still realized but without the annoying gearbox rattle... and all at a reasonable cost!
PRICING OPTIONS (complete kit including flywheel, clutch components chosen, all hardware, ignition timing plate):
1) Performance Organic clutch - high performance street/track use with greater clamping force and torque capacity. $1799
2) UltraSmooth CeraMetallic clutch - ultra-high performance street/track use with greater clamping force and torque capacity (recommended for "street drag racing" and highly modified / supercharged cars). $1979
The design of the "moderate lightweight" flywheel and clutch for the BMW V8 had to combine all of these characteristics:
13.5lb reduction is flywheel weight for faster acceleration and better throttle response.
No change in clutch feel or pedal effort.
Custom clutch with SAC elimination - extends durability of clutch to eliminate the unnaturally short lifespan of the original BMW design.
Clutch features "sprung hub" center for power pulse variation damping, an additional noise reduction technique.
Quiet operation with minimal gear lash sound.
Power-handling capabilities suitable for the original 394hp rating of the M5 with options for greater power levels.
Readily-available replacement clutch offerings.
volgens mij heeft @Paul ook zoiets gehad?
en wat is SAC ook alweer

Laatst gewijzigd door GTRene op 03 okt 2010, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rolf van der Heide
Niet helemaal te vergelijken, maar Remmo Niezen maakt ook gebruik van een S62 en een alu M5 achteras:
http://www.driftforum.nl/forum//index.p ... =4128&st=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zal dus niet maar zo uit elkaar vallen.
http://www.driftforum.nl/forum//index.p ... =4128&st=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zal dus niet maar zo uit elkaar vallen.

-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Heel slim van Remmo. Probleem zit 'm namelijk in de vooras
.

- GTRene
gaaf zoiets, gewoon de complete achteras in je E30 zetten
veel slijp en laswerk.
ik zag dat ook al eens ergens anders die deden zoiets bij een Z3
alleen hoe precies? denk wel anders dan zij dat deden...misschien hele achterplaat uitgesneden en die in de Z3 gelast? of toch zoiets als Remo heeft gedaan?
zoiets lijkt mij ooit ook helemaal top, de complete achterbrug e.d. van een M5 in/onder een Z3 coupe chassis en goed stevig lassen allemaal zodat je er nooit meer bij hoeft, en dan iets van rond de 500pk in zo'n ding
me like.
maja zal wel heel veel centjes kosten wil je dat echt goed en mooi voor elkaar krijgen...

veel slijp en laswerk.
ik zag dat ook al eens ergens anders die deden zoiets bij een Z3

alleen hoe precies? denk wel anders dan zij dat deden...misschien hele achterplaat uitgesneden en die in de Z3 gelast? of toch zoiets als Remo heeft gedaan?
zoiets lijkt mij ooit ook helemaal top, de complete achterbrug e.d. van een M5 in/onder een Z3 coupe chassis en goed stevig lassen allemaal zodat je er nooit meer bij hoeft, en dan iets van rond de 500pk in zo'n ding

maja zal wel heel veel centjes kosten wil je dat echt goed en mooi voor elkaar krijgen...
- Jelmer850i
erg leuk project!
Heb er zelf ook al eens over nagedacht, maar moet maar niet
, die M5 ziet er overigens ook super strak uit! 8)
Heb er zelf ook al eens over nagedacht, maar moet maar niet

- Knot
Wel grappig over de auto van Remmo, die plaatjes van de S62 zijn tot 62% grootte verkleind op die pagina 
Paul vertelde me wel, Remmo heeft het vanos eraf gehaald daardoor houdt de motor dat begrenzerjanken tijdens driften beter uit. Hij adviseerde me toch nogsteeds om voor een E36 M3 blok te gaan als ik wilde driften of racen.

Paul vertelde me wel, Remmo heeft het vanos eraf gehaald daardoor houdt de motor dat begrenzerjanken tijdens driften beter uit. Hij adviseerde me toch nogsteeds om voor een E36 M3 blok te gaan als ik wilde driften of racen.
- Rolf van der Heide
Remmo zal niet veel hebben aan "koppel onderin" met zo'n lichte E30. Dus kan die VANOS er wel af. En daarbij kan het dan ook niet kapot gaan.
Toch blijf ik eigenwijs en vind het een wild plan om met een bijna 450 pk V8 de straatstenen eruit te hakken !!
Toch blijf ik eigenwijs en vind het een wild plan om met een bijna 450 pk V8 de straatstenen eruit te hakken !!
- Joy
Leuk project Rolf ! Enig idee wat haalbaar is kwa gewichtsreductie ?
Staat je oude '520i' op Marktplaats ?
http://auto.marktplaats.nl/bmw/38214365 ... chade.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat je oude '520i' op Marktplaats ?
http://auto.marktplaats.nl/bmw/38214365 ... chade.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- JurT
Gaaf project! Het was toch voornamelijk de vooras die zwakker zou zijn?
- Rolf van der Heide
@Joy: ergens tussen de 1400 en 1450 kg is het plan. Naast het verwijderen van alle standaard zaken als stoelen, achterbank, airco, telefoon en navigatiemodules enz. enz., scheelt het vervangen van de originele uitlaat door een Supersprint sportuitlaat ook vele kilo's. En zijn er nog diverse punten waarop gewichtsreductie haalbaar is. De motorkap bijvoorbeeld wordt vervangen door een carbon versie. Op termijn komen er ook deuren in van carbon, daarmee moet de M5 onder de 1400 kg kunnen komen.
En inderdaad op Marktplaats staat m'n oude 520i, die door de huidige eigenaar tegen de vangrail is gezet. Erg jammer.
@JurT en DickH: wat is precies het probleem met de vooras ? En belangrijker: heeft iemand (BMW bijvoorbeeld) het opgelost ?
En inderdaad op Marktplaats staat m'n oude 520i, die door de huidige eigenaar tegen de vangrail is gezet. Erg jammer.
@JurT en DickH: wat is precies het probleem met de vooras ? En belangrijker: heeft iemand (BMW bijvoorbeeld) het opgelost ?