M5 E39 trackday BMW in opbouw

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf van der Heide
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2008, 21:43
Locatie: Zeewolde

M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Rolf van der Heide » 02 okt 2010, 16:19

Het is weer even geleden dat ik wat heb laten horen / zien. Na de verkoop van m'n E28 "520i", ben ik aan het volgende projekt begonnen: een E39 M5.

Hier kun je de opbouw volgen:

http://www.rstrade.nl/GUI/general/Custo ... spx?pid=98" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Petrolhead Tom » 02 okt 2010, 16:45

Super gaaf zeg!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 17:02

gaaf zeg, en best apart 4 remblokjes per schijf :mrgreen:

zo'n lightweight flywheel lijkt mij ook prachtig :thumbup:

kan ik ook wel gebruiken :mrgreen: maar het nare is ik weet nog steeds niet of ik de 540i grote heb qua diameter of dat ze de E39 m5 grote hebben gebruikt ivm ook de krukas e.d.
heb al 2x een mail gestuurd naar Manhart en de eerste zeiden ze kom maar hier we kunnen alles...ja lekker handig 300km verderop en stel ik ben aan vervanging toe als ie begint te slippen :mrgreen:
2de mail dat soort dingen uitgelegt maar nog geen reactie terug...achja tegen die tijd bel ik ze dan wel met die vragen zodat ik weet waar ik dan aan toe ben.

maar jou project is gaaf :df:

mijn uitlaat spruitstuk is ook zoiets, ja zoals die kleine dan :bag:

Gebruikersavatar
Rolf van der Heide
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2008, 21:43
Locatie: Zeewolde

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Rolf van der Heide » 02 okt 2010, 17:46

Ik het alu vliegwiel hier besteld:

http://www.jbracing.com/flywheel-bmw5.php#e39models" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar maken ze onderscheid tussen de 540i en M5. Diameter van de koppelingsplaat is in beide gevallen 240 mm.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Bert ///M3 » 02 okt 2010, 17:54

Aparte keuze, een E39 M5 :)

De meesten gaan met een 3 serie, een E39 zie je niet veel op een circuit.

Gebruikersavatar
Rolf van der Heide
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2008, 21:43
Locatie: Zeewolde

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Rolf van der Heide » 02 okt 2010, 18:02

Daarom juist ! :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 18:19

Rolf van der Heide schreef:Ik het alu vliegwiel hier besteld:

http://www.jbracing.com/flywheel-bmw5.php#e39models" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar maken ze onderscheid tussen de 540i en M5. Diameter van de koppelingsplaat is in beide gevallen 240 mm.
heb die site al wel eens af en toe bekeken...inderdaad dezelfde grote alleen een ander nr, echter las ook wel eens dat je de 260 of 265 mm erop kon zetten, maar liever wil ik het compact houden, scheelt ook weer gewicht en die 240mm platen kunnen sommige ook al 700nm aan dus ruimte genoeg (ik zit rond de 520nm)
alleen moet je net het type sachs platen weten.

tis voor mij alleen ff zeker weten voor welke krukas...de M62 of de S62 daar zit schijnbaar een verschil ofzo?

en misschien is het verstandig om een complete kit te bestellen dus flywheel en platen e.d.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Bert ///M3 » 02 okt 2010, 18:35

Je hebt best kans dat het gewoon dezelfde vliegwielen zijn, alleen dat de pennen voor de drukgroep op een andere plaats zitten, omdat de drukgroepen misschien anders zijn. In dat geval kan je bij een complete kit dus kiezen wat je wilt een M5 set of een 540i set.

Ik zou er alleen niet zo snel aan gaan voor een daily driver Rene. Op een circuit rijd het goed vind ik maar je motor gaat wel heel onregelmatig stationair lopen enz. Grootste voordeel vind ik dat je met tussengas sneller bent, dat kleine beetje acceleratievoordeel wat je hebt is het mij niet waard. Je kan dan beter een set andere nokkenassen oid in een motor schroeven dat schiet meer op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 19:29

Ik las wel eens als je een goede set had voor zeg straat gebruik je dan misschien niet het lichste had maar wel een "normale" stationair loop :roll:
ik zit helaas helemaal niet in die wereld, wil alleen niet iets verkeerds bestellen :D

waar het mij om zou gaan is een iets spontanere/directere motorloop/respons zodat ie vlotter oppakt van onderuit en iets meer racy? dat kleine beetje power is meegenomen maar niet het belangrijkste.
nokkenassen zijn geloof ik al aardig scherp aan wat ze allemaal hebben veranderd.
en zo te lezen weet deze man ook aardig wat er in zo'n motor zit, schijnbaar heeft hij net zo'n soort eerste serie 5.0 en beschrijft ook wat goodies....maar kan niet alles begrijpen, hij beschrijft zijn Hartge 7 serie over 5 pagina's met wat foto's en ook dat de Hartge M62B44 opgebouwd is met veel S62 parts, de S62 is immers weer op de M62 gebaseerd...

dus er van uitgaande dat ik bv de S62 krukas zou hebben, zou ik dan bv een clutchkit 240mm van de M5 moeten hebben? (ja ik vraag het tegen die tijd ook nog aan Manhart maar toch, kan ik vast wat gerichter kijken)

http://www.cardomain.com/ride/3175630/3" onclick="window.open(this.href);return false;
HARTGE modified and heavily tuned engine with lots of S62 parts.
ik zal dit draadje trouwens niet te veel belasten 8) ik geloof dat ik nog eregens een draadje heb ook omtrend deze vraag ff zoeken :mrgreen:

thx.

ah hier dan verder :forum:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 62#p365500" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40163
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Knot » 02 okt 2010, 19:34

Mooi opgebouwd man!

Vind het gaaf om te zien wat er allemaal kan, zeker omdat ik mijn M5 nog in straattrim heb.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Bert ///M3 » 02 okt 2010, 19:35

@Rene: Bij de meeste BMW's is de maat van de krukas niet zo erg van belang, het meeste past er gewoon op. Die van een 540i en van een M5 kunnen bijvoorbeeld best hetzelfde zijn. Alleen heb je kans dat bijvoorbeeld bij die JB vliegwielen de paspennen voor de drukgroep anders zitten, en dat dat het verschil maakt.

BMW's zijn net lego wat dat betreft.

Gebruikersavatar
Rolf van der Heide
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2008, 21:43
Locatie: Zeewolde

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Rolf van der Heide » 02 okt 2010, 20:38

Een 5 liter V8 zal niet beroerd stationair gaan lopen bij montage van een alu vliegwiel. Bij een nerveus gefokte 4-cilinder ligt dat anders.

Als je de originele 540i / M5 drukgroep en koppelingsplaat gebruikt, zal er wel "gear lash" te horen zijn. Een ratelend geluid uit de versnellingsbak. Is voor straatgebruik irritant.

En helaas levert een licht vliegwiel niet meer vermogen op. Je acceleert er echter wel sneller door. Rara hoe kan dat ? :D

Dit zegt een Engelse leverancier erover:

http://www.phoenixmotorsport.co.uk/Prod ... wheels.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40163
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Knot » 02 okt 2010, 20:39

Ga je verder nog wat aan het blok (koppen) doen Rolf?

Ik hoor links en rechts altijd verhalen over dat het blok niet gemaakt is om constant tegen de begrenzer aan te rijden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 21:17

Rolf van der Heide schreef:Een 5 liter V8 zal niet beroerd stationair gaan lopen bij montage van een alu vliegwiel. Bij een nerveus gefokte 4-cilinder ligt dat anders.

Als je de originele 540i / M5 drukgroep en koppelingsplaat gebruikt, zal er wel "gear lash" te horen zijn. Een ratelend geluid uit de versnellingsbak. Is voor straatgebruik irritant.

En helaas levert een licht vliegwiel niet meer vermogen op. Je acceleert er echter wel sneller door. Rara hoe kan dat ? :D

Dit zegt een Engelse leverancier erover:

http://www.phoenixmotorsport.co.uk/Prod ... wheels.php" onclick="window.open(this.href);return false;
dank voor de toevoeging, makes sence 8)
dus dat geluid kom je niet echt onderuit als je een lightweight vliegwiel kiest :hmmm:
al zal het ook wel verschillen met welk type je kiest, bv een echte race als deze zal wel meer lawaai maken denk ik?

is schijnbaar voor M60 M62 en S62

http://store.vacmotorsports.com/vac---m ... p1085.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

wel mooi om te zien, maja sinter koppeling is ook niet echt fijn op straat :D maar bedoel zo'n ding zal je dan nog meer horen denk ik?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Bert ///M3 » 02 okt 2010, 21:23

Het is meer het verschil in vliegwielen.

Normaal heeft een E39 M5 een dubbel massa vliegwiel en een starre plaat. Het vliegwiel dempt dus trillingen naar de bak. Als je die vervangt voor een enkel massa vliegwiel dan heb je dus die demping niet meer en heb je kans op geratel. Eigenlijk zou je dan dus je koppelingsplaat voor een versie met torsieveren moeten vervangen, als die er zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door GTRene » 02 okt 2010, 21:45

Bert ///M3 schreef:Het is meer het verschil in vliegwielen.

Normaal heeft een E39 M5 een dubbel massa vliegwiel en een starre plaat. Het vliegwiel dempt dus trillingen naar de bak. Als je die vervangt voor een enkel massa vliegwiel dan heb je dus die demping niet meer en heb je kans op geratel. Eigenlijk zou je dan dus je koppelingsplaat voor een versie met torsieveren moeten vervangen, als die er zijn.
heeft een 540i dat zelfde principe?
je hebt dan voor straat een uitgewogen setje nodig zeg maar...moet wel leuk blijven, meer straat als track dus niet teveel herrie/bijgeluiden, echter vlotter oppakken is heerlijk.

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Gijs Evo » 02 okt 2010, 21:57

Mooi om te lezen, wij hebben ook nog een E39 M5 staan met een in elkaar gelopen motor.
Nu zitten we ook te dubben wat we ermee gaan doen, verkopen of opbouwen.

Maar dit is ook erg dik :df:

Gebruikersavatar
R-developments
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2010, 23:15
Locatie: Helmond

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door R-developments » 02 okt 2010, 22:31

Erg mooie opbouw, wellicht een domme vraag maar hoe ontlucht je de remklauw? Aangezien de verbindingspijp boven zit?

Afbeelding

Of zit de klauw wellicht aan de verkeerde kant? Iig erg mooie auto met mooie onderdelen!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door steve smith » 02 okt 2010, 22:55

LOL @ op z'n kop gemoneerde remklauw!

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Tommy » 03 okt 2010, 01:09

nicely spotted :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Bert ///M3 » 03 okt 2010, 03:25

Inderdaad :mrgreen:

Ahmet
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 jun 2009, 01:59

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Ahmet » 03 okt 2010, 04:35

hehe lol,

vette project ga m volgen..

Gebruikersavatar
Rolf van der Heide
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2008, 21:43
Locatie: Zeewolde

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Rolf van der Heide » 03 okt 2010, 09:50

Goed opgemerkt heren !

Ik heb een fuseestuk opgestuurd naar HiSpec in Engeland, omdat ze geen big brake kit voor de E39 konden leveren. Tijdens het passen heb ik deze foto gemaakt, en dus de rechter remtang links geplaatst. :oops:

Es kijken of ik ook een foto heb waar het wel goed zit.

Gebruikersavatar
Rolf van der Heide
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2008, 21:43
Locatie: Zeewolde

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Rolf van der Heide » 03 okt 2010, 10:13

@ Rene: die 2-plaats sinterkoppeling is een aan-uit schakelaar, normaal wegrijden bij een stoplicht wordt lastig. En dit vliegwiel heeft geen tandwiel voor de BDP sensor. Deze combinatie is alleen geschikt voor een race motor.

Bert M3 zei het ook: het vliegwiel zoals ik heb en een koppelingsplaat met veren is de beste weggebruik optie.

@ Knot: is mij niet bekend, maar ik ga er eerst maar es mee rijden.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw

Bericht door Robin » 03 okt 2010, 10:53

Mooi man.
Je kunt wel bij Spyker aan 't werk. Komt 't waarschijnlijk wél 'n keer goed :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erminio en 31 gasten