M5 E39 trackday BMW in opbouw
- Rolf van der Heide
M5 E39 trackday BMW in opbouw
Het is weer even geleden dat ik wat heb laten horen / zien. Na de verkoop van m'n E28 "520i", ben ik aan het volgende projekt begonnen: een E39 M5.
Hier kun je de opbouw volgen:
http://www.rstrade.nl/GUI/general/Custo ... spx?pid=98" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kun je de opbouw volgen:
http://www.rstrade.nl/GUI/general/Custo ... spx?pid=98" onclick="window.open(this.href);return false;
- Petrolhead Tom
Re: M5 E39 trackday BMW in opbouw
Super gaaf zeg!
- GTRene
gaaf zeg, en best apart 4 remblokjes per schijf
zo'n lightweight flywheel lijkt mij ook prachtig
kan ik ook wel gebruiken
maar het nare is ik weet nog steeds niet of ik de 540i grote heb qua diameter of dat ze de E39 m5 grote hebben gebruikt ivm ook de krukas e.d.
heb al 2x een mail gestuurd naar Manhart en de eerste zeiden ze kom maar hier we kunnen alles...ja lekker handig 300km verderop en stel ik ben aan vervanging toe als ie begint te slippen
2de mail dat soort dingen uitgelegt maar nog geen reactie terug...achja tegen die tijd bel ik ze dan wel met die vragen zodat ik weet waar ik dan aan toe ben.
maar jou project is gaaf
mijn uitlaat spruitstuk is ook zoiets, ja zoals die kleine dan

zo'n lightweight flywheel lijkt mij ook prachtig

kan ik ook wel gebruiken

heb al 2x een mail gestuurd naar Manhart en de eerste zeiden ze kom maar hier we kunnen alles...ja lekker handig 300km verderop en stel ik ben aan vervanging toe als ie begint te slippen

2de mail dat soort dingen uitgelegt maar nog geen reactie terug...achja tegen die tijd bel ik ze dan wel met die vragen zodat ik weet waar ik dan aan toe ben.
maar jou project is gaaf

mijn uitlaat spruitstuk is ook zoiets, ja zoals die kleine dan

- Rolf van der Heide
Ik het alu vliegwiel hier besteld:
http://www.jbracing.com/flywheel-bmw5.php#e39models" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar maken ze onderscheid tussen de 540i en M5. Diameter van de koppelingsplaat is in beide gevallen 240 mm.
http://www.jbracing.com/flywheel-bmw5.php#e39models" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar maken ze onderscheid tussen de 540i en M5. Diameter van de koppelingsplaat is in beide gevallen 240 mm.
- Bert ///M3
Aparte keuze, een E39 M5
De meesten gaan met een 3 serie, een E39 zie je niet veel op een circuit.

De meesten gaan met een 3 serie, een E39 zie je niet veel op een circuit.
- Rolf van der Heide
Daarom juist ! 

- GTRene
heb die site al wel eens af en toe bekeken...inderdaad dezelfde grote alleen een ander nr, echter las ook wel eens dat je de 260 of 265 mm erop kon zetten, maar liever wil ik het compact houden, scheelt ook weer gewicht en die 240mm platen kunnen sommige ook al 700nm aan dus ruimte genoeg (ik zit rond de 520nm)Rolf van der Heide schreef:Ik het alu vliegwiel hier besteld:
alleen moet je net het type sachs platen weten.
tis voor mij alleen ff zeker weten voor welke krukas...de M62 of de S62 daar zit schijnbaar een verschil ofzo?
en misschien is het verstandig om een complete kit te bestellen dus flywheel en platen e.d.
- Bert ///M3
Je hebt best kans dat het gewoon dezelfde vliegwielen zijn, alleen dat de pennen voor de drukgroep op een andere plaats zitten, omdat de drukgroepen misschien anders zijn. In dat geval kan je bij een complete kit dus kiezen wat je wilt een M5 set of een 540i set.
Ik zou er alleen niet zo snel aan gaan voor een daily driver Rene. Op een circuit rijd het goed vind ik maar je motor gaat wel heel onregelmatig stationair lopen enz. Grootste voordeel vind ik dat je met tussengas sneller bent, dat kleine beetje acceleratievoordeel wat je hebt is het mij niet waard. Je kan dan beter een set andere nokkenassen oid in een motor schroeven dat schiet meer op.
Ik zou er alleen niet zo snel aan gaan voor een daily driver Rene. Op een circuit rijd het goed vind ik maar je motor gaat wel heel onregelmatig stationair lopen enz. Grootste voordeel vind ik dat je met tussengas sneller bent, dat kleine beetje acceleratievoordeel wat je hebt is het mij niet waard. Je kan dan beter een set andere nokkenassen oid in een motor schroeven dat schiet meer op.
- GTRene
Ik las wel eens als je een goede set had voor zeg straat gebruik je dan misschien niet het lichste had maar wel een "normale" stationair loop
ik zit helaas helemaal niet in die wereld, wil alleen niet iets verkeerds bestellen
waar het mij om zou gaan is een iets spontanere/directere motorloop/respons zodat ie vlotter oppakt van onderuit en iets meer racy? dat kleine beetje power is meegenomen maar niet het belangrijkste.
nokkenassen zijn geloof ik al aardig scherp aan wat ze allemaal hebben veranderd.
en zo te lezen weet deze man ook aardig wat er in zo'n motor zit, schijnbaar heeft hij net zo'n soort eerste serie 5.0 en beschrijft ook wat goodies....maar kan niet alles begrijpen, hij beschrijft zijn Hartge 7 serie over 5 pagina's met wat foto's en ook dat de Hartge M62B44 opgebouwd is met veel S62 parts, de S62 is immers weer op de M62 gebaseerd...
dus er van uitgaande dat ik bv de S62 krukas zou hebben, zou ik dan bv een clutchkit 240mm van de M5 moeten hebben? (ja ik vraag het tegen die tijd ook nog aan Manhart maar toch, kan ik vast wat gerichter kijken)
http://www.cardomain.com/ride/3175630/3" onclick="window.open(this.href);return false;
thx.
ah hier dan verder
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 62#p365500" onclick="window.open(this.href);return false;

ik zit helaas helemaal niet in die wereld, wil alleen niet iets verkeerds bestellen

waar het mij om zou gaan is een iets spontanere/directere motorloop/respons zodat ie vlotter oppakt van onderuit en iets meer racy? dat kleine beetje power is meegenomen maar niet het belangrijkste.
nokkenassen zijn geloof ik al aardig scherp aan wat ze allemaal hebben veranderd.
en zo te lezen weet deze man ook aardig wat er in zo'n motor zit, schijnbaar heeft hij net zo'n soort eerste serie 5.0 en beschrijft ook wat goodies....maar kan niet alles begrijpen, hij beschrijft zijn Hartge 7 serie over 5 pagina's met wat foto's en ook dat de Hartge M62B44 opgebouwd is met veel S62 parts, de S62 is immers weer op de M62 gebaseerd...
dus er van uitgaande dat ik bv de S62 krukas zou hebben, zou ik dan bv een clutchkit 240mm van de M5 moeten hebben? (ja ik vraag het tegen die tijd ook nog aan Manhart maar toch, kan ik vast wat gerichter kijken)
http://www.cardomain.com/ride/3175630/3" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zal dit draadje trouwens niet te veel belasten 8) ik geloof dat ik nog eregens een draadje heb ook omtrend deze vraag ff zoekenHARTGE modified and heavily tuned engine with lots of S62 parts.

thx.
ah hier dan verder

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 62#p365500" onclick="window.open(this.href);return false;
- Knot
Mooi opgebouwd man!
Vind het gaaf om te zien wat er allemaal kan, zeker omdat ik mijn M5 nog in straattrim heb.
Vind het gaaf om te zien wat er allemaal kan, zeker omdat ik mijn M5 nog in straattrim heb.
- Bert ///M3
@Rene: Bij de meeste BMW's is de maat van de krukas niet zo erg van belang, het meeste past er gewoon op. Die van een 540i en van een M5 kunnen bijvoorbeeld best hetzelfde zijn. Alleen heb je kans dat bijvoorbeeld bij die JB vliegwielen de paspennen voor de drukgroep anders zitten, en dat dat het verschil maakt.
BMW's zijn net lego wat dat betreft.
BMW's zijn net lego wat dat betreft.
- Rolf van der Heide
Een 5 liter V8 zal niet beroerd stationair gaan lopen bij montage van een alu vliegwiel. Bij een nerveus gefokte 4-cilinder ligt dat anders.
Als je de originele 540i / M5 drukgroep en koppelingsplaat gebruikt, zal er wel "gear lash" te horen zijn. Een ratelend geluid uit de versnellingsbak. Is voor straatgebruik irritant.
En helaas levert een licht vliegwiel niet meer vermogen op. Je acceleert er echter wel sneller door. Rara hoe kan dat ?
Dit zegt een Engelse leverancier erover:
http://www.phoenixmotorsport.co.uk/Prod ... wheels.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je de originele 540i / M5 drukgroep en koppelingsplaat gebruikt, zal er wel "gear lash" te horen zijn. Een ratelend geluid uit de versnellingsbak. Is voor straatgebruik irritant.
En helaas levert een licht vliegwiel niet meer vermogen op. Je acceleert er echter wel sneller door. Rara hoe kan dat ?

http://www.phoenixmotorsport.co.uk/Prod ... wheels.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- Knot
Ga je verder nog wat aan het blok (koppen) doen Rolf?
Ik hoor links en rechts altijd verhalen over dat het blok niet gemaakt is om constant tegen de begrenzer aan te rijden.
Ik hoor links en rechts altijd verhalen over dat het blok niet gemaakt is om constant tegen de begrenzer aan te rijden.
- GTRene
dank voor de toevoeging, makes sence 8)Rolf van der Heide schreef:Een 5 liter V8 zal niet beroerd stationair gaan lopen bij montage van een alu vliegwiel. Bij een nerveus gefokte 4-cilinder ligt dat anders.
En helaas levert een licht vliegwiel niet meer vermogen op. Je acceleert er echter wel sneller door. Rara hoe kan dat ?![]()
dus dat geluid kom je niet echt onderuit als je een lightweight vliegwiel kiest

al zal het ook wel verschillen met welk type je kiest, bv een echte race als deze zal wel meer lawaai maken denk ik?
is schijnbaar voor M60 M62 en S62
http://store.vacmotorsports.com/vac---m ... p1085.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
wel mooi om te zien, maja sinter koppeling is ook niet echt fijn op straat

- Bert ///M3
Het is meer het verschil in vliegwielen.
Normaal heeft een E39 M5 een dubbel massa vliegwiel en een starre plaat. Het vliegwiel dempt dus trillingen naar de bak. Als je die vervangt voor een enkel massa vliegwiel dan heb je dus die demping niet meer en heb je kans op geratel. Eigenlijk zou je dan dus je koppelingsplaat voor een versie met torsieveren moeten vervangen, als die er zijn.
Normaal heeft een E39 M5 een dubbel massa vliegwiel en een starre plaat. Het vliegwiel dempt dus trillingen naar de bak. Als je die vervangt voor een enkel massa vliegwiel dan heb je dus die demping niet meer en heb je kans op geratel. Eigenlijk zou je dan dus je koppelingsplaat voor een versie met torsieveren moeten vervangen, als die er zijn.
- GTRene
heeft een 540i dat zelfde principe?Bert ///M3 schreef:Het is meer het verschil in vliegwielen.
je hebt dan voor straat een uitgewogen setje nodig zeg maar...moet wel leuk blijven, meer straat als track dus niet teveel herrie/bijgeluiden, echter vlotter oppakken is heerlijk.
- Gijs Evo
Mooi om te lezen, wij hebben ook nog een E39 M5 staan met een in elkaar gelopen motor.
Nu zitten we ook te dubben wat we ermee gaan doen, verkopen of opbouwen.
Maar dit is ook erg dik
Nu zitten we ook te dubben wat we ermee gaan doen, verkopen of opbouwen.
Maar dit is ook erg dik

- R-developments
Erg mooie opbouw, wellicht een domme vraag maar hoe ontlucht je de remklauw? Aangezien de verbindingspijp boven zit?

Of zit de klauw wellicht aan de verkeerde kant? Iig erg mooie auto met mooie onderdelen!
Of zit de klauw wellicht aan de verkeerde kant? Iig erg mooie auto met mooie onderdelen!
-
LOL @ op z'n kop gemoneerde remklauw!
- Tommy
nicely spotted 

- Bert ///M3
Inderdaad 

-
hehe lol,
vette project ga m volgen..
vette project ga m volgen..
- Rolf van der Heide
Goed opgemerkt heren !
Ik heb een fuseestuk opgestuurd naar HiSpec in Engeland, omdat ze geen big brake kit voor de E39 konden leveren. Tijdens het passen heb ik deze foto gemaakt, en dus de rechter remtang links geplaatst.
Es kijken of ik ook een foto heb waar het wel goed zit.
Ik heb een fuseestuk opgestuurd naar HiSpec in Engeland, omdat ze geen big brake kit voor de E39 konden leveren. Tijdens het passen heb ik deze foto gemaakt, en dus de rechter remtang links geplaatst.

Es kijken of ik ook een foto heb waar het wel goed zit.
- Rolf van der Heide
@ Rene: die 2-plaats sinterkoppeling is een aan-uit schakelaar, normaal wegrijden bij een stoplicht wordt lastig. En dit vliegwiel heeft geen tandwiel voor de BDP sensor. Deze combinatie is alleen geschikt voor een race motor.
Bert M3 zei het ook: het vliegwiel zoals ik heb en een koppelingsplaat met veren is de beste weggebruik optie.
@ Knot: is mij niet bekend, maar ik ga er eerst maar es mee rijden.
Bert M3 zei het ook: het vliegwiel zoals ik heb en een koppelingsplaat met veren is de beste weggebruik optie.
@ Knot: is mij niet bekend, maar ik ga er eerst maar es mee rijden.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Mooi man.
Je kunt wel bij Spyker aan 't werk. Komt 't waarschijnlijk wél 'n keer goed
Je kunt wel bij Spyker aan 't werk. Komt 't waarschijnlijk wél 'n keer goed