Achterremmen, in hoeverre belangrijk?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Mari Oh Oh!

Re: Achterremmen, in hoeverre belangrijk?

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 dec 2009, 13:15

Patrick van Wijngen schreef:
en nu gaat het leuk worden... en ga ik het vast fout zeggen. maar volgens mij heeft Cork hetzelfde idee.

als je totale zuiger oppervlakte nou groter wordt heb je meer remvloeistof nodig. met de standaard remdruk, moet je dus veel harder stampen op je pedaal om meer vloeistof erin te pompen.
En achter blijft het hetzelfde, dus rem je achter relatief(t.o.v. OEM) harder dan voor, waardoor je rembalans niet meer klopt. Om de balans niet te verstoren zou je dus ook het zuigeroppervlak achter met dezelfde marge kunnen verhogen. Je bent dan echter eigenlijk )doorgaans'betere achterremmen aan het monteren om je remkracht )bij een bepaalde remdruk'op die as te verminderen. :D

Overigens geldt er ook zoiets voor banden. Hoe beter je banden hoe meer gewicht bij het remmen naar voren gaat en het lijkt tegenstrijdig, maar het kan ervoor zorgen dat als je de rembalans niet aanpast de achterwielen eerder blokkeren. Dat lijkt idioot aangezien de banden meer grip hebben, maar zonder druk op de wielen (of in elk geval minder) heb je ook geen grip(of in elk geval minder). Nou moet het verschil wel erg groot zijn wil je er last van krijgen, maar tezamen met het verschil in remkracht kan het wel de druppel zijn die remmen een gevaarlijk verhaal maakt. Strakkere veren zorgen er overigens voor dat er minder gewicht verplaatst, dus dat zou het hele verhaal weer gedeeltelijk kunnen compenseren.

Laurens Nijssen

Bericht door Laurens Nijssen » 05 dec 2009, 19:43

Hoe moet ik dit zien als het wordt gemonteerd?
Waar komt het tussen te zitten?

Enkele voorbeelden van deze hardware:

http://dutchpowertrading.nl/index.php?i ... s=1&mid=32" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 05 dec 2009, 23:13

Er gaat vanaf de hoofdremcilinder meestal 1 leiding naar de achteras die vervolgens ergens onder de achterbank bij het diff (RWD/AWD) in tweeen splitst (T-stuk) en naar beide achterremmen gaat. Beide achterremmen krijgen dus remdruk van 1 remleiding.

De remdrukregelaar wordt meestal ergens in de buurt van de handrem (direct ervoor ) in het leiding circuit van de achterremmen gezet. Dus: knip in de remleiding, daartussen komt de remdrukregelaar. (even zorgvuldig ontluchten als het klaar is)
NB: bij rally auto's wordt dan de handrem ook vaak omgebouwd naar hydraulisch. (met een extra remcilinder die bediend wordt met een handrem handle zonder tandblokkering)

(NB: als de auto modern is en 4kanaals ABS+ESP+TCS heeft gaan er separate leidingen naar iedere rem afzonderlijk! Dan is een remdrukregelaar niet zo gemakkelijk installeerbaar want dan moet het hele remsysteem omgebouwd worden en ben je ESP-werking kwijt.)

Niels Boer

Bericht door Niels Boer » 24 dec 2009, 23:45

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, bij mij heb ik de ABS er af gehaald en een leiding naar achter getrokken met een T splitsing. Standaard zitten er al remdrukregelaars onder alleen die werken niet voldoende met een BBK. Ik kreeg het porobleem alleen maar als mn remmen warm werden, schuine kanten aan de blokken gevijlt maar dat hielp nog steeds niet. Remdrukregelaar die handmatig instelbaar is is de oplossing. Als je 2 leidingen naar achter hebt lopen zal je er dus 2 tussen moeten plaatsen.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 27 dec 2009, 19:12

Ik heb onder de kap gekeken, daar zit een verdeelblok met daarop 4 aansluitingen, maar is niet verstelbaar.
1 aanvoer, 2 gaan naar de voorremmen, 1 dan waarschijnlijk naar achteren, heb die alleen nog niet helemaal gevolgt.
Splits volgens mij voor ergens al op, want er lopen 2 leidingen vanaf het voorportier naar achteren.

Ook de remklauwen er weer afgepakt, 1 stofrubber is zowieso echt kapot, revisisetje is besteld.
Toch blijven de reactie's betreffende het blokkeren achter erg verschillend, vooral in combinatie met een BBK voor.
Ik ga er dan ook een drukverdeler tussen maken,
volgens mij is dat toch wel een vereiste om de voorremmen ook es echt goed te kunnen benutten.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 28 dec 2009, 19:58

De Sjack schreef:IIk ga er dan ook een drukverdeler tussen maken,
Euh, nee, toch niet :cry:
Er zit één of ander remsysteem onder, zo gekoppeld: Linksvoor/rechtsachter en rechtsvoor/linksachter.
Oftewel, een knappe ingreep om daar "effe" een remdrukverdeler tussen te maken.

Vandaag 1 remklauw uit elkaar gehaald, had 7bar luchtdruk nodig om hem er uit te persen.
Gelukkig zat m'n vinger er niet tussen toen ie loskwam.
Veel zooi en troep in iedergeval. Dat geeft toch wel hoop in iedergeval.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 29 dec 2009, 01:03

Hoi
Ik rijd inmiddels met achter grotere remmen dan voor
Maar voor wel 6potters en achter 4 potters
Dus ik dacht dat wordt een ramp
OK de ABS is inmiddels in storing (in de sneeuw), maar het lijkt er idd op dat de zaak wordt bijgeregeld.
Hij remt nu achter zeker harder dan voorheen, en dat is precies wat ik wilde, kan de auto nu beter zetten de bocht in remmend met links
Tenminste daar lijkt het op
Ik zal eens testen op fatsoenlijke banden (sta op winterpantoffels)
E

De Sjack

Bericht door De Sjack » 27 sep 2010, 09:56

De Sjack schreef:
De Sjack schreef:IIk ga er dan ook een drukverdeler tussen maken,
Euh, nee, toch niet :cry:
Er zit één of ander remsysteem onder, zo gekoppeld: Linksvoor/rechtsachter en rechtsvoor/linksachter.
Oftewel, een knappe ingreep om daar "effe" een remdrukverdeler tussen te maken.
Maar even dit topic opgraven.
Remmen is nog steeds het grootste probleem met de hele auto.
Ik had de balans op droog en semi's aardig voor elkaar,
voor CL RC6 blokken, achter DS2500,
maar ik heb m'n voorklauwen een beetje over de top gejaagd:
Afbeelding
Die worden nog wel 1x gemaakt, is het dan nog niet oke gaan ze eronder uit.
Wel merk ik als ik de schokbrekers verstel dat ook mijn remgedrag vd auto veranderd,
daar wil ik vanaf, zodat ik gewoon kan verstellen en altijd een goede balans kan vinden.
Voor achter heb ik nu WRX2002 remmen liggen, dat is 2 pots ipv enkel pots wat ik nu heb.

Ik wil nu een remkrachtverdeler (+Hydr handrem) gaan monteren en heb daarom es naar het leidingwerk zitten kijken.
Vanaf het verdeelblok in de motorruimte gaan er 2 leidingen naar achteren,
dus elke klauw heeft een eigen aanvoer.
Het verdeelblok heeft 2 inputs vanaf de rembekrachtiger, maar wat het binnenin doet kan ik niet zien.
Voorzover ik weet is het systeem kruislings, dus LV met RA & RV met LA
Gaat 1 leiding lek, dan zouden er alsnog 2 blijven remmen en aangezien het kruislings is zou de auto ook nog in balans blijven?
Tenminste, zo is het mij uigelegd.

Ik wil nu na het verdeelblok naar 1 leiding, waar de remdrukverdeler tussen kan en dan net voor de remklauwen weer opsplitsen naar 2 leidingen.
Er zijn overigens wel complete oplossingen voor kruislingse systemen,
maar die zijn ruim 2x duurder dan een enkel systeem.

Wat ik me nu afvraag:
*Kan ik 1 leiding naar achter gewoon afdoppen, zodat ik er 1 overhoud,
of klopt mijn olie opbrengst dan niet meer?
*Kan ik de beide leidingen na het verdeelblok samenvoegen op 1 leiding en moet deze leiding dan dikker worden dan wat ie nu is of maakt die dikte voor de olieopbrengst niets uit?

De Sjack

Bericht door De Sjack » 27 sep 2010, 11:22

Niet te geloven, maar na gisteren een paar uur zoeken vond ik net dit:

Op deze manier doet Prodrive het met hun Groep "N" auto's..

1. De twee leidingen die naar achter lopen met een "t" stuk naar één leiding maken.
2. Hydro handrem plaatsen.
3. Eén leiding naar achter met een "t" stuk naar twee leidingen maken.

Opgelost dus alweer.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 sep 2010, 12:23

De Sjack schreef:Niet te geloven, maar na gisteren een paar uur zoeken vond ik net dit:

Op deze manier doet Prodrive het met hun Groep "N" auto's..

1. De twee leidingen die naar achter lopen met een "t" stuk naar één leiding maken.
2. Hydro handrem plaatsen.
3. Eén leiding naar achter met een "t" stuk naar twee leidingen maken.

Opgelost dus alweer.
Ik denk dat als je Aram ff had gebeld dat die je het ook zo had kunnen zeggen.....
Persoonlijk gebruik ik mijn achterremmen nooit, zonde van het geld :hmmm:

Plaats reactie