Achterremmen, in hoeverre belangrijk?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
De Sjack

Achterremmen, in hoeverre belangrijk?

Bericht door De Sjack » 03 dec 2009, 20:12

Ik heb op mijn Impreza voorop een BBK zitten, remt als een jekko,
maar achter blokkeerd het standaard spul steeds, breekt dan uit waardoor ik m'n rem moet loslaten.
Heb achter al verschillende blokken geprobeert, maar is nog niet wat ik zou willen.
Vandaag nieuwe DBA schijven gemonteerd, hopenlijk wordt het daar al wat beter mee, maar dat weet ik nu nog niet,
om eerlijk te zijn verwacht ik dat het blijft blokkeren.

Ik kan er evt een remdrukregelaar opzetten, daarmee de achterkant zo weinig laten remmen dat ze nooit blokkeren,
als ik achter ga dichtschroeven krijgen m'n voorremmen het zwaarder lijkt me?
Andere optie is achter ook een BBK erop zetten.
Maar is het dit waard? in hoeverre wordt het remmen met een goede set achter daadwerkelijk beter?
Kort gezegt, kan ik bv voor de Tarzan 20 meter later gaan remmen met een BBK achter erbij,
of met een doseerbaar systeem 5 meter later dan nu of maakt het allemaal niet zoveel?
Mag ik zo redeneren, dat een BBK achter, mijn voorremmen zodanig helpen dat ik voor minder slijtage heb en minder warmte ontwikkel?

Rich

Re: Achterremmen, in hoeverre belangrijk?

Bericht door Rich » 03 dec 2009, 20:23

Als achter al met de stock remmen blokkeert, dan zal dat met nog grotere remmen op de achteras, die meer remkracht kunnen leveren, natuurlijk ook gebeuren. Daar schiet je dus niet veel mee op.
Ik denk dat je beter een remdrukverdeler kan monteren.

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 dec 2009, 20:40

Is het begonnen nadat je het nieuwe onderstel hebt laten plaatsen? Kan zijn dat je daardoor achter minder mechanische grip hebt gekregen waardoor de wielen daar eerder blokkeren bij stevig tot hard remmen.

Stephan
Laatst gewijzigd door SteV6 op 03 dec 2009, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 dec 2009, 20:41

Lijkt mij dat de auto door je superieure remmen aan de voorkant zoveel duikt dat de achterwielen zowat los komen en door de verminderde druk achter je dus blokkerende remmen krijgt.
Waarschijnlijk met betere remmen achter blijft de auto wat vlakker zodat je achter meer druk houdt en dus harder en stabieler kan remmen.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 03 dec 2009, 20:42

Zoals Rich als zegt.. je hebt eigenlijk teveel remdruk achter tov voor. Dus achter moet je minder remdruk tov de voorkant krijgen of juist meer rempotentie (of hoe ik dat dan ook mag verwoorden).
Dus of dmv een remdrukregelaar minder remdruk naar achteren en/of juist meer gewicht op de achteras, zodat je meer remdruk kunt gebruiken zonder te blokkeren.
Want dat betekend dat je achterwielen te weinig wieldruk hebben om het remmend vermogen van de banden te gebruiken.

Ik weet niet wat je mbt je onderstel kan instellen... misschien helt de auto teveel voorover of duikt de auto teveel wegens te zachte veren/demping.

cork

Bericht door cork » 03 dec 2009, 21:59

Heb je er een met of zonder ABS ?! Omdat het blokkeert neem ik aan dat je zonder hebt...

Zit er dan standaard geen remkrachtverdeler op :shock: !? Als hij achter serieus gaat blokkeren heb je namelijk vrij veel kans gewoon achterste voren te gaan, dus eigenlijk moet dat gewoon niet kunnen.

Verder niet zo makkelijk als het lijkt denk ik. Als je banden blokkeren kun je in principe hard zat remmen, want je bent dan over de maximale grens van wat je banden aankunnen heen. Betere remmen achter lossen het denk ik niet zo 123 op. Een remkrachtverdeler uiteraard wel. Weet verder niet hoe je vering/demping is ?! Je kunt ook harder maker voor dat hij daardoor minder zal duiken. Dan zullen je achterbanden mogelijk langer grip houden.

Goedkoopste manier is voor weer standaard remmen. Alles is volgens mij beter dan blokkerende achterwielen.

Ow en verder wil ik niet lullig doen, want als er iemand een talentloze circuitgummer ben, dan ben ik dat wel, maar het kan ook aan je rijtechniek liggen. Heeft er volgens mij mee te maken dat je én vol remt en terugschakelt en de koppeling op laat komen. Ik heb ooit met een Omega 3000 op het circuit gereden en die deed het ook namelijk..

Succes ermee !!!

De Sjack

Bericht door De Sjack » 03 dec 2009, 22:15

@Mathieu, Het is mij vooral opgevallen na het monteren van de BBK set voor, dus dat verhouding V/A nu niet meer klopt kan ik me voorstellen.
Voor het BBK aan de voorzijde had ik rondom blokkerende wielen.
Wat mij vooral bijstaat is dat het BBK set veel harder, maar vooral beter doseerbaar remt.
Dus echt remt, niet blokkeerd.

Het hele slechte remgedrag was nog met het standaard onderstel.
Met het nieuwe onderstel heb ik nog niet op het circuit kunnen rijden.
Op de weg is het al wel wat beter geworden, de auto duikt nu bijna niet en blijft veel beter in balans.
Toch blokkeren de achterwielen nu ook weleens, soms lijkt het of het een aan/uit schakelaar is, bij hard remmen natuurlijk.
Ik ben net nog even de nieuwe achterremmen wezen proberen, op nat blokkeerde nu voor, dus dat is al hoopgevend.
Uit jullie reactie's maak ik toch wel uit dat de druk achter verminderen de moeite waard is om eerst te proberen ipv een BBK set.

Rest me alléén de vraag nog, helpt een BBK achter zodanig dat de voorremmen minder belast worden?
Dus stel, ik monteer een remkrachtverdeler, misschien kom ik dan op een verdeling van 80% voor, 20% achter, ga ik de boel voor dan niet "verkrachten"?

GTRene

Bericht door GTRene » 03 dec 2009, 22:19

rij je met abs of niet?

De Sjack

Bericht door De Sjack » 03 dec 2009, 22:32

Nee, heb geen ABS.
@Cork, mijn remgedrag op het circuit is zeker onder de maat, net zoals mijn insturen, lijnen rijden, uitkomen bocht :oops:
Maar dit remprobleem heb ik ook gewoon op de openbare weg, zeker nu het vaak nat is ben ik er echt niet happy mee.

cork

Bericht door cork » 03 dec 2009, 22:40

Het was ook maar een idee he.. Ik heb de Omega 3000 toen verkocht omdat ik er stomweg niet mee om kon gaan. Golfje GTI 16V teruggekocht en dat ging al stukken beter, maar ja da's ook een voorwielaandrijver.

Als je het op de openbare weg ook hebt. wordt het idd wel erg vervelend . Heb zelf ook een GT Turbo uit 1999 en heb dit probleem nog niet meegemaakt, maar de mijne heeft ook nog de standaard remsetup. Vind het wel vreemd dat er geen remkrachtverdeler op zou zitten trouwens, zal het morgen eens eff navragen hoe dat zit.

Ow en volgens mij kun je het best een lastafhankelijke remkrachtverdeler monteren. Maar ik denk dat het e.e.a. best nauw komt en weet eigenlijk dan weer helemaal niet of die after market te koop zijn.

wjn

Bericht door wjn » 03 dec 2009, 23:11

Sowieso zou je een remkrachtregelaar achter moeten hebben. Auto beladen, meer remmen achter, auto leeg, minder remmen achter. Het dynamische verhaal nog buiten beschouwing gelaten.

Fout die vaak gemaakt wordt, is na verlagen de remkrachtregelaar niet af te stellen. Auto is lager, gebeurd normaal als de auto beladen is, remt achter dus harder (bias naar achteren) en omdat de auto niet beladen is, blokkeert ie achter.

Ik zou eerder dus in die hoek zoeken, hoe de remkrachtregelaar achter in te stellen is.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 03 dec 2009, 23:19

Dit remprobleem is eigenlijk een remBALANSprobleem:

heb je voor en achter verschillende merk/type banden liggen?? (compound!)
Als je achter harde Wanli's hebt en voor softe Yoko R888's om het maar even extreem te stellen, dan is het logisch dat achter sneller blokkeert. Bij rust cruizen zal je dat niet merken maar die onbalans openbaart zich als je in full-attack mode op een bocht aan komt zetten.
Op zo'n snelle auto zijn 4 zelfde merk/type banden eigenlijk een must.

Als de auto ABS heeft laat dan ook eens checken of er een error in de ABS ECU zit opgeslagen. Als bv de sensor(s?) op de achteras kapot is dan valt er natuurlijk weinig remdruk te regelen.(lees: op tijd remdruk afnemen) Gevolg: blokkeren.

Als je geen ABS op de auto hebt is het misschien wel handig om een aftermarket rembalans regelaar te monteren (bv een van Tilton), dan kan je fijn :df: zelf de voor/achter rembalans instellen. (voorbeeld: droog: V/A 75/25%, nat/glad: V/A 60/40%)

Veel auto's zonder ABS hebben een remdrukbegrenzer zitten tussen de voor en achteras, die begrenst de remdruk die naar de achterremmen kan wanneer de voorremmen de neus van de auto diep doen duiken. (m.a.w. als de auto zwaar beladen is, dan komt de achterkant minder uit de veren en dan wordt de achteras ook minder begrenst en remt dan wel zwaarder mee.. En terecht want meer druk op de achteras. werkt prima! is misschien ook iets om te installeren?

NB achterremmen zijn belangrijker dan je denkt. Ze zorgen voor rechtuit stabiliteit bij het remmen. Stel je zou alleen op de voorremmen remmen dan wordt de auto heel erg zoekerig en onstabiel. (werkt hetzelfde als op een motor, het voelt dan alsof de achterkant losjes en half in de lucht zweeft...)
Remmen de achterremmen te veel (blokkeren) dan is ook ineens al je rechtuit stabiliteit weg... en dan sta je voor je het weet achteruit in de strontbult... :wink:

Verder kan het inderdaad zo zijn dat als je tegelijk hard remt en terugschakelt zonder te revmatchen, dat dan het loslaten van de koppeling net genoeg kan zijn om de achterwielen te doen blokkeren....(= shiftlock)

Mark

Bericht door Mark » 03 dec 2009, 23:44

Dit gebeurd bij de meeste mensen die enkel een BBK op de vooras monteren, remdruk verdeler is inderdaad de oplossing. De nieuwe remklauwen hebben meer vloeistof nodig om de zuigers (groter oppervlak) in te drukken, de achterremmen nog hetzelfde als "vroeger".

wjn

Bericht door wjn » 03 dec 2009, 23:46

@Jan, remdrukbegrenzer heet zo'n ding dus, je hebt gelijk.

Ik kan met niet voorstellen dat dat er niet op zit, ergens achter. M'n 78-er golfje had dat al (en dat remde met trommelremmen achter).

Zoals gezegd, meestal wordt vergeten na verlagen die remdrukbegrenzer bij te stellen, met te hard remmen / blokkeren achter als gevolg.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 04 dec 2009, 07:48

Dat zou betekenen dat je de auto dus al verkeerd verlaagd is tov de fabriekswaardes van gewichtsverdeling voor/achter.
En dat er geen rekening is gehouden met het inveren/duiken van een niet rondom gelijke verlaging.

Het kan ook zijn dat de BBK die heb hebt, geen rekening heeft gehouden met de zuigerformaten (en benodigde remdruk) van je standaard remklauwen. Ik weet niet of er tussen jaargangen nog een verschil is in zuigerformaten in de remklauwen...
Dit zou de rembalans natuurlijk ook goed kunnen verstoren. Als je BBK een ander gecombineerd zuiger oppervlakte zou hebben dan de standaard zuigers.

wjn

Bericht door wjn » 04 dec 2009, 08:18

Patrick van Wijngen schreef:Het kan ook zijn dat de BBK die heb hebt, geen rekening heeft gehouden met de zuigerformaten (en benodigde remdruk) van je standaard remklauwen. Ik weet niet of er tussen jaargangen nog een verschil is in zuigerformaten in de remklauwen...
Dit zou de rembalans natuurlijk ook goed kunnen verstoren. Als je BBK een ander gecombineerd zuiger oppervlakte zou hebben dan de standaard zuigers.
In principe heb je met een BBK juist minder remdruk nodig (groter oppervlakte, minder druk om even hard te remmen), BIAS verschuift altijd naar voren toe.
Normaal gesproken zou het probleem moeten zijn dat ie achter niet hard genoeg (mee)remt met een BBK voor.

Of de BBK remt slechter dan de originele voorremmen, dat kan natuurlijk ook ;)

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 04 dec 2009, 08:36

Mjah allemaal beetje afhankelijk watvoor klauwen je natuurlijk eerst had.
Bij de bmw zijn het standaard 1zuiger klauwen. Maar de betere BBK's hebben dan 4 of 6 zuigers die hetzelfde zuigeroppervlakte hebben en heb je dus vrijwel geen verschil in remvloeistof verplaatsing/remdruk...

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 04 dec 2009, 10:15

wjn schreef:
Patrick van Wijngen schreef:Het kan ook zijn dat de BBK die heb hebt, geen rekening heeft gehouden met de zuigerformaten (en benodigde remdruk) van je standaard remklauwen. Ik weet niet of er tussen jaargangen nog een verschil is in zuigerformaten in de remklauwen...
In principe heb je met een BBK juist minder remdruk nodig (groter oppervlakte, minder druk om even hard te remmen), BIAS verschuift altijd naar voren toe.
Normaal gesproken zou het probleem moeten zijn dat ie achter niet hard genoeg (mee)remt met een BBK voor.

Of de BBK remt slechter dan de originele voorremmen, dat kan natuurlijk ook ;)
Denk niet dat Patrick remdruk bedoelde, maar verplaatst vloeistof volume. Als de zuigeroppervlakte groter is geworden aan de voorkant, dan heeft hetzelfde verplaatste vloeistofvolume een relatief hogere druk tot gevolg in de kleinere achterremmen.
Afstellen is een crime, omdat remdrukverdelers niet lineair werken. Tot een bepaald punt is de verdeling voor achter gelijk. Vanaf een bepaald punt (als de gewichtsverplaatsing naar de voorkant serieuzer begint te worden) krijgen de achterremmen minder druk/volume dan de voorkant. Je hebt dus 2 dingen af te stellen: Het omschakelpunt en de afname na het punt (taper).
Lijkt mij dat de auto door je superieure remmen aan de voorkant zoveel duikt dat de achterwielen zowat los komen en door de verminderde druk achter je dus blokkerende remmen krijgt.
Waarschijnlijk met betere remmen achter blijft de auto wat vlakker zodat je achter meer druk houdt en dus harder en stabieler kan remmen.
Hoewel dit logisch klinkt klopt het niet. De gewichtsverplaatsing van de auto is een reactie op de vertragingskracht. Zolang die kracht onder je massacentrum aangrijpt krijg je exact dezelfde gewichtsverplaatsing.

Peric

Bericht door Peric » 04 dec 2009, 11:31

wjn schreef:Sowieso zou je een remkrachtregelaar achter moeten hebben. Auto beladen, meer remmen achter, auto leeg, minder remmen achter. Het dynamische verhaal nog buiten beschouwing gelaten.

Fout die vaak gemaakt wordt, is na verlagen de remkrachtregelaar niet af te stellen. Auto is lager, gebeurd normaal als de auto beladen is, remt achter dus harder (bias naar achteren) en omdat de auto niet beladen is, blokkeert ie achter.

Ik zou eerder dus in die hoek zoeken, hoe de remkrachtregelaar achter in te stellen is.
Zou het inderdaad in die hoek zoeken. Hij kan ook nog gewoon vastgeroest zitten natuurlijk.
Als dat niet het geval moet je 'm afstellen.
Succes ermee.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 04 dec 2009, 14:42

Wat een veelvoud aan antwoorden :bignews:
Bedankt alvast daarvoor, nu even uitzoeken wat iedereen bedoeld.
Ter verdere info:
Voor zit nu een 6 pots BBK met 330mm schijven van DriverArt, standaard zit daar iets van 280mm? met 4 pots.
Oppervlakte van de rempads van de BBK is bijna 3x zo groot dan wat er standaard opzit..
Achter is een 1 pottertje, ziet eruit als iets wat je op een RC-auto zou gebruiken :roll:

Bandentype is rondom hetzelfde,

Even gebeld met autosportcompany, id is het mogelijk dat er een remverdeler opzit, overigens schijnt dit niet altijd het geval te zijn.
Op de remleidingtekening van de Subaru staat deze ook niet afgebeeld volgens hem.
Dus even zoeken, moet ergens onder de kap zitten.
Hij kwam er al snel mee dat een BBK achter niet nodig is en dat er zeer waarschijnlijk gewoon iets mis moet zijn met het remsysteem achter.
Als het al voorkomt dat de Sub achter blokkeerd is dat hoofdzakelijk omdat er ergens iets niet in orde is.
Hard of plat stukje in de leiding achter, remklauw die wat vastzit, remverdeler niet oke etc.,
lijkt me dus wijzer er alles eens af te gaan halen en goed te inspecteren of reviseren.
De BBK is wel zo ontworpen dat de olieverplaatsing nagenoeg gelijk is aan wat het standaardset vraagt.
Daardoor zou in iedergeval geen onbalans kunnen onstaan.
Standaard 1pots remklauw moet meer dan voldoende zijn,
evt upgrade naar een later model 2 pots vind hij niet nodig, BBK al helemaal niet. (Slechte verkoper zeg :hmmm: )
Ik ga dus eerst maar eens schroeven, kijken of ik wat kan vinden.
Bedankt zo ver, veel geleerd weer van de DF-ers :clap:

frankv

Bericht door frankv » 04 dec 2009, 21:51

Patrick van Wijngen schreef:Dat zou betekenen dat je de auto dus al verkeerd verlaagd is tov de fabriekswaardes van gewichtsverdeling voor/achter.
En dat er geen rekening is gehouden met het inveren/duiken van een niet rondom gelijke verlaging.

Het kan ook zijn dat de BBK die heb hebt, geen rekening heeft gehouden met de zuigerformaten (en benodigde remdruk) van je standaard remklauwen. Ik weet niet of er tussen jaargangen nog een verschil is in zuigerformaten in de remklauwen...
is de verhouding tussen verplaatste vloeistof, verdeling, oppervlakte en remkracht (waar ik nog zoekende ben) net zo uit te leggen als f-stops, sluitertijd, iso, ev etc. bij fotografie (wat ik wel begrijp)?

cork

Bericht door cork » 04 dec 2009, 23:04

verlagen betekend niet altijd dat je remkrachtverdeler opnieuw afgesteld moet worden. Als je vering/demping setup maar stug genoeg is zal hij voor minder duiken en kunnen de achterwielen meer grip overbrengen. Golf GTI'tjes van vroegah hebben idd een lastafhankelijk regel ventiel op de achteras. Als je die verlaagde dan "dacht" het ventiel dat ie achter flink geladen was en stuurde die meer druk naar achteren door, waardoor je kans had op blokkerende achterwielen. Met knalharde schokkers viel dat overigens best wel heel mee. Het gaat dus volgens mij om het totaalplaatje.

Misschien weet de Subaru dealer je wel te vertellen of er standaard een remdrukregel ventiel op je Subaru zit. Ik heb eerlijk gezegd vandaag geen tijd gehad om eff te kijken of het na te vragen.

en dit klopt volgens mij niet hoor:
Hoewel dit logisch klinkt klopt het niet. De gewichtsverplaatsing van de auto is een reactie op de vertragingskracht. Zolang die kracht onder je massacentrum aangrijpt krijg je exact dezelfde gewichtsverplaatsing.
Uit de schaarse momenten dat ik wel opgelet heb op school kan ik me het volgende herinneren:

Een auto duikt volgens mij dieper naarmate je meer kan vertragen. Je moet het je volgens mij voorstellen als een reactie op de vertragingskracht die een moment veroorzaakt om het punt op het wegdek waar de voorbanden hun remkracht overbrengen. Voorremmen zorgen veruit voor de meeste vertraging. Dat zie je vaak ook aan het grotere/uitgebreide remsysteem voor. Ik ben allang niet meer in een schoolbank geweest, maar volgens mij is een moment kracht x arm en zodra de kracht groter wordt, wordt het moment ook groter. Daarom kun je met een motor ook een stoppie maken.

Oh en als vloeistof meer verplaatsingsruimte krijgt daalt volgens mij de druk en grotere remzuigers zorgen voor meer volumeverplaatsing toch ?!

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 05 dec 2009, 00:07

frankv schreef:
Patrick van Wijngen schreef:Dat zou betekenen dat je de auto dus al verkeerd verlaagd is tov de fabriekswaardes van gewichtsverdeling voor/achter.

is de verhouding tussen verplaatste vloeistof, verdeling, oppervlakte en remkracht (waar ik nog zoekende ben) net zo uit te leggen als f-stops, sluitertijd, iso, ev etc. bij fotografie (wat ik wel begrijp)?
Dat zal vast wel zo uit te leggen zijn, maar of ik degene ben die dat kan betwijfel ik :forum:

Uitgaande van de standaard klauwen, deze hebben een x-aantal zuigers met y oppervlakte/omvang. dus heb je x*y aan zuiger oppervlakte/omvang aan vloeistof nodig om deze zuigers te verplaatsen. de remdruk hangt af van je remcilinder/verdeler.

als je nu van 4 naar 6 pots bent gegaan, zijn de zuigers in de 6pots klauw over het algemeen kleiner.
en zal x*y waarschijnlijk bijna dezelfde zuiger oppervlakte/omvang hebben. dus heb je met dezelfde remdruk en zelfde hoeveelheid vloeistof dezelfde remkracht/remwerking als voorheen.

en nu gaat het leuk worden... en ga ik het vast fout zeggen. maar volgens mij heeft Cork hetzelfde idee.

als je totale zuiger oppervlakte nou groter wordt heb je meer remvloeistof nodig. met de standaard remdruk, moet je dus veel harder stampen op je pedaal om meer vloeistof erin te pompen.

als je totale zuiger oppervlakte kleiner wordt heb je minder remvloeistof nodig. en worden ze dus wel vrij 'bijterig' omdat een kleine rem actie de zuigers al verder naar buiten doet komen, omdat je minder vloeistof nodig hebt.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 05 dec 2009, 00:15

Maargoed, als een soeb normaal niet hoort te blokkeren achter tenzij er ergens een defect is, dan moet je denk ik idd maar even alles nalopen.

Ik heb afgelopen zomer de 6pots zuigers van m'n brommertje gereviseerd. Alle zuigers en cilinders met een dremel en alu poets gereinigd en nieuwe oilseals en dustseals.
Daar zaten gewoon 7 van de 12 zuigers 'vast'. :shock:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 05 dec 2009, 12:44

cork schreef: en dit klopt volgens mij niet hoor:
Uit de schaarse momenten dat ik wel opgelet heb op school kan ik me het volgende herinneren:

Een auto duikt volgens mij dieper naarmate je meer kan vertragen. Je moet het je volgens mij voorstellen als een reactie op de vertragingskracht die een moment veroorzaakt om het punt op het wegdek waar de voorbanden hun remkracht overbrengen. Voorremmen zorgen veruit voor de meeste vertraging. Dat zie je vaak ook aan het grotere/uitgebreide remsysteem voor. Ik ben allang niet meer in een schoolbank geweest, maar volgens mij is een moment kracht x arm en zodra de kracht groter wordt, wordt het moment ook groter. Daarom kun je met een motor ook een stoppie maken!
Dat meer remkracht tot meer duiken lijdt klopt. De theorie was dat de auto vlakker zou blijven als de achterkant meeremt. Dat is niet het geval. Sterker nog, hij zou wel eens meer kunnen gaan duiken. Ga maar na wat de momentarmen zijn van de remkrachten tov het massacentrum.
Laatst gewijzigd door Damir Vukovic op 05 dec 2009, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie