Sportmodus knop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Sportmodus knop

Bericht door RVV » 07 feb 2006, 15:05

Deze knop zie je straks op een Z4, maar ook een Opel Astra GTC heeft deze knop. Is dit een aanvulling of meer een gimmick ?

http://www.bmw.nl/nl/nl/index_narrowban ... tmode.html

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 feb 2006, 15:10

Allebei.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 15:10

Wat krijgen we nou, BMW steelt iets van Opel???

Natuurlijk niet, de M knop bestaat al wat langer natuurlijk, maar het werkt zeker. In mijn geval vind ik de gasreactie echt 10x beter, normaal berijk je dat alleen met chippen en zelfs dan heb je misschien niet zo'n snelle reactie (voor een turbodiesel met turbogat dan).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 feb 2006, 15:11

Zohee, kijk onze "posttijd" hierboven eens :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 15:12

Ibiza en Astra staan wel erg vaak boven en onder elkaar de laatste paar dagen hier :)

Maar zonder gein, bij de GTC is het de gasreactie, de stuurbekrachtiging en ook de aanpassing van het onderstel als ik me niet vergis, lees bij BMW niets over de aanpassing wat betreft de demping.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2006, 15:12

Rody heb je hem dan ook altijd in de sportstand staan ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 15:15

Rico v Velzen schreef:Rody heb je hem dan ook altijd in de sportstand staan ?
Op de snelweg meestal niet, dan vind ik het zenuwachtige gedrag niet lekker, alleen tijdens acties wel, snelweg dus ook, maar bij rustig woon-werkverkeer staat ie standaard uit.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 feb 2006, 16:07

Oke de auto word dus "zenuwachtiger" wat moet ik me hier bij voorstellen ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 07 feb 2006, 17:44

Normaal moet je het gas een paar mm intrappen voordat er een reactie volgt, met de sportswitch aan is de reactie er direct, dus even een cd wisselen en je voet beweegt 2mm is het direct accelereren of gas lossen.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 07 feb 2006, 17:46

Dit heeft de M3 E46 ook al.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 26 jan 2007, 16:36

En de nieuwe auto van louwieke heeft dat ook.

[img:159:71]http://www.audi.nl/media/index/home/mod ... rtknop.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 jan 2007, 16:41

Zoals J.C zegt over de CSL, waarom staat dat spul niet standaard op sportief en moet dat soort zooi er op zitten...

Als je van een M5 al leest dat je zo'n ding op 279 verschillende manieren kan instellen dan word je al even niet goed.

Tom
Berichten: 22384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 26 jan 2007, 16:43

De Z4 heeft dit ook al.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 jan 2007, 16:44

Die knop in de Z4M heeft alleen met de gasresponse te maken, die is veel scherper. Bij de M5/6 geeft die knop ook extra power. Bij die laatste 2 heb ik mijn bedenkingen.

Michel

Tom
Berichten: 22384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 26 jan 2007, 16:47

En hij schijnt (bij de normale Z4) iets zwaarder te sturen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 16:56

Bert ///M3 schreef:Zoals J.C zegt over de CSL, waarom staat dat spul niet standaard op sportief en moet dat soort zooi er op zitten...

Als je van een M5 al leest dat je zo'n ding op 279 verschillende manieren kan instellen dan word je al even niet goed.
beetje speelgoed :wink:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12612
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 26 jan 2007, 18:48

Het is allemaal wel grappig die knopjes maar het kan alleen maar kapot gaan.
Een m5/m6 met een knop dat je ineens 100 pk meer hebt en met 50 verschillende standen kwa wegligging,van mij hoeft dat niet.
Gewoon een beest dat altijd klaar is om te presteren en waar je vanaf het eerste moment op je hoede moet zijn.
Niet instappen en dan eerst alles instellen en pas na een kwartier op pad,nee instappen en gaan als een V1.
En op het circuit alle hulpmiddelen uit en later met een natte rug en nog vol met adrenaline uitstappen.
Dat vind ik autorijden.

Grtz,Hans :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 26 jan 2007, 18:59

Gimmicks, totale kul.

Ze zijn als de saus die je nodig hebt om van een slecht maal nog iets te maken.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 26 jan 2007, 20:23

In mijn auto zit die sportknop ook, en het maakt het verschil tussen de 'comfort'-stand en de 'zo hard mogelijk'-stand. Er gebeurt dan ook nogal wat: de bak schakelt sneller, blijft langer in dezelfde versnelling, de stuurbekrachtiging wordt minder (stuurt dus zwaarder), de demping (Dynamic Drive) wordt harder en de gasrespons wordt sneller.

't is een manier om via de software het karakter van de auto op afroep enigszins te veranderen. Kan wel nuttig zijn, ik zou het niet al te prettig vinden als mijn auto altijd in sportmodus zou staan...dan is ie me veel te zenuwachtig om normaal mee te kunnen cruisen. Met 5k rpm in de eerste versnelling over de Amsterdamse grachten rammelen is niet al te prettig, dan pruttel ik liever met net 1000 toeren in zijn drie over de keien.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12612
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 26 jan 2007, 20:46

Jij moet dus die auto in 1 of andere comfort stand zetten om over de gracht te kunnen cruisen.
Ik schakel gewoon naar zijn twee en geef weinig gas en ik doe het zelfde als jij,lekker cruisen.
Zonder knoppen in te hoeven drukken of andere dingen te doen.
Wil ik dan hard geef ik gewoon vol gas en weg ben ik zonder eerst allerlij handelingen te hoeven doen voor dat ik hem in de sport stand heb staan.

Grtz,Hans :wink:

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 26 jan 2007, 20:49

Wat voor auto hebben we het dan over? Toch geen corvette he :P

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 26 jan 2007, 21:21

HANZ06 schreef:Een m5/m6 met een knop dat je ineens 100 pk meer hebt en met 50 verschillende standen kwa wegligging,van mij hoeft dat niet.

Grtz,Hans :wink:
Waarschijnlijk vonden ze die 279 combinaties ook te veel van het goede bij BMW en hebben ze later die knop toegevoegd, waardoor alles in 1x op scherp staat ;)

Maar een knop met een aantal standen (a la F430) lijkt me wel handig, kun je normaal lekker cruisen, in de regen ook optimaal (ondersteund) rijden en op het circuit ook optimaal blazen.

Eerlijk gezegd voor een Astra OPC o.i.d. vind ik zo'n knop overbodig (speelgoed).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 jan 2007, 21:43

Ik gebruik hem als ik heftig gasrespons wil. bij normaal rijden kom ik niet aan die knop.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 jan 2007, 22:17

Zelfs in mijn dieseltje is het relaxed. In de file is het nerveus dus moet ie beter uit. Maar als je net wat minder turbogat wil (snellere reactie) en directer wilt sturen gaat het sportknopje aan.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 27 jan 2007, 09:28

De RS4 heeft het inderdaad ook, en hij word wel heeeeel erg zenuwachtig hoor, je hoeft maar te kijken naar je pedaal en je schud alle kanten op :lol: geeft wel een echt "hardcore" gevoel en dat icm. met een veeeel harder uitlaatgeluid maakt het wel extra spannend.

Ik weet niet of meer auto's het hebben dat wanneer je op een sportknop drukt, dat de uitlaat dan meer lawaai geeft, maar dat vind ik haast verplicht. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast