BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
- Macboy
- Joy
Auto is terug van Bas Roos.
- preventief, nieuwe drijfstanglagers. Hadden allen normale slijtage
- oliebeurt met Castrol RS 10W/60
- VDO olietemperatuurmeter ingebouwd in AC Schnitzer console
- H&R stabi's gemonteerd. Auto ligt mooi vlak nu. Heeft bij lage snelheden wat meer onderstuur gekregen, op hoge snelheid komt de achterkant tot leven
- uitgelijnd
- M3 klauwen van Bert gemonteerd. Nieuwe M3-schijven en blokken erop + verse remvloeistof. 1 wiellager was helaas stuk, daar is Bert me tegemoet gekomen, topvent. Remt superfijn. Matzwarte Hammerite gekocht. Binnenkort de klauwen rondom zwart maken.
- op de achteras nieuwe remschijven + blokken
- versnellingsbak losgehad en beter gemonteerd
- nieuwe MK-Motorsport wielen gemonteerd. Was nog lastig. Er zit een aardig velgbed op waardoor de spaken verder naar binnen komen. Offset is hoger maar desondanks liepen ze klem tegen de M3-klauwen. Op dit moment zit er even tijdelijk een 18mm spacer op. Er worden nu 5 mm spacers gemaakt.
- kort diff van Dennis komt er nog op. Moest nog een passende behuizing bij gezocht worden.
- MK-motorsport lip aangeschaft. Deze komt er nog op. Dienen eerst nog wat cosmetische acties te gebeuren.
- MK-motorsport uitlaat gemonteerd. Dit is een einddemper + middendemper in 1 stuk. Veel prettiger geluid.
- Dbilas flowmaster. Gesloten filtersysteem. Zit nog niet ideaal. Naast de mistlamp heb ik een ronde cirkel gemaakt met daarop een flexibele pijp naar de airbox.
Voorlopig kan ie weer even !

- preventief, nieuwe drijfstanglagers. Hadden allen normale slijtage
- oliebeurt met Castrol RS 10W/60
- VDO olietemperatuurmeter ingebouwd in AC Schnitzer console
- H&R stabi's gemonteerd. Auto ligt mooi vlak nu. Heeft bij lage snelheden wat meer onderstuur gekregen, op hoge snelheid komt de achterkant tot leven
- uitgelijnd
- M3 klauwen van Bert gemonteerd. Nieuwe M3-schijven en blokken erop + verse remvloeistof. 1 wiellager was helaas stuk, daar is Bert me tegemoet gekomen, topvent. Remt superfijn. Matzwarte Hammerite gekocht. Binnenkort de klauwen rondom zwart maken.
- op de achteras nieuwe remschijven + blokken
- versnellingsbak losgehad en beter gemonteerd
- nieuwe MK-Motorsport wielen gemonteerd. Was nog lastig. Er zit een aardig velgbed op waardoor de spaken verder naar binnen komen. Offset is hoger maar desondanks liepen ze klem tegen de M3-klauwen. Op dit moment zit er even tijdelijk een 18mm spacer op. Er worden nu 5 mm spacers gemaakt.
- kort diff van Dennis komt er nog op. Moest nog een passende behuizing bij gezocht worden.
- MK-motorsport lip aangeschaft. Deze komt er nog op. Dienen eerst nog wat cosmetische acties te gebeuren.
- MK-motorsport uitlaat gemonteerd. Dit is een einddemper + middendemper in 1 stuk. Veel prettiger geluid.
- Dbilas flowmaster. Gesloten filtersysteem. Zit nog niet ideaal. Naast de mistlamp heb ik een ronde cirkel gemaakt met daarop een flexibele pijp naar de airbox.
Voorlopig kan ie weer even !

Laatst gewijzigd door Joy op 08 sep 2008, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De remmen waren toch wel heerlijk! Van het weekend even in de wagen kunnen uitleven omdat de mijne nu al anderhalve maand bij Bas staat. Hoe ongehoord hard je kunt remmen zonder dat de auto instabiel wordt. Was ik wel bang voor, maar onterecht dus. Ongewild een styling 32 hard tegen de leuning gekregen. Dus sorry als je velg nu plat is Joy. 

- Tommy
Nou heb ik net met Bas Roos gesproken over intakes en moet de buis blijkbaar niet zo direct op de voorbumper aangesloten als de boel gesloten op de airbox zit in verband met overdruk en arm lopen. Daar kan je blijkbaar niet tegenop chippen. De motor moet de lucht blijkbaar gewoon aanzuigen uit een ruimte waarde frisse lucht aankomt.
Moet ik bij mij ook maar eens aanpassen.
Moet ik bij mij ook maar eens aanpassen.
- Joy
Sperdiff gekocht, 3.46 overbrenging. 25% sperklok van een E28 524td automaat. In staat van nieuw. Originele 318is overbrenging is 3.45 dus weinig verschil.
Aanstaande zaterdag kijken of ie plug-and-play past. Zou leuk zijn zo net voor Malmedy.
Zojuist even naar APK-station gereden voor een verse APK. Alles was keurig. Co-uitstoot heel laag (zie je wel dat doorrijden beter is voor het milieu
) Enige opmerking was een remslang rechtsvoor. Beetje droog en er vormde zich een klein haarscheurtje. Dus die laat ik binnenkort links/rechts vervangen. Verder was de keurmeester erg tevreden en gaf ie aan dat ik goed voor de auto zorgde. 209654 km op de klok en nog 222 km/u GPS aangetikt 2 weekenden terug. Bombproof blok wat dat betreft.
Aanstaande zaterdag kijken of ie plug-and-play past. Zou leuk zijn zo net voor Malmedy.
Zojuist even naar APK-station gereden voor een verse APK. Alles was keurig. Co-uitstoot heel laag (zie je wel dat doorrijden beter is voor het milieu

- MartijnGizmo
- MartijnGizmo
Dat het er niet voor bedoelt is wil kennelijk niet zeggen dat het niet werkt..... 
http://www.youtube.com/watch?v=H17hmBgSf6U
http://www.youtube.com/watch?v=6kRAooEgC8s
http://www.youtube.com/watch?v=YXPPn298hWM
Van een korte Google-speurtocht naar E28 524td.

http://www.youtube.com/watch?v=H17hmBgSf6U
http://www.youtube.com/watch?v=6kRAooEgC8s
http://www.youtube.com/watch?v=YXPPn298hWM
Van een korte Google-speurtocht naar E28 524td.
- Joy
Auto logeert een weekje bij Bas Roos voor wat aanpassingen met het oog op een trackday op Zolder:
Rondom Goodrich gevlochten staal remleidingen.
Draagarmen voor massieve M3-rubbers + uitlijnen
M3 remmen trillen voor, eventueel vervanging voor iets anders ala Hawk H10 en nieuwe schijven
Sperdiff monteren
Uitlaat rammeltje oplossen
Sparco inbouwen en 4+2 gordel
Oliebeurt Castrol RS + Forte reiniging vooral om te kijken of de klepstoters wat beter gevuld blijven
Rondom Goodrich gevlochten staal remleidingen.
Draagarmen voor massieve M3-rubbers + uitlijnen
M3 remmen trillen voor, eventueel vervanging voor iets anders ala Hawk H10 en nieuwe schijven
Sperdiff monteren
Uitlaat rammeltje oplossen
Sparco inbouwen en 4+2 gordel
Oliebeurt Castrol RS + Forte reiniging vooral om te kijken of de klepstoters wat beter gevuld blijven
- Joy
2 nieuwe voorbanden gemonteerd. Uitlaatbeugel vervangen aan de versnellingsbak. Deze was afgebroken wat een rammel veroorzaakte.
Sperdiff zit er nu op. Aandrijfassen + propshaft van een 325i om het diff passend te krijgen.
Wat opvalt is de grote hoeveelheid grip van de achteras. Soms levert dit wat onderstuur op. Korte bochten zijn vooral met dit natte weer erg leuk. Het andere wiel krijgt nu ook een zetje opzij wat erg prettig glijden is.
Sperdiff zit er nu op. Aandrijfassen + propshaft van een 325i om het diff passend te krijgen.
Wat opvalt is de grote hoeveelheid grip van de achteras. Soms levert dit wat onderstuur op. Korte bochten zijn vooral met dit natte weer erg leuk. Het andere wiel krijgt nu ook een zetje opzij wat erg prettig glijden is.
- Joy
Ja de auto mag niet klagen wat dat betreft.
Ik heb meer met auto's op leeftijd dan splinternieuwe. En daar hoort meer onderhoud bij. Ook het aanpassen naar eigen voorkeur is een deel van de lol.
Nu wil ik eigenlijk wat aan de buitenkant doen. Wat butsen eruit en ik heb nog een MK-motorsport lip liggen die mooi matched met de wielen en de uitlaat. Dan heb ik alleen de BMW-sideskirts nog nodig. Ik zat eerst aan M3 bumpers te denken maar ja dat heeft iedereen al.
Voor de beeldvorming, zo een lip:

Nu wil ik eigenlijk wat aan de buitenkant doen. Wat butsen eruit en ik heb nog een MK-motorsport lip liggen die mooi matched met de wielen en de uitlaat. Dan heb ik alleen de BMW-sideskirts nog nodig. Ik zat eerst aan M3 bumpers te denken maar ja dat heeft iedereen al.
Voor de beeldvorming, zo een lip:
Laatst gewijzigd door Joy op 08 sep 2008, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ar
- Auto: Prius
Ik heb zojuist de topic doorgenomen. Leuke foto's en je hebt er veel fun mee. Deze hou je nog een tijd?
Mijn vader had een e36 gekocht toen ik net mijn rijbewijs had. Ik heb er altijd meer in gereden dan hijzelf en deze ook overgenomen. Inmiddels rij ik er bijna 11 jaar in en het blijft lekker sturen.
Mijn vader had een e36 gekocht toen ik net mijn rijbewijs had. Ik heb er altijd meer in gereden dan hijzelf en deze ook overgenomen. Inmiddels rij ik er bijna 11 jaar in en het blijft lekker sturen.
- Joy
Hey Arif, ik blijf er zelf nog zeker een jaar mee rijden. Mocht ik er vanaf willen dan geef ik 'm liever aan een familielid zodat ie niet uit het oog verdwijnt. Ik heb de auto van de 1e eigenaar, die 'm in 1996 uit Frankrijk heeft meegenomen. De franse aanschafpapieren en BPM afdracht etc. al die documenten heb ik meegekregen. Dat maakt het leuker. Het is zo dat je van alles meemaakt met zo een auto waardoor je achteraf spijt zou hebben dat ie weg is. Juist de onvolmaaktheden (zoals die keer met de afgebroken motorsteun, maar toch thuis komen) geven de auto karakter. Heb nu in diverse nieuwe BMW's gereden en ik kom telkens teleurgesteld terug. Ik ben misschien gedoemd altijd in de jaren 80/90 te blijven hangen maar ik heb weinig met de nieuwe generatie auto's.