Geërfd huis verhuren aan kind

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Davy MR2DRIFT

Geërfd huis verhuren aan kind

Bericht door Davy MR2DRIFT » 20 sep 2010, 17:18

Waarschijnlijk is hier vast wel een DF-er die een creatieve oplossing weet voor het volgende:

Situatie:
Een opa heeft 6 kinderen. Opa is vorig jaar overleden en heeft een huis waar geen hypotheek meer op rust. Alle 6 de kinderen erven het huis. Kind A wil in het huis gaan wonen, maar heeft op dit moment een eigen koophuis. Huis opa = 280.000, huis kind A = 240.000. Nu heeft kind A hun huis te koop staan, maar dat is na een jaar nog steeds niet verkocht. Tegelijkertijd lopen de kosten van Opa's huis door.

Het huis van Opa is nu eigendom van de 6 kinderen, dus wanneer kind A hun huis verkoopt, dient aan iedere broer/zus 1/6 deel van de waarde van Opa's huis betaald te worden. Op dat moment ontvangen de overige kinderen dus een bedrag waarover flink wat belasting betaald moet worden.

Stel dat alle overige kinderen nu een Stichting oprichten en het huis gaan verhuren aan kind A.....is dat een optie? Kind A kan dan alvast verhuizen naar Opa's huis en hun huis kan rustig te koop blijven staan of misschien ook weer verhuurd worden.

Mij lijkt dit een voordeel op het gebied van af te dragen belasting en kind A hoeft niet nog een jaar op de verhuizing te wachten.

Wie heeft hier ervaring mee? (is trouwens niet voor mij. Mijn vader en moeder zijn nog springlevend gelukkig :D )

ADV

Re: Geërfd huis verhuren aan kind

Bericht door ADV » 20 sep 2010, 21:37

Davy MR2DRIFT schreef:Het huis van Opa is nu eigendom van de 6 kinderen,... (is trouwens niet voor mij. Mijn vader en moeder zijn nog springlevend gelukkig :D )
Offtopic: je hebt wel 6 kids? :)

Geen idee trouwens, er geldt neem ik aan gewoon erfrecht, misschien weet macboy iets? Maar wat kost het nu extra vergeleken met het eerst verhuren door een stichting? Je moet toch dubbel nuts betalen en voor de rest moet je toch al je belasting over de erfenis betalen..of zit dat anders met huizen?

Of zie ik nu belasting over eigen huis over het hoofd?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 sep 2010, 23:33

Stichting gaat niet werken, afspraken met belastingdienst en notaris maken wel. Dit gaat te ver om in een draadje op te lossen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 sep 2010, 03:49

Als ze het huis geërfd/georven hebben hebben ze toch al belasting betaald? Dat hoeft dan toch niet nog een keer als Kind A ze "uitkoopt"?

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 21 sep 2010, 08:35

Belasting zullen ze inderdaad hoe dan ook moeten betalen, maar ik dacht dat daar misschien voordeligere alternatieven voor zouden zijn. Nu hebben ze het huis geërfd gekregen en moeten er al belasting over betalen, terwijl er eigenlijk nog geen vermogen in handen is totdat het huis daadwerkelijk is verkocht.

Waarschijnlijk te complex om in een draadje te behandelen, zoals Dennis aangeeft. Maar kan me voorstellen dat er iemand is die de situatie herkent....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 sep 2010, 10:31

De situatie herken ik wel, gelukkig niet persoonlijk. Die situatie levert altijd gezeik en geruzie op. De één wil het huis direct verkopen belasting aftikken en door met 't leven, de ander wil de hoofdprijs en wacht liever, weer een ander wil er zelf wonen. Weer een ander had dit huis graag aan één van de kleinkinderen gegund voor een matsprijs. Weer een ander doet afstand van de erfenis (soms ook vanwege schulden). Etc. etc.

Als je er in harmonie uit kunt komen, dan is dat knap en niet vanzelfsprekend.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 sep 2010, 10:54

Dat belooft nog wat, ik huur samen met m'n vriendin een woning die van haar oma is (die oma uit m'n erfenis-topic ja), waarbij ik dus ook lastige toestanden voorzie als het huis door de 3 kinderen geërfd wordt... :?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 21 sep 2010, 12:13

als jij de woning huurt heb je denk ik een huurcontract. en val je onder de huurbescherming.
Dan voor zover ik weet moeten ze de woning verkopen met huurder of de huurder een gelijkwaardige andere woning aanbieden.

Zo huur ik nu een woning van iemand die overleden is.
De woning behoort tot de erfgenamen. Maar die zijn er ook nog niet uit hoe het nu komt aangezien de overleden eigenaar meerdere panden heeft.

Macboy

Bericht door Macboy » 21 sep 2010, 16:34

Een oplossing is zeker mogelijk. Even een fiscalist raadplegen. Zelf wil ik me hier niet aan branden.

Michel P

Bericht door Michel P » 21 sep 2010, 16:42

Let wel op dat de waarde in verhuurde staat lager is! Huurpeningen vallen in box 3 dus z.g.a. belastingvrij. Voor dat je het gaat verhuren aan een van de ergenamen e.e.a. goed vast leggen en kijken of de persoon die huurt de financiering wel rond kan krijgen. Ook zaken als risico's bij (brand) schade en onderhoud goed vastleggen! Anders kan de familie relatie sterk bekoeld raken.

Een notaris is de juiste persoon om e.e.a. te bespreken en correct op papier te zetten.

Michel

Plaats reactie