Situatie:
Een opa heeft 6 kinderen. Opa is vorig jaar overleden en heeft een huis waar geen hypotheek meer op rust. Alle 6 de kinderen erven het huis. Kind A wil in het huis gaan wonen, maar heeft op dit moment een eigen koophuis. Huis opa = 280.000, huis kind A = 240.000. Nu heeft kind A hun huis te koop staan, maar dat is na een jaar nog steeds niet verkocht. Tegelijkertijd lopen de kosten van Opa's huis door.
Het huis van Opa is nu eigendom van de 6 kinderen, dus wanneer kind A hun huis verkoopt, dient aan iedere broer/zus 1/6 deel van de waarde van Opa's huis betaald te worden. Op dat moment ontvangen de overige kinderen dus een bedrag waarover flink wat belasting betaald moet worden.
Stel dat alle overige kinderen nu een Stichting oprichten en het huis gaan verhuren aan kind A.....is dat een optie? Kind A kan dan alvast verhuizen naar Opa's huis en hun huis kan rustig te koop blijven staan of misschien ook weer verhuurd worden.
Mij lijkt dit een voordeel op het gebied van af te dragen belasting en kind A hoeft niet nog een jaar op de verhuizing te wachten.
Wie heeft hier ervaring mee? (is trouwens niet voor mij. Mijn vader en moeder zijn nog springlevend gelukkig