trackday auto

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Etiennekuh

trackday auto

Bericht door Etiennekuh » 14 sep 2010, 13:36

zo als enkele misschien al weten ga ik een 325 (e36) ombouwen tot trackday auto. Nu zit ik op het punt om alles fatsoenlijk uittezoek en alles op een rijtje te krijgen wat betrefd budget en de onderdelen die ik nodig heb. Nu heb ik hier een paar vraagjes over :D .

Ik ben van plan om er M3 bumpers en skirts op te plaatsen, nu ben ik op marktplaats bij het bedrijf HL automotive gekomen, kan iemand me vertellen hoe de kwaliteit en pasvorm van deze onderdelen zijn?

Verder ben ik ook van plan om de motor en bak steunen te vervangen voor aluminium steunen. Wat zijn de kosten hier van? en waar kan ik dit krijgen? of is het gebruik van teflon bussen beter?

De ramen (zij en achter) wil ik vervangen voor lexaan, heeft hier iemand ervaring mee, tips etc? het gaat voornamelijk om de voorramen...

Heeft er hier ook iemand ervaring met een electrische killswitch? Die door het in drukken van een knop geactiveerd wordt (Clio cup auto's hebben dit namelijk)?

Andere tips en ideeen zijn ook welkom :D

Gr

Damir Vukovic

Re: trackday auto

Bericht door Damir Vukovic » 14 sep 2010, 13:54

Ik denk dat je je prioriteiten voor een circuithok compleet verkeerd hebt liggen. Tis wel een prachtige lijst voor een showhok dat op een circuithok moet lijken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2010, 14:00

Idd, meestal heb je dat allemaal zeker in het begin niet nodig. Leuk setje schokdempers en een aardig setje remmen heb je al meer aan bijvoorbeeld.

Een M3 bumperkit geeft niet echt snellere rondetijden.

Maar wat betreft je onderwerpen:

Motorsteunen: Teflon geeft meer mee maar niet veel, aluminium is +/- 15x zo stijf als teflon en 2x zo stijf als Nylon/Delrin.

Ik heb een setje aluminium steunen op mijn M3, kostte dacht ik iets van 250 euro, plus als je dat wilt doen moet je ook je subframe voor laten verstevigen dat is ook nog eens 50 euro. Die versteviging zou ik zowieso doen want je rijd ze ook op standaard steunen aan gort. Nylon of teflon steunen zijn goedkoper denk ik. Je kan dat spul via allerlei webshops bestellen, maar je kan ze in Nederland ook krijgen, Koopman Racing in NH heeft een setje voor mij gemaakt en die kunnen ook je subframe lassen. Zuid Holland is misschien wat dichter in de buurt daar heb je Paul Vlasblom (http://www.driftking.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) die verkoopt dat soort onderdelen ook.

Lexaan ruiten, is makkelijk als je een sedan hebt, zie het commerciele forum onderaan voor een bestelling. Als je een coupe hebt dan is het lastig om ze goed sluitend te krijgen. Bij een sedan kan je de ruiten er zo in lijmen of popnagelen, bij een coupe aan de achterkant ook maar voor de voorruiten moet je dan wat anders verzinnen. Ik zou het laten zitten bij een coupe eigenlijk. is een hoop gedoe voor die paar kilo die het scheelt.

Electrische kill switches zijn er wel maar vrij duur, biesheuvel verkoopt ze, maar je hebt ook 6 polige handschakelaars, die zijn niet duur. Die zet je tussen je accu in, tussen je ontsteking en tussen de dynamo draden.

Handige tip die ik sinds 2 weken gezien heb, vooral als je nog geen killswitch hebt is je stuurslot verwijderen, kost 10 minuten werk. Bij iemand gezien dat het gas bleef hangen op zandvoort bij opkomen scheivlak, die kon helemaal niks meer. Je kan namelijk niet het contact af zetten want dan springt je auto in het stuurslot en ga je met 180 km/u rechtdoor, niet handig voor een bocht. Remmen red je ook niet echt tegen 200 PK vol gas. Ontkoppellen staat je motor al die tijd in de toerenbegrenzer te klappen.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 14 sep 2010, 14:07

Bert ///M3 schreef: Handige tip die ik sinds 2 weken gezien heb, vooral als je nog geen killswitch hebt is je stuurslot verwijderen, kost 10 minuten werk. Bij iemand gezien dat het gas bleef hangen op zandvoort bij opkomen scheivlak, die kon helemaal niks meer. Je kan namelijk niet het contact af zetten want dan springt je auto in het stuurslot en ga je met 180 km/u rechtdoor, niet handig voor een bocht. Remmen red je ook niet echt tegen 200 PK vol gas. Ontkoppellen staat je motor al die tijd in de toerenbegrenzer te klappen.
Oei, nuttige tip!

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 14 sep 2010, 14:09

Vaak is bij actief rijden het geld op na rijtijd, remblokken, remvloeistof, banden. Dan doe je het goed

Soms is het geld op voor rijtijd, remblokken, remvloeistof en banden. Dat is minder goed.

Spoilerpakketten, schakelaartjes, traanplaatmatten, lexaan ruiten etc zijn al vele jaren een middel wat met succes ingezet wordt voor resultaat 2 :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 14 sep 2010, 14:20

Damir Vukovic schreef:Vaak is bij actief rijden het geld op na rijtijd, remblokken, remvloeistof, banden. Dan doe je het goed

Soms is het geld op voor rijtijd, remblokken, remvloeistof en banden. Dat is minder goed.

Spoilerpakketten, schakelaartjes, traanplaatmatten, lexaan ruiten etc zijn al vele jaren een middel wat met succes ingezet wordt voor resultaat 2 :mrgreen:
:roflol: :roflol: :roflol:

Etiennekuh

Bericht door Etiennekuh » 14 sep 2010, 14:46

Schroefsetje en remmen heb ik al.

Ik wil ook graag met een goed uitziende auto voor de dag komen geen gebakje, waardoor iedereen je raar aankijkt van oh daar komt weer een gast met een bmw :o

die bumpers doe ik omdat de voor en achterbumper bij mij gescheurd zijn, deze moeten vernieuwd worden, waarom dan niet M3 :) . niemand ervaring hiermee dan?

Stuurslot is inderdaad een goeie tip bedankt!

Zuid Holland is helaas niet kort bij, ik woon in limburg, onder maastricht :)

Ik heb ingepland om de auto te gebruiken rond april/ mei volgend jaar.

FrankS

Bericht door FrankS » 14 sep 2010, 15:00

Etiennekuh schreef:Schroefsetje en remmen heb ik al.

Ik wil ook graag met een goed uitziende auto voor de dag komen geen gebakje, waardoor iedereen je raar aankijkt van oh daar komt weer een gast met een bmw :o

die bumpers doe ik omdat de voor en achterbumper bij mij gescheurd zijn, deze moeten vernieuwd worden, waarom dan niet M3 :) . niemand ervaring hiermee dan?

Stuurslot is inderdaad een goeie tip bedankt!

Zuid Holland is helaas niet kort bij, ik woon in limburg, onder maastricht :)

Ik heb ingepland om de auto te gebruiken rond april/ mei volgend jaar.
Op een trackday gaat het meer om de prestaties, niet om de looks...

Ik zie jou liever met goede (bvb Mov'it) remmen dan met M3 bumpers :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2010, 15:31

Nee maar ik ben het er wel mee eens dat een trackday auto er wel gewoon goed uit kan zien en ook de prestaties hebben. Raghok waar de spullen van af vallen zitten de meesten ook niet op te wachten.

Dat spul van HL automotive ken ik niet maar op dit moment kosten ze 85 euro voor een voorbumper, dan kan je dat best wagen. Pasvorm hoeft ook weer niet 100% te zijn natuurlijk.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 14 sep 2010, 15:41

Volgens mij ben je helemaal startklaar als je al remmen hebt onder die bak :mrgreen:
Serieus..eerst gaan rijden en dan moet je eens zien hoe snel die euro's uit je portemonnaie gaan vliegen. Dan krijg je spijt van nutteloze investeringen die je nu doet. Stop die centen gewoon in een extra circuitdag of een dagje instructie.

Oh en by the way:
Kom aanzetten op een verse set kwaliteitsrubber (600-800E iedere 8 trackdays)
Nieuwe kwaliteitsremblokken (250E iedere 10 trackdays)
Verse vloeistof (20E per wissel oid, bij std remmen en circuitgebruik wissel je best iedere trackday)
Volle tank benzine (50-100E/trackday)
Nieuwe fuseekogels, ophangingsrubbers, uitlaatrubbers, koelvloeistof, olie, nette standaard uitlaat.
Opnieuw uitgelijnd onderstelletje.
Een ophanging die hoog genoeg staat om je de kerbs op te laten rijden en te offroaden wanneer je een whoopsy maakt zonder meteen je carterpan te vernaggelen en olie over de baan uit te storten.

Kortom maak een spaardepot voor 10 trackdays volgend jaar met ca 400-500E per trackday en pak de betrouwbaarheidspunten goed aan. Dan heb je (denk ik dan, blijft een mening) het meeste plezier.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2010, 15:53

Damir, zoals jij het rekent mbt running cost lukt het misschien met een Charade 1.1 maar bij een beetje auto komt die berekening niet echt uit hoor :mrgreen:

1 tank benzine per dag vind ik al knap :lol:

daNpy

Bericht door daNpy » 14 sep 2010, 16:07

Hij heeft het er alleen over hoe je aan moet komen.

Dus niet om 8.00u smorgens met een sigaretje in je smoel "nog ff de tank volgooien" met een lekkende jerrycan in je hand :lol:

Etiennekuh

Bericht door Etiennekuh » 14 sep 2010, 16:29

Nutteloos, denk ik niet, als je een goed uitziende auto hebt rij je er met plezier in en voel je je ook veilig je hebt hem immers zelf geprepareerd, dan weet je ook als er iets stuk gaat of je hoort iets rammelen waar het aan kan liggen.

als een auto ook goed uitziet en goed onderhouden wordt is hij (hopelijk) makkelijker te verkopen over enkele jaren.

1 tank benzine red je niet. Ik heb al een paar trackdays in een Porsche 944 gereden en daar redt je het zeker niet met 2 tanks, en ik heb wel een idee dat de bmw iets meer verbruikt :P

Uiteindelijk doe ik het voor mijn plezier. en bouwen van de auto hoort hier ook bij :D en rijden uiteraard :df:

Damir Vukovic schreef:Volgens mij ben je helemaal startklaar als je al remmen hebt onder die bak :mrgreen:
Serieus..eerst gaan rijden en dan moet je eens zien hoe snel die euro's uit je portemonnaie gaan vliegen. Dan krijg je spijt van nutteloze investeringen die je nu doet. Stop die centen gewoon in een extra circuitdag of een dagje instructie.

Oh en by the way:
Kom aanzetten op een verse set kwaliteitsrubber (600-800E iedere 8 trackdays)
Nieuwe kwaliteitsremblokken (250E iedere 10 trackdays)
Verse vloeistof (20E per wissel oid, bij std remmen en circuitgebruik wissel je best iedere trackday)
Volle tank benzine (50-100E/trackday)
Nieuwe fuseekogels, ophangingsrubbers, uitlaatrubbers, koelvloeistof, olie, nette standaard uitlaat.
Opnieuw uitgelijnd onderstelletje.
Een ophanging die hoog genoeg staat om je de kerbs op te laten rijden en te offroaden wanneer je een whoopsy maakt zonder meteen je carterpan te vernaggelen en olie over de baan uit te storten.

Kortom maak een spaardepot voor 10 trackdays volgend jaar met ca 400-500E per trackday en pak de betrouwbaarheidspunten goed aan. Dan heb je (denk ik dan, blijft een mening) het meeste plezier.

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 14 sep 2010, 16:33

Etiennekuh schreef: Zuid Holland is helaas niet kort bij, ik woon in limburg, onder maastricht :)
Vlasblom zit niet in Zuid-Holland zoals Bert meldde, maar in Uden. Dat iets meer dan een uur van Maastricht af dus dat is wel te doen lijkt me. Ik heb zelf Delrin bussen voor de draagarmen voor bij hem gehaald, spul zag er netjes uit, paste prima en was niet duur.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 14 sep 2010, 16:35

Voor advies wat toch in de wind geslagen wordt doen die paar nulletjes voor de comma extra er niet toe :bag:

Er wordt nu ineens gesproken over onderhoud etc..maar dat stond niet in dat lijstje met spiegeltjes en kraaltjes. Wat is het plan en budget op dat vlak. Daar wordt het pas echt interessant.

@iko

Bericht door @iko » 14 sep 2010, 21:35

Bert ///M3 schreef:
Handige tip die ik sinds 2 weken gezien heb, vooral als je nog geen killswitch hebt is je stuurslot verwijderen, kost 10 minuten werk. Bij iemand gezien dat het gas bleef hangen op zandvoort bij opkomen scheivlak, die kon helemaal niks meer. Je kan namelijk niet het contact af zetten want dan springt je auto in het stuurslot en ga je met 180 km/u rechtdoor, niet handig voor een bocht. Remmen red je ook niet echt tegen 200 PK vol gas. Ontkoppellen staat je motor al die tijd in de toerenbegrenzer te klappen.
Bert, klopt dat wel? Volgens mij schiet hij pas op het stuurslot als je de sleutel er uit trekt.
Als je contact uit doet, maar de sleutel er in laat, zou hij niet op het stuurslot moeten schieten.

daNpy

Bericht door daNpy » 14 sep 2010, 21:38

Meestal niet, het stuurslot schiet er op bij de '0' stand. Voor sommige japanners moet je daar de sleutel of een knopje nog een keer extra voor indrukken.

Wel een goede tip, eens kijken of ik dat ook bij de Golf kan toepassen :)

Etiennekuh

Bericht door Etiennekuh » 14 sep 2010, 22:58

Ik snap wat je bedoelt, en mijn excuses, het is niet mijn bedoeling om je advies in de wind te slaan.

De auto verkeerd in een goede staat zowel motorisch als onderstel etc. er is recentelijk veel aan vervangen. hier heb ik rekeningen van en verder heb ik de auto ook op de brug bekeken (hij is zelfs niet rot of oppervlakkige roest). uiteraard zal ik rekening moeten houden met onderhoud, dit neem ik dan in het budget van volgend jaar op als ik daadwerkelijk ga rijden.
Damir Vukovic schreef:Voor advies wat toch in de wind geslagen wordt doen die paar nulletjes voor de comma extra er niet toe :bag:

Er wordt nu ineens gesproken over onderhoud etc..maar dat stond niet in dat lijstje met spiegeltjes en kraaltjes. Wat is het plan en budget op dat vlak. Daar wordt het pas echt interessant.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2010, 23:29

Aiko schreef:
Bert ///M3 schreef:
Bert, klopt dat wel? Volgens mij schiet hij pas op het stuurslot als je de sleutel er uit trekt.
Als je contact uit doet, maar de sleutel er in laat, zou hij niet op het stuurslot moeten schieten.
Zou goed kunnen hoor, dat zou ik dan eens moeten proberen, deze optie had ik nog niet gedaan. Ik zet hem eigenlijk altijd op contact als hij een duwtje hebben moet.

Als je een start knop gaat gebruiken ipv een sleutel dan moet hij in elk geval wel weg anders krijg je een nare verassing als je wel weg rijd :lol:

Royke

Bericht door Royke » 14 sep 2010, 23:34

Voor de mensen hier wat is nou een leuk onderstel voor een 325 e36 (budget rond de 1000 euro)?

RJay

Bericht door RJay » 15 sep 2010, 12:46

Over dat stuurslot..... bij mijn auto's (citroen jumper, seat marbella, alfa 155) springt dat er wel degelijk in zodra de sleutel er nog in zit..... bij de bmw gelukkig nog niet getest :bag:

Enneh, als 't echt 10 minuten werk is, hoe doe je dat dan? :o

@ Royke: bilstein + h&r veren oid.
Merwede veren doen 't ook errug goei though. Iig. op een E30

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 sep 2010, 14:51

Onder in het alu huis waar je sleutel cilinder zit een gat boren met een 10mm boor, dan trek je de veer er uit en dan werkt hij niet meer. Er zit bij een E36 een typenummer aan de onderkant, volgens mij moet je het gat boren in de rechter hoek achter even van de bestuurders stoel gezien. Ik had er een plaatje van maar even niet bij me.

Etiennekuh

Bericht door Etiennekuh » 16 sep 2010, 14:35

waarom niet het hele slot en al eruit halen en een start knop maken, ben je vanalles af :D

@iko

Bericht door @iko » 18 sep 2010, 22:10

RJay schreef:Over dat stuurslot..... bij mijn auto's (citroen jumper, seat marbella, alfa 155) springt dat er wel degelijk in zodra de sleutel er nog in zit..... bij de bmw gelukkig nog niet getest :bag:
Merkwaardig. Ik heb het nog even getest met mijn 4 auto's. Nissan 350Z, BMW E36 M3, Fiat Fiorino, Alfa 159.
Ze gedragen zich exact hetzelfde:
(Als je sleutel omgedraaid geweest is, is hij van het stuurslot af). Als je vervolgens je sleutel naar de 0-positie draait, blijft hij gewoon van het stuurslot af. Pas als je je sleutel eruit trekt, schiet hij in het stuurslot. Als je oplet hoor je dan ook een tik. Ik had altijd het idee dat dit bij alle auto's zo is. Volgens mij is het bij al mijn voorgaande auto's ook zo geweest (oa Alfa 155.....)

JurT

Bericht door JurT » 19 sep 2010, 12:10

Mijn ouders wonen in Maastricht en heb laatst van daaruit mijn m3 naar Bas Roos gebracht in Oss. Was ongeveer een uur en een kwartier kwijt per rit, dus is Vlasblom ook goed te doen.

Als je onder Maastricht woont is het een grote kans dat je in Eijsden woont. In Oost Maarland heb je een garage liggen van Robert Hoen. Robert heeft ook de nodige circuit ervaring en heeft vroeger met diverse e36 m3's op het circuit gereden. Hij heeft de kennis en kan je vragen voor advies, alleen ik zou mijn auto er niet zo snel heen brengen aangezien de werknemers daar zelden tot nooit aan een circuit hok sleutelen. Dat deed Robert altijd zelf afaik.

En ik vind ook zeker dat je auto er netjes moet uitzien, maar ik zou niet direct voor m3 bumpers gaan en lexaan ramen, plus m3 bumpers horen op een m3 :mrgreen: . Eerst de basics doen, zoals ophanging, vloeistoffen, remmen etc. Wat reserve materiaal inslaan zoals schijven, blokken, rubbers.

@ Royke: kijk eens op ebay.de daar kan je een variant 1 van kw kopen voor een 300 euro. Is wel 2e hands. Mijn broer heeft dat ook gedaan (weliswaar v1) maar het was in een goede staat.

Plaats reactie