Sparco Corsa en gordelslotspanner
- Joy
Sparco Corsa en gordelslotspanner
Goed, als er in een BMW E36 kuipjes worden geplaatst (bij voorkeur Sparco Corsa) hoe gaat dat precies in zijn werk ? De kantel cq schuifverstelling zit op het stoelframe van de BMW-stoel. Die functies ben ik kwijt.
Ik moet dus een verstelbare slede hebben danwel zijbevestigingen.
Wat gebeurt er nu met de gordelslotspanner ? Die zit ook aan de BMW-stoel vast. Ben ik die kwijt en zo ja kom ik dan nog wel door een keuring als er ook 4-of 5-puntsgordels aanwezig zijn ?
Wat gebeurt er nu met de gordelslotspanner ? Die zit ook aan de BMW-stoel vast. Ben ik die kwijt en zo ja kom ik dan nog wel door een keuring als er ook 4-of 5-puntsgordels aanwezig zijn ?
- Bert ///M3
Door de keuring kan wel als je een 4 punts systeem hebt met EU goedkeuring, bijvoorbeeld die van Sabelt. De meeste FIA spec gordels hebben dat niet, zit hem in de sluiting. Dat is bij Sabelt een snelsluiting, zo 1 als ook op je normale gordel zit:
[img:340:371]http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/IMAGES/ ... 04001n.jpg[/img]
[img:340:371]http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/IMAGES/ ... 04001n.jpg[/img]
-
Wat je nodig hebt zijn frames voor de zijbevestiging in de auto zelf (die van een E36 dus) en zijbevestigingsframes. Daartussen klus je een verstelbare slede. Voor de E36 heb je ze ook geïntegreerd.De kantel cq schuifverstelling zit op het stoelframe van de BMW-stoel. Die functies ben ik kwijt.
Die mag je eraf halen. Bij een goede set gordels krijg je ogen die je op verschillende (geschikte) plaatsen in het body van de auto kan draaien. De originele gordels heb je dus niet meer nodig.Wat gebeurt er nu met de gordelslotspanner ? Die zit ook aan de BMW-stoel vast. Ben ik die kwijt en zo ja kom ik dan nog wel door een keuring als er ook 4-of 5-puntsgordels aanwezig zijn ?
Voor de APK dienen gordels "deuglijk bevestigd" te zijn. Natuurlijk wil je niet anders dus het handigste is om gebruik te maken van de meegeleverde gordel ogen. Kwestie van erin draaien en even natrekken met een lange schroevendraaier. Daarna de gordels erin klikken en instellen.
- Jan Visser
-
Bij mij werd het iedere keer goedgekeurd terwijl de stoelen muurvast stonden. Komt waarschijnlijk ook door de kooi en het ontbreken van een achterbank.
@ Joy, goede punten om je gordels te bevestigen zijn de rolkooi en de aangewezen punten in je carosserie (waar je die ogen in kan draaien). Die vind je waar de originele gordels (van de achterbank bijvoorbeeld) vastzitten.
@ Joy, goede punten om je gordels te bevestigen zijn de rolkooi en de aangewezen punten in je carosserie (waar je die ogen in kan draaien). Die vind je waar de originele gordels (van de achterbank bijvoorbeeld) vastzitten.
- Jan Visser
-
- Jan Visser
Sinds altijd misschien??Ik heb geen idee sinds wanneer, maar in ieder geval al ruim voordat ik mijn APK papieren heb.arjanvanessen schreef:sinds wanneer??Jan Visser schreef:Voor de APK moet de stoel verstelbaar zijn in de lengte, al is het maar in 2 standen.Een stoel die vast staat is dus gewoon APK afkeur.
arjan
- Joost
Mijn ervaringen met de stoelframes van Sandler zijn zeer slecht.
Door het stoelframe kom je veel te hoog in de auto te zitten, terwijl het nu juist de bedoeling is zo laag mogelijk te zitten.
Ik heb zelf een frame gemaakt waarop de rail en de zijbevestiging op geschroefd kan worden. Het is wel even puzzelen, want als je uitgaat van de 4 standaart bevestigingspunten in de vloer van de E36 en je neemt daar het midden van zit je niet recht voor je stuur, maar het is uiteindelijk gelukt.
Succes.
Door het stoelframe kom je veel te hoog in de auto te zitten, terwijl het nu juist de bedoeling is zo laag mogelijk te zitten.
Ik heb zelf een frame gemaakt waarop de rail en de zijbevestiging op geschroefd kan worden. Het is wel even puzzelen, want als je uitgaat van de 4 standaart bevestigingspunten in de vloer van de E36 en je neemt daar het midden van zit je niet recht voor je stuur, maar het is uiteindelijk gelukt.
Succes.
- Dennis Cavallino
-
sind ik mn papieren heb heeft het nooit gehoeven? blz 48 apk boekJan Visser schreef:Sinds altijd misschien??Ik heb geen idee sinds wanneer, maar in ieder geval al ruim voordat ik mijn APK papieren heb.arjanvanessen schreef:sinds wanneer??Jan Visser schreef:Voor de APK moet de stoel verstelbaar zijn in de lengte, al is het maar in 2 standen.Een stoel die vast staat is dus gewoon APK afkeur.
arjan
Arjan
- Joost
Met een kuipstoel krijg je normaal gesproken een lagere zit, maar dus niet als je zo'n kant en klaar frame gebruikt.
Frame is waarschijnlijk ontwikkeld voor straatauto's die nog vloerbedekking hebben en waarbij de verwarmingskanalen nog onder de stoel doorlopen. Bij het ombouwen tot circuitauto is dat natuurlijk 1 van de eerste dingen die je uit de auto haalt.
Ik ben zelf vrij lang (1,89m) en ik zat veel te hoog met zo'n frame.
Hoe jij er in zal zitten weet ik natuurlijk niet.
Succes ermee.
Frame is waarschijnlijk ontwikkeld voor straatauto's die nog vloerbedekking hebben en waarbij de verwarmingskanalen nog onder de stoel doorlopen. Bij het ombouwen tot circuitauto is dat natuurlijk 1 van de eerste dingen die je uit de auto haalt.
Ik ben zelf vrij lang (1,89m) en ik zat veel te hoog met zo'n frame.
Hoe jij er in zal zitten weet ik natuurlijk niet.
Succes ermee.
- Nero_Serpente
Idd. En als die schroefgaten er niet zitten. (bij sommige autos zit de gordel vast aan de stoel aan de binnenkant) kun je plaatjes kopen met schroefdraad voor je gordel oog die je bijv. op je cardantunnel kunt lassen (als je tenminste wilt lassen....) Kosten een paar euro en werkt puik.Tom Haex schreef:Bij mij werd het iedere keer goedgekeurd terwijl de stoelen muurvast stonden. Komt waarschijnlijk ook door de kooi en het ontbreken van een achterbank.
- Jan Visser
Arjan, je kon wel eens gelijk hebben en ik kan er ook niks over vinden in het APK boek.Ik was er altijd van overtuigd dat de bestuurdersstoel in tenminste 2 standen verstelbaar moest zijn.Ik zal de volgende keer dat ik een steekproef krijg wel eens aan 1 van de controleurs vragen hoe het zit.arjanvanessen schreef:sind ik mn papieren heb heeft het nooit gehoeven? blz 48 apk boekJan Visser schreef:Sinds altijd misschien??Ik heb geen idee sinds wanneer, maar in ieder geval al ruim voordat ik mijn APK papieren heb.arjanvanessen schreef: sinds wanneer??
arjan
Arjan
-
laat je hier goed over voorlichten, vaak als je de punten van de achterbank gordel gaat gebruiken loopt de gordel vanaf de stoel vaak te schuin naar beneden af, waardoor in een extreem geval de stoel kan breken bij een grote klapper , vaak zit er bij de gordel een beschrijving hoe groot de hoek max mag zijn, het beste is recht naar achterJoy Jolliffe schreef:Thanks guys ! Nog tips voor goede gordelbevestigingspunten ?
Arjan
-
Let er op dat de gordel ook niet teveel over je schouder loopt. Het is beter om wat lager in de stoel te zitten zodat je in het geval van een aanrijding de gordel je schouder niet te zeer belast.
Dit controleer je makkelijk door in de stoel te gaan zitten en over je schouder naar de gordelopeningen te kijken. Ideaal gezien zijn die aan de onderkant gelijk met je schouders.
Dit controleer je makkelijk door in de stoel te gaan zitten en over je schouder naar de gordelopeningen te kijken. Ideaal gezien zijn die aan de onderkant gelijk met je schouders.