BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
Re: BMW E36 328i sedan [Assen ging lekker!]
Niels, als jij met een auto niet recht aan hoeft te remmen, rem je niet hard genoeg 

- Bert ///M3
Ligt er volgens mij aan waar en hoe je remmen moet Luco.
Wat ik soms heb, bijvoorbeeld op Zandvoort net in die knik na de Tarzan, is dat je heel even remmen moet, als je dan 1 korte harde tik op de remmen geeft dan rem je eigenlijk te veel snelheid weg. Dan is het volgens mij ook beter om even minder hard te remmen en desnoods iets langer. Wat je dan ook hebt is dat als je keihard remt en instuurt, er te veel gewicht voorop staat (en misschien zelfs in de ABS zit) en dan wil je juist alleen maar rechtdoor. Dat kleine beetje snelheid scrubben kan je volgens mij best in een bochtje doen.
Ga je van 220 naar 80 remmen dan zou ik dat wel recht doen ja
Wat ik soms heb, bijvoorbeeld op Zandvoort net in die knik na de Tarzan, is dat je heel even remmen moet, als je dan 1 korte harde tik op de remmen geeft dan rem je eigenlijk te veel snelheid weg. Dan is het volgens mij ook beter om even minder hard te remmen en desnoods iets langer. Wat je dan ook hebt is dat als je keihard remt en instuurt, er te veel gewicht voorop staat (en misschien zelfs in de ABS zit) en dan wil je juist alleen maar rechtdoor. Dat kleine beetje snelheid scrubben kan je volgens mij best in een bochtje doen.
Ga je van 220 naar 80 remmen dan zou ik dat wel recht doen ja

- Niels
- Auto: Prius+
Luco schreef:Niels, als jij met een auto niet recht aan hoeft te remmen, rem je niet hard genoeg

Bert, ik bedoel ook echt remmen, niet een beetje vertragen 

- Knot
De auto had ik met kale remblokken vanaf Assen terug gereden en woensdagmiddag zo neergezet, precies op tijd afgevlagd, dat zeker. Vanmiddag voor het eerst tijd om de boel open te trekken en te kijken hoe het erbij stond. Heb voor nieuwe Hawk HT10 gestoken en achter nieuwe Hawk HP+. Klauwen waren erg vies, netjes schoongekrabt en geborsteld en goed ingevet teruggeplaatst.
Schijven zagen er zo uit na 1 set HT10 opgeknald te hebben (straatgebruik, trackday Spa, 16 ronden Nordschleife, trackday Assen):

Scheurtjes komen al vrij snel, was ook bij de vorige set ATE powerdiscs, gewoon in de gaten houden en zodra ze naar buiten of naar het hart doorscheuren eraf halen en vervangen. Vond het nog wel waard een 2e set HT10 te monteren en te kijken of de schijven dat overleven.
De blokken waren wel echt op, buitenste blok kaal en binnenste blok toch wel een aardig stukje verloren:

Aan de rechterkant ook iets vaags, blok kromgetrokken, heeft ie dan vast gezeten of is het gewoon een geval van extreme hitte?

Gelukkig nu weer fris spul eronder, even 200km inremmen en dan kan ie weer vol ertegenaan. Nog een klassieke fout... gelukkig reed ik stapvoets achteruit de oprit af, keertje of 3 het pedaal heen en weer en toen stond ik gelukkig stil 8)
Schijven zagen er zo uit na 1 set HT10 opgeknald te hebben (straatgebruik, trackday Spa, 16 ronden Nordschleife, trackday Assen):
Scheurtjes komen al vrij snel, was ook bij de vorige set ATE powerdiscs, gewoon in de gaten houden en zodra ze naar buiten of naar het hart doorscheuren eraf halen en vervangen. Vond het nog wel waard een 2e set HT10 te monteren en te kijken of de schijven dat overleven.
De blokken waren wel echt op, buitenste blok kaal en binnenste blok toch wel een aardig stukje verloren:
Aan de rechterkant ook iets vaags, blok kromgetrokken, heeft ie dan vast gezeten of is het gewoon een geval van extreme hitte?
Gelukkig nu weer fris spul eronder, even 200km inremmen en dan kan ie weer vol ertegenaan. Nog een klassieke fout... gelukkig reed ik stapvoets achteruit de oprit af, keertje of 3 het pedaal heen en weer en toen stond ik gelukkig stil 8)
- GTRene
Zo te zien wordt het spul veels te heet door je rem gedrag...met jou "stijl" heb je beter matteriaal nodig vrees ik...het slijt ook niet mooi gelijk af...hm
die remschijven allemaal haarscheurtjes...hm, voor mij geen ATE
hou het dan wel bij standaard M schijven
en ook geen HT blokjes...
(ben ook te blij met de DS3000 racing voor mijn "stijl")
als dat zo heet wordt mede door je rijstijl mag jij zeker wel goede temp bestendige remolie gebruiken
passen er bij jou niet de klauw en schijven van een M coupe of M3 3.2 onder? die doen het goed.

die remschijven allemaal haarscheurtjes...hm, voor mij geen ATE

als dat zo heet wordt mede door je rijstijl mag jij zeker wel goede temp bestendige remolie gebruiken

passen er bij jou niet de klauw en schijven van een M coupe of M3 3.2 onder? die doen het goed.
- Knot
Ik heb ATE blue vloeistof erin, dus dat zit wel snor.
Kan zo naar 315mm schijven van de E36 M3 maar het remt eigenlijk prima, dit standaard 286mm spul. Heet wordt het idd wel, moet ook nog even de stofhoesjes vervangen, die waren wat uitgedroogd maar had ik niet liggen zelf.
Scheurtjes kreeg je in alle schijven begreep ik als je er zo fanatiek mee reed met dit soort blokken. Maargoed, hij kan er straks na inremmen weer een trackday of 3 tegenaan.
Kan zo naar 315mm schijven van de E36 M3 maar het remt eigenlijk prima, dit standaard 286mm spul. Heet wordt het idd wel, moet ook nog even de stofhoesjes vervangen, die waren wat uitgedroogd maar had ik niet liggen zelf.
Scheurtjes kreeg je in alle schijven begreep ik als je er zo fanatiek mee reed met dit soort blokken. Maargoed, hij kan er straks na inremmen weer een trackday of 3 tegenaan.
- GTRene
ATE blue is kookpunt 280 graden...zoals jij remt met die schijven...
die wat ik heb (ik rem minder hard dan jij en laat het gas wat eerder los en grotere schijven) is 325 graden.
schijven altijd scheurtjes? I don't know...ja misschien zoals jij ze gebruikt?
ik heb het in de standaard M schijven nog niet gezien bij mij...ik zou volgende keer echt de M goodies er op zetten.
standaard DOT-4 is iets van 230 graden las ik?
die wat ik heb (ik rem minder hard dan jij en laat het gas wat eerder los en grotere schijven) is 325 graden.
schijven altijd scheurtjes? I don't know...ja misschien zoals jij ze gebruikt?

standaard DOT-4 is iets van 230 graden las ik?
- Knot
Heb me er nooit zo in verdiept maar Bas zei, gooi dit er maar in om te beginnen.
Probleem is wel met 315mm schijven dat de balans verstoord kan worden, hebben we bij anderen ook al gezien dus moet je ook achter wat anders gaan monteren meteen daarom vind ik het voorlopig wel goed gaan zo. Schijvenset is 100 euro en een beetje, alleen de blokken zijn duur maar het remt veel voor weinig zegmaar
Hier nog vervolg van de E46. Je kan zien dat hij ook geen ster is in inhalen en ik zoals eerder gezegd ben erg voorzichtig, wil mensen niet wegduwen etc, liever in goed overleg passeren dan met grof geweld.
Probleem is wel met 315mm schijven dat de balans verstoord kan worden, hebben we bij anderen ook al gezien dus moet je ook achter wat anders gaan monteren meteen daarom vind ik het voorlopig wel goed gaan zo. Schijvenset is 100 euro en een beetje, alleen de blokken zijn duur maar het remt veel voor weinig zegmaar

Hier nog vervolg van de E46. Je kan zien dat hij ook geen ster is in inhalen en ik zoals eerder gezegd ben erg voorzichtig, wil mensen niet wegduwen etc, liever in goed overleg passeren dan met grof geweld.
- GTRene
hij loopt wel lekker zo te horen...
jij haalt er iets meer uit dan die E46 welke in theorie wat sneller zou kunnen zijn als ie wat meer zou geven/kunnen.
jij haalt er iets meer uit dan die E46 welke in theorie wat sneller zou kunnen zijn als ie wat meer zou geven/kunnen.
Rene, dan rem je niet hard genoegGTRene schreef:
schijven altijd scheurtjes? I don't know...ja misschien zoals jij ze gebruikt?ik heb het in de standaard M schijven nog niet gezien bij mij...ik zou volgende keer echt de M goodies er op zetten.

Ook alcon of ap schijven gaan scheurtjes vertonen bij heftig gebruik, is iig een teken dat Knot hard en laat remt

- GTRene
dat klopt ook wel van dat niet hard genoeg remmen
rijd met redelijk wat reserve...en meestal niet te gek veel rondjes achter elkaar dan weer een korte cool-down.
soms komt me dat ook goed uit(wat reserve) en moet ik "alles" aanspreken
regelmatig voor audi-S, als je CPZ neemt als voorbeeld. 

rijd met redelijk wat reserve...en meestal niet te gek veel rondjes achter elkaar dan weer een korte cool-down.
soms komt me dat ook goed uit(wat reserve) en moet ik "alles" aanspreken

- Knot
Probeer altijd 20min te rijden en dan cooling down lap en de auto een half uurtje te laten staan alleen lukt dat soms niet en rij je toch ruim een half uur achtereenvolens voluit door.
- Knot
Hier nog een paar rondje achter de Z4 body's aan:
- Knot
Hier ook nog een mooi rondje achter een Skyline R33 aan. Ik vind het wel leuk hoor een beetje spelen, maar als je toch ziet dat iemand op je inloopt en diegene je binnendoor op een nette manier inhaalt, dan zou ik hem zelf niet buitenom laten staan om vervolgens als nog ingehaald te worden omdat je een verkeerde lijn hebt daarna.
Wederom het clubdag/cupdag verhaal.
- GTRene
- duifjes.com
Hey zag de groen/wit/paarse oude Albert auto rond 2min???
-
Die skyline zit hier ook op't forum..Knot schreef:Hier ook nog een mooi rondje achter een Skyline R33 aan. Ik vind het wel leuk hoor een beetje spelen, maar als je toch ziet dat iemand op je inloopt en diegene je binnendoor op een nette manier inhaalt, dan zou ik hem zelf niet buitenom laten staan om vervolgens als nog ingehaald te worden omdat je een verkeerde lijn hebt daarna.
Is volgens mij pas net begonnen met circuit rijden.........
Hij zal kats uitbreken en hem in jouw zijkant parkeren......

Want indeed als je zulke lijnen rijd heb je hem volgens mij nog nie helemaal door...

- Knot
Naja, ik vond het niet erg, en ook wel leuk hoor om dit spelletje te spelen hoor, zolang het rond en onder de 100km/u is minder risico dan in de ramshoek naast mekaar zitten.
-
ook niet onbelangrijk.... heb je plezier gehad?
Lijkt me wel.
Je rijdt duidelijk op "heel houden, want ik moet er ook nog mee naar huis" modus en dat is vlgs mij waar een trackday auto voor bedoeld is.
Ben wel benieuwd in wat voor stoel je zit, kuip doet wonderen voor controle gevoel en rust namelijk. Zal wel aangezien je ook een kooi hebt.
Lijkt me wel.
Je rijdt duidelijk op "heel houden, want ik moet er ook nog mee naar huis" modus en dat is vlgs mij waar een trackday auto voor bedoeld is.
Ben wel benieuwd in wat voor stoel je zit, kuip doet wonderen voor controle gevoel en rust namelijk. Zal wel aangezien je ook een kooi hebt.
- Knot
Eh.....why be schreef: Ben wel benieuwd in wat voor stoel je zit, kuip doet wonderen voor controle gevoel en rust namelijk. Zal wel aangezien je ook een kooi hebt.

-
ow kee, ik zag waarschijnlijk de foto van Erik aan voor jouw auto.
toch een kuipje dan? Zonder kooi zou ik zelf liever niet doen maargoed dat is ieder zijn keuze.
toch een kuipje dan? Zonder kooi zou ik zelf liever niet doen maargoed dat is ieder zijn keuze.
- Knot
Ik ga er ook mee over straat en dan is een kooi echt kut en mensen kijken me meteen raar aan. Kuipstoel zou nog kunnen maar zo werkt het ook prima hoor, ik heb er lol mee en als het moet ben ik wel supersnel uit de auto, daar zit met een hoge kuip ook nog een risico.
-
LOL @ Skyline, mooie actie!
Die M3? Die je daarna inhaalt lijkt wel heel erg op de APPIE DSC racer destijds.
Die M3? Die je daarna inhaalt lijkt wel heel erg op de APPIE DSC racer destijds.
- Knot
Dacht ik idd ook aan, kwam er goed hard voorbij ook, power genoeg