dvh schreef:Inflatie is leuk qua schuld maar net zo van toepassing op je bij elkaar gespaarde bedrag natuurlijk
Niet helemaal, want het geld wat je nu niet in je huis stopt gebruik je wellicht voor andere dingen.
Nieuwe auto ? extra vakantie ? of je zet het weg voor later.
Als je dan 20 jaar later alsnog zou willen aflossen, en je kids zijn het huis uit, je hoeft geen nieuwe auto of die extra vakantie, dan is die 200k relatief eerder bij elkaar te sparen dan nu.
Als 2 ton schuld nu groter is dan 2 ton schuld over 30 jaar dan is 2 ton nu op de bank toch ook meer dan 2 ton over 30 jaar op de bank? Lijkt me niet zo moeilijk.
Daarnaast over 20 jaar nog ff 2 ton bij elkaar sparen in 10 jaar tijd: Frank berekend een totale (realistische) inflatie van 50%. Je verdient dan dus 1,5 keer zoveel als nu..... Zie je het zitten om 20K per jaar bij elkaar te sparen van jouw 1,5 x jaarsalaris? 200K/30 lijkt me veel minder zeer doen
dvh schreef:
- Aflossen
- Onderhoud
- Woz belasting
- ect. ?
Dat heb je bij huren niet, je betaald elk jaar gemiddeld 3-5% meer huur en thats it.
Ik koop nu, en betaal netto zo'n 600,- hyptheeklasten , voor dat geld kan ik ook gewoon een modaal huis huren.. gewoon niks bijzonders, maar dan ben ik klaar voor die 600 euro. Bij kopen begint het dan pas.
Yep je hebt extra kosten bij een koopwoning maar voor mijn netto hypotheek bedrag maandelijks huur ik nevernooit niet wat ik nu heb. Sterker nog, als dat wel zo was 4 jaar geleden dan had ik nog helemaal niet gekocht

Voor 600 huur je hier een rijtjeshuis in een buitenwijk en sorry maar daar doe ik het niet voor. Wil je iets vergelijkbaars in mijn geval dan ga je over de 1000,- en samen met bovenstaande extra kosten ben ik dat netto in de huidige situatie niet kwijt.
romo schreef:Als je hebt afgelost en die in het voorbeeld genoemde €150k meeneemt, daar kan je aardig van huren, hoef je je ook niet meer druk te maken over de te verdelen erfenis...............
Iets van rijk leven en arm gestorven........................
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik beide kan..........
Dan ga je uit van WEL aflossen toch? In eerdere voorbeelden ga je uit van NIET aflossen volgens mij
En inderdaad, ieder moet er zelf invulling aangeven. Ik kan me voorstellen dat als je in het Westen zit amper een hypotheek kan betalen. Laat staan dat je extra wil aflossen