Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door markk » 04 sep 2010, 09:21

Ben een beetje klaar met de sper-loze 130i. Geweldige auto maar ik mis dus echt een sper. Laatst in de regen, ik rijd m'n favoriete bochtje de N11 op en het is spekglad/nat. DTC/DSC uit, rustig insturen, op het gas in z'n twee, toeren omhoog, binnenwiel spinnen en verder NIETS :-(

Hoe werkt dat:
- Merken (Drexler, BMW ///M motorsport diff, andere ???)
- Krijg je een heel nieuw diff met sper en moet je je originele inleveren
- Krijg je alleen een sper om je originele diff te modificeren
- Wat kan de dealer voor je doen of trekt die z'n handen helemaal terug
- Voorwaarde-1: Ik moet moet geen gekke dingen met elektronica DTC/DSC krijgen. Als dat aan staat moet dat gewoon blijven werken (vrouwlief rijdt er tenslotte ook mee, dwz het is haar auto ;-))
- Voorwaarde-2: Qua rijgedrag als je zegmaar niet op de grens rijdt moet je er niets van merken, dwz vrouwlief moet er niets van merken
- Totale kosten ? Inclusief montage, etc.


Mark.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Rupie » 04 sep 2010, 09:26

Bas Roos. Quaife.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Kasteel » 04 sep 2010, 11:50

Zoals Ruben zegt, veel goedkoper en minder onhandig dan de wissel naar een Drexler (wat volgens de kenners wel een mooier diff is). Daarbij ook nog eens goede garanties. Als upgrade voor straatauto waar ook de vrouw mee rijdt, 100% mijn keuze. Geen nadelen/rompslomp en niet de hoofdprijs.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door steve smith » 04 sep 2010, 11:54

Quaife bestellen bij Dick. Montage kan bij Bas of Paul Vlasblom. Er zit er hier eentje in de Z8, is onmerkbaar tijdens normaal gebruik behalve dat het DSC lampje MINDER knippert. Als je ervoor gaat zitten stuur je de auto met de kont ipv de voorwielen. Van rijden op pure grip, tot kleine drifthoekjes, tot grote slides, alles kan en ligt aan je input. De auto bij enthousiast gebruikt VEEL harder te rijden omdat je controle houdt tot een heel nieuw level, zonder ook maar iets in te leveren.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door indobesar » 04 sep 2010, 12:29

- kosten:

BMW 130i / 330i manual/automatic QDF13N € 1.019,04

@dpt.nl

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Andre » 04 sep 2010, 12:31

mark ik heb drexler. Dat zijn qualitatief de besten. Die gebruiken wij ook onder de 130i racer.

Ik heb nog een 2e hands huis incl sper liggen maar het is niet goedkoop.

Een diffhuis kost nieuw 1400 euro en een drexler sper ca. 2500 euro. Dus de nieuw prijs van de complete set is ca. 3900 euro. Bij verkoop auto kan je huis met diff er weer onder vandaan en weer los verkopen ben je de investering dus niet compleet kwijt.

De goedkoopste oplossing is een quaife diff in je orginele huis laten inbouwen. Ben je denk ik ca. 1750 euro kwijt met inbouw kosten. Als je dan je auto verkoopt ben je wel je sper/diff kwijt.

bmw dealers hebben hier geen kaas van gegeten en zul je aftermarket moeten gaan.

Ps je vrouw zal er nagenoeg niks van merken met alle systemen aan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Bert ///M3 » 04 sep 2010, 12:52

Volgens mij zit er een fysiek verschil tussen Drexler en Quiffe, Drexler is een platensper, dat heeft als voordeel dat je altijd sperpercentage hebt dus reageren ze sneller, nadeel is dat ze niet onderhoudsvrij zijn zoals een Quaiffe. Quaiffe is een torsensper, werkt ook goed bij dagelijks gebruik allen als je echt 0 grip hebt dan doen ze het niet. Voordeel hiervan is dat ze minder abrubt zijn in de regen, heb je een Drexler of een ander platensper 45%/30% oid dan kan je nog wel eens een zwieper maken, die Quaiffe's zijn dan vriendelijker.

Meestal is het zo dat er op FWD auto's vaak torsen gebruikt word omdat ze zonder dat je gas geeft als een open diff werken en niet terug sperren, platen diff komt wel voor maar dan 1 kant op. Op RWD toerwagens zit meestal een platendiff omdat tegensperren ook helpt bij het afremmen, de achterwielen worden meegenomen en je blokkeert die minder snel, plus dat ze sneller reageren. Tradeoff is hoe hoger je percentage tegensperren hoe meer onderstuur je er van hebt. Daarom gebruiken ze vaak assymetrische diffs als je naar een hoger locking % gaat.

Kunnen dus afwegingen zijn naast het kostenplaatje. Voor wat jij wilt zou ik er denk ik een Quaiffe in steken is ook wat lekkerder rijden voor de vrouw :)

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Andre » 04 sep 2010, 13:00

Ik heb met beide gereden.

Had een drexler onder me eigen 130i straat auto en ook wel quaife gereden. Nadeel van quaife is reactie snelheid van sperren. Drexler heeft geen vertraging mijn keuze zou altijd drexler zijn ondanks dat hij 1500 euro duurder is. Mijn vrouw heeft met dtc aan vele km gemaakt met drexler en ze heeft nog nooit dwars op de weg gestaan met drexler.

Als het financiele afweging is quaife. Wil je het beste drexler.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door markk » 04 sep 2010, 15:20

heb nog nooit met torsensper gereden. wel met vers geriviseerd e30 m3 sper op 40% ( std 25%) en natuurlijk met de e46 m3 sper die std 25% is en bij slip gaat op lopen tot 100%. Beiden vind ik prima en zijn dus in de basis platen sper's.

In Subaru zat in visco middendiff, das dus k*t, diffs in evo 8 mr rs zijn wel super. Maar dat zijn volgens mij ook platendiffs.

Hoe reageerd een torsensper ?

voor de duidelijkheid: ik wil de auto gewoon op vermogen in de regen dwars kunnen zetten en vervolgens mee kunnen sturen/driften op het gas. Het gaat me er niet om de snelste rondentijden neer te zetten...


Mark.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Aernoudt » 04 sep 2010, 15:41

Heb veel met quiafe gereden en ook een aantal platen sperren gehad. (zowel met fwd, Awd en rwd; in alle combinatie's (dat is dan weer het voordeel van veel auto's te hebben gehad :mrgreen: ))

Grootste verschillen qua rijden:
- quaife doet het erg goed op nat qua grip, je bent sneller met bocht-uit accellereren
- platensper doet het een stuk beter dan een quaife bij (korte) bochten uitaccellereren (op droog asfalt met slicks en een chicane ben je niet blij met een Quaife...)
- platensper is meer fun, maar is slijtage gevoeliger: veel sneller 'side ways'
- quaife heeft een groter sper bereik, maar is inderdaad wat trager dan een platensper

In tegenstelling tot wat wel eens geroepen wordt 'je kunt niet driften met een Quaife' kan ik je zeggen: dat is onzin. Wel is het zo dat je auto met een platensper sneller in de drift komt. Een Quaife moet je er als het ware eerst even 'doorheen drukken' (weet zo 1-2-3 even niet hoe ik het anders moet uitleggen).
Dit is met Quife- http://www.youtube.com/watch?v=z-Uz0WJffEI" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je grip gaatt zou ik voor een straatauto een Quaife pakken (ook makkelijker met parkeren ivm bijgeluiden en zo). Voor circuitgebruik liever een platensper (en in het geval van een 130i dus een Drexler, wat wel zo ongeveer de kning der platensperren is)

Een Quaife is tov geen sper een mega vooruitgang! Heb je de centen en af en toe onderhoud vind je ook niet erg: zou ik de Drexler pakken..

PS: een sper onder een lekkere RWD auto is het grootste kado wat je jezelf kunt geven: zo veel meer genieten :df:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door markk » 04 sep 2010, 16:45

hmmm, dat wordt een Drexler dus. Vertraging bij sperren moet ik niet.

Echt belachelijk dat er vanuit bmw niks mogelijk is...Past een willekeurig eXX mX diff niet ?

Mark.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Aernoudt » 04 sep 2010, 17:07

markk schreef:hmmm, dat wordt een Drexler dus. Vertraging bij sperren moet ik niet.

Echt belachelijk dat er vanuit bmw niks mogelijk is...Past een willekeurig eXX mX diff niet ?

Mark.
Ga je echt veel plezier aan beleven! Platensper geeft wel een (heel) klein beetje onderstur bij het insturen, dat heeft een Quaife niet. Drexler is echt top of the bill.

Nope, dat is door velen geprobeerd ;) Vandaar het (relatief) grote aantal dat een Quaife heeft gekozen.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door markk » 04 sep 2010, 18:17

Driftfilmpje van de e34 met Quaife (of zoiets, kan het nooit onthouden :-)) ziet er wel goed uit overigens.

Wie heeft er hier op het forum een 130i (of willekeurige 1-serie) met zo'n Quaife ?

Mark.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Tommy » 04 sep 2010, 18:59

Ruben had een quaife onder z'n 130i

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Michel P » 04 sep 2010, 21:27

Rene130i toch ook?

Michel

Jesse P
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 mar 2006, 12:25
Locatie: Bussum

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Jesse P » 04 sep 2010, 21:37

Welk diff werd er gebruitk in de 130i Cup auto's? Drexler?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Peter Tunissen » 04 sep 2010, 21:48

Geen flauw idee, maar in ieder geval wel een platensper.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door steve smith » 04 sep 2010, 22:18

markk schreef:hmmm, dat wordt een Drexler dus. Vertraging bij sperren moet ik niet.

Echt belachelijk dat er vanuit bmw niks mogelijk is...Past een willekeurig eXX mX diff niet ?

Mark.
Die "vertraging" zou ik eerder omschrijven als "zachtjes inkomen" ipv de klap van een platensper. Op m.i. veel fijner omdat je dus ook hele kleine drifthoeken kunt hebben. ik heb het iig nooit als vertraging ervaren.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Aernoudt » 04 sep 2010, 22:30

steve smith schreef:..

Die "vertraging" zou ik eerder omschrijven als "zachtjes inkomen" ipv de klap van een platensper. Op m.i. veel fijner omdat je dus ook hele kleine drifthoeken kunt hebben. ik heb het iig nooit als vertraging ervaren.
Los van dit inderdaad zachtjes inkomen is het ook wat trager; dat heeft een Q2 ook. Probeer het maar eens in een korte bocht of een chicane (Zolder bijvoorbeeld) op droog asfalt...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door GTRene » 04 sep 2010, 22:31

denk dat de Quaife goed genoeg is...klinkt ook als een goede prijs/verhouding fun pakket als je nog geen sper hebt :df:

ik zou dan voor de Quaife gaan, niet alleen vanuit kostenoogpunt maar telt wel mee :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2347
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Will F. » 04 sep 2010, 22:42

René 130i met quaiffe tijdens VLF:

zegmaarboris
Berichten: 485
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door zegmaarboris » 05 sep 2010, 09:15

Ik heb ook wel interesse in een sper op mijn 130i. Group buy?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Michel P » 07 okt 2010, 12:56

Bij driftking.nl las ik dat een Quaife voor 130i incl. inbouw € 1.250 koste.

Michel

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Rupie » 07 okt 2010, 13:52

Das een koopje als ie het daarvoor doet en de kwaliteit van inbouw te vertrouwen is.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Sper onder 130i - hoe werkt dat ?

Bericht door Michel P » 07 okt 2010, 16:29

Michel P schreef:Bij driftking.nl las ik dat een Quaife voor 130i incl. inbouw € 1.250 koste.

Michel
Correctie....... 1.750,00

http://driftking.nl/productenbekijken/s ... l-bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 2 gasten