BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
ErikS

Re: BMW E36 328i sedan [Assen ging lekker!]

Bericht door ErikS » 03 sep 2010, 20:21

Peric schreef:'Laten staan', 'Jammer dat je geen fading had'..
Allebei leuke adviezen, maar dan zou Knot ook schade hebben, zit 'ie ook niet op te wachten denk ik?
Tuurlijk! Gaat meer om het idee, iemand die minder had opgelet had hem er VOL ingezet..
Kan toch niet dit, komop zeg..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 sep 2010, 20:32

Tussen 0:25 en 0:35 ga je door die combi met 2 rechter bochten (geen flauw idee hoe die daar heten :lol: ) jij gaat daar vrij wijd, volgens mij kan het sneller zijn als je wat meer binnen blijft en er 1 bocht van maakt. Dat betekend denk ik dat je de eerste wat later insturen moet.

Dat vertelde Jaap van Lagen ook tenminste om dat eens te proberen :)

Luco

Bericht door Luco » 03 sep 2010, 20:35

Erik Stoffelsen schreef:IKkhad die persoon wel ffkes aangesproken in de Pits,

Wat een aarschhole zeg, niet normaal!
Schade rijden wil niemand, maar zo vraag je erom, jammer dat je geen 'fading'had..... :mrgreen: :bag:

Niet alleen naar jouw hoor Erik,maar een paar dingen:

Die e 46 ging stukken harder door de bochten (waarschijnlijk slicks?
Knot heeft in die hele ronde echt nergens een echte poging gedaan hem ernaast te zetten (behalve de gt he) dat was een echte inhaalactie.
Dus om nou te zeggen schandalig, wat een aarschole vind ik een beetje overdreven.

Net wat Bert zegt, misschien heeft die hem niet gezien of verwacht na de ramshoek omdat hij de rest van de ronde sneller was in de bochten vanwege de bandjes.
Iedereen kan een keer iemand niet verwachten of niet zien.
Netjes is anders maar dan had je inderdaad de man even aan moeten spreken.

Advocaat van de duivel, als Knot de e46 was geweest en de 328 een vreemde met beelden uit de e46 naar achteren gericht dan was de 328 een aso geweest vanwege opduwen en aso inhaalactie op een trackday :popcorn:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 sep 2010, 20:46

bovendien had die e46 de ideale lijn en hoeft daar niet van af te wijken...en hij ging goed hard er door :clap:

ik kan er niet veel verkeerds aan zien eerlijk gezegd, het was Knots beslissing om hem daar uit te remmen binnendoor? met kans op doorschieten...terwijl de E46 de mooie lijn had.

magoed, gelukkig geen schade en ging het goed door opletten :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 sep 2010, 20:56

Zo werkt dat niet Rene. Als je er al naast zit dan mag hij er niet iemand anders afbeuken omdat hij de ideale lijn heeft :lol:

Je moet dit soort dingen gewoon even vriendelijk uitpraten in de pits dan weet je van de hoed en de rand. Met filmpjes op Internet posten word niemand iets wijzer. Je hebt eens in de zoveel tijd toch wel eens een close encounter, ik heb vorig jaar eens bijna een goede bekende van de baan gereden op zo'n manier, ik ging iemand anders inhalen bij Masters, terwijl hij dacht dat ik hem wel gezien had en ruimte zou maken, maar in realiteit was ik te veel met mijn voorganger bezig die mij ophield en hem niet aan zag komen. Dus dat was alle 2 uitwijken maar niks gebeurd. Dan slaat het hart je even in je keel, even een praatje in de pits en weer verder.

ErikS

Bericht door ErikS » 03 sep 2010, 21:10

Eensch, ideale lijn?
De snellere zit er al naast, komop wat een aktie... Je zag constant dat Knot er langs wilde, neemt de tijd, en pakt hem op het goede moment...

Dan rem je maar ffkes.

E46 heeft wel érg hoge bochtensnelheid! Mischien dacht ie daarom, Barst maar!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 sep 2010, 21:41

Of hij verwachtte het niet.

Als ik in die E46 zat dan had ik denk ik eerder een inhaalactie op het rechte stuk verwacht niet in de GT chicane.

Aad

Bericht door Aad » 03 sep 2010, 22:29

Knot schreef:Ik dacht ook dat ik me toch schappelijk had opgesteld hier, niet pushen, rustig afwachten, er duidelijk aan de binnenkant naast zetten om vervolgens keihard afgesneden te worden... is dat dan omdat ik maar een straatautotje heb.. moet ik ook zo'n mega spoiler monteren ofzo.. zeg het maar. :?

Je kunt dan van het gas gaan maar dan zit je er 2 ronden later weer op. Uiteindelijk wel in druk verkeer netjes gepasseerd maar het kan netter als je het mij vraagt.
Knot, Mega spoiler gaat niet helpen , heb ik namelijk en ben drie keer het gras in gedrukt , geweer in de auto helpt beter :D

Je hoort bij de briefing dat de langzamere deelnemer zijn lijn mag houden , sommige denken dat die lijn ook door jouw auto mag lopen , jammer maar gebeurt .

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2010, 21:36

Bert ///M3 schreef:Of hij verwachtte het niet.

Als ik in die E46 zat dan had ik denk ik eerder een inhaalactie op het rechte stuk verwacht niet in de GT chicane.
Uitremmen rechte stuk zit er nog meer snelheid in om rechtsaf te gaan, bij de GT is er vrij veel snelheid uit, als me einde rechte stuk hetzelfde was gebeurd was er nu nog maar een 322,5i waarschijnlijk.

Ik laat anderen er gewoon direct langs, knippertje naar de buitenkant, gas lossen, laat ze voorbij, kan je beiden lekker door rijden. Als ik nu een halve ronde achter deze E46 zit dan ben ik toch duidelijk sneller en zou hij voor het mooie even een knippertje en gaslos kunnen doen, bespaar je kans op ellende.

Het boeit mij verder niet, 10 jaar geleden was ik er misschien kwaad over geworden, nu gewoon goed kijken en niet op hoge snelheid de kans lopen gesneden te worden.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2010, 21:37

Luco schreef:Advocaat van de duivel, als Knot de e46 was geweest en de 328 een vreemde met beelden uit de e46 naar achteren gericht dan was de 328 een aso geweest vanwege opduwen en aso inhaalactie op een trackday
Eh nee, dan had ik einde veenslang al geknipperd en de 328 er meteen langsgelaten, hij komt niet uit de lucht vallen namelijk, hij nadert van achter met meer snelheid ;)

Het is een clubdag, dan laat je mensen passeren, uitremmen doe je in een 130i cup oid. Echter als iemand je er gewoon niet langs laat ga je toch iets proberen, dan kies ik nu een punt waar je de snelheid er beiden goed uit moet halen.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2010, 21:40

Bert ///M3 schreef:Tussen 0:25 en 0:35 ga je door die combi met 2 rechter bochten (geen flauw idee hoe die daar heten :lol: ) jij gaat daar vrij wijd, volgens mij kan het sneller zijn als je wat meer binnen blijft en er 1 bocht van maakt. Dat betekend denk ik dat je de eerste wat later insturen moet.

Klopt, en dat vind ik ook nog een lastige bocht. Andre heeft ook tegen me gezegd, iets wijd lopen maar niet geheel naar buiten en ook niet binnen blijven. ALs je m helemaal binnen blijft en je geeft gas dan kom je daarna niet uit om in te sturen linksaf en die moet je ook echt rechts in de hoek beginnen omdat ie knijpt linksaf.

Andre?

Luco

Bericht door Luco » 04 sep 2010, 21:48

Knot schreef:
Luco schreef:Advocaat van de duivel, als Knot de e46 was geweest en de 328 een vreemde met beelden uit de e46 naar achteren gericht dan was de 328 een aso geweest vanwege opduwen en aso inhaalactie op een trackday
Eh nee, dan had ik einde veenslang al geknipperd en de 328 er meteen langsgelaten, hij komt niet uit de lucht vallen namelijk, hij nadert van achter met meer snelheid ;)

Het is een clubdag, dan laat je mensen passeren, uitremmen doe je in een 130i cup oid. Echter als iemand je er gewoon niet langs laat ga je toch iets proberen, dan kies ik nu een punt waar je de snelheid er beiden goed uit moet halen.

Knot, ik snap dat jij opzij gaat, dat bedoel ik ook niet :mrgreen:
Ik bedoel als de camera in de voorste auto had gezeten naar achteren gericht, en in de voorste zou jij rijden (en dan even niet opzij gaan vanwege de beelden), dan had iedereen schande geroepen over de achteropkomende auto dat die zit te duwen en geen fatsoenlijke inhaalpoging doet.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2010, 21:53

Zit wat in, elke bestuurder is en reageert natuurlijk anders. Ik had nogsteeds de briefing in mn hoofd, en wilde niet gaan aandringen in de hoop dat de bestuurder voor me zelf netjes plaats zou maken.

Luco

Bericht door Luco » 04 sep 2010, 22:00

Ik snap dat ook nooit op een trackday, afgelopen donderdag mocht ik met een incentive gasten rijden en even zelf rijden terwijl die mensen achter een voorrijder met seat dieseltjes mochten rijden.

Afgesproken dat ik de groepjes alleen op het rechte stuk in mocht halen, ging prima totdat er een groepje tever uit elkaar getrokken was om op het rechte stuk in te halen, dan kan je hem ertussen laten lopen, maar gewoon geremd en volgende ronde nogmaals proberen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 sep 2010, 17:15

Knot schreef:
Bert ///M3 schreef:Tussen 0:25 en 0:35 ga je door die combi met 2 rechter bochten (geen flauw idee hoe die daar heten :lol: ) jij gaat daar vrij wijd, volgens mij kan het sneller zijn als je wat meer binnen blijft en er 1 bocht van maakt. Dat betekend denk ik dat je de eerste wat later insturen moet.

Klopt, en dat vind ik ook nog een lastige bocht. Andre heeft ook tegen me gezegd, iets wijd lopen maar niet geheel naar buiten en ook niet binnen blijven. ALs je m helemaal binnen blijft en je geeft gas dan kom je daarna niet uit om in te sturen linksaf en die moet je ook echt rechts in de hoek beginnen omdat ie knijpt linksaf.

Andre?
Voor mijn gevoel probeer je juist een te krappe lijn aan te houden maar dat zeg ik als motorrijder waarschijnlijk :wink: Bij Mandeveen zie je de E46 iets uit lopen omdat ie ook een wijdere lijn neemt. Je kunt daar nog wat vinden door iets ruimer te rijden en een hogere snelheid mee te nemen (denk ik).

Overigens vind ik de E46 rijder een eikel want bij de Bult zie je dat ie doorheeft dat jij op z'n bumper hangt en sneller bent. Hij is daar duidelijk afgeleid gezien z'n lijn. Dan kun je me niet vertellen dat ie je bij de GT al zo vergeten is dat ie niet goed kijkt....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 sep 2010, 17:58

Hm ik zag het juist andersom. Je legt door iets meer naar binnen te gaan minder afstand af en daar pak je meters volgens mij. Als ik achter een 325i aan reed die daar ruimer ging liep ik daardoor in op dat stukje :)

Misschien dat je op slicks meer grip hebt dat die lijn beter is tov straatbanden, dat kan schelen.

Niels

Bericht door Niels » 05 sep 2010, 18:22

Slicks zal zeker helpen. Je hoort de 328i ook wat piepen daar dus krapper lijkt me nog meer glijden. Op de motor hou je zeker een ruimere lijn en een hogere snelheid. Het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur trouwens, je kunt daar alle kanten op zeg maar :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 sep 2010, 19:08

Punt is IMHO gewoon dat exit snelheid niet zo heel belangrijk is op dat punt, aangezien je heel even daarna weer de rem aantikt voor die doordraaier naar links, daar is exit wel belangrijk.

Neem je die ruimere lijn dan hou je misschien iets meer snelheid maar je moet ook meer afstand doen.

2 rondjes achter een bekende waar Jaap van lagen bij in de auto zit:

Hier neem ik daar wel de binnenlijn en loop zichtbaar in op die 325i er voor. Die bocht erna verneuk ik 2 keer achter elkaar omdat ik te veel fixeer op de auto ervoor, ik wil die eigenlijk in beeld houden omdat Jaap daar bij in zit, daarom los ik ook op de rechte stukken. De rest van de ronde's is ook niet veel soeps (voor mij eerste keer Assen) maar het gaat even om die ene bocht zeg maar. Beide auto's staan bij toeval op dezelfde merk / compound / maat slicks.

Niels

Bericht door Niels » 05 sep 2010, 19:27

Je komt bij de Strubben (die linker knijper) imho te veel binnen uit en bij die bocht gaat het idd. om de exit snelheid (2e ronde is idd beter). De Strubben valt en staat met de twee knikken er voor al geldt dat voor op de motor wel meer dan voor de auto logischerwijs. Wat ik zelf doe is dat ik de tweede knik ruim neem en laat aansnijd waardoor je vrij wijd uitkomt voor de Strubben. Je maakt de Strubben dan wijder dan dat ie eigenlijk is waardoor je een hogere snelheid hebt.

Zoiets: :mrgreen:

Afbeelding

Opmerking daarbij is wel dat het oude lijk van mij niet erg wendbaar is :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 sep 2010, 19:43

Klopt, ik snap de gedachtengang wel, maar met auto's ben je maar heel even op het gas tussen die doordraaier en Strubben in, en je haalt dat instuurpunt normaal gesproken alsnog wel, kwestie iets langer doordraaien en dan gas. Die paar km harder welke je dan bij Strubben aan zou komen door een wijdere entry moet je dan toch wegremmen, die weegt niet op tegen de afstand die korter is. (Dit is mijn visie op het verhaal, maar ik zie bijvoorbeeld Andre dat ook doen op zijn video's)

Auto vs motor verhaal is natuurlijk wel dat zijwaardse grip heel hoog is maar acceleratie tov een motor niet, dus daar zal het verschil wel in zitten :)

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2010, 20:40

Niels, die getekende lijn is volgens mij de lijn die ik in mijn 2m13 rondje ook aanhoud, in het midden iets naar buiten om daarna rechts te houden en de strubben zo hard mogelijk uit te komen om op de veenslang zoveel mogelijk snelheid te kunnen maken.

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2010, 20:54

Mij is geleerd de dubbele rechter zo krap mogelijk te nemen.

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2010, 20:58

Doel is idd ook om goed rechts uit te komen voor de strubben, maar je wil toch iets van aansnijden gaan doen vandaar dat ik m breder laat lopen, meer vaart pakken, eruit halen door onderstuur en daarna rechts houden. Zal er idd om hangen wat sneller is, ook per auto verschillend lijkt me.

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2010, 21:00

Eh... andere topic moest ie in :)

Niels

Bericht door Niels » 05 sep 2010, 21:15

Om lekker aan te remmen met de motor is de rechtere lijn naar de Strubben toe natuurlijk ook fijner terwijl je die bij een auto niet nodig hebt. Door de 2e zo krap mogelijk te nemen verlies je natuurlijk ook al snelheid terwijl je minder meters af legt. Zit wel wat in idd :wink:

Op een vraag aan een CRT instructeur wat de beste lijn daar is kreeg ik als antwoord: maakt niet zoveel uit zolang je "daar" maar uit komt :lol:

Plaats reactie