De goeie ouwe TDI punch

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Knot » 25 aug 2010, 13:59

Afbeelding

Was afgelopen dagen op pad met de topper uit het klassieke dieselsegment, de 99'er Golf 4 1.9tdi 110pk uit de eerste serie. Voor mij een soort flashback naar de tijd dat ik begon in de IT/ICT en het in leaseland een strijd was om geen 90pk maar degene met de rode I te krijgen. De rit was van ZuidHolland naar Hamburg dus een lekker stukje te gaan. Auto even netjes gemaakt, door de carwash, stofzuiger erdoor, bandenspanning verhoogd, olie afgevuld etc. De auto had niet veel luxe maar was ook niet kaal, stond op wieldoppen, wel 4x electrische ramen, electrische spiegels, aircon handmatig, cruisecontrol, precies wat je nodig hebt om je rit toch nog een beetje comfortabel te maken.. alleen afstandbediening op de CV zou handig geweest zijn maargoed.

In het begin denk je, hoe zat dat ook alweer met die koppelpunch die er spontaan in kwam bij 1800, grappig maar je bent al snel uitgekeken omdat het feest na de 4000 alweer over is. Apart dat bij 80 in 5 de auto vervelend reageert net onder de 2000 toeren, dan moet je voor het fijne de auto in 4 laten staan tijdens de bergen baustelle op de A1 en de A7. Toch begon ik de auto na verloop van de ritten wel te waarderen, vooral 120 naar 160 doet hij toch vrij netjes voor een auto van die tijd met ruim 2 ton ervaring. Hij is niet snel maar ook niet langzaam. De blauwe verlichting ben ik alleen niet zo dol op, maar dat hoort erbij.

Specs volgens de boeken zijn 110pk/235nm en een top van 193. De 200 tik je makkelijk aan de de teller, denk dat er zelfs een 210 in kan zitten als je echt vrij baan hebt. Het verbruik viel me ook reuze mee, ruim 800km op een volle tank, dan schiet hij op reserve en dan heb ik toch goed gas gegeven de stukker dat er geen wegwerk of file was.

Afbeelding

Afbeelding

Wel jammer dat de auto voor op conti eco stond en achter op premium, had ik graag andersom gezien, zeker met de regenbui rond Bremen/Hamburg. Nu waren het de voorbanden die naar grip snakten in 1 en 2 en anders had ie nog wel eens een slag tegenstuur kunnen vragen op snelheid.

Kom je dan de BMW instapdiesel tegen, een 118d dan moet je helaas wel meteen gewonnen geven, dat kan ie niet hebben maar hoe het uitloopt valt nog mee als je alert bent.

Wel ideaal aan zo'n station dat je op de terugweg even een via MP gescoorde familie Sunny bandjes op kunt halen, die rol je er zo in... hoef je met de 328i sedan niet te proberen! Profiel lijkt trouwens sprekend op de Wanli S1063 moet ik zeggen... zelfde fabriek?

Afbeelding

Dit is in mijn ogen toch een soort "daddy" in TDI land, de rode I 110pk 1.9tdi die VW destijds uitbracht (volgens mij zelfs in de Golf 3 al beschikbaar de laatste modellen).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Knot » 25 aug 2010, 14:02

Kenteken niet nagekeken maar twijfel nu toch gezien het een facelift lijkt of het toch geen nieuwere 100pk tdi was... als die ook een rode I hebben.. ben ergens de draad kwijtgeraakt met al die rode lettertjes.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Mathieu » 25 aug 2010, 14:04

Herkenbaar :thumbup:

Ik had de eerste Seat Ibiza TDI in Nederland.
Man, dan was je echt de koning want al je collega's hadden inderdaad maar 90pk.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Tristan » 25 aug 2010, 14:05

105pk?

Ben afgelopen april nog met een Golf V TDI 105pk een dag naar Dld. geweest. Gekke ding haalde gewoon vrolijk 215 km/u op de teller. En best zuinig ondanks gem. 160 a 180 km/u. Miste wel alleen de 6e versnelling.

Die ouwe TDI's pompverstuivers zijn niet de meest geraffineerde diesels maar wel oerdegelijk en sterk.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43134
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Arthur » 25 aug 2010, 14:06

Volgens dit linkje zou het een 90/110/115pk geweest kunnen zijn.

http://www.autoweek.nl/autovergelijker. ... waar=specs

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Chris van S. » 25 aug 2010, 14:11

Mathieu schreef: Man, dan was je echt de koning want al je collega's hadden inderdaad maar 90pk.
En dan te weten dat de 90pk Ibiza ook een lekker scheurijzertje was. Dan moet de TDI helemaal lekker zijn geweest. :D

Leuk verhaal Knot. Vind het leuk om van iemand als jij zoiets te lezen als dit. Genieten van elke auto is mogelijk, je moet alleen steeds een andere bril opzetten. :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Tristan » 25 aug 2010, 14:19

Weet nog wel toen ik een proefrit maakte in een Seat Ibiza 6L 130pk TDI. Wat een bommetje was dat! Mede door de 'punch' voelde hij echt super snel aan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Knot » 25 aug 2010, 14:48

Net ff uitgezocht, blijkt een 74kw (100pk) te zijn... de nieuwere rode I dus.. jammer, dacht de oer TDI mee te hebben eerlijk gezegd.

Dan moet de 110pk nog makkelijker over de 200 teller lopen gezien ik dan 10pk gemist heb in die 1200km.

Online
Richardt.
Berichten: 6763
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Richardt. » 25 aug 2010, 15:04

Die ouwe diesels hebben inderdaad wel wat, voelen veel sneller aan dan dat ze zijn en het rijdt dikke prima.

Gebruikersavatar
Alfa Male
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 okt 2006, 10:22
Auto: 993 Carrera
Locatie: Dordrecht

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Alfa Male » 25 aug 2010, 15:48

Was ook mijn eerste leasebak (ja ook in IT/ICT land :)). Heb er erg goede herinneringen aan.

Gebruikersavatar
Timmert
Berichten: 198
Lid geworden op: 04 aug 2006, 22:22
Locatie: Delfgauw

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Timmert » 25 aug 2010, 19:36

Rijdt prima ja, zo'n Golf! Vriend van me heeft een Leon I 110pk TDi met een JD chip, maar die haalt maar met moeite 205 op de klok. Ik vind die 200 voor een std. 100 peekaa'tje dus nogal vlot! Wel vind ik de Seat vrij lawaaiig boven de 120, maar volgens mij hebben ze gewoon beknibbeld op isolatie tov VW.

Die Leon heeft trouwens wel een retrofit roetfilter, maakt dat nog wat uit voor de top?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Knot » 25 aug 2010, 19:59

Zal erom hangen. Ik vond deze TDI ook veel teveel herrie maken, komt mede door de 5bak. 120 in 5 is 2500 toeren maar 160 is al rond de 3500 dan gaat ie toch best loeien als je 180 als kruissnelheid pakt over die 500km.

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Thomas » 25 aug 2010, 21:05

Knot schreef:Net ff uitgezocht, blijkt een 74kw (100pk) te zijn... de nieuwere rode I dus.. jammer, dacht de oer TDI mee te hebben eerlijk gezegd.

Dan moet de 110pk nog makkelijker over de 200 teller lopen gezien ik dan 10pk gemist heb in die 1200km.
Ik heb nadat ik de 110pk tdi leon had ingeleverd nog een tijdje in een 100pk leon tdi gereden, en die auto voelde sneller aan als de 110pk vond ik, collega's hadden dat gevoel ook. Toch net een ander karakter van de motor dan de 110pk versie. Tja de topsnelheid, beide liepen 210 als alles meezat maar meestal rond de 200 max. De 2.0 140pk versie die ik nu heb 215, hmm.... iets met tdi's en meer als 4000 toeren..

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Louis » 25 aug 2010, 21:12

Heb 4 jaar in een gechipte 115 pk ---> 155 pk TDI grijze golf station grijs kenteken gereden.
Superfijne wagen, bijzonder rap, helemaal voor die tijd, en vooral erg zuinig. 90km/h in de 6 op cruisecontrol 1: 28 !

Nooit iets kapot gehad, gewoon tanken en gaan.

Nu 2 jaar een 2.0 Tdi gehad in een A3 en verbruik was veel beroerder, je zou denken dat een nieuwere TDI beter en zuiniger zou zijn. Helaas, die fijne oude 1.9 Tdi blijft een fijn motortje !

BMW 535d met serieus normaal rijden binnen bebouwde kom is amper 1:10 trouwens.........

Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 325
Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
Locatie: Vorden

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Vdub » 25 aug 2010, 21:17

het kan geen 100pk zijn nmw, die zijn er pas gekomen in 2001. Dit is een goed old Verdelerpomp motortje..
Gezien het bouwjaar zou een 115pk kunnen maar dan zat er een rode DI op.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door RutgerK » 25 aug 2010, 21:46

Vdub schreef:het kan geen 100pk zijn nmw, die zijn er pas gekomen in 2001. Dit is een goed old Verdelerpomp motortje..
Gezien het bouwjaar zou een 115pk kunnen maar dan zat er een rode DI op.
De 115pk is een pumpeduse. De 115pk is uitgeleverd tot ergens mei/juni 2000. De 110pk PD motoren zijn inderdaad van eind 2000 begin 2001. Ik had één van de laatste 115pk PD's. Wilde ze eigenlijk niet meer leveren maar ik zat er al 7 maanden (!!!) op te wachten en accepteerde de 110pk niet als alternatief.

Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 325
Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
Locatie: Vorden

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Vdub » 25 aug 2010, 22:11

110pk is een VP motor, geen PD.
De 115pk pd is van 99 en 2000, daarna kwam de 100pk en de 130 en 150pk

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Louis » 25 aug 2010, 22:28

Mijn 115 PK PD was van 2001

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door RutgerK » 25 aug 2010, 23:02

Louis schreef:Mijn 115 PK PD was van 2001
Was dat een origineel Nederlandse? Ik heb halverwege april 2000 het aanbod gekregen voor de 110pk omdat er geen 115pk meer geleverd werd. Het gerucht ging dat er nog wel wat 'Duitse' 115pk's geleverd zouden met een andere motorcode (en 310Nm ipv 285Nm)

Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 325
Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
Locatie: Vorden

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Vdub » 25 aug 2010, 23:03

Louis schreef:Mijn 115 PK PD was van 2001
Dat kan best, als RutgerK bijv 7mnd moest wachten.. is ie eind 2000 gemaakt..

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door RutgerK » 25 aug 2010, 23:10

De mijne was begin oktober 1999 besteld. :'(

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Niels » 25 aug 2010, 23:16

Ik was ook altijd wel TDI fan :D Lekker pittig EN zuinig :thumbup: Na 4000RPM was het wel afgelopen en echt laag in toeren lopen ze niet top. Als er bij 1800RPM pas schot in komt dan lijkt het me geen PD want die beginnen echt eerder. De 110pk begint wel rond dat toerental. Daarnaast werd de 100pk in eerste instantie ook met rode DI aangeduid, later werd dat alleen een rode I maar ik ken ook iemand die een 2004 Bora 100pk TDI heeft :hmmm: Niet echt consequent dus..

Robin
Berichten: 55210
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Robin » 26 aug 2010, 09:32

januari 1997 kreeg ik m'n Golf III(3) 110TDrooie-I, was 'n mooi lift oversteer bakje met 140 een klaverblad op , gaslos en skeef erdoorheen, Andre naast me:GVD man wat doe je nou idioot. :lol:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 aug 2010, 10:26

Ik heb 4 jaar lang in een Ibiza 6L 74kw TDI gereden en vond het een heerlijke auto.
Lekker rap, al was de 130pk tuurlijk een heel stuk sneller. 200 haalde ik net niet. 195km/h was toch echt wel de max wat ik er ooit mee gereden heb. Zat gewoon niet meer in.

Maar of je nu altijd volgas gaf of met 90 op de cruise rechts ging hangen...800km op een tank haalde ik altijd met gemak.

Heerlijk karretje die ik zo weer zou willen hebben.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De goeie ouwe TDI punch

Bericht door Knot » 26 aug 2010, 10:28

Het is dat de belasting nog vrij hoog is maar wellicht is zoiets wat om tegen een aygo etc af te spiegelen als we meer ruimte nodig hebben ooit.

Zo'n Golf 4 station 1.9tdi met 2 ton mag toch geen 5000 meer kosten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KoenM, Rogerb en 7 gasten