Was afgelopen dagen op pad met de topper uit het klassieke dieselsegment, de 99'er Golf 4 1.9tdi 110pk uit de eerste serie. Voor mij een soort flashback naar de tijd dat ik begon in de IT/ICT en het in leaseland een strijd was om geen 90pk maar degene met de rode I te krijgen. De rit was van ZuidHolland naar Hamburg dus een lekker stukje te gaan. Auto even netjes gemaakt, door de carwash, stofzuiger erdoor, bandenspanning verhoogd, olie afgevuld etc. De auto had niet veel luxe maar was ook niet kaal, stond op wieldoppen, wel 4x electrische ramen, electrische spiegels, aircon handmatig, cruisecontrol, precies wat je nodig hebt om je rit toch nog een beetje comfortabel te maken.. alleen afstandbediening op de CV zou handig geweest zijn maargoed.
In het begin denk je, hoe zat dat ook alweer met die koppelpunch die er spontaan in kwam bij 1800, grappig maar je bent al snel uitgekeken omdat het feest na de 4000 alweer over is. Apart dat bij 80 in 5 de auto vervelend reageert net onder de 2000 toeren, dan moet je voor het fijne de auto in 4 laten staan tijdens de bergen baustelle op de A1 en de A7. Toch begon ik de auto na verloop van de ritten wel te waarderen, vooral 120 naar 160 doet hij toch vrij netjes voor een auto van die tijd met ruim 2 ton ervaring. Hij is niet snel maar ook niet langzaam. De blauwe verlichting ben ik alleen niet zo dol op, maar dat hoort erbij.
Specs volgens de boeken zijn 110pk/235nm en een top van 193. De 200 tik je makkelijk aan de de teller, denk dat er zelfs een 210 in kan zitten als je echt vrij baan hebt. Het verbruik viel me ook reuze mee, ruim 800km op een volle tank, dan schiet hij op reserve en dan heb ik toch goed gas gegeven de stukker dat er geen wegwerk of file was.
Wel jammer dat de auto voor op conti eco stond en achter op premium, had ik graag andersom gezien, zeker met de regenbui rond Bremen/Hamburg. Nu waren het de voorbanden die naar grip snakten in 1 en 2 en anders had ie nog wel eens een slag tegenstuur kunnen vragen op snelheid.
Kom je dan de BMW instapdiesel tegen, een 118d dan moet je helaas wel meteen gewonnen geven, dat kan ie niet hebben maar hoe het uitloopt valt nog mee als je alert bent.
Wel ideaal aan zo'n station dat je op de terugweg even een via MP gescoorde familie Sunny bandjes op kunt halen, die rol je er zo in... hoef je met de 328i sedan niet te proberen! Profiel lijkt trouwens sprekend op de Wanli S1063 moet ik zeggen... zelfde fabriek?
Dit is in mijn ogen toch een soort "daddy" in TDI land, de rode I 110pk 1.9tdi die VW destijds uitbracht (volgens mij zelfs in de Golf 3 al beschikbaar de laatste modellen).