BMW M3 GTS

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tom

Re: BMW M3 GTS

Bericht door Tom » 21 aug 2010, 13:29

Robin schreef:
Tom schreef:In de nieuwe Evo is ie kort getest (slechts 3 rondjes Ascari).
Conclusie is geen verrassing als je dit topic hebt gelezen ;)
Kortom na 3 rondjes de voorbanden naar de hel, remmerij 100% fading en in de pitstraat ploppen de BMW logootjes uit 't center van de voorwielen door de hitte?

Zoiets?
Even klein om niet te spoileren voor de mensen die het nog willen lezen...

Laatste stuk staat hieronder, in rest van het artikel stond dit (snap je waar ze naar refereren):
- BMW had alle generaties M3 er staan muv de CSL, deze stond volgens Harris wel in de ondergrondse parkeergarage verstopt.
- Verhaal eerste twee rondjes gingen wel prima.

Two laps in, it becomes clear that BMW has done a fine job of disguising the GT's weight, but the car can only manage the inevitable effects of inertia for so long an, sure enough, the tyres quickly overheat, the brakes complain and the car just squiggle expansive, expensive black lines at every opportunity. This is a real worry, because sustained lapping is surely the very reason for this car's existence. On grounds of sympathy and not wanting to look like a wally, I don't go banzai on lap three. So what do we know about the GTS from this brief encounter? That it's a significant improvement over the base car, but that it weighs too much. For me, it's lacking some cosmetic appeal too. And we have no idea what it's like on the road (don't get me started on the conspiracy theories again...). What I can tell you for sure is that it cannot justify a six-figure price tag. I've deliberately avoided mentioning a certain rear-engined machine from Stuttgart for fear of sounding like a scratched record, but the comparison is a painful one for the GTS. The unavoidable truth is it's heavier, slower, more cumbersome and more expensive than either a 911 GT3 or GT3 RS. In isolation, it's a very good car, but it's way, way too expensive. You'd laugh at a 50k Renault Megane 250, why should you take a 110k M3 seriously? BMW should build 100 and sell them for 70k . Then the car would be a stunner. You'l really have to detest 911s to buy this over a GT3 or an RS. On reflection, I can understand why they kept the CSL hidden.

Snel/blind overgetypt dus typefouten zijn gratis.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 aug 2010, 13:42

Robin schreef:
Tom schreef:In de nieuwe Evo is ie kort getest (slechts 3 rondjes Ascari).
Conclusie is geen verrassing als je dit topic hebt gelezen ;)
Kortom na 3 rondjes de voorbanden naar de hel, remmerij 100% fading en in de pitstraat ploppen de BMW logootjes uit 't center van de voorwielen door de hitte?

Zoiets?
CSL is een topproduct, maar hoe waren die std remmen ook al weer (A)?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 21 aug 2010, 13:57

Lijkt inderdaad op een dikke blunder die GTS. Maar hoe is de standaard remmerij van een CSL, is volgens mij ook wel wat op aan te merken, niet?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 21 aug 2010, 14:12

Op zich remt een CSL goed, maar de remmen zijn niet geschikt voor circuit gebruik. Ofwel langdurig zware belasting.
Een paar rondjes CPZ zullen ze wel aan kunnen, maar een paar rondjes Ring vinden ze minder prettig
Laatst gewijzigd door Erik K. op 21 aug 2010, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 aug 2010, 14:15

Erik K. schreef:Op remt een CSL goed, maar de remmen zijn niet geschikt voor circuit gebruik. Ofwel langdurig zware belasting.
Een paar rondjes CPZ zullen ze wel aan kunnen, maar een paar rondjes Ring vinden ze minder prettig

Ik zou bijna zeggen andersom, de Ring leek mij uit eigener ervaring niet de allergrootste remmenkiller met vooral lange rechte stukken die de prut weer laten afkoelen min of meer. :?:

Een normaal circuit is geen enkele standaard M bestand tegen qua remmerij en voorbanden die aan snot gaan na een 3/4/5 rondjes.

Groot Teleurstellend Statement
:bag:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 21 aug 2010, 14:26

Een CSL met standaard remmen op de Ring is géén succes...

Erik K.

Bericht door Erik K. » 21 aug 2010, 14:36

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Robin.
Op de Ring hebben de remmen meer tijd om af te koelen en wordt er meer rijwind koeling verkregen door de hogere snelheden. Enige is dat er vaker van hogere snelheden geremt moet worden dan b.v. op CPZ, daar liggen de snelheden gem. veel lager, maar zijn de bochten weer scherper waardoor de snelheid er nog meer uit moet.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2010, 15:22

Alles is wel ongeveer gezegd, er is niets meer van te maken, een kar die in de basis al een slagschip is, wordt niet met een afslankkuurtje van Dr. Frank een slanke den..............das niet teleurstellend zoals ik al zei, das gewoon logisch..............

BMW had die kar niet uit moeten brengen, ze doen zich zelf (als respectabel auto/motoren bouwer) en hun cliëntele toch wel tekort...........

Er zit maar 1 ding op, de blik vooruit, nieuwe ronde nieuwe kansen....................

Fernando

Bericht door Fernando » 21 aug 2010, 15:27

Ok slotje dan maar.... :angel:

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 21 aug 2010, 15:50

Er gaat nog een snellere tijd gezet worden met een standaard M3 GTS. Mark my words. Volgens mij is er hier namelijk niemand die zich mengt in de discussie die ook daadwerkelijk het verhaal van Der Horst gelezen heeft in de Sportauto...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 21 aug 2010, 16:02

Als alle tijden zo twijfelachtig zijn, iets wat BMW zelf vantevoren ook donders goed moet hebben geweten, dan snap ik niet dat ze de GTS niet nog iets verder hebben fijngeslepen voor wat extra tijdswinst.

Er zit vast nog wel wat marge is in :roll:

Hielke

Bericht door Hielke » 21 aug 2010, 16:52

In de winst op de verkoopprijs zit een fijne marge, jazeker.

Tom

Bericht door Tom » 21 aug 2010, 16:59

FreudeamFahren schreef:Er gaat nog een snellere tijd gezet worden met een standaard M3 GTS. Mark my words. Volgens mij is er hier namelijk niemand die zich mengt in de discussie die ook daadwerkelijk het verhaal van Der Horst gelezen heeft in de Sportauto...
Ja uiteraard, ze hebben ook vast wel een onderstelinstelling liggen die het beter doet op de Ring. Toch is het dan een beetje mosterd na de maaltijd.
Overigens zegt Evo bijv. nergens dat ie slecht is (en hier op DF ook niemand), ze zeggen alleen dat ie te zwaar is om zich te kunnen mengen met de gevestigde orde OF simpelweg (veel) te duur is.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 aug 2010, 22:28

Kan me gewoonweg niet voorstellen dat M-GmbH een product op de markt heeft gezet die zijn voorganger amper kan overtreffen.
Max. bochtsnelheid hebben die ///M techneuten toch tot in den treuren bepaald, en dan bleven ze toch net zo lang sleutelen totdat die 1.4g van de CSL overtroffen zal worden?
Wat is het verschil in remweg/tijd tussen de CSL en GTS?

Andre

Bericht door Andre » 21 aug 2010, 22:56

Een gts is beslist niet slecht laten we dat voorop stellen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2010, 23:14

Zo is het, iemand van 150 kg die de 100m sprint afraffelt in 15 sec is ook niet slecht....................

Maar om sneller te worden rest slechts 1 antwoord;

ABSPECKEN

Snipe

Bericht door Snipe » 21 aug 2010, 23:16

Andre schreef:Een gts is beslist niet slecht laten we dat voorop stellen.
Dat is het hele punt. Voor 188k verwacht je geen M3 die "beslist niet slecht" is, je verwacht voor dat geld (en na de CSL) een M3 die "verpletterend onbeschrijflijk goed" is.

romo

Bericht door romo » 21 aug 2010, 23:20

Als je dat bedrag nog eens even goed laat bezinken.............€188.000,--

Dan zinkt je moed in de schoenen idd...................................

BMW heeft haar eigen boot tot zinken gebracht zogezegd..........

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 22 aug 2010, 00:08

FreudeamFahren schreef:Er gaat nog een snellere tijd gezet worden met een standaard M3 GTS. Mark my words. Volgens mij is er hier namelijk niemand die zich mengt in de discussie die ook daadwerkelijk het verhaal van Der Horst gelezen heeft in de Sportauto...
klinkt goed! ik heb de sportauto inderdaad nog niet gelezen. kon hem op schiphol vrijdag niet krijgen. Ben nu op de ring, morgen even ergens scoren...

het klinkt alsof jij het wel gelezen hebt? wat is de heer von Saurma's verhaal?

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 22 aug 2010, 00:36

Gerwin Ring schreef:
klinkt goed! ik heb de sportauto inderdaad nog niet gelezen. kon hem op schiphol vrijdag niet krijgen. Ben nu op de ring, morgen even ergens scoren...

het klinkt alsof jij het wel gelezen hebt? wat is de heer von Saurma's verhaal?
ok heb zelf wat rondgesnuffeld:

- ze hebben gereden op de ring met dezelfde harde onderstel setup als op hockenheim en er was geen tijd meer om de wat geschiktere/softere setup te proberen
- de banden: pirelli p zero corsa's. Die zouden volgens sportauto niet te vergelijken zijn met de cups van michelin

ok, dat lijkt er inderdaad meer op... op zowel de csl als op de 997 gt3/rs mk II's is altijd gereden op cups. Ik weet natuurlijk niet hoe goed die pirelli's zijn, maar het verschil tussen sportieve straatbanden en cups (semislicks) op de CSL is zo ontzettend groot dat ik me kan voorstelllen dat daar wel nog wat ruimte zit. Ik geloof alleen niet dat michelin al cups maakt in de maten van de gts wielen. Steve?

wel erg onhandig van bmw dit gedoe

Snipe

Bericht door Snipe » 22 aug 2010, 00:47

Maar dat verhaal van die banden, bij beide auto's zijn dat toch de standaard banden waar de auto mee geleverd wordt?

wjn

Bericht door wjn » 22 aug 2010, 00:53

Ja, de Pirelli Corsa's zijn echt straatbanden:

Afbeelding

Ik vind de argumentatie meer een politiek punt, ze zijn bij Sport Auto echt wel slim genoeg om te weten dat je met een Hockenheim biljardlaken afstelling het niet goed doet op de Ring (met 12 supertests per jaar), en bij BMW heus wel slim genoeg om voorafgestelde settings op te geven aan Sport Auto (ze hebben er immers genoeg rondjes op gereden).

Overigens positief voor deze GTS is dat ie dus Hockenheim sneller 1 sec doet als die CSL, en dat is best wel veel (dus zo slecht zijn die Pirelli's ook weer niet :lol: ).

steve smith

Bericht door steve smith » 22 aug 2010, 02:01

Gerwin Ring schreef: - ze hebben gereden op de ring met dezelfde harde onderstel setup als op hockenheim en er was geen tijd meer om de wat geschiktere/softere setup te proberen
- de banden: pirelli p zero corsa's. Die zouden volgens sportauto niet te vergelijken zijn met de cups van michelin

ok, dat lijkt er inderdaad meer op... op zowel de csl als op de 997 gt3/rs mk II's is altijd gereden op cups. Ik weet natuurlijk niet hoe goed die pirelli's zijn, maar het verschil tussen sportieve straatbanden en cups (semislicks) op de CSL is zo ontzettend groot dat ik me kan voorstelllen dat daar wel nog wat ruimte zit. Ik geloof alleen niet dat michelin al cups maakt in de maten van de gts wielen. Steve?

wel erg onhandig van bmw dit gedoe
Cups in die maten zijn er niet, voorbanden komen wel in buurt maar achterbanden lijkt er niet op. Ik denk dat Pirelli voor minder geld een batch gemaakt heeft, zoals ze dat ook voor M6 met competition pakket gedaan hebben.

Ik blijf het een raar verhaal vinden, ik ga morgen eerst een sportauto halen als jij op de fiets zit :) Tot die tijd geen mening uit deze hoek.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 22 aug 2010, 02:04

Het eerste wat mij opviel bij het lezen van de Autovisie: ''Alle M3 modellen zijn aanwezig met uitzondering van de CSL''. Ik wist meteen dat dit een rede had, en dit blijkt dus ook niet voor niets te zijn.

Echter lees ik wel dat de auto ontzettend veel df geeft! Je leest nergens dat het de auto ergens aan ontbreekt. (zeker niet aan gewicht :mrgreen: ) Dus met andere woorden moet het wel weer een fantastische auto zijn om mee te rijden. Echter koop een standaard M3 en gooi er 25k mods tegen aan: AP remmen, degelijk onderstel, carbon inlaat en akra uitlaat i.c.m. met een racy interieur dan heb je m.i. voor veel minder een net zo leuke M3 welke die 17 sec al weer een stukje goed maakt en de df een stuk verhoogt.

Toch schrijf ik de auto niet meteen af zoals de meeste hier doen. Laat er een betere coureur mee rond gaan en er Michelins onder leggen en kom dan met een nieuwe conclusie. Die GT-R word zo vaak gereden door de beste coureur die ze kunnen vinden, vind je het gek dat ze steeds op lagere tijden komen!? Ik ben er van overtuigd dat er meer in deze Bmw zit, iig minder seconden... :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 22 aug 2010, 02:11

Hielke schreef:De pret duurt ongeveer een minuut. Daarna zit er zoveel temperatuur in de voorbanden dat de mooie balans met de noorderzon vertrokken is. Op het laatst, na anderhalve minuut trappen (!!) weet de rijder zelfs bij volgas uit korte bochten al niet eens meer overstuur op te roepen. Typisch M3.
Hier begon het draadje interessant te worden. FreudeAmFahren mengt zich (afgang!) in de discussie terwijl hier de grootmeester aan het woord is. Hielke die door alles en iedereen op DF wordt uitgelachen moet eigenlijk door iedereen verafgood worden. Zijn mening stond voor mij al voorop en de meest pure rijders hebben zich altijd al achter Hielke geschaard. Het bewijs is dit filmpje van 3 minuten en het commentaar van Hielke erop.

Het is ongelooflijk dat die Fries in een paar seconden al ziet wat velen hier in geen 100 jaar zullen snappen of begrijpen: hoe hard auto te rijden en dit ook nog eens te kunnen analyseren. Daar heb je kennis en kunde voor nodig die weinigen onder ons in zich hebben. Hielke wel. Respect.

En de testen bewijzen het maar weer eens. De GTS is een geweldige auto. Subliem misschien wel. Maar de auto is gewoon veel te duur voor wat hij biedt. De auto zou beter zijn geweest als de 1-serie als basis was genomen en zou daarmee ook 3x goedkoper zijn geweest. Saillant detail is dat de auto niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland onbetaalbaar is.

Gerwin is inmiddels om, nu alleen Romo nog ;)

Plaats reactie