Mijn ervaring met DSG

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 17:33

Sander Spoolder schreef:'The shift timing is just perfect'

Vol automaat dus, waardeloos, voor mij in ieder geval.
Hij is echter niet bij te schakelen, dat is weer een plus punt

Sander ik heb begrepen dat jij alle tweedehands auto's mee naar huis mag nemen omdat je een zeer goede autoverkoper bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je alles begrijpt.
Het is geen volautomaat. Please lees of rij eerst eens alvorens je telkens met "one-liners" komt :wink:
Want anders bevstig je alleen de regel dat de meeste autoverkopers alleen weten wat een "16 klepper" of een "Navigatie-systeem" is.

markk

Bericht door markk » 21 jan 2007, 17:58

@Rebel: Allemaal leuk en aardig maar objectief is het niet. Ik VIND het gewoon geen fijn systeem als alternatief voor een handbak. Zo subjectief als maar zijn kan.

Jij jouw ding hoor.

Maar ga nou niet beweren:

a) Dat ie niet terugschakelt bij vol gas in een hoge versnelling. Dat doet ie nl. wel. Althans de demo auto van Edwin / Leon. Uitleg van Edwin was wel dat er een laatste dood stukje in het gas pendaal zit, dus zegmaar vol+. Als je die NIET indruk schakelt ie niet terug. Als je dus volgas wil zonder terugschakelen is het dus niet pedal to the medal maar bijna op de grond. Zal wal, blijft het K*T systeem vinden. Vol is vol/op de grond en dan schakelt ie terug

b) Dat Edwin niets uitlegt. Heeft ie nl. wel gedaan.

Mark.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 21 jan 2007, 18:17

Beste Rebel,

Ik weet dondersgoed dat DSG geen vol-automaat is. Maar, de handelingen zijn exact hetzelfde, gas geven en sturen, en eventueel nog een beetje in je neus peuteren terwijl je de nieuwe cd van él Divo, the Christmas Edition opzet. Het is niets voor mij, ook niet in de 'manuele stand', simpel, omdat dat geen manuele stand is. Helemaal onder aan de streep, of dik in het rood bepaalt DSG toch dat het iets teveel van het goede word.. fout dus, manueel is manueel, en niet toch een beetje stiekem automatisch.

Wat jij denkt over autoverkopers laat me koud, snap ook niet wat dat met dit topic te maken heeft. Er zit echter duidelijk een denegrerende toon in je tekst. Het 'autoverkopen', doe ik toevallig als hobby tegen betaling. Daarnaast ben ik mede-eigenaar van een bedrijf wat boringen begeleid door middel van een zelf ontworpen gyro steering tool, waar wij tevens patent op hebben en over heel de wereld leveren. Dit heb ik niet bereikt door een leeghoofd te zijn. Ik ben pas 23 jaar.

Heb je DSG toevallig zelf gebaard en de borst gegeven ofzo, dat onze meningen over dit systeem je zo aan het hart gaan?

k33z

Bericht door k33z » 21 jan 2007, 18:32

@Rebel, typisch gevalletje cognitieve dissonantie?

Verdomme hee wat een vreselijk verhaal over hoe goed die DSG wel niet is.

Ik heb inmiddels een aantal keren (waaronder ook lange stukken) gereden met de DSG van Edwin. Ik vind het de fijnste automaat die ik ooit heb gereden, maar heb er zelf niet voor gekozen. Toch mis je een stukje betrokkenheid bij het autorijden door de DSG. Het is sneller, noem het allemaal maar op, maar de rijbeleving vind ik afnemen. Nooit met SMG gereden, maar ik kan me voorstellen (ook al is hij langzamer) dat de beleving groter is. De DSG schakelt te soepel en anoniem. Je moet (zeker in M-stand) klappen in je rug krijgen met schakelen, daar vind ik het probleem van DSG op dit moment zitten. DSG is een fantastische techniek, maar de uitvoering door VAG mist sensatie.

De DSG-bak schakelt ook in de M-stand weldegelijk terug als je door het 'dode punt' onderin het pedaal heentrapt. Dit lijkt mij (geen ervaring mee) bij een Audi net zo te zijn. Verder schakelt het systeem door als je in de toerenbegrenzer komt. Is allemaal aan te passen trouwens, alleen nog erg kostbaar op dit moment.

Verder het verhaal over dat Edwin geen uitleg geeft en dat het allemaal niet goed gedaan is (teveel vermogen etc. etc.) lijkt me een vreselijk onzin verhaal. Waar is dit op gebaseerd? Op een uitspraak van een Audiman. De Golf van JD rijdt ook nogsteeds. Heb toch iets meer vertouwen in de uitspraken van JD (kenner) dan de boekenkennis van Rebel. Verder vind ik iedereen die kiest voor een andere chip dan JD met deze motor niet goed geinformeerd. Al zat er geen vermogensstijging in, het meest mooie is de aangepaste Traction Control.

Ik probeer niets uit te lokken met deze post (dat is het laatste waar ik zin in heb, door ervaringen uit het verleden), maar ik geef net als Markk mijn mening. Mening anders dan die van Rebel zijn alleen niet welkom.

Ga eens rijden met de auto van Edwin Rebel, dan zal je zien dat het allemaal wel goed is en dat er wel over nagedacht is.

Andre

Bericht door Andre » 21 jan 2007, 18:41

Zo lang autorijden fun voor je is. Moet je betrokken zijn bij het autorijden.

Als je voor comfort gaat en dat je je het liefst laat rijden. Tja dan zijn dit soort systemen een uitkomst. Voor mij een no go area. Ik zou me al vervelen vanaf het moment als ik van 1 naar 2 zou schakelen. De ring ronden wordt zo dramatisch saai dat je beter langs kant kan gaan kijken naar GT3 met handbakken.

Roel

Bericht door Roel » 21 jan 2007, 18:45

Ten eerste ben ik ook geen fan van een automaat in een sportieve auto. Maar in een kilometervreter wens ik nooit meer een handbak.

Maar waarom zou de automaat niet mogen doorschakelen als die in het rood komt? Doe je bij een (standaard, lees niet aangepast) auto met handbak toch ook?

Wel lijkt het me vreselijk irritant als die in de M staat dat die dan toch nog gaat terugschakelen bij volgas. Vooral bij een TDI motor. Zit er dan wel een resonantie in het pedaal(was tenminste in de laguna 2 wel) waar je hem doorheen moet drukken om de kick-down te activeren of moet je het puur op de gok doen?

Heb zelf eigenlijk nog nooit in een DSG gereden. Word toch eens tijd om te ervaren hoe dat nu is aangezien de meningen zo verdeeld zijn. Wel zie ik een duidelijke scheiding tussen mensen die automaat fijn vinden en welke niet. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Toch maar eens zo'n DSG aanvragen op het werk :D

k33z

Bericht door k33z » 21 jan 2007, 18:46

Roel schreef:Ten eerste ben ik ook geen fan van een automaat in een sportieve auto. Maar in een kilometervreter wens ik nooit meer een handbak.

Maar waarom zou de automaat niet mogen doorschakelen als die in het rood komt? Doe je bij een (standaard, lees niet aangepast) auto met handbak toch ook?

Wel lijkt het me vreselijk irritant als die in de M staat dat die dan toch nog gaat terugschakelen bij volgas. Vooral bij een TDI motor. Zit er dan wel een resonantie in het pedaal(was tenminste in de laguna 2 wel) waar je hem doorheen moet drukken om de kick-down te activeren of moet je het puur op de gok doen?

Heb zelf eigenlijk nog nooit in een DSG gereden. Word toch eens tijd om te ervaren hoe dat nu is aangezien de meningen zo verdeeld zijn. Wel zie ik een duidelijke scheiding tussen mensen die automaat fijn vinden en welke niet. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Toch maar eens zo'n DSG aanvragen op het werk :D
Soms wil je niet dat een auto bijvoorbeeld in een bocht gaat doorschakelen, dat doe je liever daarna.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 21 jan 2007, 18:47

DSG is geen volautomaat nee, het is een geëvolueerde gerobotiseerde handbak met wat mikmak. 8ms blabla sneller dan handbak bladiblabla...

Waar markk naartoe wil is dat het concept (hoe goed het ook is) hem niet aanstaat... Same for me, het concept van zulke transmissie staat mij gewoon niet aan... Ik mis altijd het gestamp van mijn linkervoet en het 100% zelf bepalen wanneer van het gas, wanneer terug op het gas. het geeft met het GEVOEL veel meer betrokken te zijn met het rijden.
Hoe goed DSG, SMGII en consoorten ook is, het zal me nooit hetzelfde gevoel geven als handbakrijden...

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 19:30

Kritiek van Andre, kan ik zeer goed hebben, hij weet waar hij over spreekt, en hij ziet een auto ook als een ander s als de meeste hier.
Markk zheeft zijn visie uitgelegd, maar helaas met feiten die niet kloppen, en in een auto die niet "standaard" is, maar ook daar heb ik dan maar vrede mee, omdat hij onder de catogorie valt "wat een boer niet kent, eet hij niet" . Als ik hoor hoeveel mensen ooit met SMG gereden hebben valt me dat voor een echt die-hard auto (BMW) forum tegen.

Kees, jij had nog iets in het vat zitten met me, en dacht laat ik ook is meetrappen? :lol: Jij hebt inderdaad geen DSG als optie genomen, simpelweg omdat je een auto gekocht hebt die compleet in de showroom stond, naar je eigen zeggen. Maar buiten dat, heb ik ook op een ander forum je al eens gezegd, dat jou expertise me weinig of niks doet, autorijden is meer dan iedere avond achter je race-sim zitten. Maar toch leuk dat je even reageerd.

Sander jou kon ik al van het autoweek forum, ik wist alleen niet dat je al 23 was, en zoals je zelf zei, niet iedereen was gecharmeerd van "patsen" met dikke auto's, op de wijze zoals jij deed. Fraaie 6-serie trouwens in "mijn auto's" :wink:

@ Rico, wie zei dat zondags vaak een rustige dag met posten was? :lol:

TT deugt niet, VAG deugt niet, DSG techniek deugt niet, Magnetic Ride deugt niet...
Ik denk toch dat ik een BMW moet aanschaffen, al is het maar om "erbij te horen" 8)

k33z

Bericht door k33z » 21 jan 2007, 19:36

Ik heb geen DSG genomen omdat ik het niet wilde. Als ik DSG wel fijn had gevonden had ik waarschijnlijk de auto van Edwin gekocht.

wjn

Bericht door wjn » 21 jan 2007, 21:12

DSG is en blijft een automaat.

En zoals alle automaten doen ze wat de bedenkers ervan bedacht hebben.

En dat kan wel eens anders uitpakken dan je dat zelf zou willen.

De een kan ermee leven, en de ander niet.

P.S. Ik rij zelf regelmatig een DSG, dus weet waar ik het over heb.

markk

Bericht door markk » 21 jan 2007, 21:25

> Markk heeft zijn visie uitgelegd, maar helaas met feiten die niet kloppen,

Wat klopt er niet dan. Kan er niets aan doen maar ding schakelde echt in z'n toerenbegrenser en schakelde echt terug met "pedal to the metal" in de manuele stand.

> omdat hij onder de catogorie valt "wat een boer niet kent, eet hij niet"

Nog zo'n ongenuanceerde uitspraak. JE KENT ME NIET EENS !
Misschien dat als je een week met DSG rijdt het beter gaat waarderen. Prima. Kan best. Heb er denk 20 min. in gestuurd.

Ding voldeed gewoon niet aan mijn verwachtingen van een sportieve gerobotiseerde handbak die de sportieviteit van een rijbeleving intenser maakt. Klaar. Mijn mening.

> TT deugt niet, VAG deugt niet, DSG techniek deugt niet, Magnetic Ride deugt niet...

TT vind ik bloedmooie auto. VAG is prima, DSG techniek zal ook prima zijn enkel mijn ding niet. MR ken ik niet.

> Ik denk toch dat ik een BMW moet aanschaffen, al is het maar om "erbij te horen"

Vergeet BMW, echte mannen kopen Porsche's ;-)
(Boxster's wel te verstaan :-)

Mark.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 21 jan 2007, 22:11

D.R.I.V.I.N.G F.U.N

http://www.youtube.com/watch?v=n9rqsm_-Szk

Net gemaakt, dat is het gewoon voor mij, knallen, hoeken, driften, spinnen, roken, heel & toe .. kortom, alles zelf doen.

We zijn het er allemaal over eens dat DSG een mooi systeem is, maar voor de meesten hier gewoon geen meerwaarde is voor de fun.

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jan 2007, 22:17

Ach. Het lijkt me duidelijk.

Ik herhaal het nog maar eens. Mensen die niet van automaten houden, zullen ook niet van DSG houden. Andersom wel.

Voordelen automaat, zonder nadelen automaat.

Als je een "schakelman" bent (naar mijn idee is Robin daar het ultieme voorbeeld van) dan wil je gewoon geen DSG, hoe goed het ook is.

Daarbij is het wel van den zotte dat ie zelf terugschakelt, maar ik vrees dat er dan toch een verschil is tussen VAG en Audi ? Dat zou niet moeten mogen in manual, immers, daarom is ie in manual.

RVV

Bericht door RVV » 21 jan 2007, 22:25

Voor alle duidelijkheid is DSG nou wel of niet een gerobotiseerde handbak zoals SMG? Want dat is wat Mark het wel steeds over heeft. Dan is het uitgangspunt van Mark ook verkeerd geweest. Nog even een opmerking over het linkerbeen, deze gebruik in nu om te remmen, daardoor kan ik sneller remmen en weer sneller op het gas. nutteloos is mijn linkerbeen zeker niet. zie het als een extra dimensie. flippers is wel high tech. mits het bij het karakter van de auto past. een 3 35d met flippers vond ik niet veel aan. verder moet je je niet zo op laten naaien Rob.;-)

wjn

Bericht door wjn » 21 jan 2007, 22:31

Rico v Velzen schreef:Voor alle duidelijkheid is DSG nou wel of niet een gerobotiseerde handbak zoals SMG?
Nee, dat is het niet. Het is gebaseert op de DSG van de Porsche racers en een op zichzelf staand (lees: nieuw ontwikkeld) concept.

(Ik ken tenminste geen handbak met 2 koppelingen ;) )

Het wachten is op (productie) auto's met versnellingsbakken zoals motoren die hebben (dus met een schakelwals) en zoals in het nieuwe seizoen in de F1 zal worden toegepast.

markk

Bericht door markk » 21 jan 2007, 22:38

DSG zijn twee gerobotiseerde handbakken met 2 koppelingen.

Koppelingen en bakken worden bediend door mechanica. Zelfde als met SMGII, Ferrari F1, Cambiocorsa, Selespeed, etc.

Niet te verwarren met automatische bakken die je handmatig kan schakelen, zoals Porsche tiptronic.

HET verschil tussen DSG en SMGII e.d. is dat er twee bakken zijn met twee koppelingen. De "volgende" versnelling (1 down/1 up van waar je in rijd, afhankelijk van wat de computer bepaald adhv snelheid, gaspendaal, etc.) staat al klaar in de andere, in-actieve bak. Kortom schakelen is kwestie van 1 koppeling los, andere vast. Daar haalt een DSG bak ook z'n snelheid vandaan ipv een SMGII e.d. In een SMGII dient echt ontkoppelt te worden, de bak in een andere versnelling te worden geramd en weer gekoppeld te worden.

Echt een geniaal systeem / idee. Daarom zijn andere merken, o.a. Porsche, hier ook zo enthousiast over.

Enkel, voor de 100ste keer, niet aan mij besteed. Te smooth, en de computer kan in manual niet van de bak afblijven. Zal wel heel snel / efficient wezen als je de stopwatch staat, maar ja lekker belangrijk het gaat mij om de beleving, nee liever gezegd MIJN beleving...

SMGII staat als volgende op mn lijstje om te proberen. Heb natuurlijk met diverse automaten (o.a. Tiptronic Porsche) gereden maar dat vond IK echt bagger. Cambiocorsa (Maserati) vond ik daarentegen als gerobotiseerde handbak wel erg geil. Maar ook die schakelde terug door de versnelling in de Manual mode meen ik als je in 6 voor een verkeerslicht remde maar had geen "kickdown" in manual en hing 'em volgens mij ook gewoon in de toerenbegrenser als je dat wou. Weet het niet meer zeker, is al weer een paar jaar geleden...

Wat doet SMGII eigenlijk is full manual/race mode:
a) In toerenbegrenser automatisch opschakelen ?
b) In lage toeren / hoge versnelling / vol gas automatisch terugschakelen ?
c) In hoge versnelling afremmen tot onder stationair automatisch terugschakelen ?
d) in hoge versnelling met teveel toeren blokken om terug te schakelen.

a+b vind ik echt belachelijk. d vind ik prima en c) kan nog net maar liever niet.

Mark.

markk

Bericht door markk » 21 jan 2007, 22:43

> Nog even een opmerking over het linkerbeen, deze gebruik in nu om te remmen, daardoor kan ik sneller remmen en weer sneller op het gas.

Grappig truukje. Denk je dat dat echt sneller is ? Bij turbo motoren werd / wordt het meen ik in de rally veel toegepast want dan hou je druk op de turbo maar bij een atmo zie ik het nut / voordeel te opzichte van heel-and-toe niet zo. Remmen doseren met de bal van je voet en met je hak het gas doseren lijkt me hetzelfde resultaat te geven.

Mark.

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 22:43

Sander Spoolder schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=n9rqsm_-Szk

Net gemaakt, dat is het gewoon voor mij, knallen, hoeken, driften, spinnen, roken, heel & toe .. kortom, alles zelf doen.

Strak filmpje, Sander. Ik doe het je niet na

.

@Markk, ik heb maandenlang met Cayman en nieuwe Boxster folder naast bed geslapen, nadat ik mijn eerste TiTy verkocht had. Heb zelfs Rico en Andre gek gemaakt op een ander forum. Maar het heeft niet mogen baten.
De opties op een Porsche zijn dermate hoog dat er bij die 70K nog een aardig bedrag bijkomt. ( b.v 18 inch wielen voor 8K, etc, etc)
Maar ik vind op zijn minst wel fair dat je zegt dat je er 20 minuten in gereden hebt. Er zal vast wel een keer komen dat we elkaar zien, misschien dat ik je dan nog is kan overtuigen En ik vind "5.9s" geen saaie auto. :wink:

Rico, valt wel mee, heb wel erger meegemaakt, remember? :wink:
Maar wat me het meest opvalt, is dat opmerking als "schakelt langszaam" of "trager als SMG" dan weerlegt worden met cijfers en video's dat dan betreffende niet veel meer zeggen en het dan op een andere boeg gooien 8)
Ook het feit dat BMW, Porsche, en diverse andere merken de "dubbele versnellingsbak-techniek" niet onopgemerkt voorbij hebben laten gaan, en nu hun eigen versie hebben of zijn aan het ontwikkelen, zegt meer dan genoeg. Maar ook daar geven de heren geen commentaar op 8)

Maar de tijd zal het leren, en ik heb geduld. Ik geniet intussen iedere dag van mijn S-Tronic (DSG) :wink:

Ik rij er 80% van de dag mee in de "automatische" stand simpelweg omdat de gelegenheid er niet is om te "knalle" "hoeken" "driften", ik heb er al de nodige zien posten datze hun rijbewijs kwijt zijn, of wederom een vette bekeuring hebben. Daarbij kan ik het me niet veroorloven om associaal weggedrag te tonen. Mocht ik 23 zijn, en financieel onafhankelijk zou ik misschien ook bepaalde dingen aan mijn laars lappen.
Ik zie jou ook niet zulk gedrag vertonen in het woongebied van je klanten Rico.
Daarnaast leent het verkeer er zich niet meer voor om gekke dingen te doen.

Maar nogmaals, ik hecht meer waarde aan de 30 minuten die Dick Hoekendijk in mijn auto heeft gereden op de Ring dan aan al die mensen die in de auto van Edwin hebben gereden. Simpelweg omdat die auto geen goed voorbeeld is van DSG. Er is met de software gerommeld en de auto heeft het maximale vermogen dat door de fabrikant van de DSG bak (Borg Wagner) is aangegeven overschreden.

Rob

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 22:46

Mijn post kruiste juist met die van jou Mark.

Faire post, en zet een en ander weer in perspectief, thx

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 23:12

Als je hem in de sportstand zet, kun je tot het rode doortrekken, en daarna schakelt hij inderdaad zelf op.
Dit is ook in de "manuele" stand.
Maar welke versnelling hij ook kiest, in de "automatische" standen, je kunt in iedere stand zelf ingrijpen met de flippers. En dit gebeurd dan vele malen sneller dan dat je met een schakelbak zou kunnen.
Mocht je graag met de pook "werken" , omdat je je anders verveelt, kun je hem ipv de flippers gebruiken door op en af te tikken.

Ik ben er heilig van overtuigt dat o.a. Porsche en BMW niet voor niks het roer omgooien en meevaren op deze nieuwe techniek. Ik weet zeker dat als je financieel mee kon zeilen op het succes van deze techniek, dat het je geen windeieren zou leggen.
DSG heeft iedere andere versnellingsbak, buiten de handbak uitgeschakeld (BMW gaat niet voor niks over van SMG naar deze techniek)
We zullen gewoon geduld moeten hebben , tijd zal het ons leren. :wink:

Overigens is de DSG-gearbox uitgesloten van deelname aan races. Besloten door de FIA. Ze zien het als een soort van Constantly Variable Transmision, waardoor er geen eerlijke concurentie zou zijn.

RVV

Bericht door RVV » 21 jan 2007, 23:39

Mark SMG schakeld in manuele mode alleen terug als je in de verkeerde versnelling rijd, bv 20 km/h in de 5e versnelling of als je vanuit een hogere versnelling vergeet terug te schakelen en de motor overbelast word. Verder grijpt ie nooit in. ik rij altijd in de manuele stand. auto nooit. Het mooie van SMG vind ik dat je de bak ook echt kunt laten klappen zoals bij een handbak, stand 6 is echt een beest. Heel en toe is mischien wel sneller maar dan gebruik ik mijn linker been weer niet. Overigens alleen als ik er echt voor ga zitten.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2007, 23:51

SMG of DSG, het is de software die de bakken kan maken of breken.

8ms of 80ms is om het even. Met een handbak kun je nooit tegen zo'n tempo op. Maar als een bak zelf gaat schakelen of zoals bij SMG in z'n snelle stand de aandrijflijn en je nek ervan langs geeft, dan wordt het een ander verhaal.

In de snelste stand schakelt BMW's SMGII bak als de strop die Sadam's halfbroer z'n kop van de romp deed scheiden. Daar waar de software bij het terugschakelen heel goed weet hoeveel tussengas bijgegeven moet worden, daar blijft ie bij het opschakelen van iedere vorm van gaspedaal repsons verstoken. En dat terwijl het heel simpel is. Als bestuurder hoef je bij opschakelen alleen maar even kortstondig gas te liften om toch vloeiend op te kunnen schakelen. Onbegrijpelijk dat de BMW software ontwikkelaars dat niet voor elkaar hebben kunnen krijgen.

Als het inderdaad zo is dat de DSG VAG bakken, ongeacht de stand waarin ze staan, bij max. toerental zelf besluiten op te schakelen, dan zou ik zo'n bak niet hoeven. Immers, bij circuit gebruik of bij echt stevig doortrappen wil je niet net voor het aanremmen van de bocht in een hogere (bijna altijd TE hoge) versnelling verzeild raken. Een iedere serieuze stuurman weet dat z'n auto bij insturen bij laag of middentoerental minder stabiel is. Ontkoppel je auto maar eens halfweg een snelle bocht. Dat stuurt dan ineens niet lekker meer. Ook remt de auto, wanneer ie net voor de bocht opschakelt, veel minder goed op de motor. Wederom heeft de stabiliteit van de auto te lijden. Ben je eenmaal aan het insturen dan wordt het handmatig terugschakelen natuurlijk moeilijker gemaakt door de aandacht die je voor het sturen nodig hebt.

Direct maar afkeuren die DSG bak dan? Nee. Want ik hoor ook al dat op de software van de DSG versnellingsbak kan worden ingegrepen. Zo'n softwarekuur moet dan mijns inziens 2 wijzigingen opleveren:
1. De bak mag bij het bereiken van max. rpm. van de motor niet meer zelfstandig opschakelen. Een tel toerenbegrenzer net voor het aanremmen is veel beter dan het ongewenste opschakelen van de bak.
2. Het continue klaarzetten van een lagere versnelling bij toerentallen minder dan 1000 toeren onder het maximaal haalbare toerenbereik. Pas wanneer je echt bij de toerenbegrenzer in de buurt komt mag de bak de volgende versnelling klaarzetten. Deze wijziging bevordert het direct reageren van de bak (om op de motor te remmen) wanneer voor een bocht hard geremd moet worden. Zet de bak dan bij nagenoeg max. toerental toch de volgende versnelling klaar dan heb je aan de 700ms meer dan genoeg tijd om terug te schakelen. Je zult immers een behoorlijk stukje snelheid moeten wegremmen voordat de bak in staat is naar een voor de motor veilig toerental terug te schakelen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 jan 2007, 00:05

Ik denk dat DSG nog in de kinderschoenen staat. Porsche's Carrera GT heeft niet voor niets 'nog' een 'gewone handbak'. Nm was een probleem dacht ik, en die flipperbende van Ferrari/BMW hadden ze niet zoveel fiducie in begreep ik.

Ik flipper wel met m'n G25 en GTR2 ofzo. Totdan: Handbak.Altijd. :D

Tom

Bericht door Tom » 22 jan 2007, 00:21

Plaats reactie