Mijn ervaring met DSG

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
markk

Mijn ervaring met DSG

Bericht door markk » 20 jan 2007, 00:49

Zojuist even met de Leon FR demo van Edwin vd Velden gereden. Inclusief vd Velde pakket (onderstel, velgen, remmen, Milltek, tuning) en DSG.

FR met vd Velde pakket rijd fantastisch. Lekker strak onderstel, lekkere stoelen, goede remmen, lekker vermogen.

DSG is ff wennen. Ik keek erna uit als een schakelbak die ik handmatig kan bedienen. Niet als automaat want ik heb een pleuris hekel aan automaten. Welnu DSG, in manual mode, is het totaal niet voor mij. Ding schakelt zelf in manual mode terug bij volgas in een hoge versnelling (kickdown) en als ie z´n toerenbegrenser raakt schakelt ie door naar de volgende versnelling. Kortom aan manual mode heb je niets.

En Sport mode schakelt eh sportief genoeg om manual mode overbodig te maken als je aan het hoeken bent.

Kortom aangezien ik niet van automaten hou is D en S mode niets voor mij en M mode voegt niets toe, doet niet wat ik wil en haalt nu juist de fun weg om zelf lekker te schakelen, heel and toe-en en te rev-matchen. Ongetwijfeld minder snel en efficient dan DSG maar wel veel leuker.

Weer een illusie armer...
(maar een ervaring rijker :-)

Mark.

Tristan

Bericht door Tristan » 20 jan 2007, 08:25

Ben het met je eens, Mark.

De DSG haalt ook een stukje beleving weg. Het gaat allemaal te makkelijk en te 'clean'. Heb zitten twijfelen om DSG te nemen, maar ben achteraf zeer blij dat ik de handbak heb gekozen.

RVV

Bericht door RVV » 20 jan 2007, 08:47

Mark wat vond je ervan in vergelijk met SMG?

markk

Bericht door markk » 20 jan 2007, 10:08

Rico, ik heb nog nooit met SMGII gereden...
(hint, hint ;-)

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 20 jan 2007, 10:43

niet :shock: Nouja als de gelegenheid er is moet je maar eens proberen.

Als ik zo je ervaring lees over DSG dan ben ik bang dat het nij ook niet zo zal bevallen. Ik moet maar eens gaan rijden in een DSG auto.

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jan 2007, 17:28

Dat zeg je nu al maanden Van Velzen :wink:
Jij kan als geen ander oordelen hoe snel hij is.

Tristan het gaat inderdaad allemaal erg clean en fast. Ik zou niet meer zonder willen. En ik denk niet voor niets dat de grote merken waaronder Porsche, nu ook met hun DSG-versie komen.
Hij schakelt trouwens in manuele stand niet terug met volgas, maar ik lees vaker dit soort beweringen.
Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt dat die Seat zoveel vermogen heeft dat de DSG er niet geschikt voor is.
Het is niet voor niks dat Audi in de S3 geen DSG beschikbaar heeft.
Hun bewering is dat DSG geen vermogens boven de 250hp aankan.
Maar het valt allicht te proberen en zo te zien is het JD ook gelukt, tis alleen de vraag of het de duurzaamheid, betrouwbaarheid, en het probleemloos functioneren ten goed komt.

90% van de tijd dat ik rij heb ik voordelen aan de DSG-bak , dus wegen die 10% "nadelen" er niet tegen op.
Als ik af en toe in een schakelbak rij erger ik me er zelfs aan.
Maarja ik moet toegeven dat ik niet iedere dag op weg naar huis ga "hoeken" en "driften".
Ik weet in ieder geval wel dat ik meer oog heb voor het verkeer (en bijrijd(st)er heb.........en sms'en, knopjes friemelen, appeltje eten :wink:
Ik was laats een appel aan het eten, en stond naast een BMW-huppelepup" bij het stoplicht in Maastricht aan de autosnelweg. Met appeltje in de hand en een hand aan het stuur was de "dragrace" snel tot een einde toen hij het opgaf. Dus het is niet alleen comfortabel maar ook snel.
Dagelijks stadsverkeer, autosnelweg, file, landweggetjes, het gaat allemaal iets meer ontspannen en toch snel.
En die keer dat ik mee op de Ring ree, was het geen straf om op het stuur te kunnen schakelen.
Ook zou ik tegen iedere handbak met de soortgelijke accelaratie wille wedijveren, ik denk als je 10 keer een sprint zou doen van 0 tot 120 dat de DSG tien keer precies zijn werk doet volgens fabrieksopgave.
Dat moet je in een handbak geen enkele keer op het foute moment schakelen, of iets te lang aarzelen, want dan verlies je bij voorbaat.

Maar gelukkig 100 mensen 100 meningen, en ik kraak een handbak niet af, tis alleen dat ik meer voordeel zie en heb met een DSG.

Trouwens, ik hoorde van iemand dat Andre de M3CS destijds heeft weg gedaan omdat SMGII niet zijn "ding" was? Klopt dat?

Maar ik kan me voorstellen dat je na een testrit van enkele uren, niet echt overtuigd bent.
Ik had al eens eerder verteld dat er op het engels forum meerder TT rijders met DSG terug gingen naar een schakelbak en vervolgens de nieuwe weer met DSG bestelden.
Er is zelfs een iemand die de kroon spant, en zijn 2 maanden oude TT met schakelbak heeft ingeruild op een nieuwe met DSG (en Magnetic Ride)

Ik denk inderdaad dat als je er niet voor openstaat, dat je het voordeel ook niet echt zult willen zien of voelen.
Het woord automaat wordt er vaak snel aan gekoppeld en een automaat heeft nog steeds de naam van een auto voor oude mensen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jan 2007, 17:54

Ik ken DSG an sich niet, maar wel het SMG systeem. I denk dat het uiteindelijk wel de toekomst is alhoewel veel mensen het geen uitdaging meer vinden.

Zit je met een handbak te kloten met tussengas bij terugschakelen enz enz, met een SMG of DSG unit is het een kwestie van even terug klikken en klaar is kees. Dat soort auto's zijn heel erg makkelijk op de limiet te rijden, veel makkelijker als hun handgeschakelde broers. Dat, en in het dagelijkse verkeer is het ook gewoon erg makkelijk.

Ik zou bij een nieuwe auto ook meteen voor een SMG of DSG uitvoering kiezen.

markk

Bericht door markk » 20 jan 2007, 19:01

> Hij schakelt trouwens in manuele stand niet terug met volgas, maar ik lees vaker dit soort beweringen.

Eh, pardon, ik heb er gisteren mee gereden en zeker weten dat ie in M-mode gewoon terugschakelt naar 4 of 3 ging met 2500 rpm in zes en ineens pedal-to-the medal.

Uitleg Edwin was dat het laatste stukje van het gaspendaal het terugschakelen activeert en als je 'em dus niet vloert maar bijna vloert dat ie dan blijft staan.

Blijft gewoon K*T. Manual = manual <punt>. Net zoiets als een stabiliteitscontrole die zichzelf aanschakelt als je het rempendaal aanraakt ofzo.

Mark.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 20 jan 2007, 19:12

DSG is behoorlijk waardeloos vind ik.

Als je hem in drive zet, gebeurt er vrij weinig, geef je echter een beetje gas, doet hij eerst ook niets, en dan gaat hij er opeens met een schok vandoor, lekker voor de vrouw bij het in/uit parkeren .. not

heb meerdere auto's uitgerust met DSG gereden, en ze hadden het stuk voor stuk ,waardeloos, en erg langzaam vergeleken met SMG, type II dan in ieder geval.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 jan 2007, 21:17

Ik denk dat mensen vergeten dat DSG gewoon een automaat is. Als je niet van automaten houdt, heb je dus niets te zoeken bij DSG en moet je ook niet roepen hoe slecht het is.

Immers, van een automaat wordt je ook niet happy toch?

DSG is voor mensen die een automaat willen, zonder de ergerlijke nadelen van een automaat. Voor die mensen is DSG een uitkomst. Supersnel schakelen, zelf kunnen schakelen en ALLE voordelen van een automaat zonder de nadelen.

Daarbij geldt dat DSG niet zelf behoort in te grijpen in de manuele stand. Er is hier dus meer aan de hand, of wijziging, of verschil of zo. Dit zou software matig opgelost kunnen worden. Ook in de toerenbegrenzer zou ie niet moeten doorschakelen. Ik heb de Leon 2.0TDI met DSG gereden en die schakelde (ook bij kickdown) niet zelf door :!:

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jan 2007, 23:31

Sander Spoolder schreef:.....DSG is behoorlijk waardeloos vind ik. Heb meerdere auto's uitgerust met DSG gereden, en ze hadden het stuk voor stuk ,waardeloos, en erg langzaam vergeleken met SMG, type II dan in ieder geval.....

Mischien even wat lectuur erop naslaan?
Of anders hier even kijken: http://www.autozine.org/technical_schoo ... manual.htm

Upshift time DSG : 8 ms
Upshift time SMGII: 80 ms
Upshift time Ferrari Enzo: 150ms
Upshift time Alfa Selespeed: 700ms

Het systeem is zo waardeloos, dat de concurentie inmiddels haastig hun eigen versie van DSG ontwikkeld hebben.
Zo wordt een DSG (achtige) bak leverbaar op de nieuwe M3.
Porsche heeft de DSG doorontwikkeld voor hogere vermogens en gaat hem dit jaar op de 911 introduceren.
Ford-Volvo-Mazda hebben hun DSG bak klaar en gaan hun nieuwe modellen met DSG als optie leveren.

Knap waardeloos :wink:
Je bent slecht op de hoogte voor iemand die in de autobranche werkt :wink:
Maar ik denk dat je geen voorstander bent van VAG producten en daarom misschien dit oordeel geeft.
Achter een aantal jaren zul je er helaas niet meer om heen kunnen.

@ Bert, thx, ik vind je mening inderdaad objectief en je staat open voor nieuwe technologieen.
Tis het zelfde als je een F16 piloot vraagt, of hij niet terug wil naar een stuurknuppel uit een 2e wereldoorlog gevechtsvliegtuig en zonder alle electronica waarmee hij zo acrobatisch kan vliegen....

@Mac, tis inderdaad een gedeelte onkunde van de testrijders of ze hebben een vooroordeel tov semi/automatische transmissies.
Een DSG bak moet je leren begrijpen. Als ik gas ben aan het geven, en ik wil toch bliksemsnel terug naar een aantal lagere versnellingen, dan is een dipje op de rem genoeg om door alle versnellingen heen te jassen met een aantal klikjes. Doe je dit niet dan duurt het inderdaad iets langer (700ms per teruschakeling om precies te zijn) Echter zie ik deze tijd niemand met een schakelbak doen, en al zeker niet door alle versnellingen heen.

Een en ander is ook te lezen op bovenstaande link, maar ook in diverse testen van mensen die weten waar ze over schrijven.
Maar ik kan me voorstellen dat als je als "micheal Schumacher" instapt in een auto met knopjes op het stuur, net als je pc-race-stuurtje thuis dat je dan verwacht dat je net als in een race-game kunt klikken zonder na te denken over de techniek die erachter schuilt. Helaas, dit is niet zo.

Ik heb de diverse standen nu al een aantal maanden in alle mogelijke standen uitgeprobeerd, en ik heb geleerd door er veel mee te rijden hoe het systeem werkt, en hoe je er optimaal in iedere stand plezier van hebt.

Ik wil graag eens op een meeting of op de ring aan "serieuze" mensen demonstreren hoe je met een DSG moet rijden.
Tis jammer dat Edwin deze auto meegeeft aan rijders zonder het goed uit te leggen, en dat hij hem tevens teveel vermogen heeft toebedeeld als testauto(volgens vw/audi maximaal 250 pk voor DSG, ze zijn bezig aan een versie die meer vermogen aankan)

Rob
Laatst gewijzigd door Rebel op 20 jan 2007, 23:42, 3 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 20 jan 2007, 23:33

Andre zijn voorkeur gaat idd uit naar een handbak, maar niet omdat SMG niet goed is maar omdat hij dan de meeste controle over de auto heeft in extreme situaties met zijn race/drift achtergrond. Mij bevalt SMG heel goed omdat het systeem heel mooi samenwerkt met het concept M3/ high rev motor. En SMG is geen spelbederver zoals een automaat wel is. Daarmee bedoel ik DSG niet. Maar ik rij net zo lief in een handbak. Technisch gezien neem ik direct aan dat DSG verfijnder en moderner is. Maar leuker? maar de kritieken op DSG lijken ook wel op de kritieken op SMG van doorgewinterde handbak rijders. Wat een boer niet kent vreet ie niet.

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jan 2007, 23:41

En met name die laatste woorden die raken de kern..... Rico

En die dan wel een testrit willen maken, weliswaar zeer sceptisch en met een vooroordeel, die gaan dan ten onder aan het feit dat je een DSG-bak niet op tijd van een uur "begrijpt".

Ik durf dan ook hardop te zeggen dat het onmogelijk is om een DSG-bak fatsoenlijk en snel te rijden binnen een halve dag. Klinkklare onzin. Mits je een instructeur meekrijgt die er al ruime mate van ervaring mee heeft. Zo niet kunnen ze je net zo goed in een kuil voor de leeuwen werpen, kans op een goede afloop is even groot.

Combinatie te veel vermogen (door tuning) en geen goede uitleg is dan ook als demonstratie-auto dodelijk. Ik denk dat Edwin op deze wijze niet veel DSG's zal verkopen...

wjn

Bericht door wjn » 21 jan 2007, 12:30

Rebel schreef:
Sander Spoolder schreef:.....DSG is behoorlijk waardeloos vind ik. Heb meerdere auto's uitgerust met DSG gereden, en ze hadden het stuk voor stuk ,waardeloos, en erg langzaam vergeleken met SMG, type II dan in ieder geval.....
Je bent slecht op de hoogte voor iemand die in de autobranche werkt :wink:
:D :D :D

Elmar

Bericht door Elmar » 21 jan 2007, 12:49

Persoonlijk zit ik niet te wachten op allerlei electronische hulpmiddelen. Waarschijnlijk gaat zelfs de ABS zekering uit de M3 e36.

Een DSG systeem lijkt mij juist weer lekker rijden op een circuit.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 jan 2007, 13:12

Ik ken een paar piloten die hun f16 graag laten staan voor een mustang.
Juist omdat ze al die electronica maar niks vinden.
Het echte vliegen is nog steeds zonder electronische hulpmiddelen.
Ik denk dat het zelfde geld voor het rijden met auto`s met en zonder electonica.
Voor het woon ne werk verkeer misschien ideaal al die electonica maar als je toch ff aan het blazen ben dan toch maar zonder.

Grtz,Hans :wink:

markk

Bericht door markk » 21 jan 2007, 13:31

> Tis jammer dat Edwin deze auto meegeeft aan rijders zonder het goed uit te leggen...

Nou ga je wat mij betreft veels te ver ...

Je was er niet bij en je weet helemaal niet wat Edwin wel en niet heeft uitgelegd. Edwin heeft een prima uitleg gegeven en een prima auto neergezet met goede en merkbare verbeteringen op onderstel en remgebied. Verder zat er lekker vermogen in de auto zonder dat ik weet wat het verschil is met een standaard auto.

Maar idd, misschien moet je een DSG benaderen als een automaat. Ik benaderde de auto als een gerobotiseerde handbak en het viel me tegen. In M mode moet ie manual blijven en niet zelf dingen gaan besluiten. Prima dat zo'n ding blokkeert als je van 6 naar 4 gaat en ver in het rood zou komen, maar niet gaan terugschakelen of opschakelen als ik dat niet wil.

SMGII zou ik ook nooit benaderen als automaat....

Mark.

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 16:01

Staan wederom dingen die niet kloppen. Je berichtgeving is dusdanig objectief, dat je het systeem probeerd onderuit te halen gebaseerd op onwaarheden. Het verhaal van terugschakelen klopt voor geen meter.
Maar ik heb dit al een aantal keren in diverse draadjes proberen uit te leggen, maar ik denk dat ik dit keer geen moeite meer doe. 8)
Verder speelt wel degelijk mee dat Edwin's auto een vermogen heeft boven het maximum dat BorgWagner garandeerd voor deze bak.
Dit is duidelijk een systeem of techniek de grond in boren met voorbedachte rade. Vandaar ook geen commentaar meer.
Mensen die serieuze belangstelling hebben of vragen hebben wil ik graag beantwoorden .

Verder even goede vrienden Markk
Tis zoals Rico zei, de een lust spruitjes en de ander niet.

Andre

Bericht door Andre » 21 jan 2007, 16:19

Potverdikke rebel nou ben je toch dubbel in de anjer genaaid.

Eerst al met FWD en nu een saaie DSG erbij ook nog.

Heb trouwens nooit met DSG gereden maar markk met al zijn aparte auto s heeft er denk toch wel een klein beetje verstand van.

SMG zoals bij bmw is absoluut wel een goed systeem en zeker niet saai.

Alleen heb ik gewoon liever een handbak.

A Meer betrokken bij het autorijden
B En voor dre zijn kapriolen meer geschikt. lol

Tristan

Bericht door Tristan » 21 jan 2007, 16:37

Rebel schreef: Verder speelt wel degelijk mee dat Edwin's auto een vermogen heeft boven het maximum dat BorgWagner garandeerd voor deze bak.
Rebel, wat ik al vaker zei is dat die 350Nm de elektronische grens is van de bak. De bak zelf kan meer hebben (400Nm+), zonder verdere problemen. Wel dient de software van de bak aangepast te worden.

Harrie

Bericht door Harrie » 21 jan 2007, 16:50

Ik ben ondertussen wel reuze benieuwd of die bak nou wel of niet in M-mode automatisch terugschakelt als je de pedaal vloert.

De een zegt dat het een onwaarheid is, de ander zegt dat hij het zelf meegemaakt heeft. Wie o wie spreekt hier nu de "waarheid". :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 17:04

@andre, hoe kwam het dat jij eerst een dergerlijke auto kocht en later erachter kwam dat het toch niet jouw ding was?
Viel je dat tijdens de testrit al niet op? :wink:
Misschien had je Markk moeten meevragen, die heeft dat op tijd van uur door 8)

p.s. de nieuwe M3 gaat hoogstwaarschijnlijk ook met een DSG bak geleverd worden. Teken dat het dus toch niet zo een "waardeloos" en "saai" systeem is.
Porsche 911 vanaf dit jaar ook leverbaar met "DSG" ...."knap waardeloos" :wink:

Laten we maar eens lachen ermee :lol:

@Tristan, ik heb je dat al eens eerder vermeld, dat op het engels Audi forum de nodige DSG bakken zijn gesneuveld naar tuning.
Ik heb begrepen dat JD een soort van Guru is op dit gebied. Maar persoonlijk zie ik zijn auto meer als een visitekaartje of uithangbord van zijn zaak, als daadwerklijk een auto die je voor dagelijhks gebruik en op een circuit kunt gebruiken.
Audi (Borg Wagner) kan geen garanties geven met dergerlijke hoge vermogens gekoppeld aan DSG.
Jij bent inmiddels gehersenspoelt door JD, maar de testrit van Markk wijst uit dat er wel degelijk een en ander niet deugd aan de gewijzigde software van de DSG door JD.
Buiten het feit dat je iedere vorm van garantie op de DSG bak verliest door het wijzigen van de software door een tuner die niet goedgekeurd is door de importeur.
Aangezien dit onderwerp meerdere malen aan bod is gekomen zal ik zelf eens een mail naar Leusden schrijven en vragen hoe het zit met de garantie van de DSG en de motor, als ik deze laat tunen (uitgezonder ABT).

Ik zal het antwoord van de importeur hier plaatsen. Dan is alles iets duidelijker waar we over praten voor de rest. :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 17:17

Leuk filmpje over DSG versus Manual:

http://www.youtube.com/watch?v=gmMNRQ1GJ3o

"The DSG rules over power" ....... 8)

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jan 2007, 17:25

En hier een test van een Golf GTI DSG uitgevoerd door "Fifth Gear"

http://www.youtube.com/watch?v=5EdjEE0edPw

"It's the biggest step forward's in gearbox-technology"....

Maar uiteraard hebben deze mensen minder verstand van rijden en technologie dan Markk.
Er is helaas geen vacature meer vrij :wink:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 21 jan 2007, 17:26

'The shift timing is just perfect'

Vol automaat dus, waardeloos, voor mij in ieder geval.
Hij is echter niet bij te schakelen, dat is weer een plus punt.

Wat betreft het kickdownen/opschakelen in manual, dit heb ik precies hetzelfde ervaren.
Laatst gewijzigd door Sander S. op 21 jan 2007, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie