Mov'it, AP, Brembo verschillen en naamsbekend ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Mov'it, AP, Brembo verschillen en naamsbekend ?

Bericht door RVV » 19 jan 2007, 11:10

In het CSL draadje ging het off topic betreffende remmen vandaar een nieuw draadje om de info overzichtelijk te houden.

===============

Dick Hoekendijk schreef: Daarnaast gaat er ook steeds meer tijd in Mov'it zitten. Het is nog vechten tegen de mindere naamsbekendheid en de vooroordelen maar al met al gaat het steeds beter. .

Wat is er dan mis met de naamsbekendheid ? En welke vooroordelen dan ? Ik kan ze me niet indenken ?
Laatst gewijzigd door RVV op 19 jan 2007, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 19 jan 2007, 13:44

Ik lees op veel fora dat men liever voor AP of Brembo kiest, en nog nooit van Mov'it gehoord heeft. Dat is een leuke uitdaging voor mij natuurlijk. Ook lees ik nog wel eens onzin verhalen over het product. Maar we gaan nu wel heel erg off topic.

RVV

Bericht door RVV » 19 jan 2007, 13:54

ja inderdaad :oops: Wacht ! ik splits dit wel even op in een nieuw draadje.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 jan 2007, 14:03

Ik kom ook wel eens op Subaru en Evo fora en daar is het gewoon bigger is better.
Als Stoptech voor de helft van het geld dat een Movit setje kost een BBK (belachelijke naam trouwens) met even grote schijven aanbiedt, dan is dat het helemaal. En rijdt 98% met Tarox of Stoptech meuk rond terwijl ze de standaard schijven ook nog nooit op temperatuur gehad hebben, maar he, het gaat om de grootte/looks.

AP heb ik zelf nog nooit gehad, maar lijkt me zeker wel ok, Brembo ook wel, maar dan moet je er wel de goede blokken bij zoeken, Movit is gewoon super met als enige nadeel dat het zwaar spul is (merk je bij een lichte auto als een GTT wel een beetje in het weggedrag). Maar remmen alsof je tegen een omgewaaide boom aanrijdt, als je met die dingen fading krijgt ben je een held. ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 jan 2007, 14:16

Ik denk dat het met verschillende dingen te maken heeft:
- weinig naamsbekendheid bij grote publiek
- geen OEM leverancier (AP en Brembo wel bijvoorbeeld)
- toch nog min of meer het Porsche-remklauw verhaal wat aan Mov'it vasthangt, zonder te weten dat het nu volledig anders is. Mensen zien dan liever "Porsche" op een remklauw staan dan Mov'it
- prijs

@Peter: BBK is een naam, maar de naam Mov'it voor remmen is natuurlijk ook niet echt alles :P Bovendien is er niemand die weet hoe ze hem moeten uitspreken (Moevit - Moovit - Moef It - Mof It :P)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 jan 2007, 14:19

En dat terwijl het volgens mij een perfect product is. Zowel bij Gerrit als Dick tot nog toe veel positieve ervaringen op de Ring gezien en gevoeld tijdens het remmen.

Maar dan voor Dick ook nog de vraag: op welk publiek richt je je?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 jan 2007, 14:20

Stéphane, klopt, maar ik vind BBK altijd zoiets suggereren van als het groot is, is het goed. Terwijl dat natuurlijk onzin is, je kunt ook een BBK van papier maché onder je auto frunniken, word je ook niet blij van. :)

Dickh.

Bericht door Dickh. » 19 jan 2007, 14:28

Papier maché.... Dick ziet mogelijkheden :wink:

Andre

Bericht door Andre » 19 jan 2007, 15:34

De E90 raceauto van de Beier is uitgevoerd met een Movit remsysteem wat ook soort een test case is dat het met 440pk en 1300kg op normaal circuit wat vrij extreem op de remmen is meer dan bijv. de Nurnburgring goed gaat.

Wij hebben laatst een 4 uurs race gereden en er was weinig slijtage aan de remblokken te zien. Geen fading. Het was dan wel regenachtig maar het gaat bovenverwachting goed.

Wij hebben voor 343x34 mm schijven voor met 4 pot movit klauw en achter 343x28mm 4 pot movit remklauw achter met race abs.

Er zijn heel weinig race teams in nederland die met dit systeem rijden en veel kijken er toch een beetje raar naar. Maar het is absoluut een goed systeem en doet niet onder van AP en Brembo full blown race systemen.

Tristan

Bericht door Tristan » 19 jan 2007, 15:44

Waar ik bijna niet over hoor is Alcon brakes.

Wel erg duur, en moeilijk verkrijgbaar. Maar ongeveer het beste wat er te krijgen is.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2007, 15:47

:mrgreen:

Ik geloof gerust wel dat Mov'it goed is, dat ten eerste.

Maar of het nou zo veel beter is als een set van bijvoorbeeld AP, daar twijvel ik aan. Ik geloof namelijk niet dat je aan beiden een slechte koop hebt, het is geen zwart/wit kwestie.

Remperformance hangt niet alleen aan maat schijven vast, maar ook aan de blokken die je gebruikt. Een hoop kopen BBK's net standaard blokken voor de show, en als je vervolgens op een circuit gaat rijden met een setje sportblokken dan kan je ondanks je BBK tegen zat problemen aan lopen. BBK fabrikanten leveren allemaal weer andere standaard blokken, voor AP Racing is dat bijvoorbeeld DS2500. Dan is het lastig vergelijken tussen 2 sets klauwen en schijven welke nou de betere zijn als er met beiden met andere blokken gereden word. Blokken kan je mee expirimenteren, maar verschillende sets klauwen en schijven word lastig als je geen 100.000 euro racebudget per jaar hebt.

Verder hecht ik meestal niet veel aan gebruikerservaringen die op veel forums staan. Mov'it word oa op Nurburgring.nl ontzettend gehyped, maar de ene helft daarvan heeft nooit met een ander merk BBK als mov'it gereden en de andere helft heeft er nog nooit mee gereden en roept maar wat om het maar even simpel te stellen. De weinigen die er wel ervaring mee hebben zoals Dick daar hecht ik wel waarde aan, maar ook met kanttekeningen. Als je bijvoorbeeld al 5 jaar lang met Mov'it rijd dan ben je vanzelf ook biased. Bij de concurrentie ala AP staan de ontwikkelingen ook niet stil dus is het denk ik moeilijk om dan nog een vergelijk te maken tussen de verschillende merken.

Dit is niet alleen voor Mov'it zo, maar ook met andere onderdelen. Mensen die regelmatig bij Bas Roos over de vloer komen prijzen steevast AST onderstellen en Hawk remblokken de hemel in, om maar even een voorbeeld te noemen. Terwijl deze ook niet het allerbeste zijn wat je hebben kan. Het is geen troep, maar er zijn ook veel betere merken in omloop.

Mensen blijven alleen meestal plakken aan de dingen die ze kennen :) 1 van de redenen dat ik op zo ongeveer 1001 forums rondsnuffel, ook EM bijvoorbeeld is omdat ik wel eens wil zien waar er op andere merken mee gereden word. Pak een gemiddeld BMW forum erbij dan willen ze allemaal koni geel, ga naar EM daar is Intrax zo ongeveer de standaard. Op die manier doe je een hoop ideeën op, en daaruit bekijk ik meestal voor mijzelf wat ik denk dat de beste oplossing is, ik koop het niet omdat de rest er mee rijd :)

Dit is niet ten nadele van Dick of Mov'it, maar gewoon een kritische kanttekening van dingen die ik vaak zie. Ik geloof echt wel dat Dick zijn inzet voor zijn producten 100% is :)

Andre

Bericht door Andre » 19 jan 2007, 16:07

Voor een dagje circuit is een setje race remblokken en dot 5.1 remolie voor de meesten wel genoeg als je weekelijks op circuit vertoeft kan je beter een ander remmensetje monteren. Is op lange duur goedkoper.

Standaard remsystemen met race blokken geeft een hoop hitte en door hitte slijten je blokken schijven heel snel. Das met een over bemeten systeem veel beter.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 19 jan 2007, 16:09

Mijn subaru dealer, Broek autobedrijf in Waalwijk en importeur van Scoobysport artikelen voor de Subaru heeft een test, hobby, race GTT.

Deze wordt steeds beter en lichter en dus sneller. Leon Reijnen heeft in het verleden veel autosport ervaring opgedaan en is dus bekend met de mogelijkheden op de markt.

Verkoopt Pagid, Mintex, Brembo en AP etc. Gewoon goeie spullen.
Ik heb Dick met Leon in contact laten treden en inmiddels heeft Leon Movit remmen op de GTT. Ook hij was eerst sceptisch.

Maar na een dagje vegen op Zolder was z´n reactie dat hij na drie kwartier toe was aan pauze, hij werd er gewoon misselijk van :D

De schijven waren 150 graden koeler dan de set die hij er eerst onder had en dat waren Pagid blokken met Pagid groep N+ schijven met WRX remklauwen. Fading heeft hij nog niet gehad.

wimwerf

Bericht door wimwerf » 19 jan 2007, 16:31

Ik heb een AP remsetje...4pots en 330mmx28mm...en t was een wereld van verschil...

In de UK hebben veruit de meeste cosworth eigenaren AP remmen...dus waarom zou ik r aan twijfelen..wat je daar ook zie zijn brembo's...
MAar aan movit en alcon zal je weinig verkeerd doen...ik denk stoptech ook niet...iig allemaal beter dan oem remmen

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 19 jan 2007, 17:18

Wat is jullie mening over Tarox dan? Opzich ook een relatief onbekend merk..
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/6836.jpg[/img]

Elmar

Bericht door Elmar » 19 jan 2007, 17:44

Peter Tunissen schreef:I
...
Als Stoptech voor de helft van het geld dat een Movit setje kost een BBK (belachelijke naam trouwens) met even grote schijven aanbiedt, dan is dat het helemaal. En rijdt 98% met Tarox of Stoptech meuk rond ...
Ik ben toch werkelijk benieuwd hoe jouw ervaring dan is mbt Stoptech?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 jan 2007, 17:48

Tarox had ik onder de 75. Voor de prijs is het prima spul, maar je kunt het niet vergelijken met Movit of Brembo vind ik.
Stoptech heb ik gewoon iets tegen. :lol:
Nee, serieus, 1x mee gereden en ik was er gewoon niet kapot van en een paar mindere verhalen over gehoord van mensen die ermee op de Ring reden en veel problemen hadden, maar geen enkel bedrijf staat stil in ontwikkeling natuurlijk.
Iets wat ze nu verkopen kan compleet anders zijn dan iets wat ze 5 jaar geleden aanboden, maar d'r moet nog wel wat gebeuren voordat ik het ooit zelf zou kopen. ;)

Dickh.

Bericht door Dickh. » 19 jan 2007, 18:15

Inderdaad is het zo dat op sommige sites bepaalde merken boven gemiddeld aangeprezen worden. Zo is dat hier b.v. BMW. Mercedes wordt hier meestal weer afgedaan als een merk voor mietjes. Ik wou dat het waar was dat er sites zijn waar Mov'it gehyped zou worden. In de prijsklasse waarin Mov'it opereert kun je eigenlijk niet fout gaan. Het ene merk is wat beter hier, het andere daar. In Engeland is AP logischer wijze populair. Het komt er vandaan. Rond de Nürburgring is Mov'it weer heel veel gebruikt en dus populair. Ervaringen van andere doen in dergelijke kringen kopen. Zelf ben ik op een gegeven moment opgehouden met elke keer iets anders proberen omdat het me te duur werd. Ik moet mijn hobby uitoefenen met een klein budget en dan moet je keuzes maken.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 19 jan 2007, 18:37

ik zelf heb een compleet seizoen met mov'it gereden op de e30 m3 en kan alleen maar zeggen top kwa afwerking en remkracht die altijd ter beschikking staat..
1 setje blokken opgereden in goed 8 maanden knallen dus niet slechte al is de prijs er dan ook naar :shock:
zelf voluit op zolder nooit problemen gehad ermee waar de standaard schijven al eens door midden gebroken zijn!
wel haarscheurtjes rondom de gaten die erin geboord zijn maar welk merk heeft dit niet?
en daarbij rijdt ik ook nog eens met de kleinste van mov'it de 325x34mm met de kleine 4s klauw
al heb ik spijt dat ik niet een maat grotere schijven heb gekocht toen bij Dick
prijstechnisch zeker niet de goedkoopste maar je krijgt er dan ook veel kwaliteit voor terug

Joy

Bericht door Joy » 19 jan 2007, 18:51

Wat zijn Porsche-remmen eigenlijk ? Een dure serie van Brembo of ook op maat gemaakt door/voor Porsche ?

Tristan

Bericht door Tristan » 19 jan 2007, 18:57

Joy Jolliffe schreef:Wat zijn Porsche-remmen eigenlijk ? Een dure serie van Brembo of ook op maat gemaakt door/voor Porsche ?
Origineel meestal Brembo's.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 jan 2007, 19:10

Ik heb zelf met AP 6 zuiger remtangen gereden en ik denk niet dat het onderdoet voor movit.
Ik ben wel van ds 2500 naar pagid blokken over gegaan en daar was ik wel tevreden over.
Schijven met gaatjes moet je niet aan beginnen.Ziet er leuk uit maar als je er ff echt voor gaat zitten op het circuit dan scheuren ze ook.
Op de ring zag ik van de zomer veel m3`s(ook csl`s) met AP remmen.
Volgens mij rijden er ook best wel wat mensen met move-it rond omdat je het weinig ziet.
Komt wel "apart" over als er move-it op je remklauw staat.
Maar is ook zeker goed spul.

Grtz,Hans :wink:

Naughty

Bericht door Naughty » 19 jan 2007, 20:42

Hans GP1630 schreef:Wat is jullie mening over Tarox dan? Opzich ook een relatief onbekend merk..
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/6836.jpg[/img]
De 6pots klauwen met ds2500 blokken is een goede set, maar voor het geld is er beter te krijgen. De 6-pots klauwen hebben een remkracht van 500 kilo per cm2 waar dat bij Brembo 1000kilo is. (bron importeur Tar-ox / Brembo)

Wouter rijd op zijn subaru met de 6pots Tarox naar volle tevredenheid, en die auto ziet ook wel eens een circuit waar ze prima voldoen. Zelf rij ik met de Brembo kit van een STI en deze is mooier te doseren (overigens wel met ds2500 pads ipv de standaard ds2000).
Het is allemaal afhankelijk van je persoonlijke wensen en budget.

Daarbij komt dat de mensen met een BBK het spul eigenlijk vrijwel nooit op de max test en dan komt fading e.d. ook niet voor. Denk dat dat de hoofdreden is om over te stappen. Dat je zelfs bij sportief gebruik niet opeens voor een verassing komt te staan zoals bij het standaard spul van subaru. Dat was voor mij in ieder geval wel de reden, en ik doe niet zo gek dat de BBK het niet meer aankan.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 21 jan 2007, 16:22

Ik denk dat AP Racing de meest degelijke kits maakt. Dit wordt ook het meeste toegepast in de racerij.

Volgens mij hebben Ap en Brembo de meeste NM per cm2, die drukken zo'n 10000NM/cm2 en de meeste andere merken zoals Stoptech, Rotora enz maar zo'n 5000NM/cm2 op de blokken.

De stijfheid van de klauwen zal onderling tussen de merken ook nog wel verschillen denk ik.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 21 jan 2007, 17:06

onder mijn manta heb ik een set gemonteerd van Wilwood racing. Deze zijn uit de Superlights serie en remt echt serieus hard!

Ook over dit merk hoor je niet echt veel valt mij op, terwijl het vooral in de rallysport naar zeggen veel word toegepast?

Plaats reactie