Wat gaat DF stemmen komende Tweede Kamer verkiezingen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat gaat DF stemmen?

CDA
4
2%
PvdA
8
4%
D66
21
11%
PVV
53
27%
Groen Links
2
1%
SP
2
1%
CU
2
1%
VVD
87
44%
SGP
2
1%
PVDD
1
1%
Verdonk
0
Geen stemmen
Blanco
14
7%

Totaal aantal stemmen: 196

Maus335i

Re: Wat gaat DF stemmen komende Tweede Kamer verkiezingen?

Bericht door Maus335i » 28 jul 2010, 11:22

RutgerK schreef:Ik heb hier eens een kaartje gelinkt met een overzicht van Nederland waar welke partij het grootst is bij de TK verkiezingen. Die gebieden vertonen geen overlap met de gebieden waar de intelligentia woont of wordt gekenmerkt door een jonge bevolkingsopbouw.

Over het algemeen is jeugd rechtser omdat ze geloof hebben dat je master of your own destiny bent. Naarmate men ouder wordt wordt men over het algemeen wat meer centrum of links. De oudste bevolkingsgroep zal wel weer wat rechtser worden omdat ze zekerheden hebben die vanuit de linkse politiek zijn bedacht en zich nu 100% kunnen concentreren op dat wat hen angstig maakt.
Rutger, ik denk niet dat je het zo zwart/wit kan stellen. Zo luister ik regelmatig naar Radio 538 's ochtends en hoor zo nu en dan Humberto Tan, wie fel tegenstander is van de PVV. Elke keer brengt hij het onderwerp over etnische registratie naar boven, wat hem blijkbaar enorm dwars ligt. Het betreft hem zelf tenslotte ook.

Ik heb daar niks mee te maken, dus voor mij is dat geen reden om NIET PVV te stemmen. Wat voor mij wel een reden zou zijn is bijvoorbeeld het verlagen van de vennootschapsbelasting. Een standpunt die verder bij geen enkele linkse partij te vinden is.

Toch word ik dan weggezet als een nazi, racist en asociaal. En dat alleen omdat andere partijen weigeren voor mij belangrijke standpunten in hun partijprogramma op te nemen. Heeft het kiezen op een bepaalde partij niet gewoon alleen te maken met persoonlijke interesses? En zou het helemaal niet gek zijn dat de PVV best veel stemmen van hoger opgeleiden (en hogere inkomens) in de wacht sleept, puur omdat het een behoorlijk rechts economisch programma heeft?

Toch voel ik me nu weer geneigd om te benadrukken dat ik VVD heb gestemt en niet PVV, om vooroordelen over mij uit te sluiten. Slaat toch ook nergens op :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2010, 11:39

Doorbraak formatie nabij door Jaap Folkerts en Dennis Naaktgeboren
DEN HAAG - Een doorbraak in de verkennende gesprekken tussen VVD, PVV en CDA lijkt nabij.
Als het overleg over de financiën vandaag goed verloopt, is de verwachting dat volgende week de onderhandelingen over een rechts kabinet onder leiding van één of meer informateurs kunnen beginnen.

Volgens ingewijden verlopen de verkennende gesprekken die Rutte (VVD), Wilders (PVV) en Verhagen (CDA) de afgelopen dagen op een geheime locatie in Den Haag voerden positief. Wel wijzen die bronnen erop dat het nog altijd mis kan gaan. Woensdag praten de hoofdrolspelers verder.

Grote zorgen van het CDA over plannen van de PVV die indruisen tegen de rechtsstaat zouden zijn weggenomen. Ook is veel gesproken over de gewenste variant: een kabinet van de drie partijen of een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV. Deze laatste optie zou, aldus een bron, op dit moment de meest voor de hand liggende zijn, maar daarover is nog niet definitief een knoop doorgehakt.

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2010, 11:54

Ik zou het raar vinden als er inderdaad een minderheidskabinet zou komen van VVD en CDA met gedoogsteun PVV.

Naar mijn mening iig dom van de VVD en CDA, die moeten dan alle verantwoordelijkheid nemen en Wilders kan (als het hem uitkomt) uiteindelijk nog anders stemmen.
Dus wel zorgen dat zijn punten "geregeld" worden en eventueel de coalitie voor schut zetten als ze iets doen wat hem njiet bevalt.
Al zullen dan misschien andere partijen uit dwarsigheid weer voor stemmen.

Kan nog leuk worden :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 jul 2010, 12:20

Des te positiever de berichten over het "lukken" van een rechtste coalitie, des te minder ik er in geloof...............

Volgende week wordt ook dit spelletje elegant naar de prullebak verwezen, vanwege onoverbrugbare verschillen, waarna als nog Paars+ daar verder gaat waar ze zijn gebleven...................(de schuld wordt vakkundig in de schoenen van de PVV geschoven uiteraard)

Het excuus is ook al vast bedacht;
Wel wijzen die bronnen erop dat het nog altijd mis kan gaan
Stratego en schaken zijn er niets bij.....................

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 28 jul 2010, 13:08

Of de bal wordt bij Job gelegd om te kijken of er wat bij elkaar te kleien is.....

HansD

Bericht door HansD » 28 jul 2010, 13:34

Luco schreef:Ik zou het raar vinden als er inderdaad een minderheidskabinet zou komen van VVD en CDA met gedoogsteun PVV.

Naar mijn mening iig dom van de VVD en CDA, die moeten dan alle verantwoordelijkheid nemen en Wilders kan (als het hem uitkomt) uiteindelijk nog anders stemmen.
Dus wel zorgen dat zijn punten "geregeld" worden en eventueel de coalitie voor schut zetten als ze iets doen wat hem njiet bevalt.
Al zullen dan misschien andere partijen uit dwarsigheid weer voor stemmen.

Kan nog leuk worden :mrgreen:
+1 bij zo'n minderheidskabinet heeft de PVV alle voordelen en geen enkel nadeel. Daarbij waren de VVD en PVV toch de grote winnaars en het CDA de verliezer. Als het dan toch met een minderheidskabinet moet dan een minderheidskabinet van VVD-PVV met gedoogsteun van het CDA.

Daarbij snap ik niet waarom er over een minderheidskabinet wordt gesproken, er zijn nog meerdere mogelijkheden voor een meerderheidskabinet en het lijkt me dat dat altijd de voorkeur moet hebben.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 jul 2010, 13:49

Maus335i schreef: Heeft het kiezen op een bepaalde partij niet gewoon alleen te maken met persoonlijke interesses?
In mijn optiek zeker niet nee. Als je alleen maar rekening houdt met dingen die je zelf aan gaan wordt het ook nooit wat met een land natuurlijk. Je kiest een regering omdat een heel land bestuurd moet worden, het is geen wensen lijstje :mrgreen: Maar boventstaande post bevestigd mijn vooroordelen alleen maar hoor :P Ik vind de gedachten gang nogal individueel (waar je geen geheim van maakt) en dus rechts-liberaal.

ik ga met Rutger mee v.w.b. de indeling in leeftijd. Waar jonge mensen eerder onder de indruk zijn van een grote waffel (Wilders) zijn mensen met wat meer levenservaring over het algemeen meer van "eerst zien dan geloven" lijkt me.

smiley

Bericht door smiley » 28 jul 2010, 14:17

Niels schreef:
Maus335i schreef:ik ga met Rutger mee v.w.b. de indeling in leeftijd. Waar jonge mensen eerder onder de indruk zijn van een grote waffel (Wilders) zijn mensen met wat meer levenservaring over het algemeen meer van "eerst zien dan geloven" lijkt me.
valt wel mee. Sheet 25:
http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00 ... 51044a.pdf

Snipe

Bericht door Snipe » 28 jul 2010, 15:07

Maus335i schreef:Zo luister ik regelmatig naar Radio 538 's ochtends en hoor zo nu en dan Humberto Tan, wie fel tegenstander is van de PVV. Elke keer brengt hij het onderwerp over etnische registratie naar boven, wat hem blijkbaar enorm dwars ligt. Het betreft hem zelf tenslotte ook.

Ik heb daar niks mee te maken, dus voor mij is dat geen reden om NIET PVV te stemmen.
Die redenering is wat kort door de bocht. Als iemand voor zou stellen om als bezuinigsmaatregel de scholen te sluiten, zeg je toch ook niet dat je geen kinderen hebt en dat het je dus niet kan schelen?

Iedereen moet verder stemmen wat 'ie wil, maar ik heb weinig op met de PVV.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jul 2010, 15:11

Snipe schreef:Die redenering is wat kort door de bocht. Als iemand voor zou stellen om als bezuinigsmaatregel de scholen te sluiten, zeg je toch ook niet dat je geen kinderen hebt en dat het je dus niet kan schelen?
Ik zeg niet dat het me niet kan schelen, ik zeg dat het voor mij geen reden is om voor een bepaalde partij niet te stemmen omdat ik er niet direct mee te maken heb. Das toch niet meer dan logisch?

Niels, natuurlijk gewoon gelul wat je zegt. Even goede vrienden... je stemt toch niet voor het welzijn van je buurman? Stemmen is een individualistisch iets. Als dat niet zou mogen (of maatschappelijk geaccepteerd wordt) zou een dictator misschien een beter idee zijn. Tenslotte vindt jij het niet wenselijk dat ik stem voor mijn principes en interesses.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 28 jul 2010, 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2010, 15:12

Snipe schreef:
Maus335i schreef:Zo luister ik regelmatig naar Radio 538 's ochtends en hoor zo nu en dan Humberto Tan, wie fel tegenstander is van de PVV. Elke keer brengt hij het onderwerp over etnische registratie naar boven, wat hem blijkbaar enorm dwars ligt. Het betreft hem zelf tenslotte ook.

Ik heb daar niks mee te maken, dus voor mij is dat geen reden om NIET PVV te stemmen.
Die redenering is wat kort door de bocht. Als iemand voor zou stellen om als bezuinigsmaatregel de scholen te sluiten, zeg je toch ook niet dat je geen kinderen hebt en dat het je dus niet kan schelen?

Iedereen moet verder stemmen wat 'ie wil, maar ik heb weinig op met de PVV.
Dat is weer een beetje raar vergelijk.
Maar als er bv door een partij voorgesteld wordt om de studiebeurs af te schaffen en ook de kinderbijslag zeg ik volmondig ja tegen die partij.
Omdat mijn mening is dat je zelf voor kinderen kiest en er dus zelf maar voor moet zorgen.
Sommige zullen dat ook kort door de bocht vinden.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 28 jul 2010, 15:16

Ik ben misschien de enige, maar ik stem niet alleen ergens op omdat ik er zelf beter van wordt..
het zal vast raar klinken, maar ik wil toch eigenlijk ook het beste voor Nederland. Alleen stemmen om punten die direct invloed op jezelf hebben vind ik dus een beetje egoïstisch.

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2010, 15:19

Erik, uiteindelijk worden andere mensen er ook beter van, als er genoeg mensen er hetzelfde over die standpunten denken.
Het is een illusie dat heel nederland er beter van wordt, het moet uiteindelijk uit de lengte of de breedte komen.
Dus als er 1 op vooruit gaat, gaan er ook mensen op achteruit.

Dan maar zo stemmen dat je er zelf op vooruit gaat of iig het minste achteruit, jij noemt dat egoistisch, ik noem dat lijfsbehoud, een ander denkt namelijk niet aan jouw hoor.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 jul 2010, 15:27

Maus335i schreef:Ik zeg niet dat het me niet kan schelen, ik zeg dat het voor mij geen reden is om voor een bepaalde partij niet te stemmen omdat ik er niet direct mee te maken heb. Das toch niet meer dan logisch?
Voor mij is dat niet logisch, maar voor jou wel. Dat maakt verder niet uit.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jul 2010, 15:31

Snipe, ik weet niet wat je hebt gekozen maar stel je kiest voor een partij dat zelfstandige ondernemers of hogere inkomens harder wil aanpakken. Waarom zou ik jou dan niet asociaal vinden? Omdat je het brood van mn plank steelt?

Snap je wat ik wil zeggen? Het is gewoon bespottelijk om iemand als egoïstisch weg te zetten, of kort door de bocht of whatever als iemand stemt voor zn eigen situatie.

Voor alle duidelijkheid: ik vind je niet asociaal want ik respecteer je keuze gewoon. Iets wat enkele mensen hier domweg niet kunnen. Wat is nogmaals het hele nut van stemmen als je kiest voor een ander. Dan hadden we aan 1 partij ook voldoende.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 jul 2010, 15:37

Maus335i schreef:Snipe, ik weet niet wat je hebt gekozen maar stel je kiest voor een partij dat zelfstandige ondernemers of hogere inkomens harder wil aanpakken. Waarom zou ik jou dan niet asociaal vinden? Omdat je het brood van mn plank steelt?

Snap je wat ik wil zeggen? Het is gewoon bespottelijk om iemand als egoïstisch weg te zetten, of kort door de bocht of whatever als iemand stemt voor zn eigen situatie.
Ik hoor wat je zegt.
Wat mij betreft kan iedereen stemmen op iedere partij, alleen heb ik zelf niet zo veel met de PVV. Jij kennelijk ook niet, anders had je er wel op gestemd 8)
Ik vind dat de PVV wel erg stevig tekeergaat over buitenlanders. Die etnische registratie is natuurlijk ook het slechtste idee ooit. Het is al eens eerder geprobeerd, toen was het ook geen succes en was het in eerste instantie ook bedacht door goedwillende mensen die er iets administratiefs mee wilden doen. (En daarmee zeg of bedoel ik niet dat PVV'ers of PVV-stemmers nazi's zijn.)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jul 2010, 15:40

Snipe schreef:
Maus335i schreef:Snipe, ik weet niet wat je hebt gekozen maar stel je kiest voor een partij dat zelfstandige ondernemers of hogere inkomens harder wil aanpakken. Waarom zou ik jou dan niet asociaal vinden? Omdat je het brood van mn plank steelt?

Ik hoor wat je zegt.
Wat mij betreft kan iedereen stemmen op iedere partij, alleen heb ik zelf niet zo veel met de PVV. Jij kennelijk ook niet, anders had je er wel op gestemd 8)
Ik vind dat de PVV wel erg stevig tekeergaat over buitenlanders. Die etnische registratie is natuurlijk ook het slechtste idee ooit. Het is al eens eerder geprobeerd, toen was het ook geen succes en was het in eerste instantie ook bedacht door goedwillende mensen die er iets administratiefs mee wilden doen. (En daarmee zeg of bedoel ik niet dat PVV'ers of PVV-stemmers nazi's zijn.)
Snipe, dat ben ik helemaal met je eens en is ook de reden geweest waarom ik geen PVV heb gestemd. De nadruk wordt mij téveel gelegd om een soort anti-moslim beleid. Hoewel ik vind dat er iets aan gedaan moet worden (sharia rechtbanken in Nederland? Moskeeen reizen de pan uit? En zo nog 100 voorbeelden), wil de PVV soms te ver. Ze hebben veel andere goede standpunten, dat Wilders zich daar óók eens druk om zou maken.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 jul 2010, 15:46

De PVV heeft best een aantal goede punten, maar hoe realistisch is het om erop te stemmen? De kans dat Wilders in een coalitie komt is klein, omdat Wilders volgens mij helemaal niet de ambitie heeft om zich gematigd uit te laten over compromissen die hij gesloten heeft om tot een regeerakkoord te komen. Vanaf de zijlijn roepen hoe slecht en erg het allemaal is, is een stuk makkelijker.
Wilders in een coalitie? Het lukte hem al niet eens om in zijn eigen partij te blijven...

Tom

Bericht door Tom » 28 jul 2010, 15:47

Wilders roept. De rest praat teveel.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jul 2010, 15:56

Tom schreef:Wilders roept. De rest praat teveel.
Maar je kijkt zo lief :mrgreen:

smiley

Bericht door smiley » 28 jul 2010, 18:12

Al die wazige voorstellen van wilders, zijn kleingeld tijdens de onderhandlingen, en kunnen zo overboord.
Mocht meneer aan mogen schuiven als gedoogpartij, zal het gros pleite zijn, zodat cda/vvd naar de achterban kan, dat wilder zo salonsfahig gemaakt is. Geen hoofddoekjesverbod, geen etnische registratie, geen verbod op meer moskeen etc.

Wat mij betreft moeten blijven:
- Bezuinigen op/stopzetten ontwikkelingswerk; alleen noodhulp in stabiele landen.
- Minder kantoor ambtenaren, wel meer en beter betaald blauw op straat
- Subsidies omlaag en controlleerbaar.
- EU bijdragen in lijn met andere landen.

Als ze hem nu uitsluiten, en de ontevredenheid blijft, zal hij volgende keer groter terugkomen.
Regerende partijen zijn volgens mij nog nooit gegroeit. is ook lastiger om in de picture te zitten.

Metchu

Bericht door Metchu » 28 jul 2010, 20:21

smiley schreef:Al die wazige voorstellen van wilders, zijn kleingeld tijdens de onderhandlingen, en kunnen zo overboord.
Mocht meneer aan mogen schuiven als gedoogpartij, zal het gros pleite zijn, zodat cda/vvd naar de achterban kan, dat wilder zo salonsfahig gemaakt is. Geen hoofddoekjesverbod, geen etnische registratie, geen verbod op meer moskeen etc.

Wat mij betreft moeten blijven:
- Bezuinigen op/stopzetten ontwikkelingswerk; alleen noodhulp in stabiele landen.
- Minder kantoor ambtenaren, wel meer en beter betaald blauw op straat
- Subsidies omlaag en controlleerbaar.
- EU bijdragen in lijn met andere landen.

Als ze hem nu uitsluiten, en de ontevredenheid blijft, zal hij volgende keer groter terugkomen.
Regerende partijen zijn volgens mij nog nooit gegroeit. is ook lastiger om in de picture te zitten.
met dat idee heeft mijn TURKSE ISLAMITISCHE buurman op wilders gestemd :mrgreen: Serieus, want de rest van de punten vond hij allemaal wel erg goed... voor de verandering dus geen principelul :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 jul 2010, 20:33

smiley schreef: valt wel mee. Sheet 25:
Interessant onderzoek :thumbup:

@Maurice: Zeker even goede vrienden want ik blijf bij het standpunt dat twee stumpers op een autoforum geen potten gaan breken :mrgreen: En je mag overal op stemmen natuurlijk van mij part op de PVV. Dat is een keuze die eenieder zelf moet maken. Ik ben het wel met veel meer dingen niet een so be it, je kunt het niet altijd met elkaar eens zijn. Echter stem ik niet specifiek voor het welzijn van mijn buurman maar het interesseert me wel degelijk hoe een partij zich inzet voor (sociale) zaken die mij niet direkt aangaan of raken zelfs als ik daar in beperkte mate voor in moet leveren (als binnen mijn kader van redelijkheid natuurlijk).

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 jul 2010, 08:58

Niels schreef:
smiley schreef: valt wel mee. Sheet 25:
Interessant onderzoek :thumbup:

@Maurice: Zeker even goede vrienden want ik blijf bij het standpunt dat twee stumpers op een autoforum geen potten gaan breken :mrgreen: En je mag overal op stemmen natuurlijk van mij part op de PVV. Dat is een keuze die eenieder zelf moet maken. Ik ben het wel met veel meer dingen niet een so be it, je kunt het niet altijd met elkaar eens zijn. Echter stem ik niet specifiek voor het welzijn van mijn buurman maar het interesseert me wel degelijk hoe een partij zich inzet voor (sociale) zaken die mij niet direkt aangaan of raken zelfs als ik daar in beperkte mate voor in moet leveren (als binnen mijn kader van redelijkheid natuurlijk).
Dit forum is meer rechts dan links, van slechts 2 stumpers is geen sprake ;)

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 29 jul 2010, 09:10

Lubbers had er al een hartinfarct van, blijkbaar van het idee dat de PVV aan de macht komt. :)

Plaats reactie