Project AE86.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 25 jul 2010, 19:33

Misschien wil hij jou ook wel helpen. ;)

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Project AE86.

Bericht door Stefan van Elst » 25 jul 2010, 20:00

Lassie

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Project AE86.

Bericht door Marc R » 27 jul 2010, 18:01

VAKMAN!!! :thumbup: :beer:

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 08 aug 2010, 16:12

Thanks mannen. :)

I removed some parts from the 4age that came out of the car.
Some parts are ok but others are in bad condition.

Like the alternator, the bolt that held it in place on the bracket was stuck to aluminium casing, no way to get it loose.

"Luckily" the alternator was in such a bad shape anyway I could just cut the alternator of the bracket:

Afbeelding

Afbeelding


Another I was not pleased to find corroded was the neck for the radiator hose, I sandblasted it for cleaning and it came out like this:

Afbeelding

That doesn't look like it's going to be watertight anymore. :(

Then this, maybe it's already a known fact but for me it was new:


Afbeelding

Afbeelding

All the cooling holes are bigger on the 20V engine, could it be the 20V pump pushes more water around in the angine?
And if so what could be the consequenses of using the restricting 16V parts on it?

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 08 aug 2010, 16:23

Today I made a first effort for the coolant guide on the back of the head, as part of the waterline kit I'm going to make.

The part that goes here:

Afbeelding


Anyway, this is what I came up with:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Maybe there wil be a hole made for a sensor of some kind, but I need to find how many and which sensors I need to use.

Also, I chose to make a outside pass because I don't want to take the head off the block, so grinding is not an option.

I will use an o-ring as a gasket, this gives me more freedom in choosing the shape I want.

Gebruikersavatar
Boyd
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jul 2010, 17:37

Re: Project AE86.

Bericht door Boyd » 08 aug 2010, 22:21

Echt respect! Alle attentie voor details en grondig herstellen :thumbup:

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 909
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Project AE86.

Bericht door Linc (Bas) » 08 aug 2010, 23:19

Is dat CoCreate Modeling wat je gebruikt hebt om dat 3d model te maken?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Project AE86.

Bericht door Tristan » 09 aug 2010, 09:55

Of Solidworks?

Maar die Aram is weer lekker bezig. 8)

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 09 aug 2010, 18:09

@Boyd,

Thanks. :)



@Bas & Tristan,

Dit is met Pro-Engineer Wildfire 3 gedaan. ;)

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 11 aug 2010, 19:08

Got the parts back from the electroplater, first parts that are finished on the project, always a milestone!! :D

Overview:

Afbeelding


Box o' bolts:

Afbeelding


Other stuff, it's gold I tell ya, GOLD!!! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Next up, getting things ready for powdercoating!

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 12 aug 2010, 18:14

I had the drawing put onto cellophane or whatever you call it in English, but it's see thru. :P
To check if my drawing would cover the holes on the back of the head properly.
And it's not to bad actually, only adjustment I have to make is to place the o-ring a bit more to the outside. :)


Afbeelding

Here you see the reason for the change, the top of the hole sticks out a bit more than I anticipated, 1mm more offset to the outside with the 0-ring will fix that:

Afbeelding


And this one is fine by me:

Afbeelding



The engine I bought was made ready for the autocross, so they already had taken off the dizzy and put this in it's place:

Afbeelding

Afbeelding

The inner part looks like something that was cut of the original part that was on the dizzy, can anyone confirm this?



A look inside the hole:

Afbeelding

Does this look normal or are there parts missing?


I will take off the valve covers later so I can take better pics.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 15 aug 2010, 19:14

As said before, my engine came with this block off for the original dizzy placement.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

That looks like crap off course, so I made another drawing:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Only thing is, I don't know if I need this space for a camshaft position sensor.
For the aftermarket ECU I mean.
I know it is possible to put an EDIS sensor on the crank pulley or use this position for something similar.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 01 sep 2010, 00:31

Made an update on the coolant bypass, this time with one of the sensors in it:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Project AE86.

Bericht door Niels » 01 sep 2010, 11:33

Goed bezig Aram :D

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Project AE86.

Bericht door Petrolhead Tom » 01 sep 2010, 11:47

Heel gaaf!

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 03 sep 2010, 21:27

Thanks! :)

Added the heater barb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Sensor flange:

Afbeelding

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Project AE86.

Bericht door RJay » 04 sep 2010, 16:03

Gruwelijk hoor, die is even goed bezig zeg :shock:

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 17 sep 2010, 18:02

So this is what my waterpump on the blacktop looks like, how bad will it be in the engine, anyone has experience with this?

Afbeelding


Had the engine starter refurbished, relais was kaput, love it when things look like new. :) :

Afbeelding

Afbeelding


16V waterpump is not a direct swap it seems, I had to grind away a small piece on the block for it to fit:

Afbeelding


And the water bypass pipe is very close to the water exit, got to find a nice solution or that:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 17 sep 2010, 18:03

The alternator bracketis also not a direct fit, the time belt tensioner is in the way, how is this usually delt with, grind away a part of the bracket or maybe use a 16V time belt tensioner, anyone has experience??

Afbeelding

Afbeelding


Head light blots broke off, no clue how to fix this :? :

Afbeelding


Prepared some stuff for powdercoating, alot of sandblasting (no pic, sorry), and this:

Afbeelding

Afbeelding

After sandblasting it became obvious how much the rust has eaten away:

Afbeelding

Afbeelding


I also bought a engine rotisserie, cheap and very handy, removed the oilpan to see if things were ok. I'll remove the caps later to see how the bearings are doing.
Oil looked ok, no metal shrapnel anywhere. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Project AE86.

Bericht door Petrolhead Tom » 17 sep 2010, 18:08

Echt geweldig die grondige aanpak! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Project AE86.

Bericht door BrianV » 17 sep 2010, 18:52

wanneer gaat dat groene/witte sub is rijden..
duurt ook weer ff :mrgreen:

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Project AE86.

Bericht door Stefan van Elst » 17 sep 2010, 19:05

Gebruik je de 16V waterpomp om de sterkere housing?
Dus geen electrische koelvin?

Ik weet niet of je zomaar de spanner van de distributie kunt swappen van hydro naar mechanisch...

Is er op het web geen informatie te vinden over deze issues?
Het is een veelvoorkomende swap...

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 18 sep 2010, 12:02

@Tom & Rjay,

Thanks. :)


@ Brian,

Ondanks weinig updates gebeurt er ook nog wel wat aan de Subaru, en hij komt zeker af, maar de Toyota gaat nu voor. :)

Stefan van Elst schreef:Gebruik je de 16V waterpomp om de sterkere housing?
Dus geen electrische koelvin?

Ik weet niet of je zomaar de spanner van de distributie kunt swappen van hydro naar mechanisch...

Is er op het web geen informatie te vinden over deze issues?
Het is een veelvoorkomende swap...
Ik gebruik die housing omdat daar een thermostaat in zit, de 20V heeft die niet op die plek zitten.
Waarschijnlijk koop ik zo'n Godspeed radiateur met 2 spalletjes.

Vwb die spanner, ik heb al zoveel mogelijk over de swaps opgezocht maar dit probleem was ik nog niet tegen gekomen, of ik heb er overheen gekeken, maar ik ga zeker nog verder zoeken. :)

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: Project AE86.

Bericht door Aram » 19 nov 2010, 18:39

Small update,

I put the steering house back together, it's got the quaife quick rack inside. :-)


Afbeelding

Afbeelding


I also made a beginning with the coolant bypass block for the blacktop:

Afbeelding

Afbeelding



And I also moved the chassis to a different location for the final touches before sandblasting.
At this location I can work more often than the other, plus it has hetaing and lots of tools.
More news on that later. :-)

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Project AE86.

Bericht door Stefan van Elst » 19 nov 2010, 20:19

Ik heb ook zo'n 2.5 QSR in MR2
1 van de beste upgrades die ik gedaan heb!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Enrico, Hsp, Marc Sierra en 7 gasten