///Massa vs Lightweight

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

///Massa vs Lightweight

Bericht door romo » 24 jul 2010, 21:24

Vanmiddag met Stephan afgesproken om eens M3 te rijden en ik de Speedster.....................aldus geschiede....om 13.30 op de fantastische woonlokatie aangekomen, midden in het groen, met kleine, kronkelende, afgelegen weggetjes die je zelden ergens anders nog in Nederland zal aantreffen. Uitnodigend voor het betere stuurwerk voor ons uitgerold.............na een bakkie eerst maar even de M3 aangetrapt, Stephan achter het stuur en even flink sight seeing rondom de Holterberg.............meer dan fantastisch de omgeving, hoe de ervaring was zal Stephan zelf wel melden.

Daarna terug en de Speedster uit de garage, 875 kg schoon aan de haak, 2.2 L, 4 cilinder dwars geplaatst achterin, 147 PK sterk..............ik zeg de gek achter het stuur, even wennen uiteraard, geen stuurbekrachtiging (das lang geleden zeg :mrgreen: ), opvallend de directe goede zithouding en geweldig zittende kuipen die je helemaal omsluiten( hoewel enige lenigheid om in te stappen op zijn minst voorwaardelijk is)........ en karren maar..........tja we wisten het al lang natuurlijk, maar hoe ontnuchterend is de waarheid opnieuw...............rijden zoals het dus bedoeld is, puur natuur in alle opzichten, de zon op de kop, de wind door het haar. Mechanische geluiden al om en alles voelen wat er onder de wielen gebeurt, hard is ie, maar nooit vervelend in die zin de je klapperende kaken krijgt en de tandarts moet opzoeken, of je rug een dreun krijgt en de fysio een telefoontje krijgt......... :mrgreen: :wink: ...............heerlijk........................niks log, niks traag, niks geen beleving.....ik kreeg een dejavu aan mijn CRX VTEC 1.6i 16V een dikke 15 jaar geleden, een skelter op wielen, hoewel iets meer dan 1000kg zeer vergelijkbare rijeigenschappen met de Speedster, het directe, het kart achtige....gemaakt voor dit heerlijke landschap. Na een leuk stukje sturen even gewisseld, om even te laten voelen wat die kar nu echt kan, nou dat gaat echt van kiet hoor, en niet zo`n beetje ook, als het spreekwoordelijke blok op de weg en fantastisch bochtenwerk, het is duidelijk, Stephan heeft de nodige ervarings km`s achter de kiezen............

Dames en heren autofabrikanten, ga dat gewicht omlaag brengen en rap een beetje want dat is wat doorslaggevend rijplezier geeft,.......de M3 is er zo`n logge tank(er) bij.................minder massa, minder verbruik, minder PK`s en meer DF.......................dat zouden er meer moeten doen..................meer massa is een verloren zaak, we moeten terug; minder is meer................

Stephan, bedankt voor de geweldige ervaring :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34328
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door JP » 24 jul 2010, 21:30

Leuk verslag, en wéér iemand die om is.... :lol:

One down, many others left.... :mrgreen:

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Tom » 24 jul 2010, 21:34

Mooi verslag Romo.
Met dit in je achterhoofd, wat vind je dan van de Boxster Spyder? Niet dat dat een lightweight is, maar wel relatief licht met z'n 320pk. Of lijkt je dat nog steeds een Gayster Spyder? :lol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door romo » 24 jul 2010, 21:35

Ik ben niet om, ik ben altijd al een vurig pleitbezorger van minder massa geweest, nu nogmaals beschreven................ :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door GTRene » 24 jul 2010, 21:56

:D :thumbup:
is mooi om even weer te voelen.

daarom leek mij zo'n verlengde Elise met redelijke motor ook wel gaaf, en dan wel 1 waar je zelf ook wat aan kan doen when needed.

gewicht van wat meer volwassen auto's ala Artega GT en TVR is ook zo leuk, je voelt gewoon minder massa en dus meer aan jou verbonden ipv jij aan de auto :lol:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door wjn » 24 jul 2010, 22:29

Nu nog een lightweight waarin je 4 personen en 2 honden normaal mee kunt nemen, of is dat teveel gevraagd.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door SteV6 » 25 jul 2010, 00:04

Tja,

Waar te beginnen? Allereerst even Robert bedanken voor het bieden van de mogelijkheid om een M3 te sturen :thumbup: Het was een gezellig middagje.

Na de kopjes koffie op m'n zonovergoten terrasje met uitzicht op een mooie zwarte M3 van de laatste generatie werd het tijd om een stukje te gaan toeren. Bijna bij de auto aangekomen werd de boodschap duidelijk, ik moest gaan sturen. Net voor het instappen valt je blik onwillekeurig op het carbondak. Prachtig en uitermate krasbestendig in vergelijking met de overige lak. Achter het stuur aangekomen laat de stoel zich door middel van wat knopjes in de juiste stand zetten en kan je de wangen van de stoel je in een innige omhelzing laten vasthouden. Starten ging zonder de sleutel in de daarvoor bestemde gleuf te plaatsen. Als niet BMW-man zie je meteen dat er een buitenschaal om de toerenteller zit die laat zien hoeveel toeren ///M GmbH verstandig vindt bij de gegeven olietemperatuur. De achteruitversnelling inleggen vergde enige uitleg en met name gewenning. De eerste kilometers is het even aftasten hoe alle bedieningselementen aanvoelen. Zo voel je meteen dat de stuurbekrachtiging elektrisch bekrachtigd is en na een aantal bochtjes ook nog dat die bekrachtiging snelheidsafhankelijk is. Het gewicht erin is prima, maar feedback hoef je er niet van te verwachten. Het [M]knopje verandert de auto extreem. Voor mij iets te nerveus, het is immers de eerste keer dat ik ermee rijd en de auto is niet van mij. Pas na enkele kilometers begin je de uitlaat iets te horen, die moet dus op temperatuur komen. Nadat we de bij fietsers onbekende weggetjes hebben bereikt gaat het pedaal echt naar het schutbord. Heerlijk! De sound, trekkracht, versnelling, allemaal dikke prima. Helaas ontdek je dan ook meteen het probleem van auto's van het caliber M3. Je moet, voor op de openbare weg, onverantwoord hard gaan om te kunnen genieten van alle mogelijkheden en sensaties.
Om even aan te haken op de regelmatige gebezigde term boot of tanker; de Speedster heeft al een aardige draaicirkel voor zo'n kleine auto, maar de M3 heeft echt veel meters nodig.

De overstap naar de Speedster is gigantisch, het contrast kan bijna niet groter zijn :shocking:

Conclusies: Het zijn allebei wagens waar je (ik spreek voor mezelf) enige tijd voor nodig hebt om er het uiterste uit te halen. Anders eindig je een keertje naast het asfalt ... De M3 vind ik een auto die zeer geschikt is als daily. Rustig als het moet, een beest als je wil en snel waar het kan, kortom een heerlijke GranTourismo. Maar alleen als funauto? Nee dank u, daarvoor toch echt de Speedster erbij.

Robert je hebt een pracht kar. Misschien zou ik ermee kunnen leven, maar voordat ik daar definitief antwoord op kan geven moet ik eerst proefrijden met een C63AMG :mrgreen:

Stephan

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door GTRene » 25 jul 2010, 03:55

:mrgreen: mooie verhalen weer.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Hans R » 25 jul 2010, 07:20

Wat Colin Chapman al 50 jaar roept komt Romo nu pas achter.. :hmmm:
Duidelijk niet het snelste zaadje van je vader :mrgreen:

Leuk verhaal mannen! :thumbup:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door romo » 25 jul 2010, 08:46

Hans R schreef:Wat Colin Chapman al 50 jaar roept komt Romo nu pas achter.. :hmmm:
Duidelijk niet het snelste zaadje van je vader :mrgreen:

Leuk verhaal mannen! :thumbup:

Lezen blijft lastig, even mijn quote van hierboven;
romo schreef:Ik ben niet om, ik ben altijd al een vurig pleitbezorger van minder massa geweest, nu nogmaals beschreven................ :mrgreen:

Ik kom er dus niet "pas" achter, nee, ik roep, wat heet, ik verkondig het op DF al zolang ik hier ben.............en ervaring met lichte auto`s had natuurlijk ook al, nee niet alleen de Alto van mijn moeder, maar ook nog wat CRX-en.............

Als ik niet het snelste zaadje was, (uiteraard is dat wel zo) dan had mijn broer/zus nu dit verhaal geschreven :mrgreen:


Mooi verhaal Stephan, exact mijn idee, de M3 als daily/autbahn cruiser, en een lightweight voor de wegen in je achtertuin.............en de proefrit met de C63 gaan we even samen doen...........kijk dan hebben we echt wat te schrijven hier.............. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Hans R » 25 jul 2010, 08:48

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Damir Vukovic » 25 jul 2010, 09:09

wjn schreef:Nu nog een lightweight waarin je 4 personen en 2 honden normaal mee kunt nemen, of is dat teveel gevraagd.
Een Ford Escort Mk1 of Mk2 station woog een paar decennia rond de 850kg. Dat was inclusief een fraaie starre achteras van 1000kg ofzo :mrgreen: en (als je mazzel had) een 2.0 pinto blokje van 180kg. Met een multilink achterasje en een 2.0l alu Duratec van 100kg gaat zo'n hokske inc hond naar ongeveer 700kg op 180pk. Allemaal op basis van standaardtechniek.

Maar ja... niet genoeg airbags, airco's, ncap's en weet ik veel wat aan boord. :bag:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Downforce Hans » 25 jul 2010, 09:31

romo schreef:
Hans R schreef:Wat Colin Chapman al 50 jaar roept komt Romo nu pas achter.. :hmmm:
Duidelijk niet het snelste zaadje van je vader :mrgreen:

Leuk verhaal mannen! :thumbup:

Lezen blijft lastig, even mijn quote van hierboven;
romo schreef:Ik ben niet om, ik ben altijd al een vurig pleitbezorger van minder massa geweest, nu nogmaals beschreven................ :mrgreen:

Ik kom er dus niet "pas" achter, nee, ik roep, wat heet, ik verkondig het op DF al zolang ik hier ben.............en ervaring met lichte auto`s had natuurlijk ook al, nee niet alleen de Alto van mijn moeder, maar ook nog wat CRX-en.............

Als ik niet het snelste zaadje was, (uiteraard is dat wel zo) dan had mijn broer/zus nu dit verhaal geschreven :mrgreen:


Mooi verhaal Stephan, exact mijn idee, de M3 als daily/autbahn cruiser, en een lightweight voor de wegen in je achtertuin.............en de proefrit met de C63 gaan we even samen doen...........kijk dan hebben we echt wat te schrijven hier.............. :mrgreen:
Was jij ook het lichtste zaadje :?:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door romo » 25 jul 2010, 09:48

Ik was er niet bij, dus vraag mijn ouders even.....................

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Michel P » 25 jul 2010, 10:10

Mooi verslag Romo en Stephan!

Michel

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Downforce Hans » 25 jul 2010, 12:08

romo schreef:Ik was er niet bij, dus vraag mijn ouders even.....................
Huh, jij hebt die zwemwedstrijd toch gewonnen :?:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door romo » 25 jul 2010, 14:19

Downforce Hans schreef:
romo schreef:Ik was er niet bij, dus vraag mijn ouders even.....................
Huh, jij hebt die zwemwedstrijd toch gewonnen :?:
Ja dat klopt, maar das achteraf met de kennis van nu.................... :mrgreen:

Maar het lichtste en het snelste das zeker, want er waren wat kronkelwegen tot de eindbestemming........... :roflol:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Dutch » 25 jul 2010, 20:45

O, dit gaat niet over dat vlieggewicht Felipe Massa?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door SteV6 » 25 jul 2010, 20:49

Nee, gelukkig gaat dit niet over die schandalige vertoning van vanmiddag.

Al langer loop ik met de vraag en gisteren bevestigde het weer: Waarom bouwen de sportieve takken van de grote merken bijna alleen nog maar auto's die nagenoeg elke vorm van emotie/sensatie wegfilteren???

Stephan

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Hans R » 25 jul 2010, 20:53

Dat is helaas ook bij Lotus zo, de nieuwe Elise MKIII is een plaatje geworden maar de emotie en rijbeleving is ver te zoeken.. natuurlijk stuurt hij nog steeds als de beste maar de meeste emotie is weg..

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door SteV6 » 25 jul 2010, 20:58

:'(

Het viel me in de Evora ook al op, alhoewel daar de smoes "upmarket model" nog op zou kunnen gaan ...

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: ///Massa vs Lightweight

Bericht door Michel P » 26 jul 2010, 17:10

Het gros van de kopers van dit soort auto's gebruiken de auto niet waarvoor die is gemaakt, en willen opties aankruisen, dat doet het goed in bepaalde kringen. En velen zijn in hun auto's allerhande luxe en snufjes gewend, en die willen ze in de weekend auto ook.

Alleen ervaart Romo nu dat je voor het achterwege laten van al die snufjes en opties iets veel mooiers terug krijg, en dat is beleving door lightweight. En voor een weekend auto waar je voor de lol een rondje mee rijd is dat dikke prima. Het doet hem zelf het gevoel van de CRX weer boven komen.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, EvdP, GRzep, k33z, Martijn_bmw en 6 gasten