Vanmiddag met Stephan afgesproken om eens M3 te rijden en ik de Speedster.....................aldus geschiede....om 13.30 op de fantastische woonlokatie aangekomen, midden in het groen, met kleine, kronkelende, afgelegen weggetjes die je zelden ergens anders nog in Nederland zal aantreffen. Uitnodigend voor het betere stuurwerk voor ons uitgerold.............na een bakkie eerst maar even de M3 aangetrapt, Stephan achter het stuur en even flink sight seeing rondom de Holterberg.............meer dan fantastisch de omgeving, hoe de ervaring was zal Stephan zelf wel melden.
Daarna terug en de Speedster uit de garage, 875 kg schoon aan de haak, 2.2 L, 4 cilinder dwars geplaatst achterin, 147 PK sterk..............ik zeg de gek achter het stuur, even wennen uiteraard, geen stuurbekrachtiging (das lang geleden zeg

), opvallend de directe goede zithouding en geweldig zittende kuipen die je helemaal omsluiten( hoewel enige lenigheid om in te stappen op zijn minst voorwaardelijk is)........ en karren maar..........tja we wisten het al lang natuurlijk, maar hoe ontnuchterend is de waarheid opnieuw...............rijden zoals het dus bedoeld is, puur natuur in alle opzichten, de zon op de kop, de wind door het haar. Mechanische geluiden al om en alles voelen wat er onder de wielen gebeurt, hard is ie, maar nooit vervelend in die zin de je klapperende kaken krijgt en de tandarts moet opzoeken, of je rug een dreun krijgt en de fysio een telefoontje krijgt.........

...............heerlijk........................niks log, niks traag, niks geen beleving.....ik kreeg een dejavu aan mijn CRX VTEC 1.6i 16V een dikke 15 jaar geleden, een skelter op wielen, hoewel iets meer dan 1000kg zeer vergelijkbare rijeigenschappen met de Speedster, het directe, het kart achtige....gemaakt voor dit heerlijke landschap. Na een leuk stukje sturen even gewisseld, om even te laten voelen wat die kar nu echt kan, nou dat gaat echt van kiet hoor, en niet zo`n beetje ook, als het spreekwoordelijke blok op de weg en fantastisch bochtenwerk, het is duidelijk, Stephan heeft de nodige ervarings km`s achter de kiezen............
Dames en heren autofabrikanten, ga dat gewicht omlaag brengen en rap een beetje want dat is wat doorslaggevend rijplezier geeft,.......de M3 is er zo`n logge tank(er) bij.................minder massa, minder verbruik, minder PK`s en meer DF.......................dat zouden er meer moeten doen..................meer massa is een verloren zaak, we moeten terug; minder is meer................
Stephan, bedankt voor de geweldige ervaring