BMW E81 123d M-sport --> 3 jaar
- Tristan
Re: BMW E81 123d M-sport
24 Juli afspraak bij Power Plus Engineering in Brussel. Komt mooi uit aangezien ik op 22 en 23 Juli ga testen op SPA, dus even omrijden voor een krachtkuurtje. :banaan:
-
Ben erg benieuwd naar het resultaat, zal wel een raket worden.
- Tristan
Stef van PPE gaf mij het meeste vertrouwen aan de telefoon. Legde uit wat de manier van werken was:
- meten op rollenbank met standaard software om te kijken of er geen foutcodes zijn en turbo's nog goed hun werk doen
- software kopiëren en aanpassen
- op rollenbank testen totdat de gewenste waardes gehaald worden
Dus geen copy/paste software, maar echt op de auto zelf geschreven.
- meten op rollenbank met standaard software om te kijken of er geen foutcodes zijn en turbo's nog goed hun werk doen
- software kopiëren en aanpassen
- op rollenbank testen totdat de gewenste waardes gehaald worden
Dus geen copy/paste software, maar echt op de auto zelf geschreven.
- Petrolhead Tom
Gaaf man! Ben erg benieuwd! 

- Knot
Lekker rollen... kijken wat eruit komt!
-
Denk dat ik met de tijd ook richting PPE ga, klinkt allemaal erg goed.
- cooldragon
Collega van mij (Stanley, ravin jij kent m wel) had zijn 320d 177pk ook bij Zip laten doen en kreeg daarna alleen maar ellende. Alleen de eerste 3 dagen had hij er nog rijplezier van. meteen na het chippen was het enige, dat zijn start-stop functie het niet meer deed, maar zij zeiden dat dat normaal was en dat dat na een dag of 3 weer terug zou komen. Je merkte veel verschil bij tussenacceleraties en de motor pakte veel sneller op.Ravin ///M schreef:Gister stukje met een Ziptuned X6 3.0sd gereden. De X6 stuurt echt een stuk lekkerder dan de X5,
en ik merkte niks van het wagengewicht, veel koppel onderin en bij doortrekken soepel schakelen.
Gezipt bij 112dkm., en staat nu op 118dkm.
Was inderdaad precies zoals zij beloofd hadden, na 3 dagen kwam de start-stop functie(dus dat de motor automatisch afslaat in z'n vrij bij stilstaan), maar daarbij kwam vermogensverlies, allerlei lampjes die gingen branden en verbruik dat flink omhoog ging..Hem werd gezegd dat hij even 3 weken moest doorrijden en kijken of het weer beter werd...dat werd het dus niet...
Gebeld naar zip en zij gaven de turbo de schuld, dat die niet goed zou functioneren. Uiteindelijk weer terug gezet naar fabrieksinstellingen en de motor liep weer gewoon als een zonnetje, gewoon hoe die liep voordat Zip eraan had lopen k*tten.
Omdat de afspraak na 3 weken pas gemaakt werd , gold voor hem dus niet : niet goed:geld terug.
Hij was allang blij dat z;n auto weer normaal reed dus had geen zin meer om moeilijk te doen over zijn geld terug.....Hij zelf zal ook echt nooit meer teruggaan naar Ziptuning (Utrecht).
Daarna ook gehoord van een andere collega met een nieuwe 330d die bij Zip langs was geweest die compleet doodviel op de snelweg na een chip behandeling door hun
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Mja, en dat soort verhalen hoor ik dus net iets te vaak over ZIP tuning.
Overigens ook vaak genoeg daarbij dat een blok kapot loopt of dat een turbo de geest geeft.
Het hoeft niet altijd aan ZIP Tuning te liggen, maar waar rook is.......... smeult het iig. een beetje.
Ben overigens benieuwd naar de uitkomst bij de 123d
Overigens ook vaak genoeg daarbij dat een blok kapot loopt of dat een turbo de geest geeft.
Het hoeft niet altijd aan ZIP Tuning te liggen, maar waar rook is.......... smeult het iig. een beetje.
Ben overigens benieuwd naar de uitkomst bij de 123d

- cooldragon
Dat zeg ik ook helemaal niet, maar ook in mijn geval, net iets teveel van dat soort verhalen binnen mijn kennisenkring, plus het nogal makkelijk afdoen van de niet goed geld terug binnen 3 weken actie nadat ze eerst zeiden dat hij nog maar eerst tot 3 weken na de ingreep moest door blijven rijden en het nogal gemakkelijk de schuld geven dat het alleen maar aan zijn auto ligt....
ah well. Tristan kennende zal hij echt wel een goede tuner aan zijn auto laten sleutelen, maar zip zou het bij mij iig niet worden denk ik...
ah well. Tristan kennende zal hij echt wel een goede tuner aan zijn auto laten sleutelen, maar zip zou het bij mij iig niet worden denk ik...
- Tristan
De huidige BMW-diesel motoren zijn een beetje te ingewikkeld te worden om er zo maar een chip in de douwen. Misschien loopt de auto niets eens goed en met de chip zou het wel eens erger kunnen worden. Daarom eerst even standaard rollen om te kijken of alles werkt en dan pas op de software van de auto zelf een aangepast programma schrijven. En dat weer testen en testen totdat alles werkt en vooral heel blijft. Veel chiptuners gooien er een programma in die ooit eens geschreven is op een auto en dan kopieren in vele andere auto's, terwijl geen enkele motor hetzelfde presteert of vermogen levert. Dat gaat bij 9 van de 10 auto's goed, maar niet altijd. Plus dat je met een chip op maat vaak meer vermogen haalt terwijl de techniek heel blijft.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
PPE maakt mooi werk maar het opgegeven vermogen ga je niet halen, veels te optimistisch die rollenbank daar, maar maakt niet uit als het maar lekker rijd! 8)
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ook al is een bank optmistisch, als het verschil maar ongeveer klopt. Dan heb je toch winst geboekt.
- Macboy
Qua power moet het echt geweldig zijn, ben zo benieuwd !
Eén nadeel denk ik Tristan: een getunede 123d kan met handbak bijna niet meer leuk zijn als je door de versnellingen heen moet rossen ! Lijkt me best onrustig want je bent constant aan het schakelen !
Eén nadeel denk ik Tristan: een getunede 123d kan met handbak bijna niet meer leuk zijn als je door de versnellingen heen moet rossen ! Lijkt me best onrustig want je bent constant aan het schakelen !
- Tristan
1e en 2e versnelling wel. Maar voor de rest zou je door het hogere koppel juist minder hoeven te schakelen.Macboy schreef:Qua power moet het echt geweldig zijn, ben zo benieuwd !

- ADV
opzich zijn de 2e, 3e en 4e versnelling best lang volgens mij? Kan jij trouwens ook sneller in je 5 dan in je 6? Bij mij houdt het in de 6 op bij 3800 rpm..
- Tristan
Nee, ik moet echt naar 6 om topsnelheid te halen. Helaas is hij begrenst op 238 km/u.
Er schijnt een begrenzer in het diff te zitten.

-
Die kan er toch uit gehaald worden?
- Tristan
Lastig, moet waarschijnlijk een ander diff in. Maar goed, die topsnelheden rij ik toch niet veel.Marc RS4 schreef:Die kan er toch uit gehaald worden?
- Peric
Is toch ook wel softwarematig geregeld neem ik aan?
- Tristan
Geen idee, maar op het Duiste 1-er forum hebben ze het over een V-max sperre die afgeregeld wordt op 238 km/u.Peric schreef:Is toch ook wel softwarematig geregeld neem ik aan?
- Bert ///M3
Zou 'v-maxx sperre' niet gewoon de duitse vertaling voor snelheidsbegrenzer zijn.
Die 238 km/u is gewoon softwarematig ingesteld waarschijnlijk. Er zit helemaal geen begrenzer of electronica in die diffs, het enige wat ze vaak doen is de pickup van de snelheidsmeter op de diff kooi zetten. Maar volgens mij is dat bij een 1 serie ook niet zo, staat geen snelheidssensor of tacho ring in de onderdelenlijst.
Die 238 km/u is gewoon softwarematig ingesteld waarschijnlijk. Er zit helemaal geen begrenzer of electronica in die diffs, het enige wat ze vaak doen is de pickup van de snelheidsmeter op de diff kooi zetten. Maar volgens mij is dat bij een 1 serie ook niet zo, staat geen snelheidssensor of tacho ring in de onderdelenlijst.
- MartijnGizmo
Kan zo te lezen gewoon verwijderd worden na chippen: http://www.1erforum.de/bmw-123d/bhp-erh ... 11823.html

4800rpm in z'n 6 is de max...
4800rpm in z'n 6 is de max...
- Tristan
Die 250 km/u op de teller heb ik ook al gehad, was op GPS zo'n 238 km/u. Veel harder zal hij ook niet gaan na verwijderen van begrenzer. Koek is aardig op bij dat toerental.
- Erik K.
Wordt ook wel eens wat voor een 2.0d 

- Tom V
Ik vind de afgeleide naar snelheidsbeperking in het diff wel leuk gevonden.Tristan schreef:Geen idee, maar op het Duiste 1-er forum hebben ze het over een V-max sperre die afgeregeld wordt op 238 km/u.Peric schreef:Is toch ook wel softwarematig geregeld neem ik aan?