BMW E81 123d M-sport --> 3 jaar

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 07 jul 2010, 14:36

24 Juli afspraak bij Power Plus Engineering in Brussel. Komt mooi uit aangezien ik op 22 en 23 Juli ga testen op SPA, dus even omrijden voor een krachtkuurtje. :banaan:

k33z
Berichten: 2894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door k33z » 07 jul 2010, 14:47

Ben erg benieuwd naar het resultaat, zal wel een raket worden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 07 jul 2010, 14:52

Stef van PPE gaf mij het meeste vertrouwen aan de telefoon. Legde uit wat de manier van werken was:

- meten op rollenbank met standaard software om te kijken of er geen foutcodes zijn en turbo's nog goed hun werk doen
- software kopiëren en aanpassen
- op rollenbank testen totdat de gewenste waardes gehaald worden

Dus geen copy/paste software, maar echt op de auto zelf geschreven.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Petrolhead Tom » 08 jul 2010, 07:53

Gaaf man! Ben erg benieuwd! :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40246
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Knot » 08 jul 2010, 08:16

Lekker rollen... kijken wat eruit komt!

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door M@rcel » 08 jul 2010, 10:55

Denk dat ik met de tijd ook richting PPE ga, klinkt allemaal erg goed.

Gebruikersavatar
cooldragon
Berichten: 857
Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door cooldragon » 08 jul 2010, 14:04

Ravin ///M schreef:Gister stukje met een Ziptuned X6 3.0sd gereden. De X6 stuurt echt een stuk lekkerder dan de X5,
en ik merkte niks van het wagengewicht, veel koppel onderin en bij doortrekken soepel schakelen.
Gezipt bij 112dkm., en staat nu op 118dkm.
Collega van mij (Stanley, ravin jij kent m wel) had zijn 320d 177pk ook bij Zip laten doen en kreeg daarna alleen maar ellende. Alleen de eerste 3 dagen had hij er nog rijplezier van. meteen na het chippen was het enige, dat zijn start-stop functie het niet meer deed, maar zij zeiden dat dat normaal was en dat dat na een dag of 3 weer terug zou komen. Je merkte veel verschil bij tussenacceleraties en de motor pakte veel sneller op.

Was inderdaad precies zoals zij beloofd hadden, na 3 dagen kwam de start-stop functie(dus dat de motor automatisch afslaat in z'n vrij bij stilstaan), maar daarbij kwam vermogensverlies, allerlei lampjes die gingen branden en verbruik dat flink omhoog ging..Hem werd gezegd dat hij even 3 weken moest doorrijden en kijken of het weer beter werd...dat werd het dus niet...
Gebeld naar zip en zij gaven de turbo de schuld, dat die niet goed zou functioneren. Uiteindelijk weer terug gezet naar fabrieksinstellingen en de motor liep weer gewoon als een zonnetje, gewoon hoe die liep voordat Zip eraan had lopen k*tten.

Omdat de afspraak na 3 weken pas gemaakt werd , gold voor hem dus niet : niet goed:geld terug.

Hij was allang blij dat z;n auto weer normaal reed dus had geen zin meer om moeilijk te doen over zijn geld terug.....Hij zelf zal ook echt nooit meer teruggaan naar Ziptuning (Utrecht).

Daarna ook gehoord van een andere collega met een nieuwe 330d die bij Zip langs was geweest die compleet doodviel op de snelweg na een chip behandeling door hun

Online
Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Richardt. » 08 jul 2010, 14:47

Mja, en dat soort verhalen hoor ik dus net iets te vaak over ZIP tuning.
Overigens ook vaak genoeg daarbij dat een blok kapot loopt of dat een turbo de geest geeft.

Het hoeft niet altijd aan ZIP Tuning te liggen, maar waar rook is.......... smeult het iig. een beetje.

Ben overigens benieuwd naar de uitkomst bij de 123d :thumbup:

Gebruikersavatar
cooldragon
Berichten: 857
Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door cooldragon » 08 jul 2010, 15:04

Dat zeg ik ook helemaal niet, maar ook in mijn geval, net iets teveel van dat soort verhalen binnen mijn kennisenkring, plus het nogal makkelijk afdoen van de niet goed geld terug binnen 3 weken actie nadat ze eerst zeiden dat hij nog maar eerst tot 3 weken na de ingreep moest door blijven rijden en het nogal gemakkelijk de schuld geven dat het alleen maar aan zijn auto ligt....

ah well. Tristan kennende zal hij echt wel een goede tuner aan zijn auto laten sleutelen, maar zip zou het bij mij iig niet worden denk ik...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 08 jul 2010, 15:14

De huidige BMW-diesel motoren zijn een beetje te ingewikkeld te worden om er zo maar een chip in de douwen. Misschien loopt de auto niets eens goed en met de chip zou het wel eens erger kunnen worden. Daarom eerst even standaard rollen om te kijken of alles werkt en dan pas op de software van de auto zelf een aangepast programma schrijven. En dat weer testen en testen totdat alles werkt en vooral heel blijft. Veel chiptuners gooien er een programma in die ooit eens geschreven is op een auto en dan kopieren in vele andere auto's, terwijl geen enkele motor hetzelfde presteert of vermogen levert. Dat gaat bij 9 van de 10 auto's goed, maar niet altijd. Plus dat je met een chip op maat vaak meer vermogen haalt terwijl de techniek heel blijft.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Hans R » 08 jul 2010, 17:31

PPE maakt mooi werk maar het opgegeven vermogen ga je niet halen, veels te optimistisch die rollenbank daar, maar maakt niet uit als het maar lekker rijd! 8)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43163
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Arthur » 09 jul 2010, 04:26

Ook al is een bank optmistisch, als het verschil maar ongeveer klopt. Dan heb je toch winst geboekt.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Macboy » 18 jul 2010, 20:01

Qua power moet het echt geweldig zijn, ben zo benieuwd !

Eén nadeel denk ik Tristan: een getunede 123d kan met handbak bijna niet meer leuk zijn als je door de versnellingen heen moet rossen ! Lijkt me best onrustig want je bent constant aan het schakelen !

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 19 jul 2010, 09:18

Macboy schreef:Qua power moet het echt geweldig zijn, ben zo benieuwd !

Eén nadeel denk ik Tristan: een getunede 123d kan met handbak bijna niet meer leuk zijn als je door de versnellingen heen moet rossen ! Lijkt me best onrustig want je bent constant aan het schakelen !
1e en 2e versnelling wel. Maar voor de rest zou je door het hogere koppel juist minder hoeven te schakelen. :wink:

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3317
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door ADV » 19 jul 2010, 10:00

opzich zijn de 2e, 3e en 4e versnelling best lang volgens mij? Kan jij trouwens ook sneller in je 5 dan in je 6? Bij mij houdt het in de 6 op bij 3800 rpm..

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 19 jul 2010, 10:07

Nee, ik moet echt naar 6 om topsnelheid te halen. Helaas is hij begrenst op 238 km/u. :( Er schijnt een begrenzer in het diff te zitten.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Marc R » 19 jul 2010, 12:34

Die kan er toch uit gehaald worden?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 19 jul 2010, 12:38

Marc RS4 schreef:Die kan er toch uit gehaald worden?
Lastig, moet waarschijnlijk een ander diff in. Maar goed, die topsnelheden rij ik toch niet veel.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Peric » 19 jul 2010, 13:14

Is toch ook wel softwarematig geregeld neem ik aan?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 19 jul 2010, 13:25

Peric schreef:Is toch ook wel softwarematig geregeld neem ik aan?
Geen idee, maar op het Duiste 1-er forum hebben ze het over een V-max sperre die afgeregeld wordt op 238 km/u.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Bert ///M3 » 19 jul 2010, 14:17

Zou 'v-maxx sperre' niet gewoon de duitse vertaling voor snelheidsbegrenzer zijn.

Die 238 km/u is gewoon softwarematig ingesteld waarschijnlijk. Er zit helemaal geen begrenzer of electronica in die diffs, het enige wat ze vaak doen is de pickup van de snelheidsmeter op de diff kooi zetten. Maar volgens mij is dat bij een 1 serie ook niet zo, staat geen snelheidssensor of tacho ring in de onderdelenlijst.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door MartijnGizmo » 19 jul 2010, 14:40

Kan zo te lezen gewoon verwijderd worden na chippen: http://www.1erforum.de/bmw-123d/bhp-erh ... 11823.html

Afbeelding

Afbeelding


4800rpm in z'n 6 is de max...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tristan » 19 jul 2010, 15:17

Die 250 km/u op de teller heb ik ook al gehad, was op GPS zo'n 238 km/u. Veel harder zal hij ook niet gaan na verwijderen van begrenzer. Koek is aardig op bij dat toerental.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Erik K. » 19 jul 2010, 15:34

Wordt ook wel eens wat voor een 2.0d :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E81 123d M-sport

Bericht door Tom V » 19 jul 2010, 16:01

Tristan schreef:
Peric schreef:Is toch ook wel softwarematig geregeld neem ik aan?
Geen idee, maar op het Duiste 1-er forum hebben ze het over een V-max sperre die afgeregeld wordt op 238 km/u.
Ik vind de afgeleide naar snelheidsbeperking in het diff wel leuk gevonden. :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Diebels_alt, Louwe bos, Murena en 2 gasten