Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Re: Fotografie

Bericht door Mark Nauta » 17 jul 2010, 11:01

Leuke foto met dat rode er doorheen. Altijd leuk om dat soort velden te fotograferen. Ik schoot afgelopen week deze foto.

Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 jul 2010, 13:03

En dan eigenlijk het liefst 's ochtends vroeg of bij zonsondergang... 8)

Ik mocht laatst aan de slag met een busje (op grijs kenteken zelfs)... :lol:

Volkswagen Transporter 2.0 BiTDI DSG Highline

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 17 jul 2010, 13:07

Gewoon weer heel erg strakke platen Martijn. Vind ze erg mooi omdat ze zo clean zijn! Wederom die 85mm??

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 17 jul 2010, 13:13

Soms mag een Porsche wel op het gras ;)

Afbeelding

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 17 jul 2010, 13:15

Prachtig kleurverschil op de achterbumper :shock:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 jul 2010, 13:18

Porsches mogen wel op gras ja:

Afbeelding

:lol:

Mark Nauta schreef:Gewoon weer heel erg strakke platen Martijn. Vind ze erg mooi omdat ze zo clean zijn! Wederom die 85mm??
Wederom met m'n 85/1.8 ja. Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik hem altijd op f/2.2 gebruik, op f/1.8 en f/2 is de purple fringing en CA echt te heftig op de 7D. Met een 70-200/2.8 op 85 (of iets meer) zou je dus vergelijkbare resultaten moeten kunnen halen. Ik heb onlangs een 17-55/2.8IS gekocht, en daarmee haal ik toch wel vergelijkbare resultaten op 55/2.8, al zijn ze niet exact hetzelfde natuurlijk.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat het niet uitsluitend door de 85/1.8 komt, ik heb ook goed m'n best gedaan op de ontwikkeling van m'n stijl, zowel qua fotograferen zelf als qua nabewerking (in Lightroom). :)
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 17 jul 2010, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 17 jul 2010, 13:19

Chris van S. schreef:Prachtig kleurverschil op de achterbumper :shock:
Dat moet de lichtval zijn Chris. Kijk maar naar het lichtere stuk boven het achterlicht. Precies op de knik van de koets zie je dat ook, terwijl het daar 1 deel is.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 17 jul 2010, 13:22

Maar hoe komt er dan kleurverschil bij de naad van de bumper en het achterscherm?

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 17 jul 2010, 13:29

Potverdrie....komt hij weer aan met een dikke Turbo-Sjaak! Die zou ik ook graag nog eens rijden ;).
Ik vind op die foto de auto wel te veel wegvallen tegen de achtergrond trouwens. Ik weet niet.....vind de nabwerking van de Transporter veel mooier qua 'feel'.

Wat betreft die 85mm. Ik ken de Nikon variant er zelf niet van. Wil ik wel eens testen. Jij hebt er toch 1 Markk?? Ik heb ook wel wat CA en PF op 2.8 en 3.2 met de 80-200 bij fel zonlicht.
Je nabewerkingen zijn in ieder geval top Martijn! Ik vind de sfeer die de foto's van jou hebben altijd erg plezierig. Ik experimenteer de laatste tijd ook wat meer, de ene keer pakt dat wat beter uit dan de andere. Ik zou nog wel eens wat tips kunnen gebruiken ;).

@ Chris. Geen verklaring voor, wellicht de hoek van monteren, of omdat die daar net knikt? Op een andere foto keert het ook terug, dus wellicht toch een klein verschil inderdaad....

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 17 jul 2010, 13:37

Kleursverschil komt door het spuiten op metaal en kunstof. Dat is nog extra zichtbaar omdat vlakken op de bumpers groter en dus zichtbaarder worden.
Op mijn Focus is het goed zichtbaar. Maar op een Porker die 4x duurder is vind ik dat echt niet kunnen.
sorry voor de o.t. reactie!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 jul 2010, 13:40

Mark Nauta schreef:Potverdrie....komt hij weer aan met een dikke Turbo-Sjaak! Die zou ik ook graag nog eens rijden ;).
Ik vind op die foto de auto wel te veel wegvallen tegen de achtergrond trouwens. Ik weet niet.....vind de nabwerking van de Transporter veel mooier qua 'feel'.
Ik heb er uiteraard nog meer, maar die moeten nog even op hun beurt wachten... ;)

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 jul 2010, 13:42

@ (zus) Linc & Mark - Lekker een keer wat anders.

@ Martijn - Transporter plaat nr.2 lijkt bijna een Moon expedition . Heel gaaf.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 jul 2010, 14:19

JohanH schreef:Ik vind de foto's van de Audi overigens erg 'centraal' Maarten, zelfs de laatste met W12. Probeer eens van compositie te wijzigen volgens deze tips: http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... ompositie/ maar blijf jezelf wel altijd afvragen waarom jij het een goede compositie vind - centraal kan ook mooi zijn ;)
Altijd goed dat mensen (opbouwende) kritiek proberen te geven, maar soms heb ik het idee dat er een klein beetje geblaat wordt :mrgreen:

Elke foto op deze pagina van het topic is "erg centraal" en toch mooi. Met andere woorden: zo heel veel maakt dat ook niet uit.

Ik heb al een setje foto's met de D90 proberen te schieten, maar dat was voornamelijk een probeersel. De auto was vies en ik heb schijnbaar nogal veel moeite om de foto's recht te maken. De camera bevalt me echter tot nu toe meer dan prima, haarscherpe en levendige foto's. Dat kreeg ik niet voor elkaar met de 400D :(

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jul 2010, 15:53

Afbeelding
Martijn, jij kunt altijd perfect een auto van voren fotograferen. Dit is echt een uitzonderlijk goede foto vind ik. Wat een kracht straalt er uit van deze foto ! Subliem !

Afbeelding
Deze is ook echt geweldig. Perfect gekozen locatie voor de kleur van de auto en met die deur zo open is deze foto gewoon VW foldermateriaal. Erg knap bedacht en gemaakt.

Afbeelding
Mark, met deze foto heb je de lelijke 996 in een klap weer tot een begeerlijke schoonheid vervormd. Hoe je de auto hier op plaat vast gelegd hebt is een enorm compliment waard. Vooral hoe de belichting boven de auto op de muur de lijnen van de auto lijkt te volgen.
Dit wordt een klassieker. :thumbup:
maarten22 schreef:Hier nog wat andere foto's van een tijd terug. Tips zijn welkom!
Belangrijkste tip: een auto heeft ook een interieur 8)
Xave30 schreef:Yep. I call it: "Blurry wall".
:roflol:

@Topfuel: leuk om je fotoserie zo te zien. Vooral die HongKong foto van boven in het donker is echt heel gaaf.

JohanH

Bericht door JohanH » 17 jul 2010, 17:22

Maus335i schreef:
JohanH schreef:Ik vind de foto's van de Audi overigens erg 'centraal' Maarten, zelfs de laatste met W12. Probeer eens van compositie te wijzigen volgens deze tips: http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... ompositie/ maar blijf jezelf wel altijd afvragen waarom jij het een goede compositie vind - centraal kan ook mooi zijn ;)
Altijd goed dat mensen (opbouwende) kritiek proberen te geven, maar soms heb ik het idee dat er een klein beetje geblaat wordt :mrgreen:

Elke foto op deze pagina van het topic is "erg centraal" en toch mooi. Met andere woorden: zo heel veel maakt dat ook niet uit.
Bij geblaat denk ik eerder aan woorden uit hun context trekken ;)

Alle foto's in zijn serie hebben het onderwerp centraal staan, bij het gebruiken van de gulden snede punten geef je jezelf al vier mogelijkheden tot afwijking - zelfs meer als je ze niet al te strikt neemt. Pak eens een willekeurige volledige set van Mark of Martijn erbij en zie hoeveel verschillende standpunten en composities ze gebruiken.
Ik heb al een setje foto's met de D90 proberen te schieten, maar dat was voornamelijk een probeersel. De auto was vies en ik heb schijnbaar nogal veel moeite om de foto's recht te maken. De camera bevalt me echter tot nu toe meer dan prima, haarscherpe en levendige foto's. Dat kreeg ik niet voor elkaar met de 400D :(
Recht maken moet je je niet te druk om maken, dat kun je altijd nog zeer gemakkelijk herstellen met fotobewerkingsprogramma's. Heeft de D90 geen lijnen in de zoeker trouwens?

De D90/D300 levert inderdaad een erg prettig beeld op qua kleur en scherpte. Je vergelijkt nu echter een instapcamera met een middensegment toestel, misschien ook wel met beter glas. Een 40D is ook aanmerkelijk praktischer in gebruik dan een 400D. Maar goed, dat doet verder niet zoveel terzake, het gaat erom dat je voor jezelf met gemak goede foto's kunt schieten met de apparatuur. Ik vind zelf mijn Nikon's ook plezieriger werken, mijn vriendin schiet liever met haar Canon - smaken verschillen ;)

Xave30

Bericht door Xave30 » 17 jul 2010, 18:45

Macboy schreef:
Xave30 schreef:Yep. I call it: "Blurry wall".
:roflol:
:mrgreen: Honorable mention.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 jul 2010, 20:58

JohanH schreef:
Maus335i schreef:Ik heb al een setje foto's met de D90 proberen te schieten, maar dat was voornamelijk een probeersel. De auto was vies en ik heb schijnbaar nogal veel moeite om de foto's recht te maken. De camera bevalt me echter tot nu toe meer dan prima, haarscherpe en levendige foto's. Dat kreeg ik niet voor elkaar met de 400D :(

De D90/D300 levert inderdaad een erg prettig beeld op qua kleur en scherpte. Je vergelijkt nu echter een instapcamera met een middensegment toestel, misschien ook wel met beter glas. Een 40D is ook aanmerkelijk praktischer in gebruik dan een 400D. Maar goed, dat doet verder niet zoveel terzake, het gaat erom dat je voor jezelf met gemak goede foto's kunt schieten met de apparatuur. Ik vind zelf mijn Nikon's ook plezieriger werken, mijn vriendin schiet liever met haar Canon - smaken verschillen ;)
Ik verwacht binnenkort een 550D met kitlens te kopen, als backup-cam voor video-doeleinden. Ik denk dat ik daar dan ook een keer een fotoserie mee maak, puur om te laten zien dat het kan! 8)

JohanH

Bericht door JohanH » 18 jul 2010, 16:59

Martijn Koevoets schreef:Ik verwacht binnenkort een 550D met kitlens te kopen, als backup-cam voor video-doeleinden. Ik denk dat ik daar dan ook een keer een fotoserie mee maak, puur om te laten zien dat het kan! 8)
Dat zal jou zonder meer lukken, het kost je alleen wat meer moeite ;) Het is immers maar gereedschap...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 jul 2010, 19:14

Vooruit, een keer geen schuin-van-voren-foto... ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 19 jul 2010, 20:25

Mooie foto's martijn, vooral #2... :thumbup:

... de auto die erop staat is dan weer niet echt mijn ding.

Wat vinden jullie van deze amateurvakantiefoto? Vorig jaar in Noorwegen gemaakt met een goedkoop compact cameratje..

Afbeelding

Fotograferen heb ik verder nooit echt gedaan dus echt een amateuristische poging om een redelijke foto te maken. :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 jul 2010, 20:40

Mooi! Auto op de voorgrond lijkt storend, maar geeft juist een goed gevoel van perspectief/afmetingen!

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 19 jul 2010, 22:59

1 van de gaafste huizen langs het IJsselmeer is toch wel deze. Geheel door de bewoner zelf gebouwd en het meertje ernaast ook zelf uitgegraven. Een paar jaar geleden was dit allemaal nog weiland. Ideale plek voor een leuke fotoshoot op een mooie zonnige zaterdag.

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 20 jul 2010, 00:41

ErikMartijn schreef: Wat vinden jullie van deze amateurvakantiefoto? Vorig jaar in Noorwegen gemaakt met een goedkoop compact cameratje..

Afbeelding

Fotograferen heb ik verder nooit echt gedaan dus echt een amateuristische poging om een redelijke foto te maken. :mrgreen:
Gave plaat! Juist die auto met caravan zo precies op het juiste moment in de bocht, net in een hoekje in beeld en de rest van de foto uitzicht over het dal en de bergen op de achtergrond... prachtig 8)

m@rco

Bericht door m@rco » 20 jul 2010, 09:42

@Mark >> Die woning staat volgens mij ook al een jaar of 3 te koop. Blijft een mooie woning + locatie natuurlijk.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 20 jul 2010, 10:00

m@rco schreef:@Mark >> Die woning staat volgens mij ook al een jaar of 3 te koop. Blijft een mooie woning + locatie natuurlijk.
Klopt inderdaad. Maar ja, moet 3,2 miljoen kosten. Locatie is inderdaad echt super!!

Plaats reactie