Siegers daily: BMW E36 328i ---> The end :(

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
vwk

Re: Siegers daily: BMW E36 328i

Bericht door vwk » 13 jul 2010, 00:07

Mwah, ik denk niet dat je van de M50 mod dan vrolijker wordt, koppel komt echt pas rond de 4000rpm lekker op gang. Ik ben pas verhuisd, dus heb geen idee waar mijn 2 uitdraaien van Harry Zuur z'n bank zijn.

Ik weet wel dat piek koppel en piek vermogen erg laat in de 5000rpm zaten. Je hebt nu max. koppel bij 3950rpm, dan zit je met 80 in z'n 3 toch op een mooi toerental?

Al is 103 op de GPS in z'n 2 nét schakelen voor de toerenbegrenzer wel een p0rno geluid bij mij...

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 13 jul 2010, 16:30

Hi Vincent,

kom je de 24e ook naar de DF rit? Staat bij mij wel in de planning. Dan kunnen we elkaar effe spreken en evt met elkaar mee rijden of zelf rijden whatever............ :!: Anders, ik moet zowiezo nog een keer naar mijn hometown toe (oss) dus........ :D

Ben erg benieuwd maar eerst moet ik mijn ophanging goed hebben.

Voorin komen zowiezo excentrische M3 rubbers van Meyle en M3 topmounts en nieuwe stabirubbers van Meyle.

Maar wat doe ik met de achterkant? Ik lees dat de een wel powerflex top vind en de ander juist niet. Auto is geen hardcore racer maar moet wel erg strak rijden en niet teveel slijtage onderhevig zijn. Ik wil hem goed klaarmaken en er verder niet meer naar om hoeven te kijken bij wijze van.

Moet ik dan alles in de paarse powerflexen zetten of alles Meyle monteren en evt van een M3 omdat dat iets harder rubber is? Of moet ik alleen de subframe bussen vervangen voor powerflex, of juist de draagarmbussen....

Ik dacht zelf om alles van Meyle eronder te knopen eerlijk gezegd. Powerflex is wel leuk en staat stoer maar als het na 20.000km weer kapot is heb ik er niks aan. Ik rijd gemiddeld 3000 tot 4000 km per maand :bag: En nee, ben geen drugskoerier maar effe hierheen en effe daarheen, vriendinnetje op 60km afstand effe heen en weer, effe met de regen een stukje knallen......... Enfin, wat denken de heren technici? :hmmm:

Grtz!

sieger.

Knot

Bericht door Knot » 13 jul 2010, 19:57

Die paarse powerflex slijten volgens mij te hard en de zwarte zijn te hardcore... ik zeg meyle of origineel, fris is altijd beter dan oud en het is geen hardcore circuitbak.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 13 jul 2010, 20:02

Ik heb destijds in de gele M3 (waar Jeroen nu in rond rijdt) Meyle Heavy Duty in de "bananen" van de achteras gezet toen het Intrax setje eronder kwam. Ik vond het achteraf 3x niks. Veel te zacht. Ik zou voor zwarte Powerflex gaan. Als het interieur er nog in zit en rammelvrij is, lever je amper iets in aan comfort. Het zijn wel knap lastige (want stugge) rubbers om te monteren.

Oh ja, mensen die tegen zwarte Powerflex zijn, hanteren vaak - terecht - als argument dat als "iets" in de ophanging de zwakste schakel moet wezen. Die krachten moeten ergens heen. Als je voor OEM BMW gaat, weet je dat de rubbers binnen zeg 5 tot 10 jaar weer op zijn, maar dan weet je ook dat de krachten niet andere dingen stuk maken, bij wijze van.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 13 jul 2010, 20:48

Alle 'rubbers' hard zijn moet je inderdaad proberen niks te raken. Dat probeer je normaal ook dus dat scheelt, maar je koopt 'm niet om boodschappen te doen, dus er is wel sprake van een verhoogd risico. Als je het niet erg vind een keer een draagarm te vervangen...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 jul 2010, 20:59

FreudeamFahren schreef:
Oh ja, mensen die tegen zwarte Powerflex zijn, hanteren vaak - terecht - als argument dat als "iets" in de ophanging de zwakste schakel moet wezen. Die krachten moeten ergens heen. Als je voor OEM BMW gaat, weet je dat de rubbers binnen zeg 5 tot 10 jaar weer op zijn, maar dan weet je ook dat de krachten niet andere dingen stuk maken, bij wijze van.
Niet zozeer dat iets anders de krachten op moet vangen, maar polyurethaan is als materiaal helemaal niet geschikt voor die plaats. Er is een reden dat ze rubber laten flexen. Daarom gaan de paarse zo snel stuk, omdat ze altijd willen wrikken. Powerflex zijn oplossing is gewoon ze nog harder maken, maar dan krijg je inderdaad dat je kans het dat de koets scheurt.

Ik ben meer fan van OEM M3 gebruiken icm limiter shims. Je moet ze dan wel nog steeds weer vervangen na 5-6 jaar maar goed waar heb je het over, paar rubbertjes van 25 euro het stuk. Al jij een schroefset onder een auto zet dan is die na 5-6 jaar ook gewoon op. Er is niet echt een liftetime oplossing voor ondersteldelen in de meeste gevallen.

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 13 jul 2010, 21:04

Limiter shims? Heb nog nooit van deze term gehoord en google gaf ook niet echt antwoord. Wat doen deze?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 13 jul 2010, 21:34

Bert ///M3 schreef:(...) Er is een reden dat ze rubber laten flexen. (...)
Hoe simpel kun je het omschrijven! 8) Dat is EXACT wat ik bedoel.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 00:12

@ Oof: http://www.turnermotorsport.com/html/de ... TSU9990001

Erg mooi spul, heb ik wel zin in zegmaar, dat met standaard (meyle M3) bussen......

Maar waarom het subframe niet in de Powerflex en de rest in het std. rubber? Dan blijft je diff ook meer in een positie, hebben de homokineten/hardy schijven ed ook minder te verduren lijkt me en minder gewichtsverplaatsing ookal is het miniem.

Dat was aanvankelijk mijn idee...... :roll: Ik leer graag over de E36, die Giulia's kan ik de ideale setup wel dromen voor snel straat gebruik maar een E36..... Nog niet! :)

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 00:21

Maargoed uiteindelijk geld ook voor een E36, de krachten moeten ergens heen en als de ophanging die niet aan kan, vangt de koets ze wel op en wordie slap......... :roll:

Dus daarom dacht ik dus (onder andere) dikke harde bussen in subframe en wielophanging std met evt die limiters...... :)

Wie kan me vertellen of dat ''the way to go'' is? Bert?? :D

vwk

Bericht door vwk » 14 jul 2010, 01:49

Ik heb voor Meyle HD draagarmen en de excentrische rubbers.
Mounts zijn standaard, onderstel AST Sportline 2 met lange reactiearmen naar de stabi toe (M-Technic).
Voor 2 ringetjes achter de fusee (poor man's camberplates :mrgreen:), en tot slot nog een X-brace.

Uitlijnpapier heb ik zo niet, maar staat uit m'n hoofd wel redelijk richting 2 graden camber. Om eerlijk te zijn, in spoorvorming wordt je er niet vrolijk van (zeker niet i.c.m. 255 achterop) maar dat maak ik gelukkig niet veel mee (iets met rechterbaan en linkerbaan ;))

Als je dan toch bezig bent met het onderstel zou ik bij een hardere ophanging wel de torenverstevigingen (origineel BMW) overwegen!

Overigens: de draagarmrubbers gaan best lang mee, en ik vorige maand na zeker ruim 100.000km de fuseekogel rechts vervangen.. en 1 week later links.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 16:38

Vincent, voorkant geloof ik wel daar kom ik wel uit, idd excentrische bussen erin van Meyle en verder gewoon opfrissen. Ik ga wel M3 topmounts proberen, heb ze toch liggen. :)

255 is idd wel breed, ik heb ''maar'' 235 achter en voorop 225......... :)

Torenverstevigingen..... Bedoel je die subframe bevestigingspunten, daar die schotels inlassen? Was ik zowiezo van plan...

En wat betreft de M50 mod, waarom kan ik de gasklep van een M50 niet laten zitten en moet er persee een van een M52 op?!

vwk

Bericht door vwk » 14 jul 2010, 19:35

Nee ik bedoel de losse ringen, maar ik kan ze nu even niet vinden in de ETK.

De reden dat je M50 gasklephuis niet past is omwille van ASC, de 325i heeft een 90 graden bocht, de 328i met ASC een 40 graden bocht. Enkel de 328i uit '95 (zoals die van mij) hebben geen ASC.
Ik heb dan ook de complete inlaat + gasklephuis van een 525i E34.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 19:46

vwk schreef:Nee ik bedoel de losse ringen, maar ik kan ze nu even niet vinden in de ETK.

De reden dat je M50 gasklephuis niet past is omwille van ASC, de 325i heeft een 90 graden bocht, de 328i met ASC een 40 graden bocht. Enkel de 328i uit '95 (zoals die van mij) hebben geen ASC.
Ik heb dan ook de complete inlaat + gasklephuis van een 525i E34.

Maar maar, ik heb ook een 328i uit 1995 :o !!! ASC = Active Stability Control ofzo? :mrgreen:

Ik wou zeggen, ik heb een compleet inlaatspruitstuk liggen dus MET gasklephuis enz van een 325i E36. Is dan dus gewoon bolt-on neem ik aan?!! :banaan: :D dan ga ik DIRECT pakkingen en rommel bestellen! :popcorn:

vwk

Bericht door vwk » 14 jul 2010, 20:02

Oww! Nou ja, bolt on. Je moet even iets verzinnen om je stappenmotor aan op te hangen. Als je alles bij het spruitstuk hebt (qua slangen enzo) dan komt het goed, op 1 ding na...

Bestel ff zo'n ding want ik liep iedere keer te kloten dat die slang van de stappenmotor naar dat knietje van de inlaat losliet.

Dan staat dat ding een partij valse lucht aan te zuigen dat het een lieve lust is.

Er zit ergens op de inlaat ook nog een aansluiting voor dat potje wat onder je gasklephuis zit. Heeft weer met de vlinderklep in de uitlaat te maken ----> weg d'r mee ;) (beide).

En tot slot als je dan toch bezig bent haal dan de gasklephuisvoorverwarming er vanaf. Waar die zit weet ik niet meer, die heb ik er ook af i.c.m. de inlaattempmeting. Of was dat dezelfde? :hmmm:

Dan denkt de motor dat het koud is.
Schijnt 'ie iets meer in te spuiten om de te verwachten hogere zuurstofgraad bij te vullen. (Zo is mij verteld).

Ik rij er al 3.5 jaar mee dus ik weet het zo ff niet meer.. Maar dat buisje zou ik wel even bestellen :thumbup:
Oh ja: vergeet niet dat het knietje anders is :bag:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 14 jul 2010, 22:47

Duidelijk verhaal :D Vincent helemaal top!

slangen van 325i inlaat heb ik er niet bij nee, geen een. Zoveel anders zou het toch niet zijn? Anders, als het open ligt pak ik de LaRo van mn ouders wel en haal ik het spul :).

Gasklep verwarmen is wel raar, je wil toch juist koude lucht lijkt me. Maar je motor laten denken datie koud is is ook weer niet handig, aangezien de auto lambdasondes heeft zou ze altijd de goede hoeveelheid ingespoten moeten krijgen voor een ideale verbranding. Zo ook met een andere luchtinlaat, dat kan het systeem wel bijregelen lijkt me.

Dus zon buisje bestellen, en inlaatspruitstukpakkingen, gaskleppakking en that's it denk ik dan :)

Morgen doen en misschien morgenavond beginnen met een en ander loshalen :) .

Thanks!

Sieger.

vwk

Bericht door vwk » 15 jul 2010, 00:06

Heel veel anders is het niet, maar een paar bochtjes onder meer voor de stappenmotor is wel handig om erbij te hebben, anders hangt het er maar onder en echt makkelijk kan je er niet bij.
Wat wel handiger sleutelen is, is om het deksel van het oliefilterhuis af te halen en daar gewoon een zak in doen omwille van stof, bladeren, gereedschap, moertjes enz. :P

Als je niet al te dikke armen hebt kan je er dan nog mooi bij :)

Bij regelen lukt niet helemaal, zolang als het er al op zit heb ik de melding in Autodiagnos: mengsel te arm, kan niet rijker maken.
De verarmering van het mengsel door de grotere hoeveelheid lucht is dermate groot, dat je computer het met zijn maximaal bij te regelen waardes dit niet kan opheffen. Je zou dit met een op maat chip op kunnen heffen als het je stoort.
In vollast (en dat rij je al gauw) is het toch benzine + lucht en gaan. Aan mijn bougies is nooit niks te zien geweest, mooi verkleurd en alle 6 hetzelfde.

Zuurstof wordt niet gemeten, enkel lucht. In mijn ogen (maar da's een hersenspinsel) kan de lambda dit nooit bijregelen, te meer omdat het niet een periodiek iets is, maar constant (er is immers altijd koude lucht). Plus als je het aan de achterkant kan terugregelen, waarom dan aan de voorkant meten.

Die extra buis kan je ook iets universeels voor halen, dat is dit ook, het was toevallig dat de Autosportcompany zo dichtbij zit.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 22 jul 2010, 13:40

Nou eindelijk gisterochtend begonnen om mijn inlaatspruitstuk te demonteren, fijne klus, maar het is gelukt, toen zag het motortje er ineens vrij sneu uit zonder dat grote ding!! :D .

Afbeelding

Ondertussen contact gehad met VWK hoe hij bepaalde dingen opgelost had, bleek dat ik een andere luchtinlaatbuis nodig had (die tussen mapsensor en gasklephuis) . Goh, moet VWK toch net even toevallig langs Bas Roos, en erna niks te doen.... Hij is gewoon 'even' hierheen komen rijden om me te helpen en dat onderdeel te brengen!!!!! Das fantastisch toch?! Wat een wereldvent :thumbup: Dus na wat gepraat en gegrap en ondertussen wat geschroef hem uitgenodigd voor een happie eten en erna verder gegaan.

Uiteindelijk ging het allemaal niet erg snel want ja, tis erg gezellig dan hè.

Maargoed, uiteindelijk het magische moment, zou het karretje starten en geen valse lucht trekken ergens?!

ging een keer rond en..... hij deed het!! Bus remmenreiniger leeggespoten op zoek naar valse lucht, nergens!! Pfffieuww :banaan:

Daarna met Vincent de weg op, hij achter me aan. motoren waren inmiddels wel warm gereden en het koppel dat ik minder heb mis ik totaal niet, het is echt te verwaarlozen!!!

Duss naast elkaar gezet en vanaf een gangetje van ~ 50 gas erop, wat loopt dát HAAGHT!!!!! Niet te geloven, ik heb een compleet nieuwe auto lijkt wel, ik kon er geen genoeg van krijgen, helaas voor vincent met zijn 328i en kort diff, die kon mij niet bijbenen, ik liep met redelijk tempo op hem uit :jenna:

Kortom, M50 mod is met vlag en wimpel geslaagd, ik kan hem iedereen aanraden! :thumbup:

Afbeelding

(moet een en ander nog ff afwerken en VPB terugschroeven)

Special thanks to VWK, tot snel gozer, was erg gezellig en nogmaals hartstikke bedankt!!! :drinking: :thnx: :df:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 22 jul 2010, 13:59

Vince is echt topgozer :)

Ziet er goed uut Sieger, nu jaagn met dat ding :D

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 22 jul 2010, 14:05

Jaa, nu douchen en ontbijten, dan goaaannn! :popcorn:

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 14:27

Moet mooi doorlopen idd.. alleen verbruik ben ik wel benieuwd wat je daarvan vind. Misschien dat ik m deze winter maar eens moet gaan doen, de M50 mod. Enige waar ik echt bang voor ben is toch het gemis aan koppel bij driften in hogere versnellingen.

Eigenlijk ook geval van op de testbank, en daarna nog een keer.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 22 jul 2010, 14:32

Knot, gewoon doen, koppel is te verwaarlozen, helemaal omdat jij ookal een korter diff hebt. Ik was er ook bang voor dat ik veel koppel onderin kwijt was maar dat valt echt 100% mee!

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 15:43

Ik weet alleen niet of ik voor een oud spruitstuk moet gaan of zo'n nieuwe kit uit de UK moet bestellen met alle ringetjes enz erbij.

Vraag wel of Bas het een keer (evt. met hulp van vwk als hij er zin in heeft) erop wil schroeven. Geen zin om zelf te klooien.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 22 jul 2010, 17:36

net 100km gereden, motortje loopt echt geweldig ermee.

:D :D :D :D :D :D

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 18:04

Heb je toevallig tellerfilmpjes van voor en na?

Plaats reactie