Natuurlijk kun je iemand die longkanker heeft maar doorrookt geen absolute zorg ontzeggen, natuurlijk kun je iemand die 250+ kg weegt eraan dood gaat, veel zorg nodig heeft en nog steeds 3x per dag naar de McD gaat niet aan z'n lot overlaten. Dat is m.i. niet menselijk.
De vraag is enkel of je maximaal voor zo'n persoon gaat of andere prioriteiten stelt wanneer die gesteld moeten worden. IRL (In Real Life) gebeurt dit natuurlijk al gewoon. In de thuiszorg, bij de huisarts, in het ziekenhuis, etc. Prioriteiten moeten altijd worden gesteld en alhoewel er maar heel weinig artsen e.d. voor uit zullen komen zullen ze de prioriteit niet neerleggen bij dergelijke personen maar meer bij die personen die er wel alles aan zullen doen en waarbij de kans op herstel groter is.
De vraag is m.i. ook of je wel de juiste zorg biedt als je de standaard zorg "onvoorwaardelijk" aanbiedt. Ik vind best dat je aan bepaalde zorg voorwaarden mag stellen. En ja diegene die die zorg willen ontvangen mag kiezen of ie de zorg kan ontvangen en aan de voorwaarden voldoet of dat ie afziet van de zorg. En ja ook zo zwart-wit zal het nooit zijn.
Desalniettemin is de stok achter de deur voor sommigen m.i. momenteel te laag en zouden ze juist veel meer gemotiveerd (positief EN negatief) moeten worden om ook een stuk levenspatroon te veranderen. Er zijn altijd "hopeloze" gevallen die toch blijven roken ook al hebben ze longkanker, is er al 1 long verwijderd, en hebben ze om nog ff te leven veel zorg nodig. En ja die kan je m.i. niet volledig ontzeggen.
Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat een aantal personen juist door de negatieve motivatie van het stellen van voorwaarden in de zorg net over die drempel heen worden getrokken om inderdaad te stoppen met roken, wat meer te bewegen, wat gezonder te eten, etc. En dat gebeurd m.i. te weinig. Positief wordt er genoeg gemotiveerd (voorlichting, etc.), negatief (voorwaardelijke zorg, etc.) m.i. te weinig.
Mark.
(Die niet rookt, niet drinkt, wel te zwaar is, regelmatig/maar toch te weinig sport, wel overgewicht heeft en best wat gezonder kan eten en idd eens moet stoppen/minderen met dat risicovolle te hard rijden, dat risicovolle motorrijden, etc. Maar ja, ik wordt niet genoeg NEGATIEF gemotiveerd op dit moment