Soms begrijp ik het niet meer

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mathieu

Soms begrijp ik het niet meer

Bericht door Mathieu » 24 mei 2010, 21:26

Sta ik gisteren bij het stoplicht naast een andere auto.
Zegt mijn kleine ventje tegen me: "Hee, die meneer heeft een zuurstofmasker op?!"
Dus ik kijk naast me en zie daar een meneer op de passagiersstoel zitten met inderdaad een zuurstofmasker op. Ik herken die dingen want mijn opa had vroeger wegens zijn benauwdheid ook altijd een fles met zuurstof en masker bij zich.

Echter, nu komt het, de bestuurster zat gewoon te roken in de auto :stom:
Een verzachtende omstandigheid was dat het raampje aan de zijde van meneer op een kiertje stond.

Schiet mij maar lek maar ik snap het niet meer :hammer:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Soms begrijp ik het niet meer

Bericht door romo » 24 mei 2010, 21:28

Dat heb ik pas 20 jaar............................dat ik het niet meer snap........................ik kom het elke dag in mijn werk tegen..................... :goodnight:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2010, 22:00

diep triest sommige rokers, ik zie ze ook regelmatig...vrouwen bv die kids naar school brengen in de auto, misschien 5<>10min max rijden...wat doen ze met de kids in de auto? juist gewoon roken en een vervelende kop opzetten...verdomme zet dan geen kids op de wereld als je dat te veel moeite vind en niet ff een paar minuten zonder kan :hammer:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 mei 2010, 23:09

:hammer:

2000USA

Bericht door 2000USA » 13 jul 2010, 13:30

Vreselijk herkenbaar, heb ook zo'n schoonmoeder: longembolie, longkanker survivor, hartafwijking, ganse dag aan het zuurstof, en gezellig een peuk roken...

Ik snap best dat na 40 jaar roken het lastig is om eea op te geven, maar hoeveel reden om te stoppen wil je hebben?
Ik heb de discussie inmiddels maar opgegeven. En dan alles onder het mom van "jij snapt het niet want je hebt nooit gerookt". Nu ben ik redelijk anti (verslaving in het algemeen), en zal ik soms daarin onredelijk zijn, maar ga mij niet vertellen dat het allemaal niet uitmaakt.

De mrs. rookte ook, maar daar heb ik bij aangedrongen dat ze maar gestopt moest zijn alvorens we aan kinderen begonnen, even ontgiften zeg maar. Anders krijg je het excuus: "ik kan beter 1-2 peuken per dag doen, dat is beter voor het kind dan de stress van het ineens stoppen als je zwanger bent".

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 13 jul 2010, 13:33

Heb ik mij ook al vaker over verbaasd.

In het verzoringstehuis waar mijn oma het laatste jaar van haar leven door bracht zaten ook een aantal van die lui.

Moddervet in zo'n elektrische rolstoel met 3 á 4 flessen zuurstof erachter op, non-stop een slang/masker op hun bakkes. Maar toch aan een stuk door blijven roken, daar zouden ze echt gewoon de flessen van dicht moeten draaien :bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 13 jul 2010, 13:39

Richardt. schreef:Heb ik mij ook al vaker over verbaasd.

In het verzoringstehuis waar mijn oma het laatste jaar van haar leven door bracht zaten ook een aantal van die lui.

Moddervet in zo'n elektrische rolstoel met 3 á 4 flessen zuurstof erachter op, non-stop een slang/masker op hun bakkes. Maar toch aan een stuk door blijven roken, daar zouden ze echt gewoon de flessen van dicht moeten draaien :bag:
Idd maar dan wel dicht laten, zijn ze gelijk van het roken af...........

Ik verbaas me met dit zomer weer ook over de grote hoeveelheid dikke mensen, ook kids......... en de kleding die ze dragen.......... de schaamte voorbij. Laat de ziektekostenpremie maar gekoppeld worden aan een gezondheidscheck die jaarlijks bij de niet eigen huisarts moet plaats vinden. (chronisch zieken uitgesloten) wellicht dat mensen in de portemonnee raken ze eens laat nadenken.

Michel

Luco

Bericht door Luco » 13 jul 2010, 13:48

Als je een zuurstofmasker op hebt heb je toch geen last van de rook :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marc R

Bericht door Marc R » 13 jul 2010, 14:30

Vanmorgen nog: ik rijd met mijn vrachtwagen op de snelweg komt er een vrouw de weg op die moet invoegen TERWIJL ZE EEN SIGARET AAN HET AANSTEKEN IS...dat karretje slingert me ene partij en ze zwalkt zo de baan op...

Ze kreeg van mijn de hartelijke groeten met 110 Db.....luchthoorns op t dak...

Ze schrok overigens wel.

Knot

Bericht door Knot » 13 jul 2010, 15:27

Goeie zaak Marc.. als ze toch al aan t slingeren zijn kan je er nog wel ff die 110dB tegenaan gooien :D

Marc R

Bericht door Marc R » 13 jul 2010, 15:57

Jah k dacht als ik haar niet waarschuw dan raakt ze mij nog......

markk

Bericht door markk » 13 jul 2010, 17:33

Mijn vrouw werkt in de thuiszorg en komt dit continue tegen...echt onbegrijpelijk...

Verder moet je eens goed gaan kijken naar de personen in zeg een scootmobiel. Uitzonderingen daargelaten maar mij valt op dat ze er vaak:
- onverzorgd uitzien
- roken
- overgewicht hebben en net bij de Hema een stuk rookworst hebben gehaald
- vaak zwaar alcolist zijn / 'em stevig lusten
- etc.

Aan de andere kant ik maak het mee met m'n eigen vader. Ligt in het ziekenhuis voor etalage benen. Simpel gezegd z'n aders naar z'n benen zitten helemaal dicht. Na 3 zware operaties en de aanleg van kunstaderen komt ie bij in het ziekenhuis. Kan niet eten / wil niet eten / vind het ziekenhuis eten niks / vind de vloeibare voeding die wij extra voor hem gekocht hebben niets / heeft geen honger / etc. Kom ik bij 'em en idd geen trek in eten. Inmiddels beetje hersteld en ik ga met de rolstoel met hem (en m'n moeder) naar beneden om wat te drinken en vraag "Pap wat wil je drinken ?". Zegt ie "doe maar een saucijzenbroodje". Ik weiger en vervolgens regelt ie het via m'n moeder. En uiteraard binnen 1 minuut weg en vervolgens wil ie een nieuwe :'(

Sommige mensen willen gewoon niet en ik vraag me serieus af of je als maatschappij daar de kosten van moet willen dragen. Ook zou ik me sterk afvragen als arts of ik dat soort mensen zou willen helpen / behandelen. Of het m'n vader is of niet....

Mark.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 13 jul 2010, 17:54

markk schreef:Mijn vrouw werkt in de thuiszorg en komt dit continue tegen...echt onbegrijpelijk...

Verder moet je eens goed gaan kijken naar de personen in zeg een scootmobiel. Uitzonderingen daargelaten maar mij valt op dat ze er vaak:
- onverzorgd uitzien
- roken
- overgewicht hebben en net bij de Hema een stuk rookworst hebben gehaald
- vaak zwaar alcolist zijn / 'em stevig lusten
- etc.
Ben ik blij dat mijn schoonvader de uitzondering is....
Hij is 74 en fietste tot een jaar geleden nog overal naar toe.
Heeft m'n schoonmoeder toch nog wel wat moeite gekost om hem in / op zo'n ding te krijgen, want ergens was hij te trots..... ( en begrijpelijk ! )

Maar verder herken ik je verhaal wel hoor Mark, vaak zijn het toch een beetje de "paupers" die op zo'n ding zitten. ( hetzelfde met een groot deel van de bestuurders van brom mobielen )

RVV

Bericht door RVV » 13 jul 2010, 18:06

Ach waar je je druk om kunt maken, uiteindelijk gaan we toch allemaal dood.

Draadje begint anders een hoog über en untermenschen gehalte te krijgen :hammer:

Tom

Bericht door Tom » 13 jul 2010, 18:27

Inderdaad, tegenwoordig met al die onderzoekjes is alles wel slecht.
Er zijn nou eenmaal weinig mensen die sporten, gezond eten, niet roken, goede BMI hebben, genoeg rust nemen, enz.
Net zoals wij hier klagen over steeds lager wordende snelheidslimieten in Nederland (en andere verkeersremmers). Tuurlijk is een lagere snelheid veilig, maar op een gegeven moment gaat het nergens meer over.
Bij ons op de zaak iemand die altijd trots kan vertellen hoeveel suiker er in een glas cola zit (ipv cola light). Doet alsof suiker nog net geen vergif is.
Ik kan mij er allemaal niet druk om maken. Ik rook niet, drink niet, gebruik geen drugs. Maar ik sport ook niet en eet ongezond ;) Gelukkig ben ik nooit ziek en zeker niet te dik. Zolang dat zo blijft zie ik geen reden om er iets aan te veranderen.

dvh

Bericht door dvh » 13 jul 2010, 19:20

Rico schreef:Ach waar je je druk om kunt maken, uiteindelijk gaan we toch allemaal dood.

Draadje begint anders een hoog über en untermenschen gehalte te krijgen :hammer:

Lol ?
Kijken of je diezelfde opmerking maakt wanneer je kiddies aan de jointjes zitten en gaan experimenteren met pilletjes.

Beetje kort door de bocht.
Verder is roken een keuze cq verslaving...

Luco

Bericht door Luco » 13 jul 2010, 19:28

dvh schreef:
Rico schreef:Ach waar je je druk om kunt maken, uiteindelijk gaan we toch allemaal dood.

Lol ?
Kijken of je diezelfde opmerking maakt wanneer je kiddies aan de jointjes zitten en gaan experimenteren met pilletjes.

Wat een gelul, iedere puber expirimenteert wel ergens mee, en als die fatsoenlijk is opgevoed blijft het bij expirimenteren.
Een joint is overigens niks mis mee en bier is slechter.
Niet roken is ook een keuze

Dit gezeik is al vele malen langs geweest, mij best hoor als we rokers niet meer helpen aan longkanker enzo.
Maar dan ook geen mensen meer helpen die gewond raken doordat ze te hard rijden.
Of mensen ook niet meer helpen als ze kapotgeschopt worden met voetbal, want dat zijn ook vrije keuzes :jenna:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 13 jul 2010, 20:01

Luco schreef:
dvh schreef:

Lol ?

Wat een gelul, iedere puber expirimenteert wel ergens mee, en als die fatsoenlijk is opgevoed blijft het bij expirimenteren.

Dit gezeik is al vele malen langs geweest, mij best hoor als we rokers niet meer helpen aan longkanker enzo.
Maar dan ook geen mensen meer helpen die gewond raken doordat ze te hard rijden.
Of mensen ook niet meer helpen als ze kapotgeschopt worden met voetbal, want dat zijn ook vrije keuzes :jenna:
Heb ook nog nooit gehoord van mensen die gingen vechten omdat ze stoned waren. :roll:

dvh

Bericht door dvh » 13 jul 2010, 20:10

Luco schreef:
dvh schreef:

Lol ?

Welk gezeik ?
Ik heb het over de stelling 'je gaat toch dood'.
Met andere woorden, alles is verantwoord, want dood ga je toch.
Beetje lulkoek.

Als jij er anders over denkt, prima. Hoef je niet over de discussieren, ik persoonlijk vind het domme lulkoek.

Luco

Bericht door Luco » 13 jul 2010, 20:51

Waar zeg ik dat alles verantwoord is????????????????????
Verdraaien is ook een vak.
Dat gezeik altijd over gedrag van anderen (in het algemeen he) kijk eerst eens naar jezelf voor je een ander veroordeeld.

Dat is namelijk pas domme lulkoek.

RVV

Bericht door RVV » 13 jul 2010, 21:12

dvh, kinderen verhaal erbij halen!? We hadden het toch over 'belegen' mensen die minimaal 3/4 van hun leven achter zich hebben?

Volgens mij is dat een hele andere catagorie mensen. Zolang het geen naaste van me is, kan ik me er niet druk om maken. Worstebroodje of sigaret afpakken van iemand die met 1 been al in een grafkist staat, wat is daar het nut van? Mensen met weinig lol en plezier in het leven hun laatste strohalmpjes afpakken omdat dat ineens gezond zou zijn?! Willen we dan ineens dat ze iets langer leven ofzo?

Kijk ik ben het wel met je eens dat de kinderen en opvoeding de basis zijn. Ik vind het ook doodzonde als ik een bakvisje van 13 met een peukje in de mond zie stoer doen. Maar die heeft ouders die hooguit 20 tot 25 jaar oud zijn en het 'slechte' voorbeeld geven. Maar dat zijn ook weer niet die uitgezakte 'belegen paupers' in scootmobielen.

Ik vind de zogenaamde gezondheidshype trouwens een grote farce. Mensen die niet weten dat ze eigenlijk een hartkwaal hebben rammen 4 dagen per week in de sportschool er door heen. Heeft zo'n iemand meer aanspraak op een goede gezondheidszorg als die met een hartaanval neerknalt dan die uitgeleefde pauper in zijn scootmobiel?

Of die mensen die zichzelf of een ander praktisch elk weekend een sportblusure schoppen op het voetbal veld?! stijf van de stress iedereen en alles verrot schelden omdat het spelletje niet naar hun zin gaat? Dat is goed voor de bloeddruk zeker?!

Neem mezelf, 39 jaar, 20 kilo te zwaar, maar ik heb nooit gerookt en ik drink niet, loop mijn leven niet te verkorten met belachlijk intensief sporten. leef ik nou wel of niet gezond?

Voor de goede orde, ik heb nog nooit in mijn leven aanspraak gemaakt op welke vorm van gezondheidszorg dan ook. Mijn buurman, type amateur topsporter. Gezond als een vis naar eigen zeggen, maar ondertussen minimaal 2 tot 4 weken per jaar in de kreukels dankzij het amateur topsporten.

Kijk sporten omdat je het leuk vind dikke prima, maar het idee dat sporten zogenaamd gezond is valt in dezelfde catagorie als 'melk moet'. Ooit vond de melkindustrie het een grote noodzaak dat wij mensen elke dag baby koeien voedsel moesten eten, want dat was wel zo gezond.

Nog geen 100 jaar geleden werd de gemiddelde mens hooguit 50 jaar oud, oud en afgedankt door keihard werken en buffelen....

Nu denken we 100 te kunnen worden door keihard te werken en te buffelen (lees sporten)....

Topsporters worden nooit echt oud.. die zijn netzo op en leeg op hun 75e als die pauper die zijn hele leven gerookt heeft en zich heeft volgevreten met worstebroodjes..

Wat verstandig is? Wie zal het zeggen, elke 10 jaar veranderen de inzichten daarover weer. Wat nu zogenaamd heel gezond is, is over 20 jaar met de dan geldende inzichten compleet lachwekkend..

En ondertussen gaan we allemaal voor het eeuwige leven als het even kan... Maar toch en daar sloeg mijn opmerking op.. aan het eind gaan we allemaal dood... en weet je.. ongeveer 95% van de mensen op een manier waar een zwaar ongezond ziekbed aan vooraf gaat..

Pluk de dag morgen kan wel eens de laatste zijn...

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 13 jul 2010, 21:16

Alle te is natuurlijk slecht. Het mag duidelijk zijn dat 2 keer per week sporten gezonder is dan 20 te zwaar. Dus ik denk dat de gulde middenweg tussen jouw en je buurman het gezondste is.

RVV

Bericht door RVV » 13 jul 2010, 21:31

Ja oke maar waar is het op gebasseerd?

Het individu of de statistiek?

De gezondheidszorg kijkt alleen maar naar statistieken. Maar ondertussen is ieder mens een individu.

Er is niemand die mij kan garanderen dat 2 keer per week sporten 'gezonder' is dan 20 kilo te zwaar, ja het advies is...blabla want de statistieken zeggen namelijk blabla..

De grap is, dat je hele leven al in je genen is vastgelegd. De blauwdruk over hoe gezond je bent en hoe oud je wordt ligt vast in je DNA die al compleet in kannen en kruiken is voordat je moeder je er uit 'poept'..

Alleen denken we dat we die blauwdruk kunnen foppen en sturen, aannames gestuurd door allerlei industriële maffia die fors verdienen aan de gestuurde gezondheidshype. En zo sussen we ons eigen gemoedsrust... Als we maar denken dat we gezond bezig zijn.

markk

Bericht door markk » 13 jul 2010, 21:35

Natuurlijk kun je iemand die longkanker heeft maar doorrookt geen absolute zorg ontzeggen, natuurlijk kun je iemand die 250+ kg weegt eraan dood gaat, veel zorg nodig heeft en nog steeds 3x per dag naar de McD gaat niet aan z'n lot overlaten. Dat is m.i. niet menselijk.

De vraag is enkel of je maximaal voor zo'n persoon gaat of andere prioriteiten stelt wanneer die gesteld moeten worden. IRL (In Real Life) gebeurt dit natuurlijk al gewoon. In de thuiszorg, bij de huisarts, in het ziekenhuis, etc. Prioriteiten moeten altijd worden gesteld en alhoewel er maar heel weinig artsen e.d. voor uit zullen komen zullen ze de prioriteit niet neerleggen bij dergelijke personen maar meer bij die personen die er wel alles aan zullen doen en waarbij de kans op herstel groter is.

De vraag is m.i. ook of je wel de juiste zorg biedt als je de standaard zorg "onvoorwaardelijk" aanbiedt. Ik vind best dat je aan bepaalde zorg voorwaarden mag stellen. En ja diegene die die zorg willen ontvangen mag kiezen of ie de zorg kan ontvangen en aan de voorwaarden voldoet of dat ie afziet van de zorg. En ja ook zo zwart-wit zal het nooit zijn.

Desalniettemin is de stok achter de deur voor sommigen m.i. momenteel te laag en zouden ze juist veel meer gemotiveerd (positief EN negatief) moeten worden om ook een stuk levenspatroon te veranderen. Er zijn altijd "hopeloze" gevallen die toch blijven roken ook al hebben ze longkanker, is er al 1 long verwijderd, en hebben ze om nog ff te leven veel zorg nodig. En ja die kan je m.i. niet volledig ontzeggen.

Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat een aantal personen juist door de negatieve motivatie van het stellen van voorwaarden in de zorg net over die drempel heen worden getrokken om inderdaad te stoppen met roken, wat meer te bewegen, wat gezonder te eten, etc. En dat gebeurd m.i. te weinig. Positief wordt er genoeg gemotiveerd (voorlichting, etc.), negatief (voorwaardelijke zorg, etc.) m.i. te weinig.

Mark.
(Die niet rookt, niet drinkt, wel te zwaar is, regelmatig/maar toch te weinig sport, wel overgewicht heeft en best wat gezonder kan eten en idd eens moet stoppen/minderen met dat risicovolle te hard rijden, dat risicovolle motorrijden, etc. Maar ja, ik wordt niet genoeg NEGATIEF gemotiveerd op dit moment ;-)

Luco

Bericht door Luco » 13 jul 2010, 21:42

Nou Mark, dan maken we autorijden en motorrijden nog duurder :mrgreen: :mrgreen:

Nee zonder gekheid, ik rook wel, toevallig is dat een van de dingen die vrij duidelijk te meten is in de zorg, dus een makkelijk doelwit voor de (naar mijn mening) zogenaamde moraalridders.

Maar waar leg je de grens.

Ik rook dus heb geen prioriteit, want ik kost teveel als ik een rokersgerelateerde ziekte krijg en ik doe niet genoeg mijn best om te stoppen (wie bepaalt trouwens wat genoeg zijn best doen is??

Ok, ik stop dus krijg weer gezondheidszorg.
Vervolgens ga ik bij de plaatselijke zuipvoetbalclub voetballen, maar we doen het eigenlijk om te zuipen en train te weinig waardoor ik per jaar drie keer naar de eerste hulp moet en 3 maanden per jaar niet kan werken vanwege de blessures.

Dan vraag ik me toch in alle onschuld af wat beter/slechter is.

Plaats reactie