In hoeverre verschilt een s54 swap met een s50/m50 swap?
-
In hoeverre verschilt een s54 swap met een s50/m50 swap?
gh
Laatst gewijzigd door Arsonistz op 11 mei 2012, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Re: In hoeverre verschilt een s54 swap met een s50/m50 swap?
Wat je zelf al zegt electronica gaat je grootste probleem worden.
S50B30 vs S54 is no brainer al is het alleen maar vanwege de extra power.
Bijvoorbeeld het gaspedaal is ook electronish bij een S54 maar ik geloof dat er bepaalde electronische gaspedalen weer in een E30 passen enz.
Ik zou JR motorsport eens bellen die hebben wel vaker een S54 in een ander chassis gezet ook E36 bijvoorbeeld. Die weten dus precies hoe je om die electronica hassle heen komt.
Bijvoorbeeld het gaspedaal is ook electronish bij een S54 maar ik geloof dat er bepaalde electronische gaspedalen weer in een E30 passen enz.
Ik zou JR motorsport eens bellen die hebben wel vaker een S54 in een ander chassis gezet ook E36 bijvoorbeeld. Die weten dus precies hoe je om die electronica hassle heen komt.
-
als s54 veel lastiger is dan een s50 houd het gewoon opBert ///M3 schreef:Wat je zelf al zegt electronica gaat je grootste probleem worden.
s50 is snel zat.. en met de m50 hebben we al ervaring
dus dat is wel goed te doen.. S54 trok ons alleen aan omdat het toch een wat moderner blok is
en de vanos probleem is opgelost waar de s50 wel is last van heeft.. En het verschil in de kosten aanschaf blok is niet groot..
we zullen verder je advies even opvolgen!
meer reacties zijn welcome..
- Niels
- Auto: Prius+
Waarom geen S50B32 dan? T.o.v. die motor zou ik me het extra werk van de S54 niet op de hals halen. De S54 heeft met name meer vermogen omdat ie nog een paar extra toeren pakt 

-
Volgends kennisen hebben we het advies gekregen om voor een B30 te gaanNiels schreef:Waarom geen S50B32 dan? T.o.v. die motor zou ik me het extra werk van de S54 niet op de hals halen. De S54 heeft met name meer vermogen omdat ie nog een paar extra toeren pakt
aangezien een b30 meer produceert als de aangegeven 286pk's en de 3.2 toch wat minder uitvalt
Verder is de 3.0 liter ook een duurzamer blok ( in bedoeling, dat ze langer mee gaan en meer kunnen hebben)
de b30 staat ook wel bekend als een toerenmotor en de b32 is sterker onder in de toeren..
tegenargumenten zijn ook welkom!!!
Het project gaat van de winter starten en de aankomende zomer zal het monstertje naar buiten komen!
Ik hou jullie verder op de hoogte..
- Niels
Tja meer dan 286pk of iets minder dan 321pk blijft voor mij een gemakkelijke keuze 

- Bert ///M3
S54 is van zichzelf al een betere motor, maar je moet er wel 1 hebben na de updates met de sterkere M11 drijfstangbouten etc.
Met een S50B32 zit je ook met electronica bijvoorbeeld EWS2, maar goed dat is ook wel weg te programmeren.
Voordeel van de S50B32 is weer dat de wegen ook al bewandeld zijn en er behalve die EWS2 niet veel meer werk aan zit tov de S50B30.
S54 combineert de sterkte van een S50B30 met meer PK als de S50B32 dus dat is de ideale oplossing als je mij vraagt. Alleen even meer gedoe om het werkend te krijgen.
Een S50 B32 produceert wel gewoon zijn 321 PK maar het valt en staat met onderhoud, met nieuwe bougies, gskleppen en klepspeling goed gesteld doet die motor 320+ PK. Mijne deed 324 PK op de rollebank, die van Erik 325 geloof ik, en een andere waarvan ik weet deed 329 PK.
S50B30 is meer een toerenmotor dat klopt, die zijn onder de 4000-5000 niet thuis terwijl een S50B30 al max koppel op 3000 RPM heeft.
Met een S50B32 zit je ook met electronica bijvoorbeeld EWS2, maar goed dat is ook wel weg te programmeren.
Voordeel van de S50B32 is weer dat de wegen ook al bewandeld zijn en er behalve die EWS2 niet veel meer werk aan zit tov de S50B30.
S54 combineert de sterkte van een S50B30 met meer PK als de S50B32 dus dat is de ideale oplossing als je mij vraagt. Alleen even meer gedoe om het werkend te krijgen.
Een S50 B32 produceert wel gewoon zijn 321 PK maar het valt en staat met onderhoud, met nieuwe bougies, gskleppen en klepspeling goed gesteld doet die motor 320+ PK. Mijne deed 324 PK op de rollebank, die van Erik 325 geloof ik, en een andere waarvan ik weet deed 329 PK.
S50B30 is meer een toerenmotor dat klopt, die zijn onder de 4000-5000 niet thuis terwijl een S50B30 al max koppel op 3000 RPM heeft.
-
Ik heb er ook even aan gedacht om een S54 blok in te bouwen, maar gezien de inlaat ben ik bang dat het niet gaat passen.
Je zit ook met de rembekrachtiger natuurlijk..dat word bij een S50 al een opgave.
Ik heb er dan wel een carbon airbox op..maar zelfs een bekrachtiger van een golf 2 (13cm) ging niet passen.
Bovendien is een M50 iets eenvoudiger dan een S50 weer om in te bouwen.
Voornamelijk ga je vloeken bij het spruitstuk....dat is echt een rot job.
Daar ben ik even mee bezig geweest met verlassen etc..maar na wat vloeken heb ik de auto maar bij EPS neergezet.
1 ding is wel zeker....een S50 in een e30 is als een raket met turbo....supersnel.
Zeker met wat aanpassingen...laag gewicht auto en kortere overbrenging is het een (bijna) alles killer.
Je zit ook met de rembekrachtiger natuurlijk..dat word bij een S50 al een opgave.
Ik heb er dan wel een carbon airbox op..maar zelfs een bekrachtiger van een golf 2 (13cm) ging niet passen.
Daar ben ik even mee bezig geweest met verlassen etc..maar na wat vloeken heb ik de auto maar bij EPS neergezet.
1 ding is wel zeker....een S50 in een e30 is als een raket met turbo....supersnel.
Zeker met wat aanpassingen...laag gewicht auto en kortere overbrenging is het een (bijna) alles killer.
-
mijn neef heeft enkele keren een m50 ombouw gedaan en gewoon een golf rembekrachtiger gebruikt?popeyeM3 schreef:Ik heb er ook even aan gedacht om een S54 blok in te bouwen, maar gezien de inlaat ben ik bang dat het niet gaat passen.
en dat paste gewoon prima volgends hem..
@Popeye zowiezo wil ik jou bedanken voor de info die je me hebt gegeven op e30fansite wat betreft s50 ombouw!!!! en je projectje ziet er geweldig uit!!
- GTRene
hoe het verschilt weet ik niet, maar heb alle blokjes al eens gehad, S50B30 en S50B32 en S54, de S54 is net een tikkie mooier qua loop en power, bovendien dat elektronische gaspedaal merk je ook niks van
dus niet traag ofzo.
paar schricks 1na scherpste (geloof ik dat ik had) erin en je hebt een nog fijner/rapper ding bovenin vooral merkbaar

paar schricks 1na scherpste (geloof ik dat ik had) erin en je hebt een nog fijner/rapper ding bovenin vooral merkbaar

-
het is voor ons al duidelijk,, we gaan voor de s50
nou even een leuke schade m3 opzoeken(H)
allemaal bedankt voor jullie bijdrage!!
nou even een leuke schade m3 opzoeken(H)
allemaal bedankt voor jullie bijdrage!!
- JeroenB3
Als je voor een complete schade M3 gaat, is een S54 toch niet zo moeilijk meer ?
Als je alle electronische componenten maar overzet, werkt in ieder geval bij EWS2.
Als je alle electronische componenten maar overzet, werkt in ieder geval bij EWS2.
-
* een schade m3 om het blok eruit te kunnen lepelen..
we hebben niet echt de ruimte voor ene complete auto..
we hebben niet echt de ruimte voor ene complete auto..
-
Wat moet je met een schade M3 dan ? je kan toch niks meer gebruiken dan blok en bak.
Een golf rembekrachtiger is bij een M50 ook geen probleem..daar past de originele van de e30 zelfs nog.
Maar met een S50 zit je met de inlaat...
Dan zou je voor een hydraulisch systeem kunnen gaan van een e32 750..die heb ik voor je liggen mocht je interesse hebben.
Ik ben maandenlang alles aan het uitspitten geweest over deze ombouw..er is heel weinig over te vinden.
Maar ik heb het 1 en ander weten te verzamelen.....
Een golf rembekrachtiger is bij een M50 ook geen probleem..daar past de originele van de e30 zelfs nog.
Dan zou je voor een hydraulisch systeem kunnen gaan van een e32 750..die heb ik voor je liggen mocht je interesse hebben.
Ik ben maandenlang alles aan het uitspitten geweest over deze ombouw..er is heel weinig over te vinden.
- JeroenB3
I know, bedoel dat je dan alle motor gerelateerde electronica eruit kan halen.
Bij de EWS2 zijn dit de ECU, sleutel en een kastje onder het dashboard.
Als deze componenten bij elkaar blijven, start de motor gewoon.
Maar weet niet hoe ingewikkeld dit bij een S54 is...
Bij de EWS2 zijn dit de ECU, sleutel en een kastje onder het dashboard.
Als deze componenten bij elkaar blijven, start de motor gewoon.
Maar weet niet hoe ingewikkeld dit bij een S54 is...
-
mijn neef wilt gaan voor een 5 gaats ondersel,,popeyeM3 schreef:Wat moet je met een schade M3 dan ? je kan toch niks meer gebruiken dan blok en bak.
word nog even zoeken naar een blok..
enigste eis is dat het een verse complete blok is
km-stand maak niet uit, we vinden versheid toch belangerijker..
hoe heb jij het opgelost met de rembekrachtiger? gewoon een hydraulische erop?
-
Nee een hydraulisch systeem kwam ook niet uit met de airbox...
Ik heb een bekrachtiger geplaatst van een golf 2 met een goofdremcilinder van een 750.
De airbox heb ik iets moeten vermaken om het passend te krijgen.
Als je standaard inlaat gebruikt zou je met een golf bekrachtiger misschien net uit kunnen komen.
Maar volgens mij had ik ergens gelezen dat ook dat niet goed kwam.
Ik heb een bekrachtiger geplaatst van een golf 2 met een goofdremcilinder van een 750.
De airbox heb ik iets moeten vermaken om het passend te krijgen.
Als je standaard inlaat gebruikt zou je met een golf bekrachtiger misschien net uit kunnen komen.
Maar volgens mij had ik ergens gelezen dat ook dat niet goed kwam.
- GTRene
volgens mij gaat deze heel erg ver...heb lang niet alles bekeken maar ff snel doorgebladerd net...
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=359200
zoekwoorden: S54 in a E30
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=359200
zoekwoorden: S54 in a E30
- GTRene
nice work...
http://bmwe30cars.blogspot.com/2009/12/bmw-e30-s54.html

die rembekrachtiger zit daar ook nog...?

http://bmwe30cars.blogspot.com/2009/12/bmw-e30-s54.html
die rembekrachtiger zit daar ook nog...?
- FreudeamFahren
E36 of E30 M3? Die eerste is voor de fijnproevers qua sturen echt 3x ruk...Arsonistz schreef:mijn neef wilt gaan voor een 5 gaats ondersel,,
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 10 jul 2010, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
E36 5 gaats ook. Het past fysiek wel maar de wielstanden daar klopt dan fysiek helemaal niks meer van. Je bent het beste af met een E30 M3 onderstek.
EWS2 hoef je trouwens niet persee over te zetten dat kan je ook weg laten programmeren.
EWS2 hoef je trouwens niet persee over te zetten dat kan je ook weg laten programmeren.
- FreudeamFahren
** post hier boven aangepast, tikfoutje **
-
aah jaa, alleen maar hoofdpijn,,,,,,,,,,,
nou zitten we weer te kibbelen tussen s50b30 en b32
de b32 heeft een dubbele oliepomp en vanos,, en is toch wel sneller dan de b30
maar veel scheelt het niet
wat adviseren julie jongens,, misschien kunnen jullie een steentje bijdragen bij onze keuze..
nou zitten we weer te kibbelen tussen s50b30 en b32
de b32 heeft een dubbele oliepomp en vanos,, en is toch wel sneller dan de b30
maar veel scheelt het niet
wat adviseren julie jongens,, misschien kunnen jullie een steentje bijdragen bij onze keuze..
-
Tsja..ik heb gekozen voor de B30 motor vanwege de airbox die er 1 op 1 op kan, en omdat de 3.0 blokken toch wat feller aan het gas hangen volgens mij.
Bovendien schijnen de 3.0 blokken wat degelijker te zijn....maar tussen schijnen een daadwerkelijk zit ook een verschil.
Zo schijnen de vanos units van de 3,2 blokken wel eens kapot te gaan, maar ik ken pas 1 geval waar dat daadwerkelijk bij gebeurd is.
Ze zeggen wel eens dat je deze blokken kunt vergelijk met de Opel 2.0 GSI blokken van vroeger..het GSI blok van de Kadett en van de Astra.
De kadett onverwoestbaar...en het Astra blok was toch wat gevoeliger voor schades.
Dus persoonlijk zou ik voor het 3.0 blok gaan (wat ik ook gedaan heb).
Maar de keuze is persoonlijk natuurlijk.
Bovendien schijnen de 3.0 blokken wat degelijker te zijn....maar tussen schijnen een daadwerkelijk zit ook een verschil.
Zo schijnen de vanos units van de 3,2 blokken wel eens kapot te gaan, maar ik ken pas 1 geval waar dat daadwerkelijk bij gebeurd is.
Ze zeggen wel eens dat je deze blokken kunt vergelijk met de Opel 2.0 GSI blokken van vroeger..het GSI blok van de Kadett en van de Astra.
De kadett onverwoestbaar...en het Astra blok was toch wat gevoeliger voor schades.
Dus persoonlijk zou ik voor het 3.0 blok gaan (wat ik ook gedaan heb).
Maar de keuze is persoonlijk natuurlijk.
- Niels
De laatste E36 M3 met motorschade die ik te koop heb zien staan was een 3.0
Hier rijden een aantal rond met de 3.2 en die van mij heeft aardig om de kont gehad qua kosten maar achteraf bleek het eigenlijk niet nodig.
V.w.b. de keuze: de 3.2 vind ik spectaculairder dan de 3.0 en dan met name hoog in toeren. Vind je toeren maken gaaf dan is de 3.2 jouw motor of moet je een 3.0 wat aanpassen met chip en nokken.

V.w.b. de keuze: de 3.2 vind ik spectaculairder dan de 3.0 en dan met name hoog in toeren. Vind je toeren maken gaaf dan is de 3.2 jouw motor of moet je een 3.0 wat aanpassen met chip en nokken.