E36 ///M3 3.2 Individual- Nachtblau

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

E36 ///M3 3.2 Individual- Nachtblau

Bericht door vwk » 08 jul 2010, 02:32

Na meer dan 4,5 jaar trouwe dienst van de 328i is het tijd voor een opvolger.
De auto voldoet nog prima, olieverbruik is echter een beetje hoog.

Gister Oss-Heerenveen-Assen-Oss gereden, en vandaag Oss-Dusseldorf. In Dusseldorf heb ik 2L bijgevuld. Dat is toch 1L op 370km ongeveer :bag:
Deels komt dit ook wel door een oliefilterpakking, maar hij rookt ook wel een beetje bij lage toeren/stadsverkeer.

Ook lijkt, in mijn ogen, de Vanos een beetje achter.. Soms blijft de auto "hangen" tot 2500rpm, alsof hij inhoudt. Bobines zijn goed, suppressors half jaar oud, bougies ook ok. Hij doet het niet consequent, en eigenlijk stoort het ook niet zo.

Maar, aan de andere kant, heeft hij zich meer dan bewezen. 251km/u recent op de GPS (in de toerenbegrenzer), 226PK en 300Nm en inmiddels 380.xxx km achter z'n kiezen. Ik kocht hem met 172.xxx km...
In al die tijd 3x een wiellager, een koppeling en een defecte waterpomp waren toch wel de "ergste" reparaties :)

Conclusie: tijd voor een andere!

Nog eerst een diesel overwogen vanwege de km's, maar bang om de 6cyl benzine kenmerken te missen.
T.z.t. komt er een Transit Courier o.i.d. voor de zaak.

Een andere 328i wilde ik niet, een E46 330i is minder snel. E46 M3 is nu niet de meest interessante optie...

Ik ben altijd al een fan geweest van de E36 M3. Call me crazy, maar ik vind hem mooi :)
Ook een aantal keer in de M3 van Peter-Paul mogen rijden, dat is natuurlijk een heel andere kick als racer met z'n leeg interieur, kooi, sportstoelen etc.
Maar hoe die motor lééft, heerlijk!

Dus op voorzichtig op zoek naar een E36 M3.. Het aanbod nu kon me niet zoveel bekoren.


Tot ik 2 weken terug op een zaterdag bij een goed bekend autodemontagebedrijf was waar ik al langere tijd kom.
Daar stond de nieuwe "ze" dan.

Een E36 M3, 3.2L... 6-bak, handgeschakeld.. Estoril blauw (porno!), schuifdak, climate control.. Alles wat ik wilde, behalve electrische raampjes achter.
Die heb ik nu wel, dus overbouwen kan altijd nog :)

Enige probleem bij een autodemontagebedrijf is vaak de staat waarin de auto´s verkeren ;)

De M3 heeft een klappertje gemaakt tegen de vangrail. Hierbij is bijna de gehele voorste drager (die waar de bumpersteun aan komt) tot aan de veerpoot haaks gaan staan.
Nou is dat bij BMW een redelijk goedkoop lasdeel. Los daarvan is het goed te maken. Daarbij valt de overige schade mee, al het plaatwerk aan de voorkant (incl. de schermen), bumper en de beide radiateurs.

Bovendien staat de schokdempertoren nog goed, motorsteunen ok etc.

Het is altijd een riscio om een schadeauto op te knappen, maar het kan netjes en ik ben er van overtuigd dat als dat gebeurt, het ook goed is.
Ik ken er gelukkig de juiste bedrijven voor :)

Los daarvan vind ik het leuk om te sleutelen.

Wat er moet gebeuren, al dan niet, t.z.t., in willekeurige volgorde:

Overbouwen achteras + M3 flens
Overbouwen AST Sportline 2
Hawk HP Plus + E46 330i remmen / BMW Performance voorremmen
Stoel uitzoeken
OMP deepdish stuur
Schroth 6-punts
Plaatwerk plaatsen + laten spuiten
ETK doorpluizen naar alle originele klemmetjes, clipjes etc...
Hoge GT achterspoiler van Rick v.d. Bosch
GT corners voor
Wellicht setje BBS LM reps, 18x8J voor, 18x9J achter.

Overigens: hij is van Juli '98 en heeft 119.000km gedraaid :mrgreen:
Dat was het nu wel zo'n beetje.. As crappy phonepictures tell more then a thousand words:
Bijlagen
Linksvoor 3
Linksvoor 3
Afb0114.jpg (541.12 KiB) 5348 keer bekeken
Linksvoor, gezien haaks op waar normaal het wiel zit.
Linksvoor, gezien haaks op waar normaal het wiel zit.
Afb0113.jpg (553.59 KiB) 5348 keer bekeken
Linksvoor 2
Linksvoor 2
Afb0112.jpg (543.81 KiB) 5348 keer bekeken
Linksvoor 1
Linksvoor 1
Afb0111.jpg (543.38 KiB) 5348 keer bekeken
Rechtsvoor
Rechtsvoor
Afb0110.jpg (536.76 KiB) 5348 keer bekeken
Laatst gewijzigd door vwk op 21 apr 2011, 00:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Knot » 08 jul 2010, 08:25

Je moet er zin in hebben maar wel veel voor weinig dan uiteindelijk.

E46 330i lijkt me wel sneller, blok is meer bij de tijd, koppelkromme etc, maar ook meer comfy, dat is niet wat je zoekt als je uiteindelijk voor een 3.2 gaat!

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Harrie » 08 jul 2010, 08:40

Normaliter is een 330i inderdaad gewoon sneller. Misschien was zijn 328i een uitzonderlijk geval tenslotte is 251 km/u voor een 328i ook niet alledaags. Ik dacht dat een 328i "slechts" 193 pk hadden.

Maar die M3 is natuurlijjk wel een leuk projektje als je veel zelf kan. :thumbup:

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door vwk » 08 jul 2010, 09:25

Mijn huidige auto heeft natuurlijk zowel de M50 inlaat mod, als de M3 uitlaat van voor naar achter.
Ik heb de grafiek nooit digitaal gehad, maar het koppelverloop was best mooi. Bij de 5900rpm meen ik me te herinneren stort het toch in :)
Vanaf de 120 omhoog liep ik de auto voorbij en uiteindelijk uit. Bijv. gister nog een A5 3.0TDi, 120~165 haakte die redelijk bij, daarna liep de 328 toch serieus harder.

Ik verwacht dat de totale prijs c.q. kosten voor de M3 in vergelijking met het huidige aanbod een serieus eind lager gaan liggen. Het valt altijd meer tegen dan je verwacht, maar de doelstelling is er :wink:
Als de auto thuis staat en het is écht niks kan ik altijd nog kijken hoe en wat. De auto nu zoals die is met 6-bak, complete auto- en motorkabelboom, complete motor met uitlaatspruitstukken kost me net wat minder dan normaal alleen een motor kost :thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Bert ///M3 » 08 jul 2010, 09:31

Als het alleen die voorschade is dan valt het ws nog wel mee.

Vorig jaar ook een spatbord + bumper etc van de racer af gereden, moet een nieuwe radiateur in etc. En is dan bij een bevriende spuiter gespoten dat was iets van 1200 euro totaal. Met een immi spatbord maar wel een originele bumper.

Ga je profi spuiten etc dan ben je wel iets meer kwijt plus jij moet ook nog richten, originele radiateur is duur, zal iets van 2000-3000 zijn?

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Remmie » 08 jul 2010, 09:41

Veel plezier en suc6 ermee :thumbup:

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Mnrk » 08 jul 2010, 09:50

Leuk om te zien dat er weer wat moois van wordt gemaakt! :thumbup:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door MartijnGizmo » 08 jul 2010, 09:59

Leuke upgrade, en succes met het herstel! :thumbup:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Xave30 » 08 jul 2010, 10:29

Gefeliciteerd en succes met je nieuwe project.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Tim N » 08 jul 2010, 12:02

We want more crappy phone pic's!!!!!!!

(of nog beter nette digi cam foto's)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Bert ///M3 » 08 jul 2010, 12:10

By the way, was het anders niet makkelijker om gewoon motor + bak + subframe achter en de remmen over te schroeven in je huidige 328i?

Volgens mij is dat op zich niet al te moeilijk aangezien je een complete auto met EWS computers etc hebt.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door MartijnGizmo » 08 jul 2010, 12:25

En dan de aandrijflijn van de 328i in de M3 stoppen en weer op Marktplaats verkopen als eco-M3 met lichte schade... :bag:

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Tom van H. » 08 jul 2010, 12:33

Gefeliciteerd, toch je ultieme droomsjonnieauto gekocht ;)
Zonder gekheid, ik weet hoelang je het al wou dus het is je van harte gegund! (ondanks dat een diesel veeeel verstandiger is natuurlijk :P)

Voor dagelijks gebruik zou ik gewoon lekker op een originele stoel met ouderwetse 3-puntsgordel gaan zitten, denk dat je racekuip+gordels na een week al helemaal beu bent.

Zo'n hoge gt-spoiler heb ik hier nog eentje liggen, doe een leuk bod en hij is voor jou!

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Stefan van Elst » 08 jul 2010, 12:40

Gefeliciteerd met de aankoop van de M3.
Ik ga dit topic in de gaten houden.

Had je 328i ook al zo veel vermogen toendertijd met dat sprintje tegen mijn MR2 (met de 16V motor)?

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Eric-328 » 08 jul 2010, 14:07

Hoi Vincent,

Gefeliciteerd met jouw aankoop!!!
Hopelijk heb je er veel plezier mee!
Wordt de 328i-clan weer kleiner :wink:

Gr

Eric

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Peter-Paul » 08 jul 2010, 17:08

Ha Vinnie,

Gefeliciteerd met je aankoop!! Weet zeker dat je hiermee helemaal in je nopjes bent/gaat worden.

Gruss,

PP

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Peter-Paul » 08 jul 2010, 18:42

:D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Bert ///M3 » 08 jul 2010, 19:13

:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Topfuel » 08 jul 2010, 19:36

Gaaf project...

Ben benieuwd naar komende project foto's! Succes met het mooi opknappen...

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door indobesar » 08 jul 2010, 20:29

Leuk Vincent! :thumbup:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door @iko » 08 jul 2010, 21:54

Overbouwen achteras + M3 flens
Overbouwen AST Sportline 2
Hawk HP Plus + E46 330i remmen / BMW Performance voorremmen
Stoel uitzoeken
OMP deepdish stuur
Schroth 6-punts
Plaatwerk plaatsen + laten spuiten
ETK doorpluizen naar alle originele klemmetjes, clipjes etc...
Hoge GT achterspoiler van Rick v.d. Bosch
GT corners voor
Wellicht setje BBS LM reps, 18x8J voor, 18x9J achter.
Je vergeet de rolkooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door Niels » 08 jul 2010, 22:15

Mooi klusje :wink: Eenmaal klaar heb je er een top ding aan :df: :D

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door JurT » 09 jul 2010, 01:12

Hey Vin, gefeliciteerd met je aankoop! Jammer van je 2.8, was een mooie wagen. De schade valt zoals ik het lees mee en aangezien je graag sleutelt wordt het een feest voor je. Als ik weer eens bij Bas in de buurt ben kom ik wel eens langs, kan ik je misschien nog ergens mee helpen. Ik hoor het dan wel van je.

groetjes Jur :df:

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door vwk » 09 jul 2010, 02:04

Bert ///M3 schreef:Als het alleen die voorschade is dan valt het ws nog wel mee.

Vorig jaar ook een spatbord + bumper etc van de racer af gereden, moet een nieuwe radiateur in etc. En is dan bij een bevriende spuiter gespoten dat was iets van 1200 euro totaal. Met een immi spatbord maar wel een originele bumper.

Ga je profi spuiten etc dan ben je wel iets meer kwijt plus jij moet ook nog richten, originele radiateur is duur, zal iets van 2000-3000 zijn?
Het is alleen die schade, maar er zit natuurlijk wel een hoop klein spul aan de voorkant qua klemmetjes, stripjes, schroefjes etc. De kabelboom lijkt heel te zijn voor wat betreft koplampen, temp. sensor etc.
Radiateur zit op 200 incl., dat is dan een Behr wat voor zover ik weet BMW ook gebruikt, maar in ieder geval gewoon goede kwaliteit is.
Ik ben nog bezig met een lijstje te maken qua kosten, die post ik later nog.
Tim N schreef:We want more crappy phone pic's!!!!!!!

(of nog beter nette digi cam foto's)
Vooralsnog even hier mee doen, de auto staat er ook nog niet. :)
Bert ///M3 schreef:By the way, was het anders niet makkelijker om gewoon motor + bak + subframe achter en de remmen over te schroeven in je huidige 328i?

Volgens mij is dat op zich niet al te moeilijk aangezien je een complete auto met EWS computers etc hebt.
Los van dat mijn carrosserie last heeft van roest op de achterschermen en bovenaan de ruit, heeft hij EWS 1 en de M3 EWS 2. Dat zou al een showstoppertje zijn. Daarbij is de M3 met kenteken dus dat maakt het geheel toch wat origineler.
Tom van H. schreef:Gefeliciteerd, toch je ultieme droomsjonnieauto gekocht ;)
Zonder gekheid, ik weet hoelang je het al wou dus het is je van harte gegund! (ondanks dat een diesel veeeel verstandiger is natuurlijk :P)

Voor dagelijks gebruik zou ik gewoon lekker op een originele stoel met ouderwetse 3-puntsgordel gaan zitten, denk dat je racekuip+gordels na een week al helemaal beu bent.

Zo'n hoge gt-spoiler heb ik hier nog eentje liggen, doe een leuk bod en hij is voor jou!
Bedankt voor je post en je belletje Tom, de diesel komt er t.z.t. nog wel maar dan in een andere vorm. De stoelen heb je zoals ik al aan de telefoon zei wel een punt in, maar dat is ook geen noodzaak voor het rijdend krijgen :)
M3 interieur op de stoelen na (compact) zijn al aanwezig.

En nog bedankt voor de spoiler, mss. dat ik hem van de week toch kom halen, dat hoor je nog wel :)
Stefan van Elst schreef:Gefeliciteerd met de aankoop van de M3.
Ik ga dit topic in de gaten houden.

Had je 328i ook al zo veel vermogen toendertijd met dat sprintje tegen mijn MR2 (met de 16V motor)?
Dank je Stefan, destijds had de 328i alleen nog maar de M3 uitlaat, nog niet de M50 inlaat.
Eric-328 schreef:Hoi Vincent,

Gefeliciteerd met jouw aankoop!!!
Hopelijk heb je er veel plezier mee!
Wordt de 328i-clan weer kleiner :wink:

Gr

Eric
Thanks Eric, maar volgens mij was jij als eerste begonnen :wink:
De 328i blijft nog wel, maar dan als geschorst. Die kan dan evt. voor besloten clubevents, de M3 dan als semi-daily en Nurburgring. Als hij geschorst is vreet het ook geen brood, toch? :)
Peter-Paul Haars schreef:Ha Vinnie,

Gefeliciteerd met je aankoop!! Weet zeker dat je hiermee helemaal in je nopjes bent/gaat worden.

Gruss,

PP
Thanks maat, je zal het vast eerstelijns meekrijgen :thumbup:
Aiko schreef:
Je vergeet de rolkooi :mrgreen:
Ghehe, dat wordt me denk ik toch iets té onpraktisch :P
JurT schreef:Hey Vin, gefeliciteerd met je aankoop! Jammer van je 2.8, was een mooie wagen. De schade valt zoals ik het lees mee en aangezien je graag sleutelt wordt het een feest voor je. Als ik weer eens bij Bas in de buurt ben kom ik wel eens langs, kan ik je misschien nog ergens mee helpen. Ik hoor het dan wel van je.

groetjes Jur :df:
Hey Jur, thanks! De 328i blijft zoals ik hierboven al zei. Heeft zich meer dan bewezen, maar iets als de motor (zuigerveren) laten maken doe ik er niet meer aan. Zolang die het doet, doet hij het.

Voor de rest, bedankt voor de toffe reacties :thumbup:
Morgen even kijken qua tijdsplanning, maar moet toch écht op zoek naar 2 zaken:
  • 2 voorschermen + voorfront + grill, allen type facelift.
  • Alle aircotroep
Ik ben niet thuis in airco spul, maar ergens hoor ik weer iets over radiateur en condensator, ergens anders is het weer alleen een radiateur.
Pomp en leidingen zijn nog goed, origineel is `niet te betalen` (400 euro is niks).
Heb in ieder geval een auto airco onderdelen specialist gevonden in Groningen, en Dparts lijkt ook het een en ander te hebben. Die morgen even bellen.

Tevens lijkt Rhenoy in Waardenburg volgens hun site ruim in het plaatwerk te zitten, 3x een linkerscherm en 5x een rechterscherm.

Imitatie is geen optie, en ik koop liever een net gebruikt deel voordat ik 200 euro (!) per scherm ga betalen bij BMW (prijs 2009: 149 euro) :nah:

Mocht iemand echter iets hebben of weten, al is het maar 1 scherm, ik hou me aanbevolen!

Dalijk nog even kostenlijstje posten en dan te bed :goodnight:

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: E36 ///M3 3.2 - opknappertje :)

Bericht door vwk » 09 jul 2010, 03:30

Ik kom even niet toe aan een fatsoenlijke tabel, maar dit zijn de missende delen van de voorkant op het plaatwerk na, plus wat leuke goodies :banaan:

BMW Parts
Omschrijving Prijs/stuk
Air duct 19,20
Hex head screw 0,22
Front left brake air duct 13,80
Front right brake air duct 13,80
Spacer left 14,60
Spacer right 14,60
Moulding fender front left 21,06
Moulding fender front right 21,06
Moulding door front left 32,40
Moulding door front right 32,40
Moulding fender rear left 24,30
Moulding fender rear right 24,30
Fog lights, yellow, left 72,80
Fog lights, yellow, right 72,80

OE Replacement Parts
Condensator, airconditioning 483 X 335 X 0 mm 124,82
Koeler, motorkoeling 550 X 408 X 42 mm 226,85

Diverse Parts
SPAL Ventilator 350mm 89,00
M3 bumper gebruikt, incl. stootlijsten 169,00
Diverse klein materiaal 100,00
M3 GT Polyester 200,00

Maakt totaal: € 1287,45

Nou zijn nieuwe strips wel sjiek natuurlijk, hetzelfde geldt voor gele mistlampen, noodzakelijk zijn ze niet.
Als we die er af laten is het lijstje nog € 986,33 groot.

Dat is dan wel weer excl. plaatwerk. Als dat tegenvalt, uitgaande van de nieuwprijs:
Voorfront: 131,50
Grille: 79,50
Dwarsdrager: 22,70
Scherm links: 200
Scherm rechts: 200
Motorkap: 275
Dan komt er € 908,70 bij.

Conclusie: (afgeronde bedragen)
Noodzakelijke parts: € 985
Noodzakelijke parts + goodies: € 1290,-
Plaatwerk nieuw: € 910
Totaal, zonder de goodies: € 1895
Totaal, met de goodies: € 2200,-

Valt al met al niet tegen.

Morgen even een paar spuiters in de buurt af, plaatwerk zoeken en aircoshit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Godspeed, tomgtr, Vanreijmersdal en 10 gasten