De auto voldoet nog prima, olieverbruik is echter een beetje hoog.
Gister Oss-Heerenveen-Assen-Oss gereden, en vandaag Oss-Dusseldorf. In Dusseldorf heb ik 2L bijgevuld. Dat is toch 1L op 370km ongeveer

Deels komt dit ook wel door een oliefilterpakking, maar hij rookt ook wel een beetje bij lage toeren/stadsverkeer.
Ook lijkt, in mijn ogen, de Vanos een beetje achter.. Soms blijft de auto "hangen" tot 2500rpm, alsof hij inhoudt. Bobines zijn goed, suppressors half jaar oud, bougies ook ok. Hij doet het niet consequent, en eigenlijk stoort het ook niet zo.
Maar, aan de andere kant, heeft hij zich meer dan bewezen. 251km/u recent op de GPS (in de toerenbegrenzer), 226PK en 300Nm en inmiddels 380.xxx km achter z'n kiezen. Ik kocht hem met 172.xxx km...
In al die tijd 3x een wiellager, een koppeling en een defecte waterpomp waren toch wel de "ergste" reparaties

Conclusie: tijd voor een andere!
Nog eerst een diesel overwogen vanwege de km's, maar bang om de 6cyl benzine kenmerken te missen.
T.z.t. komt er een Transit Courier o.i.d. voor de zaak.
Een andere 328i wilde ik niet, een E46 330i is minder snel. E46 M3 is nu niet de meest interessante optie...
Ik ben altijd al een fan geweest van de E36 M3. Call me crazy, maar ik vind hem mooi

Ook een aantal keer in de M3 van Peter-Paul mogen rijden, dat is natuurlijk een heel andere kick als racer met z'n leeg interieur, kooi, sportstoelen etc.
Maar hoe die motor lééft, heerlijk!
Dus op voorzichtig op zoek naar een E36 M3.. Het aanbod nu kon me niet zoveel bekoren.
Tot ik 2 weken terug op een zaterdag bij een goed bekend autodemontagebedrijf was waar ik al langere tijd kom.
Daar stond de nieuwe "ze" dan.
Een E36 M3, 3.2L... 6-bak, handgeschakeld.. Estoril blauw (porno!), schuifdak, climate control.. Alles wat ik wilde, behalve electrische raampjes achter.
Die heb ik nu wel, dus overbouwen kan altijd nog

Enige probleem bij een autodemontagebedrijf is vaak de staat waarin de auto´s verkeren

De M3 heeft een klappertje gemaakt tegen de vangrail. Hierbij is bijna de gehele voorste drager (die waar de bumpersteun aan komt) tot aan de veerpoot haaks gaan staan.
Nou is dat bij BMW een redelijk goedkoop lasdeel. Los daarvan is het goed te maken. Daarbij valt de overige schade mee, al het plaatwerk aan de voorkant (incl. de schermen), bumper en de beide radiateurs.
Bovendien staat de schokdempertoren nog goed, motorsteunen ok etc.
Het is altijd een riscio om een schadeauto op te knappen, maar het kan netjes en ik ben er van overtuigd dat als dat gebeurt, het ook goed is.
Ik ken er gelukkig de juiste bedrijven voor

Los daarvan vind ik het leuk om te sleutelen.
Wat er moet gebeuren, al dan niet, t.z.t., in willekeurige volgorde:
Overbouwen achteras + M3 flens
Overbouwen AST Sportline 2
Hawk HP Plus + E46 330i remmen / BMW Performance voorremmen
Stoel uitzoeken
OMP deepdish stuur
Schroth 6-punts
Plaatwerk plaatsen + laten spuiten
ETK doorpluizen naar alle originele klemmetjes, clipjes etc...
Hoge GT achterspoiler van Rick v.d. Bosch
GT corners voor
Wellicht setje BBS LM reps, 18x8J voor, 18x9J achter.
Overigens: hij is van Juli '98 en heeft 119.000km gedraaid

Dat was het nu wel zo'n beetje.. As crappy phonepictures tell more then a thousand words: