De ene 6 cilinder is de andere niet..?
- wjn
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Zomaar een vraag tussendoor: Met een 3,7 liter moet je toch ook N/A tegen die 400pk aan kunnen komen? 100pk/liter is niet zo raar meer tegenwoordig.
Heb je wel het "manko" dat je een toerenmotor krijgt, terwijl een compressor veel lineairder is. Dat "manko" is tegenlijkertijd ook een voordeel, omdat je niet veel kracht bij lage toeren op de wielen krijgt.
Heb je wel het "manko" dat je een toerenmotor krijgt, terwijl een compressor veel lineairder is. Dat "manko" is tegenlijkertijd ook een voordeel, omdat je niet veel kracht bij lage toeren op de wielen krijgt.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Nou, zooo veel 100+pk/liters atmosferisch zijn er nou ook weer niet. Het kan wel maar dan is een compressor toch goedkoper
. .
Het kan allemaal vast wel maar je zit nou eenmaal met een motor waarbij (althans hier in NL) weinig geexpirimenteerd is en dus weinig over bekend. Dan kun je zelf gaan expirementeren maar word of advice: dat gaat uiteindelijk ook knaken kosten, want de kans dat je als nieuweling daarin geen fouten maakt is best groot.

Het kan allemaal vast wel maar je zit nou eenmaal met een motor waarbij (althans hier in NL) weinig geexpirimenteerd is en dus weinig over bekend. Dan kun je zelf gaan expirementeren maar word of advice: dat gaat uiteindelijk ook knaken kosten, want de kans dat je als nieuweling daarin geen fouten maakt is best groot.
- wjn
In standaard uitvoering niet nee, maar als je een motor toch uit elkaar gaat halen kun je alles piekfijn in elkaar zetten, koppen bewerken, grotere kleppen, coatings aanbrengen, uitlaat/inlaat op maat, etc.
Die 100pk/liter moet dan helemaal niet zo moeilijk zijn.
Dat een compressor goedkoper is geloof ik graag, die kun je in veel gevallen er "gewoon" opschroeven.
Ik verbaas me nog steeds over de houdbare specifieke vermogens van motorfietsen, als je dat vergelijkt lopen auto's flink achter (ook al neem je de verschillende euro-eisen mee in je vergelijk, euro-5 verschilt wat dat betreft niet zoveel van euro-3).
Die 100pk/liter moet dan helemaal niet zo moeilijk zijn.
Dat een compressor goedkoper is geloof ik graag, die kun je in veel gevallen er "gewoon" opschroeven.
Ik verbaas me nog steeds over de houdbare specifieke vermogens van motorfietsen, als je dat vergelijkt lopen auto's flink achter (ook al neem je de verschillende euro-eisen mee in je vergelijk, euro-5 verschilt wat dat betreft niet zoveel van euro-3).
wjn
Het verschil zit erin dat een motorfietsblok veel minder koppel heeft en veel minder gewicht mee moet sleuren.
Verder wordt er met een motorfiets vaak veel minder km gereden.
Hang bv een zijspan aan een motorfiets en het blok slijt twee keer sneller door het extra gewicht wat die mee moet sleuren.
Motorfiets haalt meestal de 100k niet zonder revisie.
Het verschil zit erin dat een motorfietsblok veel minder koppel heeft en veel minder gewicht mee moet sleuren.
Verder wordt er met een motorfiets vaak veel minder km gereden.
Hang bv een zijspan aan een motorfiets en het blok slijt twee keer sneller door het extra gewicht wat die mee moet sleuren.
Motorfiets haalt meestal de 100k niet zonder revisie.
- SteV6
Dat is een leuke vergelijking Wolfgang.
Automotoren worden toch wel op 2 tot 3 ton kilometers ontwikkeld. Gaat dat voor motorfietsen ook op? En kijk naar motorfietsmotoren in auto's. Die blokjes draaien veelal in de soep omdat ze opeens 2 tot 4x meer massa moeten verslepen ...
Als je naar de 400pk wil vanaf 250pk dan zal dat zeker meer dan 20K gaan kosten. Plus dat die projecten vaak niet tot een betrouwbaar resultaat leiden. Succes als je er aan wil beginnen, maar slim???
Stephan
Automotoren worden toch wel op 2 tot 3 ton kilometers ontwikkeld. Gaat dat voor motorfietsen ook op? En kijk naar motorfietsmotoren in auto's. Die blokjes draaien veelal in de soep omdat ze opeens 2 tot 4x meer massa moeten verslepen ...
Als je naar de 400pk wil vanaf 250pk dan zal dat zeker meer dan 20K gaan kosten. Plus dat die projecten vaak niet tot een betrouwbaar resultaat leiden. Succes als je er aan wil beginnen, maar slim???
Stephan
- wjn
Zonder te ver offtopic te gaan, ben het deels met jullie eens.
- In duurtesten wordt 50.000km met motorfietsen gereden, dan hebben de diverse delen meestal nog de inbouwtoleratie. Muv. slijtdelen als koppeling uiteraard.
- Een 1400cc VMax zit op 200pk, dat is een goede 140pk/liter.
- Een 999ccc fireblade zit op 180pk/liter
- De BMW S1000RR maar helemaal buiten beschouwing laten, die heeft immers o.a. af fabriek bewerkte koppen (5-as CNC gefreest, dus zeer kleine toleraties) en gecoate kleptreindelen (lage inwendige weerstand).
Ikzelf denk dat er relatief veel geld voor een motorfiets betaald wordt en ook de toleranties gewoon kleiner zijn, dan wat voor auto's gedaan wordt. Door kleinere toleranties kun je ook beter afstellen en een hoger specifiek vermogen halen, met weinig strooiing.
Motorfietsmotoren in kitcars, die dingen worden natuurlijk niet als normaal gebruikt, maar om te racen. Zijn meestal nog opgevoerd ook. Racemotoren gaan nu eenmaal niet lang mee. (Verversen ze netjes na elke circuitdag de olie, zoals de richtlijn is?)
Terug on-topic, als je een GTA met ca. 400pk wilt hebben, wordt het ook geen auto die 3 ton moet draaien, lijkt me. Gevoelsmatig kun je zo'n motor dus makkelijk naar de 100-110pk/liter opvoeren met een bruikbare levensduur, en heb je met een 3,7L een kleine 400pk.
Gaat alleen in de kosten lopen, zoals overigens alles wat niet standaard is.
- In duurtesten wordt 50.000km met motorfietsen gereden, dan hebben de diverse delen meestal nog de inbouwtoleratie. Muv. slijtdelen als koppeling uiteraard.
- Een 1400cc VMax zit op 200pk, dat is een goede 140pk/liter.
- Een 999ccc fireblade zit op 180pk/liter
- De BMW S1000RR maar helemaal buiten beschouwing laten, die heeft immers o.a. af fabriek bewerkte koppen (5-as CNC gefreest, dus zeer kleine toleraties) en gecoate kleptreindelen (lage inwendige weerstand).
Ikzelf denk dat er relatief veel geld voor een motorfiets betaald wordt en ook de toleranties gewoon kleiner zijn, dan wat voor auto's gedaan wordt. Door kleinere toleranties kun je ook beter afstellen en een hoger specifiek vermogen halen, met weinig strooiing.
Motorfietsmotoren in kitcars, die dingen worden natuurlijk niet als normaal gebruikt, maar om te racen. Zijn meestal nog opgevoerd ook. Racemotoren gaan nu eenmaal niet lang mee. (Verversen ze netjes na elke circuitdag de olie, zoals de richtlijn is?)
Terug on-topic, als je een GTA met ca. 400pk wilt hebben, wordt het ook geen auto die 3 ton moet draaien, lijkt me. Gevoelsmatig kun je zo'n motor dus makkelijk naar de 100-110pk/liter opvoeren met een bruikbare levensduur, en heb je met een 3,7L een kleine 400pk.
Gaat alleen in de kosten lopen, zoals overigens alles wat niet standaard is.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat hoeft ook niet. De auto lekker houden en de centen oppotten voor een DF auto ernaast wordt bedoeld.BamiesGTA schreef:Maar hou maar op over sparen voor vervanger etc. Dat vroeg ik niet. Zou gek zijn om zo'n mooie auto weg te doen...
Als hij dit nou een DF auto vind en meer vermogen wil, geef hem dan normaal advies ipv maar te drammen dat die iets anders moet kopen.Arthur schreef:Dat hoeft ook niet. De auto lekker houden en de centen oppotten voor een DF auto ernaast wordt bedoeld.BamiesGTA schreef:Maar hou maar op over sparen voor vervanger etc. Dat vroeg ik niet. Zou gek zijn om zo'n mooie auto weg te doen...
Gelukkig is er meer dan alleen bmw hoor

Ik zou tvs ff bellen

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik dram niet. Heb m'n mening gegeven en een reactie op een reactie...
En ik adviseer geen BMW hoor. Ik laat juist het merk achterwege omdat er meer is dan alleen BMW. Wat hij wil daar zou ik een Impreza of EVO voor kopen. Meer mogelijkheden en meer kennis van, zeker in NL. Denk ik tenminste.
Doe niet altijd zo op je pik getrapt, Luco. Het gaat niet eens om jou

En ik adviseer geen BMW hoor. Ik laat juist het merk achterwege omdat er meer is dan alleen BMW. Wat hij wil daar zou ik een Impreza of EVO voor kopen. Meer mogelijkheden en meer kennis van, zeker in NL. Denk ik tenminste.
Doe niet altijd zo op je pik getrapt, Luco. Het gaat niet eens om jou

Ik ben niet op mijn pik getrapt hoor, maar schijnbaar lezen hier een aantal mensen zijn vraag niet 

- wjn
Volgens mij zijn voor alle vragen al antwoorden gegeven, alleen het antwoord dat er een tuner voor € 4000,= een turbo erop schroeft en er 400 betrouwbare pk uit haalt nog niet.
Die € 17.000,= die al genoemd wordt lijkt me realistisch als je naar dat soort vermogens wilt ombouwen, denk niet dat het gunstiger kan. Of je moet alles zelf kunnen doen, dan nog kom je aan onderdelen al over de € 10.000,= uit (zuigers, drijfstangen, pakkingen, te vervangen verslijtdelen, etc. etc., gaat hard).
Die € 17.000,= die al genoemd wordt lijkt me realistisch als je naar dat soort vermogens wilt ombouwen, denk niet dat het gunstiger kan. Of je moet alles zelf kunnen doen, dan nog kom je aan onderdelen al over de € 10.000,= uit (zuigers, drijfstangen, pakkingen, te vervangen verslijtdelen, etc. etc., gaat hard).
- BamiesGTA
- Auto: Cupra Leon 300
ThanksLuco schreef:Als hij dit nou een DF auto vind en meer vermogen wil, geef hem dan normaal advies ipv maar te drammen dat die iets anders moet kopen.Arthur schreef:Dat hoeft ook niet. De auto lekker houden en de centen oppotten voor een DF auto ernaast wordt bedoeld.BamiesGTA schreef:Maar hou maar op over sparen voor vervanger etc. Dat vroeg ik niet. Zou gek zijn om zo'n mooie auto weg te doen...
Gelukkig is er meer dan alleen bmw hoor![]()
![]()
Ik zou tvs ff bellen

Heb contact opgenomen met tvs. Hebben een rotrex compressor voor mijn GTA. Enkel nog de vraag hoeveel het geheel gaat kosten met alle bijkomende onderdelen.
Turbo word inderdaad veelste duur en volgens TVS is Alfa Romeo V6 met Turbo not done.. Tenzij je idd zo'n 20k kwijt wilt zijn.