Wat went luxe / opties toch snel !

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Wat went luxe / opties toch snel !

Bericht door markk » 30 jun 2010, 17:06

Vroeger gaf ik helemaal niets om opties. Lichtmetaal, airco, cruisecontrol, memory-seats, radio/tel. bediening op het stuur, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling. Het interesseerde me echt geen reet. Als er maar een beetje sportieve motor in zat.

Weet nog heel goed dat ik voor een leasebak bij Toyota aan het shoppen was. Kijk toen naar een Carina E. En idd liever de 2.0 met wieldoppen dan de 1.6 met lichtmetaal en een spoilerpakketje.

Nu, circa 15 jaar verder heb ik vorige week m'n 130i weer naar de dealer gebracht om cruise-control in te bouwen. Uiteraard origineel OEM BMW en kost dus gewoon 600 euro. Ik ergerde me er dood aan dat het er niet in zat.

Auto zonder lichtmetaal zou ik me echt niet meer voor kunnen stellen. Zelfs niet voor een wintersetje. Vind het zo afbreuk doen aan een mooie auto.

Ook nu met de warme dagen ben ik erg blij met de airco en kan me eigenlijk niet meer voorstellen dat we altijd naar warme landen op vakantie gingen, +30 graden meegemaakt hebben in een auto zonder airco. Terwijl ik 10 jaar gelden gewoon nog bewust de airco van een optie lijst afstreepte onder het mom van "wat een onzin in een cabrio".

En de M3 gewend met memory seats is toch ook wel erg fijn en mis ik wel een beetje in de 130i als m'n vrouw m'n stoelinstelling helemaal verkloot heeft (BTW het is haar auto dus zij denk daar anders over, en terecht :-)) En die radio/telefoon bediening op het stuurwiel van de M3 went toch ook weer heel snel.

Natuurlijk je kan alles overdrijven. Binnen een halve dag ben je ook weer gewend om met een slingertje het raam te bedienen en tegen je passagiers te zeggen dat ze de auto moeten afsluiten omdat er geen centrale deur vergrendeling op zit.

Maar al met al verbaast het me toch wel heel erg hoe luxe sommige auto's tegenwoordig zijn en hoe snel je er aan went / normaal je het vind. Bestel een budget Yaris ofzo en zo'n ding heeft ook al gewoon airbags, abs, airco, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen en met een beetje mazzel op een actiemodelletje ook al lichtmetaal.

Mark.

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Re: Wat went luxe / opties toch snel !

Bericht door maarten22 » 30 jun 2010, 17:13

Rij liever een auto van een paar jaar oud met alle mogelijke opties dan een kale nieuwe auto. Druk aan het zoeken naar een '01 330i of 530i. Echt fantastisch wat je daar allemaal al voor opties op krijgt! En voor de prijs van een nieuw crisismodel Yaris. Aan de andere kant wil alle elektronica nog wel is stuk gaan helaas. En dat zijn vaak dure reparaties. Maar dat heb ik er wel voor over :wink:

HansD

Bericht door HansD » 30 jun 2010, 17:24

Ik heb liever een 'dikkere' motor dan allerlei opties.

Lichtmetaal vind ik leuk voor de looks en airco wil ik ook wel graag hebben maar verder interesseert het me weinig. ABS, airbags en elec ramen beschouw ik overigens inmiddels wel als standaard tenzij je een oud hok koopt maar dan weet je dat ook.

Cruisecontrol kan handig zijn maar ik gebruik het nooit en dingen als electrische stoelinstelling, dimmende binnenspiegel, stuurbediening en regensensor ed hoeft er echt niet op van mij. Veel van dat soort dingen vind ik zelfs irritant, ze doen nooit exact wat ik wil, dan regel ik het liever zelf. Ik mankeer niets aan mijn handen.

1 optie moet erop zitten (of wordt achteraf ingebouwd), een ipod aansluiting. Dat is nu eens een geweldige uitvinding.

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 30 jun 2010, 19:49

Ik heb twee stoelen, pedalen een stuur en een radio. Meer heb je niet nodig :roll:
*edit* enige optie die ik in heb gebouwd is centrale vergrendeling. Verschrikkelijk irritant om de motor af te moeten zetten om de kofferklep te kunnen openen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 30 jun 2010, 20:37

Went snel, zeker in een dagelijkse auto omdat je het dan optimaal gebruikt. Vooral bediening op het stuur ben je binnen een uur aan gewend en duurt een dag om er vanaf te komen :D.

Herken het ook nog wel een beetje, toen ik voor me eerste auto ging shoppen ging ik liever voor een 106GTI/Saxo VTS/Megane 16V, dan een bijv veel jongere en luxere auto die niet ging. Prioriteiten op autogebied zeg maar :D.
Voor fun auto zou het me allemaal geen zak uitmaken, als ik in voor een Spyder zou zijn en er werd er 1 aangeboden, nieuw voor 10k onder de prijs zonder airco/radio/xenon, dan zou ik absoluut niet de 10k extra betalen :).
Maybe ben ik gewoon een Hollandse kniepzak :).

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 jun 2010, 20:45

Alles went, dus ook een stapje terug ;)

Maar voor mij zijn climate controle, stoelverwarming en xenon must haves op de dagelijkse auto ...

Stephan

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 30 jun 2010, 23:06

BMW heeft mij 'verneukt' met Surround View. Echt helemaal top.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 jul 2010, 00:13

Ik kan nu al bijna niet meer zonder mijn massagestoelen met ventilatie. Erg lekker als je meerdere uren per dag moet rijden.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 01 jul 2010, 07:53

Mooi toch dat smaken zo uiteen kunnen liggen. Ik heb dat namelijk helemaal niet. Ik rij nu dagelijks in mijn E cdi voorzien van de nodige comfort verhogende opties, echter, als ik in de 530i stap heb ik het eigenlijk nog veel meer naar mijn zin. Ondanks dat deze alleen een schuifdak heeft en verder helemaal niets. Zelfs geen metaallak.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 01 jul 2010, 08:32

De 535d heeft alles behalve actieve cruise control en head up. Als daily zijn
cameraatjes die om de hoek kijken enzo wel echt heel fijn hoor. Maar voor
een funcar tellen alleen de dingen die het rijden intenser maken. En dat is
voor mij een set goeie banden, strak onderstel, sportstuur, sportstoel, schuifdak.
En een e30. :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 01 jul 2010, 09:42

Kan zowel basic als luxe beide waarderen. Als ik van de 123d in de M3 stap, vind ik het heerlijk maar na een dag rijden in de M3 vind ik het ook weer heerlijk om in alle luxe weer naar huis te rijden. Perfecte combo dus.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 jul 2010, 09:52

M'n ex M3 zat al redelijk loaded, met van die electrisch inklapbare buitenspiegels(who the fuck needs those anyway), maar geen keyless go, wat ik wél had op de 120d en wel handig vond. Nu heb ik 'n poor man's keyless go:Handig. De nieuwe navigatie is indrukwekkend en dát wil ik nooit meer anders, ook de 16 boxen van 't hifisysteem:Idem. Cruisecontrol gebruik ik op lange ritten eigenlijk altijd, en aircon natuurlijk. Nu dus een geavanceerde automaat en dat is als daily toch wel lekker.

Maar de basis van luxe bij mij was altijd 'n motor die in dát type auto bij de les is:Onderin, midden en bovenin ook nog. En die heb ik ook. :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 jul 2010, 10:08

Keyless go is idd erg lekker, ik gebruik de "sleutel"dus nooit meer......fantastisch.

CC vind ik niets aan, zo`n AP moet je in een vliegtuig wel hebben, voor een auto hoef ik hem niet, ik maak er nooit gebruik van.

Ipod aansluiting wordt dagelijks misbruikt :mrgreen: , airco idem, zonnescherm achter ook machtig

En de rest, ach het zit er op en dus leuk speelgoed.................... :mrgreen:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 01 jul 2010, 10:10

Het vervelende van Keyless go vind ik dat het op weinig auto's nog zit en het dus je keus
in een vervanger beperkt. Wat dat is idd een optie die ik niet meer zou willen missen.

S-J

Bericht door S-J » 01 jul 2010, 10:10

Enige wat ik echt belangrijk vind is cruise control. En goeie audio, zij het uit de boxen of de motor/uitlaat.

De rest maakt mij niet zo heel veel uit.

Oh ja, een schuif-/kanteldak is ook wel gaaf. 8)

De rest is gewoon leuk dat het erop zit. Memoryseats, leuk. Gescheiden clima, ook wel leuk. 4 elektrische ramen in een coupé? Ziet er wel leuk uit. Etc etc..

Keyless go vind ik nog steeds een vreemd gevoel. :bag:

Knot

Bericht door Knot » 01 jul 2010, 10:16

Het is ook net waar je je op instelt maar vroeger was t inderdaad (vaak) anders.

Aygo is van 2009, electrische ramen, aircon, that's it, maar ik stel me ook in op zuinig simpel rijden.
328i heeft nog enige luxe, 1996, climatecontrol, ramen/spiegels uiteraard, dimmende binnenspiegel
M5 weet ik dat er luxe is en dat ik in de 328i weer zelf moet stellen met de stoel. Dakje is wel super, dat mis ik echt in de E36.

Robin

Bericht door Robin » 01 jul 2010, 10:21

romo schreef:CC vind ik niets aan, zo`n AP moet je in een vliegtuig wel hebben, voor een auto hoef ik hem niet, ik maak er nooit gebruik van.
CC is cruise control, maar AP? Audemars Piguet? :bag:

Wat bedoel je met AP in dit verband?

Xave30

Bericht door Xave30 » 01 jul 2010, 10:25

Autopiloot toch...

Knot

Bericht door Knot » 01 jul 2010, 10:29

CC toch wel lekker hoor als je 's avonds laat ergens ver van terug moet knorren in NL, 120 of 140 de CC erop en knorren maar.

Robin

Bericht door Robin » 01 jul 2010, 10:31

Xave30 schreef:Autopiloot toch...
Autopilot. Op die manier. ok. CC vind ik ideaal in niet al te druk verkeer. Gewoon op de A6 constant 140. Relaxed.

RVV

Bericht door RVV » 01 jul 2010, 10:34

Een optie die ik toch echt ideaal vind is blauwe tand vanaf fabriek.

Robin

Bericht door Robin » 01 jul 2010, 10:35

Rico schreef:Een optie die ik toch echt ideaal vind is blauwe tand vanaf fabriek.
Klopt. Top.

Knot

Bericht door Knot » 01 jul 2010, 10:46

Rico schreef:Een optie die ik toch echt ideaal vind is blauwe tand vanaf fabriek.
Hebben de E36 en de E39 niet, maar de karig Aygo dan weer wel!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 jul 2010, 10:49

Autopilot idd................................en ik ben meer van de knuppel in eigen hand houden ( ok soms ook in het hoenderhok).................... :roflol:

De enige manier om hem uit handen te geven vind ik hier niet bespreekbaar....... :roflol:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 jul 2010, 10:52

Ik ben toch wel redelijk verslaafd aan een Airco, zit niet op de Micra maar op de andere auto's hier in huis wel toch wel erg lekker hoor. Op de een of andere manier wordt ik ziek als ik met het raam open rij.

Plaats reactie