Rico schreef:Ik heb alleen een olietemp. meter die kwam tot 110 graden.
ah, oke dan klopt de verhouding wel ongeveer...immers mijn huishouding temp begint bij 105 graden koelwater en ook olie op den duur, echter ga je lang blazen vooral met die buiten temp liep de olie temp op tot 130 graden daarna deed ik dan meestal een tikkie rustiger.
dus men olie wordt dan 25 graden warmer TOV het normale koelwater temp v 105 (voor mijn motor systeem)
want jou motor heeft een 79 graden thermostaat (ik een 105 graden)
http://bmwfans.info/parts/catalog/E60/S ... hermostat/
dus ff rekenen, 79 graden bedrijfstemp en 110 graden max olie temp als je blaast das zeg 31 graden hoger dan de water bedrijfstemp.
mijn kar 105 en 130(bij lang hard rijden e.d., normaal ook 105 bedrijfs) is 25 graden, denk dus dat het dan wel klopt.
heb trouwens men bumper gister toch wat aangepast, heb wat (lucht) gaten geboord in het middenstuk van de standaard M bumper want dat stuk blokt veel directe rijwind-koeling, te samen met de aangepaste undertray zal het nu wat beter zijn

(de standaard Hartge bumper is daar beter en stuk lager uitgesneden voor die extra koeling)
Ook het dakraam ff nagekeken die maakt soms een iri toon/geluid zeg vanaf 260 dan komt er redelijk wat cabinedruk en tilt het dakraam net een mm op waardoor het rubber stripje net een tikkie net wel net niet vrij komt en gaat trillen als een gitaar snaar
dat rubber iets ingevet, kijken of dat iest helpt.
Ook nog naar de motorkap gekeken waarvan de slechts 2 jaar oude schanieren weer aardig wat krachten hebben meegemaakt...en weer iets te flexiebel zijn in samenwerking met de motorkap die ook wat meegeeft helemaal onder druk boven de 260

(oud probleem ook al toen ik hem kocht)
De rijwind kan waarschijnlijk niet goed/snel genoeg ontsnappen en bouwt veel druk op en tilt dan de motorkap aardig op! (van zeg 0.7mm naar 25 mm ofzo)om zo dan een kier tussen de rubbers te maken en de lucht wat te laten gaan
heb de rubbers waar het kon wat aangepast zodat de lucht wat beter weg kan zonder dat men cabine te heet wordt (door de warme motorlucht die dan via de kachel lucht happers wat naar binnen kan)
en wil nog 2 klemmen maken zodat ik de motorkap ergens wat in kan klikken...zonder dat je daar aan de buitenkant wat van ziet
dan zal ie ook minder bewegen in het midden vanuit de cabine gezien (leid te veel af)
zo blijf je bezig, en ach normaal rijd je bijna nooit zo hard natuurlijk, ma toch, wil het wel wat beter hebben.