Probefahrt: Porsche Boxster Spyder
Plaats delict: rondweg Rotterdam
Weer: niet op gelet
Vast staat, dat het CJIB haar beleid kan wijzigen, los van of we nu een centrum rechts, centrum links of nationaal (annoniem) kabinet krijgen. Politiemannen, richt je lacerguns op de Boxster Spyders want ze rijden allemaal altijd te hard, megaveel te hard, binnen en buiten de bebouwde kom. Maakt niet uit. De Spyder rijders eisen alle bekeuringen op. Het is werkelijk onmogelijk, ja onmogelijk, om langzaam te rijden met een Porsche Boxster Spyder. Waarom dan, zul je je afvragen?
Balans is meer dan debiteuren - crediteuren
Een witte stond klaar. Hij was net nieuw uit de doos. De verf was nat. 368 km op de teller. Dus jezelf heel voorzichtig in de kuipstoel hijsen, auto starten, supersportplus en sportpoef open. En ... vloeren! Op de motorkap stond met grijze lelijke letters:
http://www.porschecentrumrotterdam.nl. Zo reclame is gemaakt, als jullie ook een rondje willen sturen weten jullie waar je dat kunt doen. Sturen is overigens niet het goede woord voor deze auto. Beter is: balletdansen. Hans van Manen heeft een nieuwe muze. Balans?, ja balans. Met de Spyder kun je altijd, ongeacht de kwaliteit van het wegdek, in droog en nat weer, snoeihard rijden. Snoeihard. Volle polle knal je een bocht in, als de auto een beetje beweegt, omdat je het nu echt te bont maakt (dus dik 160+ of meer op de flyover Clausplein), voel je de auto een beetje ondersturen, en dan een beetje oversturen. Samen met de griezelig goede zitpostitie doe je alles met een noodgang maar met zo veel vertrouwen, zo veel speels gemak, dat je heerlijk blijft doorstampen. Je voelt je een echte Schumancher. Volgens mij is dat balans. Verslavend, bocht na bocht. Ik wist niet dat auto's zo goed gemaakt kunnen worden.
De variomatic
Die van Porsche heet PDK. Met sportschrono - rare naam eigenlijk - is het een superieure automaat, geen twijfel. Er is al genoeg over gezegd, briljant ding. Het beste misschien wel op de hedendaagse markt. Klaar. O ja, deze heeft de flippers aan het stuur! Ja, beter dan knopjes. Maar het stuur blijft te dun en de flippers te groot! Geef mijn maar het M stuur in mijn ACS1. Maar ..... ik wilde steeds weer naar een handbak grijpen?! WTF? Ja, dat wilde ik. Als je lekker loopt te dollen in deze auto, wil je gewoon schakelen, en niet flipperen. Het gevoel van 'controle'. Niet sturen en klikken tegelijk. Met deze Porsche ben je zo ontzettend bezig, dat het handmatig schakelen daar als vanzelfsprekend bij hoort. Vreemdgenoeg had ik die 'aandrang' niet bij de gewone Boxster (255pk) van een paar weken terug maar wel bij deze Spyder. Is dit ouderweste praat, wie helpt mij op andere gedachten te brengen?
Vuvuzela
Over deze Spyder niets anders dan de loftrompet. Maar dan letterlijk. Want de klanken van deze sportpoef-vuvuzela zijn ge-wel-dig. Deze auto gilt, krijst, sist, schreeuwt, giert, ploft, donderd. Het is echt om kippenvel van te krijgen. Van hoog tot laag, alles zit er in. Dit was eigenlijk misschien wel de ontdekking (lol) van gisterenmiddag. Wat klinkt deze auto ontzettend goed. Door een tunnel heen met 7500 rpm geeft een soort van formule 1 achtige gil. Iedereen schrikt zich de pleuris. Een ACS1 is leuk hoor, maar wat hier gebeurd is ongekend. Als ik Andre Rieu was, zou ik het Spyder orkest meenemen op tournee. Dit is het mooiste Porsche geluid tot nu toe (voor mij dan, ik heb pas 3 Porsches in het eggie gehoord ..

). Betekent overigens wel dat de auto dreunt bij pakweg 3500-4000 rpm. Dat is het gebied waarin die PDK opschakeld in de relax-mode. Maar het is ook weer niet erg, omdat je deze auto altijd in 7000rpm+ rijdt

.
Oben ohne
Ik wilde het echt even weten. Rijden met z'n muts op. Het regende gisteren. De tent lekt niet, maar - ik vind van wel - maakt wel veel klapperlawaai. Ik wilde naar NL-Japan beluisteren op de radio EN tegelijkertijd haaks met de Spyder (ja heren, onze ultieme natte droom). Bij 130+ km/pu klappert de boel in je nek, radio luisteren is er niet meer bij. Daarnaast gaat z'n een hoed een beetje bol staan, en kiert 'ie een beetje boven de zijruiten. Erg? Welnee. Slecht gebouwd? Ook niet, ik heb 200+gereden, ding blijft gewoon zitten, geeft geen krimp, maar maakt ontzettend veel lawaai. Maar dit is het concept. Deze auto moet 'oben ohne'. Dat zet het praktische gehalte van deze auto voor mij wel in een ander perspectief.
Heeft 'ie een beetje prik?
320 atmo peekaa's en 370 Nm (toch?). Vermogensopbouw perfect, gasrespons perfect. Zo dat is gezegd. Nee, toch niet. Want deze auto - en hupsakee, ik gooi het er maar gelijk in - heeft simpelweg te weinig vermogen. O ja? .. ja. Ik zou zeggen 385-400pk en 80 NM er bij. Dat gevoel heb je, omdat de auto zo geweldig goed rijdt. Dus Porsche? regel dit ff. (Dat doen ze dus nooit..)
Jan de Bouvrie
Ik reed in een witte. Misschien toch niet de mooiste kleur. Die bulten blijven voor mij toch erg kitscherig aan doen, en wit accentueert deze vormen nog eens extra. Ik vind de gewone Porsche Boxster zonder kap(!) mooier om te zien. Ik houd ook niet van siliconen, maar van wat moeder natuur ons geeft. Wie houdt er wel van vleesvervangers, niemand toch? Als ik er eentje zou bestellen, dan toch een zwarte (denk ik)
Lux Eterna
Touched by an angel. Het eeuwige licht is ontstoken. Wat een geweldige auto is dit. Het beste voor mij tot nu toe. Dacht eerst, een proefrit is niet nodig. Maar ik ben blij dat ik het wel gedaan heb! Paar conclucies:
1. Rijden: voor mij een nieuwe belevenis.
2. Uiterlijk: bulten (nog) niet mooi.
3. Wit? Dat moet zwart zijn.
4. PDK? In deze auto geen PS3.
5. Vermogen: graag 385pk en 450Nm.
6. Petje op, petje af? Petje af.
7. Geluid? Zo betoverend als de Sirenen van Sorrento.
Hebben: ja
Kopen: ... ?
FerdiACS1