Porsche Boxster Spyder

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Re: Porsche Boxster Spyder

Bericht door Mark Nauta » 16 jun 2010, 19:10

FerdiACS1 schreef:Jammer CD, dan buurt ik even niet in Alphen. Schijnt vet te gaan regenen dit weekend. Dat is mooi, kan ik dat dakkie ff mooi testen. Dat de Spyder open goed rijdt, is wel duidelijk lijkt me...
Nou, ik heb hem dus in een bui gereden waar ik gewoon niet harder dan 70/80 durfde te rijden vanwege het zicht. Toen gaf het dakkie geen krimp. Bij mij was de test meer dan geslaagd ;).

Tom

Bericht door Tom » 16 jun 2010, 21:27

Mietjes. Niet te hard rijden vanwege regen. Juist dan open rijden, dan moet je juist harder rijden om geen regen binnen te krijgen :jenna:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 16 jun 2010, 22:13

Tom schreef:Mietjes. Niet te hard rijden vanwege regen. Juist dan open rijden, dan moet je juist harder rijden om geen regen binnen te krijgen :jenna:
LOL. Dan had ik jouw graag gezien in deze bui :P. Laat ik zo zeggen, een dergelijke bui heb ik in NL denk ik een keer of 3 eerder meegemaakt.

Tom

Bericht door Tom » 17 jun 2010, 00:13

Oh geen idee.. ik woon zuidelijker, dichter bij de zon.. :mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 17 jun 2010, 14:29

Tom schreef:Mietjes. Niet te hard rijden vanwege regen. Juist dan open rijden, dan moet je juist harder rijden om geen regen binnen te krijgen :jenna:
Met Tom eens. Ik ga open rijden in de regen en laat er een foto van maken. En ik ga met het dakkie dicht door een wasstraat er maak daar een filnpje en zet die op joetjoep.

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 17 jun 2010, 14:32

Wasstraat :wtf: :wtf: :hammer:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 19 jun 2010, 17:38

En en en??? :please:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 jun 2010, 11:31

Probefahrt: Porsche Boxster Spyder
Plaats delict: rondweg Rotterdam
Weer: niet op gelet

Vast staat, dat het CJIB haar beleid kan wijzigen, los van of we nu een centrum rechts, centrum links of nationaal (annoniem) kabinet krijgen. Politiemannen, richt je lacerguns op de Boxster Spyders want ze rijden allemaal altijd te hard, megaveel te hard, binnen en buiten de bebouwde kom. Maakt niet uit. De Spyder rijders eisen alle bekeuringen op. Het is werkelijk onmogelijk, ja onmogelijk, om langzaam te rijden met een Porsche Boxster Spyder. Waarom dan, zul je je afvragen?

Balans is meer dan debiteuren - crediteuren
Een witte stond klaar. Hij was net nieuw uit de doos. De verf was nat. 368 km op de teller. Dus jezelf heel voorzichtig in de kuipstoel hijsen, auto starten, supersportplus en sportpoef open. En ... vloeren! Op de motorkap stond met grijze lelijke letters: http://www.porschecentrumrotterdam.nl. Zo reclame is gemaakt, als jullie ook een rondje willen sturen weten jullie waar je dat kunt doen. Sturen is overigens niet het goede woord voor deze auto. Beter is: balletdansen. Hans van Manen heeft een nieuwe muze. Balans?, ja balans. Met de Spyder kun je altijd, ongeacht de kwaliteit van het wegdek, in droog en nat weer, snoeihard rijden. Snoeihard. Volle polle knal je een bocht in, als de auto een beetje beweegt, omdat je het nu echt te bont maakt (dus dik 160+ of meer op de flyover Clausplein), voel je de auto een beetje ondersturen, en dan een beetje oversturen. Samen met de griezelig goede zitpostitie doe je alles met een noodgang maar met zo veel vertrouwen, zo veel speels gemak, dat je heerlijk blijft doorstampen. Je voelt je een echte Schumancher. Volgens mij is dat balans. Verslavend, bocht na bocht. Ik wist niet dat auto's zo goed gemaakt kunnen worden.

De variomatic
Die van Porsche heet PDK. Met sportschrono - rare naam eigenlijk - is het een superieure automaat, geen twijfel. Er is al genoeg over gezegd, briljant ding. Het beste misschien wel op de hedendaagse markt. Klaar. O ja, deze heeft de flippers aan het stuur! Ja, beter dan knopjes. Maar het stuur blijft te dun en de flippers te groot! Geef mijn maar het M stuur in mijn ACS1. Maar ..... ik wilde steeds weer naar een handbak grijpen?! WTF? Ja, dat wilde ik. Als je lekker loopt te dollen in deze auto, wil je gewoon schakelen, en niet flipperen. Het gevoel van 'controle'. Niet sturen en klikken tegelijk. Met deze Porsche ben je zo ontzettend bezig, dat het handmatig schakelen daar als vanzelfsprekend bij hoort. Vreemdgenoeg had ik die 'aandrang' niet bij de gewone Boxster (255pk) van een paar weken terug maar wel bij deze Spyder. Is dit ouderweste praat, wie helpt mij op andere gedachten te brengen?

Vuvuzela
Over deze Spyder niets anders dan de loftrompet. Maar dan letterlijk. Want de klanken van deze sportpoef-vuvuzela zijn ge-wel-dig. Deze auto gilt, krijst, sist, schreeuwt, giert, ploft, donderd. Het is echt om kippenvel van te krijgen. Van hoog tot laag, alles zit er in. Dit was eigenlijk misschien wel de ontdekking (lol) van gisterenmiddag. Wat klinkt deze auto ontzettend goed. Door een tunnel heen met 7500 rpm geeft een soort van formule 1 achtige gil. Iedereen schrikt zich de pleuris. Een ACS1 is leuk hoor, maar wat hier gebeurd is ongekend. Als ik Andre Rieu was, zou ik het Spyder orkest meenemen op tournee. Dit is het mooiste Porsche geluid tot nu toe (voor mij dan, ik heb pas 3 Porsches in het eggie gehoord .. :) ). Betekent overigens wel dat de auto dreunt bij pakweg 3500-4000 rpm. Dat is het gebied waarin die PDK opschakeld in de relax-mode. Maar het is ook weer niet erg, omdat je deze auto altijd in 7000rpm+ rijdt :).

Oben ohne
Ik wilde het echt even weten. Rijden met z'n muts op. Het regende gisteren. De tent lekt niet, maar - ik vind van wel - maakt wel veel klapperlawaai. Ik wilde naar NL-Japan beluisteren op de radio EN tegelijkertijd haaks met de Spyder (ja heren, onze ultieme natte droom). Bij 130+ km/pu klappert de boel in je nek, radio luisteren is er niet meer bij. Daarnaast gaat z'n een hoed een beetje bol staan, en kiert 'ie een beetje boven de zijruiten. Erg? Welnee. Slecht gebouwd? Ook niet, ik heb 200+gereden, ding blijft gewoon zitten, geeft geen krimp, maar maakt ontzettend veel lawaai. Maar dit is het concept. Deze auto moet 'oben ohne'. Dat zet het praktische gehalte van deze auto voor mij wel in een ander perspectief.

Heeft 'ie een beetje prik?
320 atmo peekaa's en 370 Nm (toch?). Vermogensopbouw perfect, gasrespons perfect. Zo dat is gezegd. Nee, toch niet. Want deze auto - en hupsakee, ik gooi het er maar gelijk in - heeft simpelweg te weinig vermogen. O ja? .. ja. Ik zou zeggen 385-400pk en 80 NM er bij. Dat gevoel heb je, omdat de auto zo geweldig goed rijdt. Dus Porsche? regel dit ff. (Dat doen ze dus nooit..)

Jan de Bouvrie
Ik reed in een witte. Misschien toch niet de mooiste kleur. Die bulten blijven voor mij toch erg kitscherig aan doen, en wit accentueert deze vormen nog eens extra. Ik vind de gewone Porsche Boxster zonder kap(!) mooier om te zien. Ik houd ook niet van siliconen, maar van wat moeder natuur ons geeft. Wie houdt er wel van vleesvervangers, niemand toch? Als ik er eentje zou bestellen, dan toch een zwarte (denk ik)

Lux Eterna
Touched by an angel. Het eeuwige licht is ontstoken. Wat een geweldige auto is dit. Het beste voor mij tot nu toe. Dacht eerst, een proefrit is niet nodig. Maar ik ben blij dat ik het wel gedaan heb! Paar conclucies:

1. Rijden: voor mij een nieuwe belevenis.
2. Uiterlijk: bulten (nog) niet mooi.
3. Wit? Dat moet zwart zijn.
4. PDK? In deze auto geen PS3.
5. Vermogen: graag 385pk en 450Nm.
6. Petje op, petje af? Petje af.
7. Geluid? Zo betoverend als de Sirenen van Sorrento.

Hebben: ja
Kopen: ... ?

FerdiACS1

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 jun 2010, 12:04

Leuk verslag, maar eigenlijk ben je nog niet verder, gezien je twijfels?! :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jun 2010, 12:07

goed verhaal Ferdi :clap:
kan zo een blad in :D

anyway je bent verder, maar hebt toch nog 1 of 2 kleine puntjes dat je zegt, het raakt me maar ben niet blind verliefd...

met die twijfel zou je het voor 50du wel doen maar 100du net niet zeg maar, dan moeten gewoon alle boxen klikken neem ik aan :hmmm:

JP

Bericht door JP » 20 jun 2010, 13:21

Mooi verslag :thumbup:

en zwart heeft ook wel wat...

klikken voor groot

Afbeelding

Afbeelding

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 20 jun 2010, 13:35

Erg leuk geschreven verslag Ferdinand! Is het bijna tijd voor een keuze? :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jun 2010, 13:37

mooi in zwart zo :thumbup:
helaas niet altijd mooi weer en dat "klap"per :mrgreen: dakje blijft...

tot er een hardtop komt zou ik me ff inhouden als ik je zo hoor Ferdi...
of wachten (deed je toch al :wink: ) op de veelbelovende Cayman RS
In January, Porsche officials apparently told Dutch magazine Auto Telegraaf that it had no plans for a high-performance Cayman model about the Cayman S coupe. But according to the latest issue of Britain’s AutoCar magazine, new prototypes have been seen in testing at the Nurburgring. The test cars are believed to be for the ‘Cayman RS’ — a race oriented version of the Cayman. It won’t have a more powerful engine, but the magazine says it will be lighter, have a roll cage, feature racing seats, and have firmer suspension. We suspect this strategy may be a compromise to prevent cannibalization of 911 sales. The ‘RS’ would be fast, but by having the same engine as the Cayman S, and a very un-luxurious interior, it wouldn’t compete with its bigger brother. Of course, if you really want a fast Cayman, be sure to check out the 405 hp Cayman GTR by Farnbacher Loles Motorsports.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jun 2010, 13:47

en anders zoiets...375<>405pk
Farnbacher Loles Motorsports will unveil the Cayman GTR at the legendary 12 Hours of Sebring race weekend, March 15-18. The limited edition GTR has been highly anticipated by both the Porsche faithful and the media. At the heart of the GTR is a Porsche 3.8 liter S or X-51 engine in either 375 hp or 405 hp variations. Drawing on Farnbacher Loles extensive racing success, the GTR also features a unique adjustable suspension designed to work in concert with the sizable increase in power.
Afbeelding

http://www.chromjuwelen.com/de/partner- ... n-gtr.html
The 3.8L X-51 engine sports 395 horsepower. Farnbacher claims that since the Cayman is more balanced and has the ability to be better then the 911 given more horsepower. Farnbacher charges $39,500. Car and Driver said their test vehicle, which happened to be the best Cayman they ever have driven, came to a total of $124,360. It does seem step because one would be able to get a 911 Turbo for almost the same amount. The appearance is altered by adding is a 997 front end, carbon fiber splitter and a Euro-spec rear bumper. I am just waiting until someone adds the 911 turbo engine to a Cayman.
verder op die website prachtige motor swaps zag ik ff snel...

Tom

Bericht door Tom » 20 jun 2010, 13:49

Mooi verslag Ferdinand.

Nog even en je kunt em uit het museum kopen :roflol:

Over het vermogen.. mij lijkt 320pk meer dan prima. Heb er niet mee gereden en ben niet meer gewend, maar vraag mij af of de lol ermee ineens zoveel groter is als het ding 400pk heeft. Geloof best dat ie het prima aankan, maar de Spyder is al snel en draait om open rijden, puur autorijden met veel beleving. 320pk of 400pk doet er niet zoveel meer toe lijkt me.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jun 2010, 13:55

vanaf 2:05 begint het,
aan het eind is leuk hoe enthousiast en hoe goed hij de auto vind veel beter dan andere bekende merken, je wordt er zelf enthousiast van :df:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OpOFHc3U ... r_embedded#![/youtube]

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 20 jun 2010, 14:38

Tom schreef:Mooi verslag Ferdinand.

Nog even en je kunt em uit het museum kopen :roflol:

Over het vermogen.. mij lijkt 320pk meer dan prima. Heb er niet mee gereden en ben niet meer gewend, maar vraag mij af of de lol ermee ineens zoveel groter is als het ding 400pk heeft. Geloof best dat ie het prima aankan, maar de Spyder is al snel en draait om open rijden, puur autorijden met veel beleving. 320pk of 400pk doet er niet zoveel meer toe lijkt me.
Ik vind het vermogen dus prima! Tuurlijk voel je dat hij nog meer kan hebben qua chassis, maar het is simpelweg niet nodig.

Kan je uitleggen waar je dat dan voelt Ferdi?? In rechte lijn op snelweg misschien dan? Buitenuit, op heerlijke wegen zal je het niet missen lijkt me.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 jun 2010, 14:50

Top verslag! Kreeg in het begin van je verslag even het idee dat je je rijbewijs kwijtgeraakt was haha.

Zwart vind ik zelf ook mooier, en over dat vermogen, ik denk dat het komt omdat je die turbo van je einser gewend bent. :wink:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 jun 2010, 20:30

Tom schreef:.. Over het vermogen.. mij lijkt 320pk meer dan prima. Heb er niet mee gereden en ben niet meer gewend, maar vraag mij af of de lol ermee ineens zoveel groter is als het ding 400pk heeft. Geloof best dat ie het prima aankan, maar de Spyder is al snel en draait om open rijden, puur autorijden met veel beleving. 320pk of 400pk doet er niet zoveel meer toe lijkt me.
Ha Tom en Mark,

Natuurlijk is die 320 pk schitterend. Vooral 320 Porsche atmo pk's zijn heel erg indrukwekkend. Het is een heerlijk blok, wat? fenomenaal blok. Geen enkele twijfel. Gasrespons is lekker vel, maar precies goed. Trekkracht, ook bij lage toeren, is goed. Alles is goed. Maar weet je, dit onderstel kan makkelijk meer aan. En dat is wat je voelt. Ik denk dus dat het super-Spyderfeest compleet zou zijn wanneer er 380+ pk's in die Spyder zouden zitten. Het voelt voor een mijn als - misschien zeg ik het wel verkeerd - dat de auto toch gemaakt is met 'de rem er op'. Het is dus meer een ideaalwens die 385pk, dan dat het moet. Zeker niet. De 320 pk's zijn fenomenaal en absoluut genoeg. De snelheidssensatie in 1 rechte lijn naar voren is erg goed, maar heeft niet dat onbeschoft abnormale dat mijn ACS1 wel heeft.

Wat anders is het dat deze test Spyder fully loaded met opties was. Dus PDK, SatNav, Airco, Bose Surround systeem met extra speakers, etc. etc. Allerlei opties en knopjes. Dus reken maar dat ik met dik 1375+kg op pad was (als het er niet 1400 waren). En dat is dus niet de bedoeling!! Ben er wel meer van overtuigd dat je deze auto met handbak en keramische remmerij moet bestellen, ook puur vanwege de gewichtsafname. Bovendien is die keramische remmerij nog eens onafgeveerd gewicht! Een laag gewicht doet er wel toe met deze auto. Kijk dan komt 'ie rond de 1250kg uit, en als er nou iets de acceleratie verbeterd is dat wel gewichtsafname, en kunnen die 320 paarden en 370 Nmeters plotsklaps anders aanvoelen. En het is ook beter voor de remmerij. Dus ik denk dat mijn bezwaar van (te weinig) aan die 320pk's in rook op gaan als ik echt rond de 1250kg zit met deze auto. Zoiets..

Tom

Bericht door Tom » 20 jun 2010, 21:07

Dat die auto meer vermogen aankan geloof ik graag, maar dat is toch prima? Het is geen Corvette met zoveel mogelijk pk's.
En over vermogen.. komt het niet omdat je turbo's gewend bent? Die geven ook een duw in de rug. Kijk ook naar Robin die van een 335i naar een M3 ging (en nu weer een 535i), hij vond de M voor z'n gevoel ook wat tegenvallen. Ga je beide auto's tegen elkaar zetten dan merk je pas dat zo'n atmo pas echt meters pakt als je em richting de toerenbegrenzer jankt.

Overigens denk ik niet dat al die opties ineens 100-150kg wegen hoor.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 jun 2010, 21:23

Handbak = -30 kg
keramisch = -30 kg (onafgeveerd!)
boze surround met extra bas-speakers = -10kg
rest van de opties = -5 tot -10kg?
Ok, geen 100 maar wel iets van -80kg, en dat is veel.

O ja, vergis je niet Tom in turbo pk's. Die acs1 loopt echt weg van de spyder, heeft niets met turbo gevoel te maken. Dat zijn gewoon beresterke en snelle geblazen blokken.

Tom

Bericht door Tom » 20 jun 2010, 21:37

Het gaat harder als je je vriendin uit je icon eens zou dumpen en een mooi mokkel zoekt voor in die porker :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jun 2010, 22:24

Tom schreef:Het gaat harder als je je vriendin uit je icon eens zou dumpen en een mooi mokkel zoekt voor in die porker :mrgreen:
:roflol:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 20 jun 2010, 22:38

Gaaf verslag!
Je verhaal van "hij mag meer vermogen hebben" herken ik heel goed, ik had precies hetzelfde gevoel toen ik 2jr geleden met de 997 carrera 325pk op pad was. Vermogen an sich is prima, maar de auto kan gewoon zoveel meer hebben dat 'ie bijna underpowered voelt.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 20 jun 2010, 23:09

Tom van H. schreef:Gaaf verslag!
Je verhaal van "hij mag meer vermogen hebben" herken ik heel goed, ik had precies hetzelfde gevoel toen ik 2jr geleden met de 997 carrera 325pk op pad was. Vermogen an sich is prima, maar de auto kan gewoon zoveel meer hebben dat 'ie bijna underpowered voelt.
Daar heb ik het ook bij Tom.

Ik snap Ferdinand ook wel, maar ik vind het bij de Spyder niet zo aanwezig als bij bijvoorbeeld de door jou aangehaalde 997 Carrera. De Spyder kan zeker meer aan, maar ik acht het niet per definitie nodig. Nu kun je gewoon mid-bend vol op het gas zonder dat de auto een krimp geeft, dan niet meer. Hij is nu heel erg effectief in z'n tractie.

Plaats reactie