Autoambulance tips & suggesties gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
indobesar
Auto: M3P, 130i

Re: Autoambulance tips & suggesties gevraagd

Bericht door indobesar » 26 mar 2010, 12:58

Afbeelding

Vond dit wel een mooi plaatje.

Joy

Bericht door Joy » 26 mar 2010, 19:21

De autoambulance van Herman, dat is een fijn ding. Kantelbaar, lekker formaat, goed van kwaliteit, verlichting rondom markeert de aanhanger ook goed in de spiegels en spoort prima rechtuit.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 11 jun 2010, 16:36

Na de nodige informatie her en der vergaard te hebben, zal ik morgen dan eindelijk mijn eigen auto-ambulance hebben. De afgelopen maanden veelvuldig Marktplaats bekeken en bij diverse aanhangerboeren geweest. In de afgelopen tijd ook diverse malen een Hapert gehuurd met de vloer boven de wielen, wist ik dat ik dat in ieder geval niet wilde... rammelende rijplaten tijdens het rijden, eigenlijk wel een 2e mannetje nodig om te laden, hoog zwaartepunt, iedere keer dat gesjouw met die rijplaten en plankjes etc. ... Het moest dus een kantelbare worden :)

Na een tip van Steve heb ik de in perfecte staat verkerende ambu overgenomen van Patrick, hier postend onder GiuliaBC. Het is een kantelbare Eduard geworden uit 2007 die voorzien is van een stabilisatorkoppeling (in de volksmond antislingerkoppeling). Dit weekend direct testen richting de Ring...

Zo eentje heb ik dus gekocht (maar dan 2e hands):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 11 jun 2010, 19:37

Ziet er goed uit. In het verleden vaak op pad geweest met Autoambulance en wat je zegt dat gesleep met oprijplaten gaat op een gegeven moment vervelen. Wat is eigenlijk de maximale laad capaciteit?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 jun 2010, 23:05

Net ding, veel plezier ermee. :wink:

Ik heb zelf recent een Humbaur kanteltrailer met vloer boven de wielen (maar wel met kleine wielen, dus toch redelijk laag) aangeschaft.
Heb afgelopen jaren regelmatig lange ritten met diverse trailers gemaakt en vind wielen onder vloer toch veel fijner omdat de trailer dan niet zo breed is. Rammelende rijplaten heb je gelijk in, maar is incidenteel en stoort mij niet echt.
Is om mee te rijden superding wat perfekt achter de auto spoort.
Vloerafmeting ca. 4.00 x 2.05m, totale lengte ca 5.70M, eigen gewicht ca 720Kg, totaal toegestaan 3000Kg, kan dus bijna alles op..
Bovendien, doordat totale breedte van de Humbaur incl zijverlichting ca 2.28 m is, is deze ook nog in veel garageboxen te krijgen, met wielen ernaast lukt dat in vrijwel geen enkele box, want dan zit je meestal gauw aan minstens 2.45-2.50 m

Afbeelding

Afbeelding

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 12 jun 2010, 14:51

Aan rammelende platen is vast wel wat te doen d.m.v. rubberen matten of strips.
Allebei nette karren, voordeel van wielen aan zijkant is dat deze groter zijn(minder snel warm) en zwaartepunt lager en meer naar midden dus koersvaster. Zo hebben wij een gewone Henra bak aanhanger die, i.p.v. de gebruikelijke 1300mm, 1500mm breed is. De kar hangt als een blok achter de wagen (moet vaak mee naar buitenland)!

Die Humbaur is wel weer multifuntioneel

Paskal

Bericht door Paskal » 14 jun 2010, 10:04

@Sjoerd: zal vast wel iets te maken zijn om dat rammelen te voorkomen, maar lijkt me niet eenvoudig omdat die lange platen natuurlijk wel ergens op moeten schuiven. Begreep dat ze dat bij Fitzel bv wel heel mooi hebben opgelost

Zaterdag de ambulance opgehaald en op terugweg naar huis merkte ik al dat de Eduard een stuk rustiger achter de auto hangt dan de Hapert (met wielen onder kar) die ik tot nu toe gehuurd had.

Beladen is kinderspel: 2 klemmen los, laadbak hydraulisch kantelen (kan met 2 vingers, zo weinig kracht kost het), auto erop, laten zakken, klemmen vast en vervolgens natuurlijk auto vastzetten met spanbanden. Erg gemakkelijk zo zonder die rijplaten. Vervolgens Ringwaarts en ondanks dat ik niet zo heel veel ambu-ervaring heb, merk je toch dat deze veel fijner achter de auto hangt dan de gehuurde Hapert.

Mijn Eduard is voorzien van een stabilisatiekoppeling van Winterhoff die ervoor zorgt dat de de kar heel rustig op de kogel hangt. Merkte je met de Hapert nog wel wat geduw en getrek op de kogel bij bv. viaductovergang, hier merk je daar helemaal niks van. In mijn ogen een aanrader voor iedere auto-ambulance.

De aanhanger zelf weegt leeg 580kg (laadvermogen is 1920kg). Met mijn 205-je van 900 kg erop hangt er dus met 1500 kg niet zo bijster veel achter de auto. Toch merk je dat mijn aanhanger een stuk stabieler achter de auto ligt dan de gehuurde Hapert. Zal enerzijds komen door de grotere spoorbreedte, anderzijds door het lagere zwaartepunt.

Minpunt van deze kar zou de breedte wel eens kunnen zijn. Met 2,50m in totaal is dat natuurlijk vrij fors. Toch heb ik het totaal niet als probleem gezien. Hij spoort netjs en blijft mooi binnen de lijntjes. Ook manouevreren achteruit en in smallere ruimtes is me enorm meegevallen. Zie eigenlijk dan ook geen nadelen meer aan deze kar :) Ok, kleintjes dan: met dichte vloer zou hij mutlifunctioneler zijn (maar hoe vaak gebruik je dat?) en hij past inderdaad niet in een standaard garagebox door zijn breedte.

Al met al dus erg happy met deze aankoop :banaan:

daNpy

Bericht door daNpy » 14 jun 2010, 12:24

Gefeliciteerd!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 16 jun 2010, 16:09

Paskal Morriën schreef:Al met al dus erg happy met deze aankoop :banaan:
Daar gaat het om! Gefeliciteerd en wees er zuinig op!

Paskal

Bericht door Paskal » 17 jun 2010, 08:16

Paar fotootjes van afgelopen weekend:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

David R.

Bericht door David R. » 17 jun 2010, 08:54

Ik heb een kantelbare Brian James en ben daar zeer tevreden over. Auto kan er op zonder voorbumper eraf te halen en tevens genoeg ruimte over voor 6 wielen, 3 jerrycans en de krik. We hebben er zelf een dicht bandenrek opgebouwd omdat je ook nog wel eens een nachtje wegblijft en ik het dan wel prettig vindt dat je alles kan afsluiten. Tevens hebben we een elektrische lier gemonteerd. Een hele dichte is nog mooier maar die zijn onbetaalbaar en tevens ben ik bang dat je dan niet alle velgen etc erin kwijt kan. Nadeel is het verbruik. Bandenrek heeft niet de meest ideale vorm om door de wind te snijden.
Afbeelding
Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 17 jun 2010, 09:18

Een open kar kan je ook dicht laten maken hoor :mrgreen: :mrgreen:
Kantelbaar is leuk, maar zelfs met een kantelkar krijg ik mijn auto er niet op.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 jun 2010, 09:43

hele dikke combi met die racer er op en X5 er voor :D 8)

trouwens ook de andere combi is een mooie, mooie aanhanger, lekkere race 205 er op en mooi 5 touring er voor :D

Paskal

Bericht door Paskal » 17 aug 2010, 17:29

Inmiddels nog steeds donders blij met de auto-ambulance, maar heb nog wel een vraagje waar ik gister met Marcel niet uit kwam....
Ledig gewicht aanhanger conform kenteken: 580 kg
Ledig gewicht van een standaard 205 GTi conform kenteken: 860 kg
Da's bij elkaar 1.440 kg

Echter..... zelfs mijn standaard witte 205 GTi weegt al ruim meer dan 900 kg, neem voor het gemak eens 930 kg. Dit brengt de totale combinatie dus op 1.510 kg

Vraag die bij ons rees: mag ik met een auto die max 1.500 kg mag trekken bovenstaande combinatie trekken? Het lijkt mij niet of wel? Wel apart want zowel de aanhanger als de auto zijn standaard en wegen volgens de kentekenpapieren samen minder dan 1.500 kg......Consequentie zou dus zijn dat je altijd de aanhanger en de auto die daarop staat moet gaan wegen om het daadwerkelijke gewicht te weten......

Luco

Bericht door Luco » 17 aug 2010, 17:46

Paskal Morriën schreef:Inmiddels nog steeds donders blij met de auto-ambulance, maar heb nog wel een vraagje waar ik gister met Marcel niet uit kwam....
Da's bij elkaar 1.440 kg

Echter..... zelfs mijn standaard witte 205 GTi weegt al ruim meer dan 900 kg, neem voor het gemak eens 930 kg. Dit brengt de totale combinatie dus op 1.510 kg

Vraag die bij ons rees: mag ik met een auto die max 1.500 kg mag trekken bovenstaande combinatie trekken? Het lijkt mij niet of wel? Wel apart want zowel de aanhanger als de auto zijn standaard en wegen volgens de kentekenpapieren samen minder dan 1.500 kg......Consequentie zou dus zijn dat je altijd de aanhanger en de auto die daarop staat moet gaan wegen om het daadwerkelijke gewicht te weten......
In principe moet je hem wegen ja, maar ik dacht dat 5% overbelading toegestaan is.
Als ik met de camper en kar aan wordt gehouden moet ik denk ik ook gaan bellen om spullen over te laden :mrgreen:

steve smith

Bericht door steve smith » 17 aug 2010, 18:14

Paskal Morriën schreef:Inmiddels nog steeds donders blij met de auto-ambulance, maar heb nog wel een vraagje waar ik gister met Marcel niet uit kwam....
Da's bij elkaar 1.440 kg

Je zou idd moeten gaan wegen. Als het echter op papier klopt vind oom agent het 99 van de 100 keer allang best.

Maar die 530d mag toch gewoon 2000kg trekken?

Oh en David, ik zal wel weer een blaataap zijn maar zoals je die spanbanden op de foto hebt zitten kun je ze er net zo goed niet op zetten. Heeft weinig zin zo.

Paskal

Bericht door Paskal » 17 aug 2010, 19:30

530d mag dat inderdaad makkelijk trekken, maar het was meer een theoretische kwestie :)

@David: was mij ook al opgevallen. N.a.v. aanschaf van de ambu heb ik op een ander forum ook een topic geopend over hoe e.e.a goed vast te zetten. Zie hier voor wat tips.

Ik heb mijn 205 tegenwoordig altijd vast staan zoals Marco de Golf heeft vast staan.

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 17 aug 2010, 19:36

spanbanden inderdaad door de wielen of spaken en zo recht mogelijk naar voren en achteren vasttrekken.
Des te schuiner des te meer spanning je overal optrekt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 aug 2010, 20:18

Sowieso moet je gewoon uitkijken als je het zo doet, het zal je nog verbazen hoeveel kracht je zetten kan met zo'n spanband, als hij dubbel zit dan is het ook nog eens 2x zo veel. Je kan je ophangingdelen krom trekken met zo'n ding denk ik.

Zoals ze bij David zitten dat heeft echt totaal geen nut nee.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2010, 20:23

Bert ///M3 schreef:Sowieso moet je gewoon uitkijken als je het zo doet, het zal je nog verbazen hoeveel kracht je zetten kan met zo'n spanband, als hij dubbel zit dan is het ook nog eens 2x zo veel. Je kan je ophangingdelen krom trekken met zo'n ding denk ik.

Zoals ze bij David zitten dat heeft echt totaal geen nut nee.
+1 vast is vast en vooral niet te strak ratelen!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 17 aug 2010, 21:54

Wat ik altijd zowizo doe, is na een paar km even stoppen en alles natrekken. Zie toch wel vaak dat er toch wat verschuift of zichzelf even goed zet na een keertje remmen/gasgeven.

David R.

Bericht door David R. » 26 aug 2010, 16:26

Ik rijdt al 2 jaar met de spanbanden op deze manier en nog nooit problemen gehad. Tegen het achteruit rollen zet ik hem vast met de lier, en tegen het vooruitrollen staat hij tegen een opstaande rand. Ik heb wel van die lussen erbij die je over de band moet trekken maar je komt er niet tussen. Ik kan achter voortaan wel gaan spannen zoals bij dat blauwe golfje maar aan de voorkant gaat dat niet. Maar zoals reeds vermeld nog nooit problemen gehad.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2010, 18:48

Als je ruimte onder of naast de auto hebt dan kan je het evt ook kruislinks doen, dus van de voorkant naar de achterwielen en vice versa. Dat doet in feite hetzelfde en het staat veel beter als zoals het op de foto zit.

Die stroppen om het wiel heen gebruik ik zelf ook, het is een beetje prutsen maar het gaat vaak wel, bij mij zit er net 1-2 millimeter speling op het achterspatbord als hij op zijn poten staat en daar krijg ik ze nog doorheen :)

Vdub

Bericht door Vdub » 28 aug 2010, 00:16

ik sjor de auto tegenwoordig altijd vast dmv de gaten onderin de bodem waar normaal een rubberstop in zit...

er zijn een paar zaken van belang wat betreft trekgewicht

Trekgewicht auto
TTM aanhanger
Je rijbewijs..

in het meest gunstige geval zou je met een auto van 1750kg (ledig gewicht) een aanhanger trekken die een TMM heeft van 1750 kg met alleen rijbewijs B

Anders(BE) ben je gebonden aan het max trekgewicht van de auto, mag wel de 3,5t totaalgewicht overschrijden, tot max 7,5t treingewicht..

steve smith

Bericht door steve smith » 28 aug 2010, 00:20

Vdub schreef:ik sjor de auto tegenwoordig altijd vast dmv de gaten onderin de bodem waar normaal een rubberstop in zit...

er zijn een paar zaken van belang wat betreft trekgewicht

Trekgewicht auto
TTM aanhanger
Je rijbewijs..

in het meest gunstige geval zou je met een auto van 1750kg (ledig gewicht) een aanhanger trekken die een TMM heeft van 1750 kg met alleen rijbewijs B

Anders(BE) ben je gebonden aan het max trekgewicht van de auto, mag wel de 3,5t totaalgewicht overschrijden, tot max 7,5t treingewicht..
Klopt niet. Het laadvermogen van de auto telt ook mee, het MTM trekauto + MTM trailer mag de 3500 niet overschrijden. Dus ledig 1600 + 300 laadvermogen = 1900 MTM + 1600 MTM trailer is ongeveer het max haalbare op B. Blijft tobben dus!

Plaats reactie