Z4//M roadster (AP racing / Bilstein) TE KOOP!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Z4//M roadster (AP racing / Bilstein) TE KOOP!

Bericht door Franzino » 14 jun 2010, 01:56

Hey,

Ik heb nu een weekje een Z4M roadster. De wagen is geen daily, maar doet dienst als 2de fun car. Alhoewel; ik heb sind de Z4M hier is niet meer met den touring gereden :wink: . Enkele bedenkingen en vragen na een weekje eigendom en een 1.000 tal KM achter het stuur.

Allereerst even zeggen dat ik echt volledig verzot ben op de wagen; de power, de looks, de sound en gewoonweg het totale “no nonsense autorijden” concept vind ik super aan de Z4M. Qua M wagens heb in het verleden reeds met een E39 M5, E60 M5, Z3M roadster en E46 M3 gereden. Maar de Z4M roadster is mijn eerste eigen M.

- BANDENSPANNING: Mijn Z4M is uitgerust met 19” CSL velgen en Michelin PS2 banden (V: 235/35ZR19 / A: 265/30ZR19). Welke bandenspanning kan ik best op de banden zetten? 19” is geen standaard bandenmaat op de Z4M en de bandenspanning staat dus niet in het instructieboekje. Leuk detail; de velgen komen letterlijk van een CSL. De vorige eignaar had ook een CSL en had 2 setjes CSL velgen. 1 setje is op de Z4M terecht gekomen die hij zo wat als dagelijkse auto gebruikte. De Z4M is verkocht vanwege een andere daily (Audi R8)

- OLIE: Welke olieviscositeit koop ik best (voor in het geval ik het olie niveau ooit eens zou moeten bijvullen)

- LEDER: De Z4M is volgens de verkoper in de BMW garage uitgerust met de optie volleder. Iemand een idee wat hier specifiek anders aan is dan het standaard leder op de Z4M?

- GPS: Hoe zet je de birdview functie aan op de ingebouwde Sat-Nav. Op de sat-nav in mijn E46 heb ik ook bird view. Ik weet totaal niet meer hoe ik dit destijds heb opgezet :o

- SPIEGELS; De Z4M heeft inklapbare zijspiegels. Ik heb dezelfde optie op mijn E46. Als ik lang op de sluitfunctie van mijn sleutel druk, dan klappen de spiegels automatisch mee in. Bij de Z4M lukt dit niet. Als ik mijn E46 in achteruit schakel, dan klapt mijn rechter spiegel naar beneden (dit neerklappen is afhankelijk van de stand van het spiegelknopje). Op de Z4M lukt het mij niet om de spiegel automatisch te laten neerklappen bij achteruit rijden. Iemand een idee of ik deze 2 zaken ook kan doen werken op de Z4M?

- VERSNELLINGSBAK; Ik weet dat de Z4M een stroef schakelende versnellingbak heeft met een hoog mechanisch gevoel. Van 1 naar 2 en van 3 terug naar 2 schakelt de Z4M naar mijn gevoel stroever en minder nauwkeurig dan in de andere hogere versnellingen. Is dit normaal? Bij een E46 M3 en een testrit met een andere Z4M in het verleden was dit mij toen niet zo hard opgevallen. Ik heb nog 2 jaar garantie, dus ik zal wel eens vragen of ze er in de garage naar kijken of dit normaal is.

Buiten deze bedenkingen ben ik echt super enthousiast over de Z4M. Ik ben er echt volledig verzot op :P . Het kan de nieuwe liefde zijn die spreekt, maar ik denk niet dat ik hem ooit nog weg doe. Nu nog plek vrijmaken in mijn garage en zoeken hoe ik de hardtop er exact kan af halen om echt ten volle van de wagen te kunnen genieten deze zomer... 1ste aanpassing; met de 19” velgen staat de wagen iets te hoog op zijn poten. Eibach veren gaan hem een klein beetje verlagen. Voor de rest is de wegligging fantastisch en heb ik geen klagen over het comfort. Ik heb wel het gevoel dat de wagen zwaar naar onderstuur neigt? Maar het kan ook zijn dat ik nog moeten wennen aan de wegligging van de Z4M.
Laatst gewijzigd door Franzino op 08 aug 2018, 12:43, 6 keer totaal gewijzigd.

jadatis

Re: Nieuwe Z4M eigenaar (enkele vraagjes aan de kenners)

Bericht door jadatis » 14 jun 2010, 11:06

Ik kwam je topic tegen bij het zoeken naar bandenspanning via google.
Heb me geregistreerd om je antwoord te geven daarover, en zal me dus ook niet officiëel voorstellen in de daarvoor bedoelde afdeling.

Ik houdt me al sinds 2007 bezig met het uit- en omrekenen van bandendruk met gebruikmaking van de formule die de auto- en banden-fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken, en heb mezelf Excell aangeleerd om daar spreadsheets voor te maken.

Een van de laatste is om bandendruk- advies om te rekenen als je andere dan de originele bandenmaat op je auto zet, en dus uitermate geschikt in dit geval.
Kunt het echter ook gebruiken om je bestaande banden te controleren,en te zien of je in bepaalde situaties nog verantwoord lager kan. De formule geeft een minimum advies koud gemeten, voor het gewicht, snelheid en camber-hoek ( uitlijning /-\) die je invult, en de autofabrikanten vullen daarvoor de maximum toelaatbare aslasten in voor vollast gebruik. Voor normaal gebruik ( 3 personen en wat bagage) hebben ze het gewicht bepaald aan de hand van gewichtsverdeling auto en plaats personen, maar die wordt tegenwoordig nog maar zelden gegeven. Ook wordt tegenwoordig achter de maximale druk van de band aangehoudenom over en scheefbelading in te dekken, dus in praktijk blijf je daar dus onder als je je aan de adviesomstandigheden houdt, wat weer je eigen verantwoording blijft.
Heb je de normaaldrukken wel dan kun je die in het eerste deel omrekenen.
gebruik het maar eens en laat weten of het lukt, de gevraagde gegevens staan in het eerst verscheinende scherm.

http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... 0omrekenen
In deze map het spreadheet en voorbeelden.

succes ( ja dat is ) Peter

Edit: ik zie dat je verschillende bandmaten hebt, ook dan is het spreadsheet te gebruiken, maar moet je 2 x invullen, en zelf de juiste gegevens combineren op papier. Voor de ouderwetse normaal-adviezen zal je dan de achteras als voor-as in moeten vullen om zo niet de voorbanden als referentie te gebruiken voor het omrekenen van de normaaldrukken. In de volgende engelse map staan 2 voorbeelden , front and rear , voor verschillende bandmaten, dus als engels geen probleem is voor je , dan kun je ook daar in werken,heeft iets meer mogelijkheden in de eenheden waar je in werkt.
Maar als je je gegevens hier neerzet dan maak ik een nNederlands voorbeeld daarmee.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... e-pressure
Laatst gewijzigd door jadatis op 14 jun 2010, 11:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 14 jun 2010, 11:18

Olie altijd Castrol Edge 10W60 of de duitse variant, Castrol TWS 10W60 (Nooit Edge SPORT).

Spiegels was volgens mij een optie om die foefjes erbij te krijgen, misschien hebben ze die niet genomen.

steve smith

Bericht door steve smith » 14 jun 2010, 11:43

RTFM

Tom

Bericht door Tom » 14 jun 2010, 11:56

steve smith schreef:RTFM
??
Waar slaat dit nou weer op Steve? Lijken mij vrij normale vragen.

Die navigatie birdeye is afhankelijk van de softwareversie. Dat is ergens in te stellen maar in oudere versies zat dat niet. Dealer kan de software updaten, maar dat kun je ook zelf doen (al zitten er wat risico's aan verbonden, als het fout gaat is je navigatie mogelijk niet meer bruikbaar).

Leerpakket kan zijn dat je dashboard zelf (dat ding over de hele breedte van de auto, waar je radio invalt) ook van leer is. Al was dat geloof ik een Individual optie. Normaal is het van metaal of houtlook. Bij de Z4M was carbonlook ook optioneel.

Afbeelding

Afbeelding

Spiegels is bij mij ook niet. Was bij m'n E46 facelift ook niet. Lijkt mij een softwareinstelling?

Fernando

Bericht door Fernando » 14 jun 2010, 11:58

Met je verkeerde been uit bed gestapt?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 jun 2010, 12:05

Hij wordt ook met de dag botter, die Steve. :)

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jun 2010, 12:30

Knot schreef:Olie altijd Castrol Edge 10W60 of de duitse variant, Castrol TWS 10W60 (Nooit Edge SPORT).

Spiegels was volgens mij een optie om die foefjes erbij te krijgen, misschien hebben ze die niet genomen.
Thanks voor de olie info!

Wat betreft elektrische buitenspiegels was er maar 1 optie op de Z4M (Außenspiegel elektrisch anklappbar). Ik heb exact dezelfde optie op mijn laatste generatie E46 touring. Vermits de Z4 en de E46 van ongeveer dezelfde generatie zijn veronderstelde ik dat bij een Z4 met dezelfde optie, de rechter zijspiegel ook zou neerklappen bij achteruit rijden. Misschien hebben ze dat neerklappen van de spiegel weggelaten bij de Z4M, omdat ze veronderstelde dat mensen met een M niet tegen stoepranden rijden :?

Tom

Bericht door Tom » 14 jun 2010, 12:34

Bij mijn vorige E46 facelift zaten ook elektrische buitenspiegels (net als bij m'n Z4) maar dat naar neerklappen bij achteruitrijden heb ik bij beide auto's niet gehad.

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jun 2010, 12:44

Tom schreef:
??
Waar slaat dit nou weer op Steve? Lijken mij vrij normale vragen.

Die navigatie birdeye is afhankelijk van de softwareversie. Dat is ergens in te stellen maar in oudere versies zat dat niet. Dealer kan de software updaten, maar dat kun je ook zelf doen (al zitten er wat risico's aan verbonden, als het fout gaat is je navigatie mogelijk niet meer bruikbaar).

Leerpakket kan zijn dat je dashboard zelf (dat ding over de hele breedte van de auto, waar je radio invalt) ook van leer is. Al was dat geloof ik een Individual optie. Normaal is het van metaal of houtlook. Bij de Z4M was carbonlook ook optioneel.
Navi zal ik eens bij de dealer laten updaten... Dat beige leer op het dashboard wat jij aanhaalt is inderdaad individual optie. Het carbonlook leer (Interieurleisten Leder Carbonstruktur) was een gratis keuze optie op de Z4M in Duitsland. Je kon kiezen tussen de zilvere of carbonstructuur lederen interieurlijst. Al de andere was bijbetalen. De optie volleder heeft niet direkt iets met die interieurlijsten te maken...

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jun 2010, 12:47

Tom schreef:Bij mijn vorige E46 facelift zaten ook elektrische buitenspiegels (net als bij m'n Z4) maar dat naar neerklappen bij achteruitrijden heb ik bij beide auto's niet gehad.
Elektrisch inklapbare buitenspiegel (die volledig naar binnen wegklappen als je op een knopje duwt)? Op een E46 is dit normaal gezien steeds in combinatie met "tilt-down mirror". Gewone elektrisch verstelbare spiegel hebben dit inderdaad niet op een E46.

Tom

Bericht door Tom » 14 jun 2010, 12:48

Ik heb het inderdaad over de inklapbare spiegels :)

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jun 2010, 13:42

Tom schreef:Ik heb het inderdaad over de inklapbare spiegels :)
Spiegel mysterie opgelost!!! Indien je geen elektrische zetels hebt met de optie inklapbare spiegels, dan gaat je rechter spiegel niet naar beneden tijdens achteruitrijden. Op mijn E46 heb ik inderdaad elektrische zetels, op de Z4M niet...

Tom

Bericht door Tom » 14 jun 2010, 13:57

Nee nee nee :D

Op mijn E46 facelift had ik:
- elektrisch verstelbare spiegels (is standaard of bij executive?)
- elektrisch inklapbare spiegels (was optioneel)
- normale stoelen
Op m'n Z4 heb ik:
- elektrisch verstelbare spiegels (is standaard of bij executive?)
- elektrisch inklapbare spiegels (was optioneel)
- elektrisch verstelbare stoelen

steve smith

Bericht door steve smith » 14 jun 2010, 14:06

Tilt-functie van spiegel gebruikt het geheugen van stoel-memory. Als je dus geen memory-stoelen hebt, mis je ook de tilt-fuctie. Dit staat in instructieboek, evenals oliesoort. Als de navi birdseye heeft bedien je die met de N> knop waarmee je de kaartorientatie bepaalt. Ook dat staat in......

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2010, 14:14

In the manual :mrgreen:

@topicstarter super zo'n ding, foto's?

Franzino

Bericht door Franzino » 14 jun 2010, 14:45

Rico schreef:In the manual :mrgreen:

@topicstarter super zo'n ding, foto's?
Birdview staat zowieso niet in mijn manual (is een hidden menu en heb ik reeds gevonden). Heb het al op een ander forum gevonden hoe ik dit moet aanschakelen (heeft ook te maken met welke software versie je hebt geinstalleerd). Olie staat er wel in, maar ik wou het aan de zogezegde kenners en andere M eigenaars vragen wat zij aanraden.. :shock: Dat van de bandenspanning met niet standaard bandenmaat, versnellingbak ervaringen, enz....zal ik niet in de manual vinden ze. Dat zijn gewoon meningen of ervaringen van andere mensen die dan tellen.... Het mysterie van het volleder is ook opgelost en stond ook niet in de manual.

Mensen die geen zin hebben om op dit topic te reageren, moeten dit niet doen he! Ik vraag toch niet hoeveel PK heeft die wagen, wat verbruikt hij of hoe open ik mijn motorkap? :wink:
Laatst gewijzigd door Franzino op 14 jun 2010, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2010, 17:13

Ik vind het wel terechte vragen hoor :wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 14 jun 2010, 17:46

Eensch Steve,

Als je je eraan ergert reageer dan iets minder.....
Je bent de laatste tijd bezig met wat aan extreem reageer niveau..........
Je lijkt Hielke wel! :popcorn:

:wink: :thumbup:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 14 jun 2010, 19:25

Franzino schreef:Hey,

- BANDENSPANNING: Mijn Z4M is uitgerust met 19” CSL velgen en Michelin PS2 banden (V: 235/35ZR19 / A: 265/30ZR19). Welke bandenspanning kan ik best op de banden zetten? 19” is geen standaard bandenmaat op de Z4M en de bandenspanning staat dus niet in het instructieboekje. Leuk detail; de velgen komen letterlijk van een CSL. De vorige eignaar had ook een CSL en had 2 setjes CSL velgen. 1 setje is op de Z4M terecht gekomen die hij zo wat als dagelijkse auto gebruikte. De Z4M is verkocht vanwege een andere daily (Audi R8)
Ik rijd zelf met 2.6 rondom, de een vind het teveel, de ander iets te weinig, maar vind het persoonlijk goede compromis.
- OLIE: Welke olieviscositeit koop ik best (voor in het geval ik het olie niveau ooit eens zou moeten bijvullen)
Gewoon zoals aangegeven het std voorschrift :)
- LEDER: De Z4M is volgens de verkoper in de BMW garage uitgerust met de optie volleder. Iemand een idee wat hier specifiek anders aan is dan het standaard leder op de Z4M?
Is gewoon een uitdrukking van de dealer volgens mij voor deuren + stoelen compleet in leder
- GPS: Hoe zet je de birdview functie aan op de ingebouwde Sat-Nav. Op de sat-nav in mijn E46 heb ik ook bird view. Ik weet totaal niet meer hoe ik dit destijds heb opgezet :o
Hangt van software af of het gaat, maar als je het niet 1-2-3 kan vinden, ga er dan maar vanuit dat je toe bent aan een update ;)
- SPIEGELS; De Z4M heeft inklapbare zijspiegels. Ik heb dezelfde optie op mijn E46. Als ik lang op de sluitfunctie van mijn sleutel druk, dan klappen de spiegels automatisch mee in. Bij de Z4M lukt dit niet. Als ik mijn E46 in achteruit schakel, dan klapt mijn rechter spiegel naar beneden (dit neerklappen is afhankelijk van de stand van het spiegelknopje). Op de Z4M lukt het mij niet om de spiegel automatisch te laten neerklappen bij achteruit rijden. Iemand een idee of ik deze 2 zaken ook kan doen werken op de Z4M?
Las net dat het kan met gebruik van memory van de stoelen, echter nooit gebruikt, spiegels zijn zowieso beperkt :D.
- VERSNELLINGSBAK; Ik weet dat de Z4M een stroef schakelende versnellingbak heeft met een hoog mechanisch gevoel. Van 1 naar 2 en van 3 terug naar 2 schakelt de Z4M naar mijn gevoel stroever en minder nauwkeurig dan in de andere hogere versnellingen. Is dit normaal? Bij een E46 M3 en een testrit met een andere Z4M in het verleden was dit mij toen niet zo hard opgevallen. Ik heb nog 2 jaar garantie, dus ik zal wel eens vragen of ze er in de garage naar kijken of dit normaal is.
Stroef is maar net wat je gewend ben, maar vind het persoonlijk lekker schakelen, met name op tempo, rustig is het wat lastiger om comfortabel/vloeiend te rijden. Dit is voor een groot deel te wijten aan CDV, deze zou je evt kunnen verwijderen (is voor mij nog een to-do)

Heb de opmerkingen dikgedrukt ertussen, maar volgens mij is het meeste al naar voren gekomen :)

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 14 jun 2010, 21:57

Veel plezier met je Z4M! :df:

@ steve: bok eens op met zinloze opmerkingen....

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jun 2010, 14:19

Een hardtop heeft ie toch niet nodig ? Gewoon open rijden als het niet regen of dakje volstaat toch prima ?

Kan je verder niet helpen met je vragen, behalve over het leder: bij normaal leder heb je de stoelen, de versnellingspook en de handrem in leder. Bij volleder komt daar nog bij de zonnepanelen, deurbekleding en paar andere delen in het interieur.

Franzino

Bericht door Franzino » 15 jun 2010, 14:53

Macboy schreef:Een hardtop heeft ie toch niet nodig ? Gewoon open rijden als het niet regen of dakje volstaat toch prima ?

Kan je verder niet helpen met je vragen, behalve over het leder: bij normaal leder heb je de stoelen, de versnellingspook en de handrem in leder. Bij volleder komt daar nog bij de zonnepanelen, deurbekleding en paar andere delen in het interieur.
Correct! Op een ander forum hadden ze mij reeds met deze info geholpen. Toch merci!

Wat betreft de Hardtop.... die zat bij de wagen toen ik hem kocht. De vorige eigenaar gebruikte zijn Z4M als daily, ook in de winter (hij had dan wel een set wintervelgen natuurlijk). Nu hij heeft die hardtop inderdaad niet nodig, van zodra er plaats is gemaakt in mijn garage gaat die er af. Ik vind de look met de hardtop wel mooi, maar een roadster koop je om open te rijden he :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jun 2010, 16:53

Grappig: ik had je draadje gisteren geopend en er was nog geen enkele reactie. Ik had echter geen tijd en mijn browser afgesloten met het onthouden van de links en vandaag geopend en kwam ik jou draad tegen en vervolgens geantwoord. Zie ik nu net dit draadje en zie ik opeens 10 reacties voor mijn reactie. Ik denk nee he, wat dom. Was ik vergeten op F5 te drukken en heeft iedereen natuurlijk al lang gereageerd en kom ik met mijn late reactie over het leder.

Blijkt dus dat 2 Z4 eigenaren het verkeerde antwoord geven en mijn reactie toch past zonder dat het opvalt dat ik niet als eerste reageer :)

(als we het over zinloze bijdrages hebben dan valt deze van mij er ook onder ja)

Tom

Bericht door Tom » 15 jun 2010, 17:06

Deurbekleding is bij de Z4 (met leer) altijd van leder hoor.

Afbeelding

Heb ze ook nooit met meer leer op de deuren dan dit gezien.

Plaats reactie