BMW 1602 turbo => V8 dan maar ? => nope, weggegooid

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Peric

Re: BMW 1602 hobbybob gasbak met fohn

Bericht door Peric » 05 jun 2010, 10:37

Geweldig verhaal!!
Mooi om te zien hoe je knutselt, en erg leuk opgeschreven ook. :)

Harrie D

Bericht door Harrie D » 07 jun 2010, 22:06

Vandaag toch maar eens begonnen om mn hardyschijf te vervangen.
En het kon ook geen kwaad:
Afbeelding

Er mist 1 klein stukje, dat ligt nog ergens op de ring, zag m in de achteruitkijkspiegel vliegen.
Heb het dus al een keer eerder gehad toen mn baksteun scheurde, dus toen ik weer POK hoorde ter hoogte van de pook en iets in mn spiegel zag stuiteren wist ik hoe laat het was.
Afgezien van een irritante trilling tm 60km/u als je in zn 2 en 3 flink gas gaf merkte je dr eigenlijk niks van (dus op de ring al helemaal niet :mrgreen: )

1 dezer dagen nog maar even andere banden op mn achtervelgen leggen, kan ik ook weer even vooruit.
Rechtsachter kwamen de waarschuwingskoordlagen er onderhand doorheen aan de binnenkant.
Dus ik heb dr tijdelijk maar even 2 14 inch stalen velgjes van mn E30 onder gelepeld met 20 jaar oude banden.

Volgens de wet zijn ze beter dan die versleten t1r'en, ik heb dr een iets andere mening over.
Leverde me op de afrit best-west dan wel weer een duimpje op van een motorrijder toen de kont met een dikke 80 om probeerde te komen :roll:

@iko

Bericht door @iko » 07 jun 2010, 22:47

Harrie Spoor schreef:Vandaag toch maar eens begonnen om mn hardyschijf te vervangen.
En het kon ook geen kwaad:
Afbeelding
Ik vervang die dingen al eerder :mrgreen:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 30 aug 2010, 18:23

Zow, long time no update of iets van die strekking.

In de tussentijd nog wel het eea gedaan.
-Schokdempers rondom vervangen door de goedkoopste E30 schokdempers die ik op ebay kon vinden (GT cupline ofzo, 90 euro voor 4 stuks, bezorgd en wel)
Zo heel erg slecht bevallen ze ook niet en ze zijn, tot nu toe, nog niet lek, dus in dat opzicht is het een verbetering.

-Alle turboslangen maar eens vervangen door passend (en duur) spul, werd dr een beetje moe van dat als je op meer dan 0,6 bar reed het gasmengstuk dr wel eens uit klapte.
Vooral als je de snelweg op wil is dat hoogst irritant.
Laatst de zooi nog eens onder druk gezet en toen nog een hele berg lekkages dr uit weten te halen.

-Voor de verandering (...) weer eens een uitlaatpakking vervangen en toen maar in 1 moeite door de uitlaat wat verbeterd.
De baksteun zit nu een 3-4cm hoger waardoor ik ook zoveel grondspeling dr bij heb, tevens de middendemper verwijderd en 2 lasbochtjes op de einddemper gezet voor de enige echte TDI-look (en nu steek ik mn trekhaak niet meer in de fik)
Met normaal rijden maakt ie niet echt meer geluid, volgas merk je het wel.

-De onsteking eens wat verzet, bleek dat ie op 20 graden maximale vervroeging stond (zonder vacuum) en dr op druk nog eens iets van 7-8 graden vanaf haalde.
Nu staat ie op 30 en haalt ie dr bij 1 bar maximaal 11 graden af (dus meer dan 1 bar moet ik nu eigenlijk ook niet draaien, maar hij komt opzich wel vooruit :P)
Dit is dus gewoon in zn 5, hij komt toch wel vooruit met die korte overbrenging.

Tevens een geleende 3-punts gordel dr in gezet, zal er maar geen foto's van posten, want hij zit dr niet echt handig in, maar het is ook puur voor het slalomgedoe van de 02 club op lelystad aanstaande zaterdag.
Misschien hoef ik me niet af te zetten op mn middenconsole en deurpaneel.
Waar ie tevens, als het goed is, op een testbank gaat, dus dan weten we wat het gashok dr uit perst.
Laatst gewijzigd door Harrie D op 31 aug 2010, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 aug 2010, 20:45

weer een gave update :D en komt idd goed vooruit!

Harrie D

Bericht door Harrie D » 02 sep 2010, 02:26

Zow, de eerste turbo is overleden, we zijn nu bezig met nummer 2 :roll:

Hoorde gisteren al wat rare geluidjes maar deed het af als 'een vogel die ergens klem zat tussen de grille'
Vandaag ging ik even naar een vriend van me toe en kwam ie soms wel en soms niet op druk inclusief hele rare geluidjes.
Eerste gedachte is een losse turboslang, dus daar flink aan lopen trekken, zonder resultaat.
Maar hij rookte ook niet, dus een kapotte turbo leek me sterk.

Op lokatie aangekomen zette ik de auto af en hoorde ik m nog naschaven en doen, dus toen begon ik toch de turbo te verdenken.
Auto daar op de brug gezet (jeeeee), luchtfilterslang dr af gepakt, even gevoeld en gefrommeld en toen besloten om de turbo maar eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.
De foto's blijf ik jullie schuldig (hij ligt nog daar), maar geloof me maar als ik zeg dat ie kapot is.

Gelukkig lag er daar nog een turbo van eoa aangekochte berg onderdelen, dus die maar overgenomen en dr onder gesleuteld (wat wel iets langer duurde dan de lengte van deze zin doet vermoeden)
Toen toch besloten om voor de zekerheid maar even de olietoevoer te controleren.

Met resultaat:
Blijkbaar kan een turbo dus 5000km lang overweg met ong 1 druppel olie per seconde (en ws nog wel langer ook, maar die 5000 weet ik 100% zeker)
Bleek dat de olietemperatuursensor zover in het t-stukje zat waar ook de olieslang naar de turbo op zat dat ie het praktisch blokkeerde...
Dus toen de olieleiding maar direct op de cilinderkop gezet en de temperatuursensor (die het toch al niet deed) maar weg gegooid.

Ach ja, had het zelf beter moeten controleren, maar goed, iets voor de volgende keer :P
Het had nog een stuk erger gekund, want ik wilde eigenlijk de motor pakken en dan was ik er waarschijnlijk pas zaterdagmorgen op weg naar lelystad achter gekomen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 sep 2010, 08:46

haha ja met zo weinig olie smering gaat het snel achteruit met een turbo :lol:

valt me nog mee dat hij nog zolang is blijven draaien!

Harrie D

Bericht door Harrie D » 02 sep 2010, 10:41

Gezien de hoeveelheid olie die dr uit kwam had ik m 50km gegeven.
Ach ja, japanse degelijkheid he.

Harrie D

Bericht door Harrie D » 07 sep 2010, 15:12

Zow, het weekend is weer voorbij samen met lelystad (en de knastercross op zondag)
Auto heeft zichzelf goed gehouden, natuurlijk weer niks gewonnen op de slalom.
En met de sprint ging het ook niet zo best, gedeeltelijk vanwege het ontbreken van een sper en plakbanden, maar vooral omdat ik 3 vd 4 keer op 0,4 bar reed ipv 0,9-1 omdat ik vergeten was mn schakelaartje om te zetten.

De testbank ging dan weer vrij aardig qua waardes, maar de vorm van de grafiek heeft nog wat werk nodig, dat mag een heel stuk vlakker (hoewel het in de praktijk prima te rijden is door veel te schakelen)
Dat ie aan het einde als een pudding in elkaar zakt komt waarschijnlijk doordat de turbodruk hoger in toeren afzakt tot 0,7 bar.
Maar dat viel me gisterenavond pas op, dus daar moet ik nog eens even mee gaan spelen.
Afbeelding

Denk dat ik toch nog maar eens ga proberen om een ander uitlaatspruitstuk te maken, de huidige creatie is erg lang, klein qua diameter, heeft een scherpe 180 graden bocht dr in, en lekt vooral flink doordat beide flenzen anti-recht zijn.
Tevens kan ik dan de downpipe wat veranderen zodat ie over de hele lengte 63mm is (nu is ie op een klein stukje 63x40mm) en de zooi een beetje gasdicht maken zodat ik ook eens iets betrouwbaar kan meten met een lambdasonde.
En zolang ik de turbo tijdelijk vast hang met 2 steunen zodat ie op zn plek blijft zitten bij het maken vh spruitstuk hoef ik niet al teveel te verbouwen aan het slangenwerk.

Wilde het eigenlijk niet doen omdat er toch die m20 in komt, maar eigenlijk is het wel leuk om te kijken wat je dr uit kan persen.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 07 sep 2010, 19:01

Bijna 200pk :clap:

Hoe heb jij het eigenlijk opgelost met de vervroeging van de ontsteking?
Kan je nog wel een vacuum vervroeger gebruiken?

HeinJ

Bericht door HeinJ » 07 sep 2010, 19:56

bijna 200 pk is inderdaad helemaal niet verkeerd! Bak dat diff nou eens lekker dicht en koop ergens vierdehandse slicks, dan win je alles op de sprintjes 8)

Harrie D

Bericht door Harrie D » 07 sep 2010, 20:28

Jan-Willem schreef:Bijna 200pk :clap:

Hoe heb jij het eigenlijk opgelost met de vervroeging van de ontsteking?
Kan je nog wel een vacuum vervroeger gebruiken?
Zit een vacuumpotje op wat oa op de E21's zit met 2 aansluitingen.
Heb dr een aanslagnokje uit gesloopt en dr na wat gepriegel en geprobeer een nieuwe in geknutseld, gemaakt van een M4 boutje met 2 moertjes wat ietwat te verstellen is.
Als ik alles goed gemeten heb trekt ie nu maximaal 10-15 graden dr af bij 1 bar turbodruk (en ongeveer 7 graden bij 0,4 bar)
Ontstekingstijdstip staat op 30 graden bij 3000 toeren (en hoger komt ie ook niet) zonder vacuum.

Het is een blok met een compressieverhouding van 8:1 en op LPG, dus ws kan ik nog wel verder gaan, maar ik vind het wel even best zo.

Harrie D

Bericht door Harrie D » 16 sep 2010, 19:12

Afbeelding

De eerste noemenswaardige backfire sinds de turbo dr op zit hebben we ook weer gehad.
Wel eens wat plofjes gehad als je m net verkeerd probeerde te starten na wat wijzigingen, maar dat stelde niks voor en die zijn op 1 hand te tellen in 2 jaar tijd.

Deze ging iets harder :P
Ding stond wat te arm en ik had geen zin om dr meteen iets aan te doen, kon later ook wel.
Blijkbaar niet.

Voordeel is dan wel weer dat ik op een ritje van 230km ongeveer 1 euro gas heb bespaard.
De slang kost alleen 20 euro

Harrie D

Re: BMW 1602 turbo (zwalken op zandvoort)

Bericht door Harrie D » 27 sep 2010, 11:21

De turboslang was vervangen, ik had een geweldig plannetje verzonnen om m weer wat vlotter te krijgen en de turbo eerder op gang te laten komen.
Dat laatste was prima gelukt, het eerste niet zo heel erg, het ding liep nog maar met moeite 100.
Het gasmengstuk wat ik dr op had geknoopt icm de m20 gasklep was toch iets te groot dus...

Dus toen alles weer terug gebouwd naar de oude situatie, dit keer het gasmengstuk wat ik altijd al had gebruikt goed om dr in gezet en maar een proefritje gaan maken.
Hij liep weer als vanouds en hij maakte een erg leuk geluidje met afblazen wat ie eerst niet deed.
Even logisch nadenken (backfire, membraan in afblaaskleppie, hmmmm :?) en toen maar een ander klepje besteld bij de vw/audi dealer hiero (a 32 euro, hoe goedkoop wil je het hebben)
Daarna de andere dr af gehaald en die was idd een beetje kapot, mn pink paste door het gat in het membraan heen :mrgreen:

En dit alles gedaan om m klaar te maken voor het nationaal oldtimerfestival op zandvoort.
Had goede hoop dat ik dit keer wel eens door zou kunnen rijden omdat ik een sportieve sessie had geregeld (en nog een recreatieve aan het einde van de dag, maar die zag ik bij voorbaat al als verloren ivm drukte)

Dus natuurlijk was de baan 's morgens nog behoorlijk vochtig, maar goed, we zien wel.
Eigenlijk beviel dat ook wel prima, in het begin nogal een momentje gehad (niet als enige) bij de audi-s die een heel stuk gladder was dan verwacht.
De rest vd rondjes lekker gereden, afgezien van de remmen die na 2 rondjes niet zoveel meer deden...
Had ook niet anders verwacht, maar ik was de week ervoor aardig verkouden en had dus ook echt geen zin om ze te vervangen (achteraf....)
Evengoed lekker kunnen spelen in de vodafone bocht:

En als snelste rondje een 2:31,beetje gehaald.

Een aantal uurtjes later alsnog de recreatieve sessie gereden, de baan was ondertussen droog en het zonnetje scheen lekker.
Toen ik de baan op ging reed ik ergens halverwege, vanaf het moment dat er groen gezwaaid werd ben ik maar begonnen met inhalen en toen ik aan het eerste volle rondje begon reed ik helemaal vooraan :mrgreen:
Toen dus 1,5 vrije ronde gehad voordat ik weer verkeer tegenkwam, maar in dat volle rondje wel een 2:15.69 neergezet, waar ik eigenlijk wel tevreden mee ben, zeker gezien de brakke remmen.
Daarna de rest van de sessie maar afgemaakt met het inhalen van alles wat er nog reed, is opzich ook wel leuk, maar vrije rondjes rijden is een stuk leuker (de rondetijden zaten toen allemaal tussen de 2:20 - 2:30)

Evengoed een prima dagje gehad en nu moet ik mn remmen zeker vervangen.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 27 sep 2010, 11:50

SKITTEREND MAN!!!!

Jarno
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Bericht door Jarno » 28 sep 2010, 07:42

SUPER !!!
Ik geniet al vanaf dag 1 van het verhaal, het leest zo lekker weg en heeft geen kritiek nodig.
Je vertelt alles lekker leesbaar en duidelijk en dus zeg ik dat je alle verhalen hier op
het forum wel mag schrijven.

Ik vind het zelf nogal moeilijk om een verhaaltje van mijn projektje te schrijven.
het vertellen in woorden gaat mij ietsje beter af omdat ik dan ook handen en voeten kan gebruiken :wink:

Ik zeg: VOORAL DOORGAAN !!!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 sep 2010, 08:32

Jarno schreef:SUPER !!!
Ik geniet al vanaf dag 1 van het verhaal, het leest zo lekker weg en heeft geen kritiek nodig.
Je vertelt alles lekker leesbaar en duidelijk en dus zeg ik dat je alle verhalen hier op
het forum wel mag schrijven.

Ik vind het zelf nogal moeilijk om een verhaaltje van mijn projektje te schrijven.
het vertellen in woorden gaat mij ietsje beter af omdat ik dan ook handen en voeten kan gebruiken :wink:

Ik zeg: VOORAL DOORGAAN !!!
+1 echt geweldige verhalen!! ik lees ze altijd weer met veel plezier :D

Harrie D

Bericht door Harrie D » 28 sep 2010, 16:37

Mooi dat de verhaaltjes bevallen :)

Hier nog 2 filmpjes van de eerste sportieve sessie, lekker aan aan het kloten op een vrij gladde baan:

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 28 sep 2010, 20:08

Jouw schrijfstijl bevalt mij ook wel... :forum:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 15 okt 2010, 20:04

Men neme:
- Aantal flenzen van Ebay (cilinderkop, ingang turbo en uitgang turbo)
- Voorraad lasbochtjes en wat rechte buis
- Beetje gasgevulde lasdraad
- Voorraad slijpschijfjes van de action
- Paar pakkingen

En dan ga je van dit:
Afbeelding

Via dit:
Afbeelding

Naar deze kronkelbende:
Afbeelding

Vind het er wel grappig uit zien, heb m dr vanmiddag opgeschroefd, maar aangezien mn voorbanden een beetje op de waarschuwingskoordlagen zitten (aan de binnenkant, blijkbaar had ik toch iets teveel uitspoor dr in geschroefd :roll: ) en mn gaskabel brak na een paar keer gasgeven heb ik dr nog niet mee gereden.
Hij begon al wel leuk te verkleuren, dus wie weet krijg ik m nog wel rood gestookt :mrgreen:

LeenV12

Re: BMW 1602 turbo

Bericht door LeenV12 » 19 okt 2010, 19:10

volgens mij lekt dat ding net zoveel gas als mn bruine oog :D
volgende keer gaan we eens oefenen met mn tigmachientje harrie ;)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 19 okt 2010, 19:17

LOL @ Waarschuwingskoordlagen :thumbup: :thumbup:

En je uitlaat lassen met gasgevulde draad, ik doe het je niet na.(waarom zou ik ook)

Harrie D

Bericht door Harrie D » 20 okt 2010, 00:21

Uitlaatjes (>1,5mm) lassen met gevulde draad is simpel en werkt goed, het ziet dr alleen verschrikkelijk uit.
Plaatwerk is een 'iets' ander verhaal :wtf:

Waarschuwingskoordlagen is iets van het forum waar de beunliefde ooit is begonnen, iemand beweerde daar dat je na de koordlagen nog een laag rubber had met daaronder de echte koordlagen.
En die is dus blijven hangen :mrgreen:

Gisteren trouwens mn gaskabel vervangen, mn olie en oliefilter vervangen (8500 en 11000km oud) en mn ontsteking later gezet (geen idee waarom)

Vandaag dus maar even de voorbanden omgewisseld en dr nog wat mee gereden.
Geloof niet dat ik er 100pk mee gewonnen heb, maar hij loopt wel mooier.
Maar heb nog wel wat ideetjes om mee te pielen, moet sowieso nog een nieuwe downpipe maken zodat dr weer een lambdasonde in past en dr geen grote deuk meer in zit.
En zo heb ik nog wel wat ideetjes.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 okt 2010, 08:18

Harrie Spoor schreef:Waarschuwingskoordlagen is iets van het forum waar de beunliefde ooit is begonnen, iemand beweerde daar dat je na de koordlagen nog een laag rubber had met daaronder de echte koordlagen.
En die is dus blijven hangen :mrgreen:
geweldig :mrgreen: :clap:

Vdub

Bericht door Vdub » 23 okt 2010, 00:21

super topic..!

Plaats reactie