BMW 1602 turbo => V8 dan maar ? => nope, weggegooid

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Harrie D

BMW 1602 turbo => V8 dan maar ? => nope, weggegooid

Bericht door Harrie D » 01 jun 2010, 00:41

Toch maar even een topicje over de auto maken, het is weer eens wat anders en ik heb weer wat te doen op deze regenachtige avond (het is dus een vrij lang verhaal ;))

Het is dus een BMW 1602 uit 1975, in mei 2007 gekocht toen mn E30 zichzelf had herleid tot 3 cilinder en ik er vervolgens een 0 cilinder van had gemaakt bij de reparatiepoging.
Ben eerst nog bij een andere E30 of wat gaan kijken, maar dat was nog ergere troep dan die 02.
Dus toen had ik in mijn bezit een prachtige sahara (en de 7 tinten die er in de buurt komen) 1602 met een paar maandjes apk voor een kleine 600 euro.
Afbeelding

Wel wat kleinigheidjes:
- Slippende koppeling, je kon het ding onmogelijk af laten slaan, stel je een 716 met 3-traps automaat voor en je komt redelijk in de richting.
- Licht olieverbruik, 3 banen blauw zetten door het gas los te laten was niet echt een probleem, bij bumperklevers was het dan wel weer bijzonder handig.
- Voorpijp gerepareerd met een stuk stofzuigerslang, werkte ongeveer 2 dagen perfect, daarna klonk ie sneller dan dat ie was.
- Opgegeten bestuurdersstoel en vastzittend bestuurdersraam.
- Lekke schokdempers, tegen de tijd dat het gestuiter na de 1e hobbel was afgelopen kwam de volgende hobbel dr wel weer aan.

Moet trouwens zeggen dat ik de eerste paar dagen mezelf af zat te vragen waarom ik dat onding in godsnaam gekocht had, maar na de 1e week begonnen de oliedampen en andere oldtimer gerelateerde gassen hun werk te doen en begon ik me enigszins te hechten aan het apparaat.

Dus het gaandeweg het eea vervangen, gelast en op andere wijze verbeterd en m door de apk weten te loodsen.
Een E30 318i radiateur (die ik nog had liggen) en elektrische ventilator van een BX waren ook een welkome toevoeging, afgezien van het feit dat ik een meetfoutje had gemaakt en de radiateurdop een bultje in de motorkap duwde.
Tevens een v-maxx (hiephoi) verlagingssetje gemonteerd en het ding maar even gamma zwart gespoten (op straat trouwens, niet voor herhaling vatbaar, om meerdere redenen :police: )

En toen hadden we zoiets:
Afbeelding
Waar ik vervolgens mee naar het treffen van de BMW 02 club was geweest op lelystad (6 uur 's morgens aangereden, 110 op de teller, geen hond op de weg en pink floyd aan, dat zal mn beste ritje ooit geweest zijn)
Waar je dan dit soort taferelen kreeg:
Afbeelding
Overigens wel met het apparaat nog een 9e tijd neer weten te zetten op de slalom, dus ik was helemaal tevreden.

Toen nog een keer een stabilisatorstang van een E30 dr onder geknoopt aan de voorkant.
Deze heeft een kortere arm, dus voor dezelfde dikte een heel stuk stijver dan de originele.
Wat sowieoso niet zo moeilijk is aangezien een 1602 er origineel geen heeft.
In deze staat heeft ie toen zn 1e 4 rondjes nurburgring gemaakt wat, afgezien van een paar gesloopte originele remmen, prima ging.

Kort hierna de voorremmen vervangen door een stel geventileerde e21 323i schijven en volvo 240 turbo remklauwen.
Afbeelding
Afbeelding
Dit remde toch iets beter en bleef het, in tegenstelling tot die originele dingen, wel doen na 3 keer hard remmen.

Daarna heb ik dr volgens mij niet zoveel meer aan gedaan in 2007, afgezien van de gasinbouw, dit heb ik samen met een vriend van me gedaan (die het al eerder had gedaan) en ik heb alles maar nieuw gekocht, afgezien van de tank (dat was een gevalletje lenen, keuren, wisselen).
Die 600 euro heeft zichzelf binnen 6000km terug verdiend, dus dat was de moeite wel.

Ergens begin februari leek het me wel een creatief idee om eens te kijken of het inlaatspruitstuk van een 318i wat vermogen op kon leveren en aangezien er toch gas in lag was dit vrij simpel te maken.
Met dit als resultaat (de accu zat een beetje in de weg van de keienvanger):
Afbeelding
Wat dan een beetje jammer was was het feit dat het inlaatspruitstuk niet zo geweldig aansloot op de inlaatkanalen (die van een 318i zijn 1,5x zo groot als die van een 1600) en er wat valse lucht werd getrokken waar het ding nogal creatief stationair liep.
Ondanks dat liep het ding wel duidelijk harder en vond ik het experiment geslaagd.

Met deze constructie halverwege februari weer een paar rondjes over de ring gereden (met dit rondje als een resultaat)
Wel scheurde er in het laatste rondje de baksteun af, ongeveer 1km later gevolgd door de hardyschijf (welke idioot laat een bak van 25kg dan ook rusten op 1 miezerig rubbertje)
Opzich is dat niet zo'n ramp, zolang je maar boven de 30-40km/u kan blijven merk je dr weinig van.
Op de terugweg stond er dus een flinke file met daarin een zwarte drilboor.

Daarna weer een hele tijd niks gedaan, afgezien van de aanschaf van een 318i blok voor 75 euro.
Dit heb ik er ergens halverwege 2008 in geduwd(gevalletje dr in lepelen bij een vriend, auto starten en naar huis rijden, ik bel de anwb wel als ie het niet blijkt te halen)
Blok deed het opvallend goed, zelfs het olieverbruik was eigenlijk nihil.
Ergens rond deze tijd ook maar 4 nieuwe banden besteld toen het ding op een natte rotonde begon te ondersturen terwijl ik normaal deed.
Maar gekozen voor T1R'en, ze waren goedkoop (195/50/15) en ik wist ongeveer wat ik dr van kon verwachten.

Als voorbereiding op, wederom, het treffen in lelystad maar besloten om er voor een paar andere schokdempers in te duwen van een E30, die zijn een stukje korter, dan lagen iig mn voorveren niet meer los (voor 30 euro per stuk verwachte ik er niet al teveel van qua werking)
Tevens wat sleuven gemaakt in de gaten voor de veerpootlagers om nog iets van negatief camber te bereiken aan de voorkant (0,5 graden misschien, maar goed, het maakte wel een duidelijk verschil)
En besloten om er achter schijven op te fabrieken omdat het stelmechanisme van de trommels toch muurvast zat.
Dit werd een combinatie van E21/E30 achterschijven, golf 2 achterremklauwen, 2 centreerringetjes, 2 zelfgeknutselde adapterplaatjes en een paar remslangen van een fiesta.
Afbeelding
De klauw moet er wel even af voor het ontluchten/verversen van de vloeistof, maar voor de 1x per jaar dat dat moet is dat ook niet zo'n ramp.
En het remt icm die T1R bandjes best leuk eigenlijk, al zullen niet alle passagiers het daarmee eens zijn :mrgreen:
Mezelf op lelystad weer prima vermaakt, wel bijna het ding in de aarden wal geparkeerd toen ik met een achterwiel op het gras kwam, maar dat ging goed:

Toen weer een tijdje niks bijzonders dr aan gedaan totdat ik eindelijk mn rommel bij elkaar had voor de inbouw van een 5-bak (4600 toeren bij 120km/h begint vanzelf op je zenuwen te werken)
Aangezien ik een 5-bak met telleraandrijving wat te duur vond en ik toch nog een E30 5-bak had liggen besloten om maar iets te maken met een elektronische telleraandrijving.
Op de eoa manier via wat omwegen besloten dat de teller van een 1e type GSXR600 dr wel in zouden passen (printplaat een beetje verzagen, wat stukjes uit de tellerbak halen en klaar)
En het werkt ook nog, hoezee
Wel wat corrigerende tellerplaatjes gemaakt (de toerenteller gaf 2x teveel aan en de kmteller ongeveer 20%)
Met dit als uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Aangezien ik met mn slimme hoofd mn achterremleiding doormidden had geslepen bij het groter maken van de tunnel (hee, hoe kan dr nu weer raar stinkend water van buitenaf naar binnen komen op dat punt :hmmm: ) en het interieur toch aan de kant lag maar meteen besloten om de middenconsole weer wat te veranderen en eens de bodem te controleren op roest.
Met resultaat (links was het niks anders trouwens)
Afbeelding
Dus maar weer wat lopen bakken, meteen mn E24 achterbank dr in geknutseld (de hoedenplank is overigens later ook nog vervangen) en nog wat dingetjes gemaakt.

Toen weer een tijdje lekker rondgeprutteld tot ik het in mn hoofd haalde dat het wel een goed idee was om een turbo op het apparaat te bouwen.
Dus vrolijk onderdeeltjes gaan verzamelen, in de eerste instantie een Gerrit T2 van een volvo 480, maar toen ik een keer een TD04L van een '04 WRX te koop zag staan voor weinig ben ik die maar gaan halen aangezien ik tot de conclusie was gekomen dat die T2 wel erg klein was.
Dit had ook tot gevolg dat ik op het duitse autosport festival met een intercooler rondreed en zonder turbo.
Heb me daar overigens prima vermaakt, het was lekker rustig en het ding hield het prima vol (in tegenstelling tot de rammelende camerasteun):

Zal morgen 'even' fris en fruitig de rest van het verhaaltje tikken.
Laatst gewijzigd door Harrie D op 23 okt 2014, 20:32, 5 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Re: BMW 1602 hobbybob gasbak met fohn

Bericht door Niels » 01 jun 2010, 00:48

Ik ben benieuwd :D

Xave30

Bericht door Xave30 » 01 jun 2010, 00:58

Niels schreef:Ik ben benieuwd :D
+1 Subscribed

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 jun 2010, 08:32

tot nu toe al een erg leuk verhaal :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 jun 2010, 09:59

Het lijk wel alsof iedere 02 rijder een geweldig verhaal heeft! :thumbup:

leonard

Bericht door leonard » 01 jun 2010, 10:51

leuk verhaal.

Handige Kerel ben jij :thumbup: :thumbup:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 01 jun 2010, 18:30

De rest van het verhaaltje:

Na het DAF op Assen ben ik maar weer verder gegaan, in april nog maar een keer naar de ring geweest, maar daar niet zoveel gereden omdat na een rondje bij het terugrijden naar de parkeerplaats er een scheurtje was ontstaan in een kachelslang (scheelde dat ik er in die tijd altijd water in had zitten, voor het geval dat)
Dus het ding met wat kunst en vliegwerk weer thuis gekregen, zolang je rustig deed bouwde die geen druk op in het koelysteem (vanaf dat punt had ik iets moeten vermoeden) en ging het allemaal goed.

Na dat gezeik maar besloten om een stel blitse blauwe slangen te halen voor de grote radiateurslangen (wat sowieso geen kwaad kon omdat er al een heel knutselwerk van buisjes en slangetjes zat vanwege de ingebouwde E36 radiateur)
Afbeelding
Er ligt ook nog wat slang/fitting spul voor de olietoevoer van de turbo bij, geloof dat daar iets van 125-150 euro op de grond ligt (excl de thermostaat)
En verder nog wat andere slangen nagekeken, slangklemmen vervangen en meer van dat soort onderhoud.

In de tussentijd mezelf (of iig mn rechtervoet) maar eens verwend met een cruise control setje.
Met een gigantisch lelijke grijze schakelaar, maar verder is het echt een geweldig iets en 1 vd betere aankopen.
Inbouwen heeft wel wat te lang geduurd omdat er van alles fout ging en ik de bijgeleverde bevestigingsprut niet wilde gebruiken, maar goed, toen zat het ook perfect en afgezien van een kwijtgeraakt magneetje of wat doet ie het al een hele tijd prima.

Voor het turboproject had ik ondertussen nog wat stukken steigerpijp gehaald en besteld om een uitlaat van te maken.
Toen had ik bijna alles wel bij elkaar verzameld en heb ik de knoop maar doorgehakt en ben er vol goede moed aan begonnen.
Het projectje heeft 2 aparte eigenschappen (afgezien van het feit dat het een zelfgemaakte creatie is op een 35 jaar oud hok)
- Turbo met een gasmengstuk na de turbo, dus de verdamper moest de turbodruk op de achterkant van zn membraan krijgen (is nog simpeler dan het lijkt)
Doe je het met het gasmengstuk voor de turbo dan kun je bij je voorganger aankloppen of je misschien even je koplampen uit zn kofferbak mag halen als je een keer een backfire hebt, dus dat zag ik niet zo zitten.
- Olieretour in de aftapplug van de carterpan, dus onder het olieniveau, ik vond dat het moest werken (communicerende vaten enzo), het meerendeel van 'het internet' vond van niet.
1x raden wie er gelijk had 8)

Dus: voorpijp dr af en de hele uitlaat dr onderuit, uppipe vd turbo op zn plek weten te worstelen, oliebende aangesloten, mn moeder laten kijken of de turbo olie kreeg en dat hadden we vast af.
De turbo dempte het geluid al vrij aardig, ondanks het feit dat er verder geen uitlaat op zat was ie stiller dan de gemiddelde MacCivic.
Dag erop maar aan de uitlaat begonnen, na een dag flink slijpen en lassen op bokjes was ik helemaal tevreden.
Tot ik de auto liet zakken en m naar een parkeerplekje probeerde te rijden...
De middendemper hing ongeveer 1,5cm van de grond af en, wat iets lastiger was, ik kon alleen maar rechtdoor en linksaf sturen omdat de downpipe tegen een stuurstang zat die ik bij het lassen aan de kant had gehangen (en het was niet in me opgekomen om tussendoor eens te kijken of het wel ging)
Dus met een hoop gevloek het ding in een parkeerplaatsje weten te krijgen en besloten dat ik dat de volgende dag wel ging maken.

Dus de volgende dag weer helemaal opnieuw begonnen, een uitlaat weten te braaien van restjes die wel vrij liep en wel wat grondspeling had.
Tevens een kort testritje gemaakt, dr keken nogal wat mensen om omdat de turbo een gigantisch kabaal maakte (geen slangen dr op, dus hij spoelde bij 2000 toeren al op)
De dag erop aan de turboslangen begonnen, dit in de 1e instantie maar van pvc gemaakt omdat dat geen reet kost en makkelijk te bewerken is.
Tevens het luchtfilter nog ergens tussen weten te proppen en toen hadden we zoiets:
Afbeelding
Afbeelding

Wat doe je dan ?
Inderdaad, je gaat een rondje rijden met je 1602 turbo (dat was iig de hoop)
Het bleek opvallend goed te werken, dr zat al iemand te gebaren dat ik rustiger moest doen toen ik een keer in zn 2 en 3 gas gaf.
Een BOV zat dr ook nog niet op, dus hij maakte dat prachtige geluidje wat betekend dat je turbo gesloopt word zodra je je gas los liet.
Toen ik de snelweg opreed ging er alleen iets niet helemaal goed, een plop en zodra de turbo het begon te doen rook je een gigantische gaslucht en begon ie te bokken als een idioot.
Duurde tot de volgende dag voordat ik doorhad wat er precies was gebeurd, een dop op de 2e gasuitgang van de verdamper was er vanaf geschoten en bleef net klemmen tegen de afsluiter.
Dus zolang je rustig reed sloot dat af, gaf je gas en begon de turbo te werken dan blies ie op die plek al zn gas dr uit.
Dus de dop teruggeduwd met een slangklem, in de tussentijd nog een BOV dr op gemaakt (gewoon een standaard plastic dingetje van een Audi/VW) en ik kon weer rijden.

Dolgelukkig een dag of 3 rond gereden met als grootste probleem pvc buizen die voor de intercooler te warm werden en er af ploften als je stil ging staan en een auto die behoorlijk heet werd.

Totdat ik naar een vriend van me in woerden ging om een wat langere testrit te maken en er ergens halverwege aan alle kanten kvs uit sproeide.
Uiteindelijk het ding weer met kunst en vliegwerk thuis gekregen, zolang je rustig deed ging het goed (hee, klinkt bekend ?)
Toen na nog wat geprul tot de conclusie gekomen dat mn koppakking dr toch echt tussenuit lag en dat waarschijnlijk al een jaar of wat (achteraf bekeken)
Dus de kop er af, de pakking vervangen, kop laten vlakken bij v Kronenburg en weer rijden.
En kapot was de pakking zeker:
Afbeelding

Dus, we konden weer lekker vooruit, afgezien van een water en olietemperatuur die een beetje heel erg hard omhoog gingen.
De olie kwam vlot aan de 130 graden als je wat meer toeren ging draaien, de watertemperatuur was binnen de perken te houden door de kachel op standje oven te zetten (in de zomer natuurlijk)
Stuk of 3 radiateurs geprobeerd, uiteindelijk had ik dr 1 te pakken die het wel vrij aardig deed.

Toen kwam het treffen in lelystad weer dichterbij en had ik het plan opgevat om het ding maar een paar pk extra te bezorgen.
Dus een andere (228mm ipv 215mm) koppeling ergens uit de stapel getrokken, deze er in gepropt (dit alles bij een vriend van me op de brug) en een boost controllertje gemaakt voor 8 euro.
Proefritje gemaakt, natuurlijk slipte de koppeling, maar ben er maar mee doorgereden in de hoop dat het vanzelf wat beter zou worden, hij ging zelfs met slippende koppeling al behoorlijk vooruit.
Wat vervelender was: als je volgas overschakelde bleef het pedaal onderin hangen (en de koppeling ontkoppeld) totdat je het gas los liet.

Dus 1 dag voor lelystad weer de koppeling gewisseld, dit keer met een korter (en nieuw) druklager.
Met als resultaat een koppeling die nog erger slipte, dus echt een geweldige indruk maakte het ding niet.
Wel een indruk omdat er in praktisch ieder rondje of tijdens ieder sprintje wel een slang vanaf klapte omdat ik de turbodruk maar hoog had laten staan omdat ie dan iig herrie maakte met afblazen, had ik dr nog een beetje lol aan.
Wel bij het sprinten (150m ofzo :P) nog een 02 met S14 (http://www.m2bmw.com) en een 02 met M50 los weten te rijden, maar dat had meer te maken met het feit dat beiden hun bak gesloopt hadden.

Een paar weken later was er het oldtimerfestival op zandvoort, eigenlijk zou ik met een vriend van me meerijden (geen oliekoeler, slippende koppeling, dat soort dingen), maar die lamlul had een avond van tevoren zn gaskabel doormidden gestampt en had geen zin om het te maken.
Dus toch maar dr heen, daar een kaartje voor de laatste recreatieve sessie weten te bemachtigen en lekker staan kijken.
Als revanche op lelystad was ik dit keer zo goed als de enige 02 die niet constant met zn kap open stond (oke, die van Hein ook niet, dus de zwarte barrels lieten zich van hun beste kant zien)

Ondertussen had ik besloten dat de extra dunne elektrische ventilator eigenlijk wat te zwak was, dus ik besloot mn dikkere (en 3x zo sterke) BX ventilator maar weer terug te bouwen.
Enige nadeeltje was dat ik hiervoor het volledige front aan stukken heb moeten slijpen om ruimte te maken.
Afbeelding

Na een hoop (hele hoop) geslijp, gepruts en gelas heb ik iets weten te maken waarbij de motorkap nog gewoon met de scharnieren open kon en toch alles er in paste.
Afbeelding
Tevens 2 speciekuipen aan stukken gezaagd om de lucht zoveel mogelijk door de radiateur en intercooler heen te sturen en niet er omheen.
Dit werkte opzich goed, maar er was nog ruimte voor wat verbetering.

En toen ik mn oliekoelertroep compleet had ben ik dus maar aan versie 2 begonnen:
Afbeelding

- Oliekoeler gemonteerd met het filterhuis van een S14
- Dynamo naar onderen verplaatst omdat ie in de knoei zat met de radiateurslangen (bij een tii en turbo zit ie daar ook)
Hier heb ik een leuke beugel voor zitten fabrieken aangezien die van een tii nogal prijzig is, toen ik alleen later wat verder zat te zoeken bleek dat die van een e21 318i maar 2 tientjes was, maar toen was mn eigen creatie toch al af.
5 v-snaren verder had ik dr eindelijk 1 die paste en kon ik eindelijk rijden met een olietemperatuur die niet hoger werd dan een goede 100 graden.

Misschien straks nog de rest van het verhaaltje, nu eerst mn handen weer wat tot rust laten komen ;)

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 01 jun 2010, 18:52

Haha heerlijk verhaal. Zit echt te genieten hier. Meer!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 jun 2010, 18:53

echt een leuk verhaal :D en je kan lekker veel zelf knutselen 8)

doet me weer terug denken aan mijn eigen E30 ombouw project :D

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 01 jun 2010, 19:50

Doe je het met het gasmengstuk voor de turbo dan kun je bij je voorganger aankloppen of je misschien even je koplampen uit zn kofferbak mag halen als je een keer een backfire hebt, dus dat zag ik niet zo zitten.
I lol'd :mrgreen:
Meer!

HeinJ

Bericht door HeinJ » 01 jun 2010, 20:34

Harrie ook al hier.. jouw verhalen blijven ook gewoon leuk om weer te lezen! :hosanna:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 01 jun 2010, 22:49

Die van jou zijn niet anders Hein, beunen tot je dr bij neer valt :mrgreen:

We gaan weer verder met het verhaaltje:

Ik was helemaal tevreden met mn oliekoeler en verplaatste dynamo, nu kon ik tenminste harder dan 140 rijden op de snelweg zonder dat mn olie in de fik vloog.
Alleen kwam er toen een nieuw probleempje om de hoek kijken:
Een hoop gebok en gestotter omdat de gasdruk wegviel door de lage buitentemperatuur.
Als je net getankt had of het ding een tijdje in de (schaarse) zon had geparkeerd ging het wel, maar zodra er een liter of 10-15 verdwenen was begon het gezeik.

Natuurlijk was ik weer te beroerd om er ook maar iets aan te doen, dus ik ben er lekker mee doorgereden tot op een prachtige dag in januari.
Ik ging even in Boxtel (~30km) wat hittewerende band halen om mn uppipe enzo in te pakken, die moest er toch af om een flens te richten.
Totdat ik bij Best de snelweg op ging en even door probeerde te trekken, eerst 1-2sec lang een metaalachtig gerinkel en meteen daarna een grote klap en geen vermogen meer.
Instinctief keek ik in mn achteruitkijkspiegel of mn achterligger opeens een drijfstang in zn grille had zitten, maar dat viel tegen (of mee, net wat je wil)
Dus maar op een breed stuk vluchtstrook gestopt, daar bedacht dat dit een gevalletje anwb zou worden.

Maar harrie zou harrie niet zijn als ie het niet eerst zelf zou proberen, dus na een kwartiertje pielen zat het gasmengstuk weer op zn plek met wat onderdelen die elders uit het buizensysteem geleend waren (de verbinding tussen de intercooler en het gasmengstuk om precies te zijn) en kon ie weer gestart worden.
Hij liep niet zo fantastisch, maar dat kwam ongetwijfeld doordat het gasmengstuk geen enkele weerstand had met het aanzuigen van het gas.
Toen vrolijk verder geprutteld naar Boxtel en terug naar huis (in totaal een 45km) en het apparaat maar eens in de tuin geparkeerd en gaan kijken.
Toen toch op het heldere idee gekomen om de compressiemeter als 1e te pakken, die vervolgens vertelde dat de achterste 2 cilinders 0 bar compressie hadden.
Om het zeker te weten het inlaatspruitstuk dr af gehaald en eens aan de inlaten gevoeld, bij de voorste 2 verdween mn hand zo ongeveer in het inlaatkanaal, bij de achterste 2 was het meer of dr een hond aan je hand zat te likken.

Dus de kop dr af, voorbereid op 2 geventileerde zuigers.
Maar, zoals tot nu toe iedere keer, bleek de M10 weer een heel stuk taaier te zijn dan verwacht.
Afbeelding

Ja er zit een geultje in de cilinderkop, maar na bij v Kronenburg even overlegd te hebben heb ik besloten om m maar dicht te laten lassen, weer te laten vlakken en dan proberen we het gewoon nog een keer.
Dus kopje gemaakt, uit de hopen tuimelaars en assen de beste dr uit geplukt, meteen de klepseals vervangen (die van de uitlaatkant waren allemaal verkoold, toch pluimde het ding nauwelijks) en de kleppen een keer ingepolijst op de zittingen.
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik overigens de krukaspoelie eens na zat te meten kwam ik dr achter waarom het ding in puin was gelopen, ik had de poelie afgetekend om mn ontsteking af te kunnen stellen, maar ik was vergeten welk streepje wat betekende.
Dus had het ding bij 0,8 bar turbodruk ongeveer 35 graden voorontsteking.
Het is nog een wonder dat dat zolang goed gegaan is eigenlijk (gas blijft leuk spul :mrgreen: )

Aangezien ik de bak er toch al onderuit getrokken had omdat ik eindelijk eens iets aan de koppeling ging doen heb ik besloten om ook maar meteen het blok dr uit te halen om daar een keer wat pakkingen en keerringen van te vervangen.

Dus het vliegwiel weggebracht, met de instructie om buitenste rand wat dieper te leggen dan normaal (dit hoort 0,4mm te zijn, nu is het 0,55, dan pakt de drukgroep net wat harder)
Afbeelding

Tevens een nieuwe koppelingsplaat met drukgroep gehaald en daar stond een heel mooi stickertje op (oude voorraad, dan krijg je dat)
Afbeelding
Het schijnt wel een veel beter materiaal te zijn dan de huidige materialen, dus dat ik en iedereen om mn auto heen wat eerder dood gaan moeten we dan maar voor lief nemen, als iets goed voor je is is het tenslotte niet lekker en/of werkt het niet goed.

Om te zorgen dat de koppakking wat langer zou blijven zitten, aangezien de vorige een originele was met gerecyclede kopbouten (geen rekbouten, dus het mag en ik had toen haast) heb ik maar een paar nieuwe ARP tapeinden van iemand overgenomen voor bijna niks.
En een koppakking met snijringen gehaald die origineel bij een tii en turbo gebruikt werden.
Ergens rond dit geouwehoer ook maar meteen mn pedalenbak gerepareerd (je kon van buitenaf gas geven zeg maar) wat volgens mij het meest verhoerde @!%$# werkje is wat ik ooit aan die auto heb gedaan.

Dus de hele zooi weer in elkaar geknutseld (blok+bak lagen dr in een kwartiertje in met de geleende takel)
De uitlaat weer een keer voor de helft opnieuw gemaakt omdat de turbo net iets anders stond nadat ik de flens vd uppipe vervangen had en meteen een flexibel stuk toegevoegd zodat ik de rest van de uitlaat een stuk steviger op kon hangen.
Een 02 is niet de meest ruime auto om een 2,5inch uitlaat onderdoor te duwen, dus die raakte nog wel eens de achterbrug of de aandrijfas met bijbehorende irritante geluiden, vandaar dat ik m zo vast mogelijk wilde hangen.

Het eerste proefritje was niet echt geweldig, want de uitlaat dreunde gigantisch hard tegen een steun op het subframe aan als je meer dan 5% gas gaf.
Dus weer een dag aan het knutselen geweest om de uitlaat aan te passen waarna ie m nog steeds licht raakte als je volgas optrok.
Aangezien PU motorsteunen me niet zo'n fantastisch idee leken heb ik besloten om iets na te maken wat ik ooit eens gevonden had.
Afbeelding

Een soort van 3e motorsteun dus, dit werkte precies goed, hij trilt minimaal meer, maar het blok ligt er een heel stuk vaster in, dus ik was helemaal gelukkig.
Mn koppeling slipte niet meer, dus ik voelde nu (zolang het apparaat niet bokte) eindelijk eens hoe het ding kon lopen.
Moet ik dr wel bij zeggen dat ik nog een aangepast vacuumpotje op de ontstekingsverdeler had gezet om de ontsteking wat extra te verlaten onder turbodruk, dus hij had ws minder vermogen dan eerst.

Alles lief leuk en aardig tot de frikandel opeens een minuut dr over deed om oliedruk op te bouwen (hij was dr al niet snel mee, maar het werd iig niet erger)
Dus na een hoop geram op de carterpan omdat ik het vermoeden had dat de overdrukklep van de pomp halverwege vast zat ontkwam ik er toch niet aan om de pan er onderuit te trekken.

Aangezien het dan toch in 1 moeite door ging heb ik maar meteen een poging gewaagd om de 2-delige 318i carterpan dr onder te knutselen.
Die heeft als voordeel dat je het blok niet hoeft op te tillen om de pan te verwijderen, dus als ik er nog een keer wat slingerschotten in wil maken is dat niet zo lastig.
Dit vereiste wel weer wat bak en braadwerk, maar daar ben ik ondertussen wel handig in geworden:
Afbeelding
Achteraf nog wel een keer een pakking dr tussen moeten duwen, vloeibare pakking werkte toch niet zo fantastisch (had geen zin om naar de bmw dealer te gaan)

Dus ik reed weer rond met oliedruk (of iets wat dr op lijkt, dat equus metertje vertrouw ik ook van geen kanten)
De buitentemperatuur was ook weer aan het stijgen dus het inhouden door gasgebrek werd ook steeds minder.

Volgende projectje was, eindelijk, een nieuwe middenconsole met een (scheve) klok/temperatuurmeter uit een E34.
Afbeelding
De linkerschakelaar is voor de LPG installatie, daarnaast voor de elektrische ventilator (ik vertrouw thermoschakelaars niet), de 3e doet (nog) niks en de 4e is om op hoge druk te rijden.

Tijdje daarna ook maar eens op zoek gegaan naar een andere GSXR600 teller omdat ik van de huidige bij een reparatiepoging de dagteller en kmstand finaal had gesloopt (de kmstand kwamen al letters in voor, maar nu deed ie helemaal niks meer)
Toen meteen even de originele tellerplaten helemaal kaal zitten schuren zodat ik mn tellers ook in het donker goed af kon lezen.
En een knopje gemaakt (waar ik overigens heel erg trots op ben, zo geniaal als dat zit) om de dagteller op 0 te zetten, daarvoor had ik altijd een schuifmaat bij waarmee ik in die teller zat te prikken om het knopje te raken.
Ergens rond deze tijd ook maar eens een trekhaak onder het ding gehangen, altijd handig als je af en toe een aanhangertje mee kan sjouwen.

Het volgende project was mn zelfbeun schroefset, vooral omdat de veerpoten dan weer wat verder naar binnen kunnen voor het broodnodige negatieve camber en ik wat stuggere veren kon halen.
Ik had hier, lang geleden, al een keer wat schroefbussen van een autostyle set voor een golf 4 met veren voor gevonden en deze heb ik maar eens aan de veerpoten gelast.
Beetje proberen waar de bus ongeveer moest zitten, vastgelast, veerschotels gemaakt en dr onder geknutseld.
Afbeelding

Tevens de wiellagers voor vervangen en geprobeerde bussen in de ophanging te vervangen (wat van geen kanten lukte, dus daar gaan wel een keer 2-delige PU bussen in)
En toen stond ie op dezelfde hoogte als eerst en was ie nog net zo slap als altijd (van v-maxx verlagingsveren naar v-maxx schroefsetveren, wat een verrassing)

Weer even rondgereden, maar ik wist dat er aan de achterkant ook nog aardig geknutseld moest worden en ik wilde m een ander kleurtje geven.
Dus 2 weken voor een geplande ringtrip maar begonnen met rolleren waarbij het na het aanbrengen ongeveer iedere laag begon te regenen.
Dit liep dus een tikkeltje uit, dus toen maar halsoverkop aan de achteras begonnen, want zolang die niet vervangen was wilde ik de ring ook niet op.
Afbeelding
Die bus hoort dus vast te zitten aan het rubber, aan die kant pleurde dr achteras dr ook zo ongeveer uit zichzelf onderuit.
Afbeelding
Die gaten horen dr niet in te zitten en dat rubber hoort ook wat vaster te zitten.
Afbeelding
De roest in de bovenste veerschotel viel me dan weer heel erg mee (dit is links, rechts was 2,5 jaar eerder al gelast)

Aangezien ik toch bezig was maar meteen de draagarmrubbers vervangen en uiteindelijk stond de auto vrijdagmiddag om een uur of 12 weer op zn wielen, om half 5 was alle afplaktape van de sierstrips verwijderd, om 5 uur de auto een keer gewassen en om half 6 reed ik naar de ring toe.
Daar maar besloten om continu op lage druk te rijden aangezien ik geen zin had dat er een turboslang af zou klappen (ik had geen tijd meer om dat nog te verbeteren)
Weekend verliep verder prima (naja, voor mij dan, vriend van me stuurde zn 924 bij breidscheid achterstevoren de muur in met mij als passagier, in rondje nummer 1)
Afbeelding

En vandaag heb ik mn handremmen maar weer eens gemaakt, doen die het ook weer (hoewel, het valt nog te bezien of ie morgen nog van de rem af komt)
En binnenkort nog even wat banden vervangen (RA zie je wat touwtjes dr uit steken, dus dan is het echt tijd) en de hardyschijf vervangen (mn enige schade van het weekendje ring, maar hij zat dr al een aardige tijd tussen en was toen al niet nieuw meer)

Dus nu is het verhaaltje weer enigszins up to date, ik heb nog wel een hoop dingen weggelaten, maar anders word het een beetje te gek.

Overigens ligt het volgende grotere project al een tijdje onder het afdak:
Afbeelding

Een M20B23 waar ook weer een turbo op moet komen (maar eerst een nieuwe koppakking etc)
Mn oorspronkelijke plan was om dr een volvo 5-cilinder in te proppen, maar deze M20 was gratis en een 6-cilinder klinkt ook leuk ;)
Echt haast heb ik dr ook niet mee, eigenlijk moet die M10 op zn minst in 100 stukken over de snelweg verspreid liggen voor ie met pensioen mag.

Owja, nog 1 dingetje wat het altijd wel goed doet:
Een 02 heeft een voorruit van gehard glas ipv gelaagd glas.
Dit is dus een stuk sterker maar heeft 1 klein nadeeltje, dr komen geen sterretjes in, hij knalt gewoon.
Waardoor je dus met 120km/u dit krijgt nadat er op de A12 een kei oid tegenaan is geknald (het duurde ong 1-2km voor dit binnen een halve seconde gebeurde)
Afbeelding
Afbeelding

Maar met dank aan een stuk plexiglas en ducttape van de praxis kwamen we toch nog droog thuis:

Bij een vriend van meteen een andere ruit dr in geduwd, de volgende dag de pees er doorheen getrokken en kit tussen het rubber gesmeerd en het leek alsof er niks aan de hand was.
Afgezien van het feit dat toen ik voor het eerst sinds die actie 180+ reed er een halve kilo glasbrokken uit alle ventilatieopeningen kwam.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 jun 2010, 23:32

Super topic dit!

AudiS2

Bericht door AudiS2 » 01 jun 2010, 23:34

Herlijk! Ik denk dat je hier meer lol mee kan hebben dan een 10.000+ turbo project. Maar nog geen problemen met verbranden kleppen oid gehad. Hoe regel je je mengsel verhouding? Op de gok :mrgreen:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 02 jun 2010, 00:12

Kleppen vallen wel mee, die zijn sowieso gehard bij die latere M10 koppen, gewoon op tijd de klepspeling controleren (wat een kwartiertje werk is)
Verbrandingstemperatuur van gas is niet eens zo heel veel hoger, geloof dat het iets van 50 graden scheelt op 800+ graden, dus ach ;)
Voordeel is wel dat de olie een heel stuk schoner blijft.

Mengselverhouding, tsjah, dr zit wel een lambdasonde in, maar dat is een smallband dus echt geweldig is het niet.
Dus ik heb de regelschroef ver open gezet, op de lambdasonde blijft ie dan altijd rijk aangeven (en ik heb het vermoeden dat die sensor gewoon niet meer aan kan geven)
Als ie vacuum ziet trekt ie de menschroef een flink stuk dicht zodat je verbruik bij normaal rijden nog een beetje binnen de perken blijft (in dat opzicht is de vacuumgestuurde cruisecontrol wel handig, die kan m de turbo niet in trekken, als je zelf gas geeft is het boven de 100 lastig om dat niet te doen)

Normaal gesproken zit het verbruik rond de 1:7 met kortere ritjes en 1:8,5-1:9 met normaal rijden tijdens lange ritten.
Afgelopen ringweekend heeft ie over een 100km waarvan 1 rondje ring, een keer op en neer van kreuzberg naar adenau en nog wat korte ritjes in de buurt iets van 1:5 gedaan.
Andere tankbeurten waren niet veel anders.
En zo hard rijd ik buiten de ring om niet (verre van zelfs), maar het ding zuipt gewoon als een idioot als je echt volgas gaat stampen (en dit was dus met misschien 130-140pk)

Maar ik heb al een innovate LC1 liggen die ik gekregen heb, alleen nog geen werkende sensor, dus die moet ik maar eens 1 halen en dr in draaien, dan weet ik tenminste hoe rijk ie nu echt loopt.

AudiS2

Bericht door AudiS2 » 02 jun 2010, 00:50

LC1 is mooi idd kan je hem in de gaten houden. Ik heb verder geen verstand van gas icm turbo. Misschien kan het wel meer hebben.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 jun 2010, 08:50

geweldig gaaf topic :banaan: :banaan:

als die gas verbranding temp. niet zoveel hoger ligt. wat is dan het probleem dat je vaak hoort bij mensen die op lpg rijden met verbrande kleppen en gescheurde koppen??

Drake

Bericht door Drake » 02 jun 2010, 09:06

Ha hendige harry is er ook :mrgreen: , blijft brilliant dat ding!

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 02 jun 2010, 17:03

Heerlijk om alles eens vanaf het begin te lezen :D

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 jun 2010, 17:08

Mooi verhaal Harrie! :thumbup:

Een 1602/2002 lijkt mij ook kicken met bijv. een 318is/S14/zescilinder blok... :df:

KoenM

Bericht door KoenM » 02 jun 2010, 18:44

Geweldig topic zeg!
Altijd leuk zo'n project te volgen, al kan ik er zelf niks van :lol:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 02 jun 2010, 18:56

bmw320i schreef:geweldig gaaf topic :banaan: :banaan:

als die gas verbranding temp. niet zoveel hoger ligt. wat is dan het probleem dat je vaak hoort bij mensen die op lpg rijden met verbrande kleppen en gescheurde koppen??
Denk dat het een beetje een combinatie is van 'gehoord van', slecht onderhoud (gasrijders zijn tenslotte in de basis goedkope lullen ;)), veel kilometers en mogelijk een slechte afstelling door de gasboer.
Nou geloof ik ook wel dat er blokken zijn die er gewoon slecht tegen kunnen, maar dat zullen dan sowieso al niet de meest robuuste blokken geweest zijn.
indobesar schreef:Mooi verhaal Harrie! :thumbup:

Een 1602/2002 lijkt mij ook kicken met bijv. een 318is/S14/zescilinder blok... :df:
Een 318is blok is een leuke ombouw, maar veel werk en de winst is niet gigantisch groot qua vermogen.
Een vriend van me heeft er 1 in liggen met een kdfi injectie en daar wil ie een compressor op maken, maar ik heb het vermoeden dat daar niet zoveel van terecht gaat komen.

Een S14 wordt wel vaker gedaan (www.m2bmw.com staan er zat) en is ook een relatief makkelijke ombouw omdat de S14 in de basis een M10 is.
Het is alleen geen goedkope ombouw :mrgreen:

De M20 wordt er ook wel wat vaker ingelepeld, het gewichts en lengteverschil valt redelijk op te vangen doordat de M20 een stuk verder naar achteren kan en sowieso niet zo heel veel zwaarder is dan een M10 (naja, 20-30kg is nogal, maar toch)
Een M50 heb ik dr ook al in zien liggen, maar daar snap ik het nut niet zo van, pak dan meteen een M30, die is net zo zwaar en je hebt wel een liter extra inhoud.

Mijn oorspronkelijke plan was dus eerst een Rover V8, totdat ik bedacht dat ik dan mn rembekrachtiger in de prullenbak kon gooien (en ze klinken lang niet zo mooi als een bmw V8 :P)
Toen was ik wat uit aan het zoeken over een Volvo 5-cilinder, maar toen kreeg ik een gratis m20 aangeboden.
En ik kan gerust zeggen dat ik echt voor het geluid doe, het vermogen is een bijkomstigheid, maar die m10 is ook zat uit te peuteren.

AudiS2

Bericht door AudiS2 » 04 jun 2010, 13:17

Ga dan voor een audi 5 cilinder turbo. Kun je mooi die quattro bak ook gebruiken :mrgreen:

http://cgi.ebay.de/Audi-S2-ABY-Motor-ko ... 255af84da5

Harrie D

Bericht door Harrie D » 04 jun 2010, 14:22

Hehe, kan ook :P
Wat weegt een 10 klepper (hoe smaller de kop, hoe beter) zonder turbo eigenlijk ?
Kan het niet echt vinden.

taaffert

Bericht door taaffert » 04 jun 2010, 23:48

Heerlijk topic dit :)
Leest als een jongensboek

Plaats reactie