Het is dus een BMW 1602 uit 1975, in mei 2007 gekocht toen mn E30 zichzelf had herleid tot 3 cilinder en ik er vervolgens een 0 cilinder van had gemaakt bij de reparatiepoging.
Ben eerst nog bij een andere E30 of wat gaan kijken, maar dat was nog ergere troep dan die 02.
Dus toen had ik in mijn bezit een prachtige sahara (en de 7 tinten die er in de buurt komen) 1602 met een paar maandjes apk voor een kleine 600 euro.
Wel wat kleinigheidjes:
- Slippende koppeling, je kon het ding onmogelijk af laten slaan, stel je een 716 met 3-traps automaat voor en je komt redelijk in de richting.
- Licht olieverbruik, 3 banen blauw zetten door het gas los te laten was niet echt een probleem, bij bumperklevers was het dan wel weer bijzonder handig.
- Voorpijp gerepareerd met een stuk stofzuigerslang, werkte ongeveer 2 dagen perfect, daarna klonk ie sneller dan dat ie was.
- Opgegeten bestuurdersstoel en vastzittend bestuurdersraam.
- Lekke schokdempers, tegen de tijd dat het gestuiter na de 1e hobbel was afgelopen kwam de volgende hobbel dr wel weer aan.
Moet trouwens zeggen dat ik de eerste paar dagen mezelf af zat te vragen waarom ik dat onding in godsnaam gekocht had, maar na de 1e week begonnen de oliedampen en andere oldtimer gerelateerde gassen hun werk te doen en begon ik me enigszins te hechten aan het apparaat.
Dus het gaandeweg het eea vervangen, gelast en op andere wijze verbeterd en m door de apk weten te loodsen.
Een E30 318i radiateur (die ik nog had liggen) en elektrische ventilator van een BX waren ook een welkome toevoeging, afgezien van het feit dat ik een meetfoutje had gemaakt en de radiateurdop een bultje in de motorkap duwde.
Tevens een v-maxx (hiephoi) verlagingssetje gemonteerd en het ding maar even gamma zwart gespoten (op straat trouwens, niet voor herhaling vatbaar, om meerdere redenen

En toen hadden we zoiets:
Waar ik vervolgens mee naar het treffen van de BMW 02 club was geweest op lelystad (6 uur 's morgens aangereden, 110 op de teller, geen hond op de weg en pink floyd aan, dat zal mn beste ritje ooit geweest zijn)
Waar je dan dit soort taferelen kreeg:
Overigens wel met het apparaat nog een 9e tijd neer weten te zetten op de slalom, dus ik was helemaal tevreden.
Toen nog een keer een stabilisatorstang van een E30 dr onder geknoopt aan de voorkant.
Deze heeft een kortere arm, dus voor dezelfde dikte een heel stuk stijver dan de originele.
Wat sowieoso niet zo moeilijk is aangezien een 1602 er origineel geen heeft.
In deze staat heeft ie toen zn 1e 4 rondjes nurburgring gemaakt wat, afgezien van een paar gesloopte originele remmen, prima ging.
Kort hierna de voorremmen vervangen door een stel geventileerde e21 323i schijven en volvo 240 turbo remklauwen.
Dit remde toch iets beter en bleef het, in tegenstelling tot die originele dingen, wel doen na 3 keer hard remmen.
Daarna heb ik dr volgens mij niet zoveel meer aan gedaan in 2007, afgezien van de gasinbouw, dit heb ik samen met een vriend van me gedaan (die het al eerder had gedaan) en ik heb alles maar nieuw gekocht, afgezien van de tank (dat was een gevalletje lenen, keuren, wisselen).
Die 600 euro heeft zichzelf binnen 6000km terug verdiend, dus dat was de moeite wel.
Ergens begin februari leek het me wel een creatief idee om eens te kijken of het inlaatspruitstuk van een 318i wat vermogen op kon leveren en aangezien er toch gas in lag was dit vrij simpel te maken.
Met dit als resultaat (de accu zat een beetje in de weg van de keienvanger):
Wat dan een beetje jammer was was het feit dat het inlaatspruitstuk niet zo geweldig aansloot op de inlaatkanalen (die van een 318i zijn 1,5x zo groot als die van een 1600) en er wat valse lucht werd getrokken waar het ding nogal creatief stationair liep.
Ondanks dat liep het ding wel duidelijk harder en vond ik het experiment geslaagd.
Met deze constructie halverwege februari weer een paar rondjes over de ring gereden (met dit rondje als een resultaat)
Wel scheurde er in het laatste rondje de baksteun af, ongeveer 1km later gevolgd door de hardyschijf (welke idioot laat een bak van 25kg dan ook rusten op 1 miezerig rubbertje)
Opzich is dat niet zo'n ramp, zolang je maar boven de 30-40km/u kan blijven merk je dr weinig van.
Op de terugweg stond er dus een flinke file met daarin een zwarte drilboor.
Daarna weer een hele tijd niks gedaan, afgezien van de aanschaf van een 318i blok voor 75 euro.
Dit heb ik er ergens halverwege 2008 in geduwd(gevalletje dr in lepelen bij een vriend, auto starten en naar huis rijden, ik bel de anwb wel als ie het niet blijkt te halen)
Blok deed het opvallend goed, zelfs het olieverbruik was eigenlijk nihil.
Ergens rond deze tijd ook maar 4 nieuwe banden besteld toen het ding op een natte rotonde begon te ondersturen terwijl ik normaal deed.
Maar gekozen voor T1R'en, ze waren goedkoop (195/50/15) en ik wist ongeveer wat ik dr van kon verwachten.
Als voorbereiding op, wederom, het treffen in lelystad maar besloten om er voor een paar andere schokdempers in te duwen van een E30, die zijn een stukje korter, dan lagen iig mn voorveren niet meer los (voor 30 euro per stuk verwachte ik er niet al teveel van qua werking)
Tevens wat sleuven gemaakt in de gaten voor de veerpootlagers om nog iets van negatief camber te bereiken aan de voorkant (0,5 graden misschien, maar goed, het maakte wel een duidelijk verschil)
En besloten om er achter schijven op te fabrieken omdat het stelmechanisme van de trommels toch muurvast zat.
Dit werd een combinatie van E21/E30 achterschijven, golf 2 achterremklauwen, 2 centreerringetjes, 2 zelfgeknutselde adapterplaatjes en een paar remslangen van een fiesta.
De klauw moet er wel even af voor het ontluchten/verversen van de vloeistof, maar voor de 1x per jaar dat dat moet is dat ook niet zo'n ramp.
En het remt icm die T1R bandjes best leuk eigenlijk, al zullen niet alle passagiers het daarmee eens zijn

Mezelf op lelystad weer prima vermaakt, wel bijna het ding in de aarden wal geparkeerd toen ik met een achterwiel op het gras kwam, maar dat ging goed:
Toen weer een tijdje niks bijzonders dr aan gedaan totdat ik eindelijk mn rommel bij elkaar had voor de inbouw van een 5-bak (4600 toeren bij 120km/h begint vanzelf op je zenuwen te werken)
Aangezien ik een 5-bak met telleraandrijving wat te duur vond en ik toch nog een E30 5-bak had liggen besloten om maar iets te maken met een elektronische telleraandrijving.
Op de eoa manier via wat omwegen besloten dat de teller van een 1e type GSXR600 dr wel in zouden passen (printplaat een beetje verzagen, wat stukjes uit de tellerbak halen en klaar)
En het werkt ook nog, hoezee
Wel wat corrigerende tellerplaatjes gemaakt (de toerenteller gaf 2x teveel aan en de kmteller ongeveer 20%)
Met dit als uiteindelijke resultaat:
Aangezien ik met mn slimme hoofd mn achterremleiding doormidden had geslepen bij het groter maken van de tunnel (hee, hoe kan dr nu weer raar stinkend water van buitenaf naar binnen komen op dat punt

Met resultaat (links was het niks anders trouwens)
Dus maar weer wat lopen bakken, meteen mn E24 achterbank dr in geknutseld (de hoedenplank is overigens later ook nog vervangen) en nog wat dingetjes gemaakt.
Toen weer een tijdje lekker rondgeprutteld tot ik het in mn hoofd haalde dat het wel een goed idee was om een turbo op het apparaat te bouwen.
Dus vrolijk onderdeeltjes gaan verzamelen, in de eerste instantie een Gerrit T2 van een volvo 480, maar toen ik een keer een TD04L van een '04 WRX te koop zag staan voor weinig ben ik die maar gaan halen aangezien ik tot de conclusie was gekomen dat die T2 wel erg klein was.
Dit had ook tot gevolg dat ik op het duitse autosport festival met een intercooler rondreed en zonder turbo.
Heb me daar overigens prima vermaakt, het was lekker rustig en het ding hield het prima vol (in tegenstelling tot de rammelende camerasteun):
Zal morgen 'even' fris en fruitig de rest van het verhaaltje tikken.