Trackday Spa-Francorchamps

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Downforce Dennis

Re: Trackday Spa-Francorchamps

Bericht door Downforce Dennis » 23 jan 2010, 15:40

Klopt,

je slaagt er altijd in de lelijkste pitspoezen rond je auto te vergaren :wink:

Andre

Bericht door Andre » 23 jan 2010, 16:48

Ja fantastisch luco om een rechtbank uitspraak op een openbaar forum te drukken.

Ga je racen gewoon goeie financiele afspraken maken voor je aan een raceweekend deelneemt. Ik heb met de finale race zeer goeie ervaringen met Jan en dennis van downforce dat wou ik toch even kwijt.

Luco

Bericht door Luco » 23 jan 2010, 23:25

Downforce Dennis schreef:Klopt,

je slaagt er altijd in de lelijkste pitspoezen rond je auto te vergaren :wink:

Dat is ook een kunst Dennis, gelukkig regel ik ze niet :roflol: :roflol:

@ Andre, er waren afspraken, Dennis en de rest heb ik ook helemaal geen moeite mee hoor :thumbup:
En een uitspraak is openbaar.
Voor de rest wil ik er gewoon niks meer over kwijt :sealed:

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 24 jan 2010, 13:53

Ik zie dat je met een EVO rijdt? Als je met standaard intercooler rijdt zou ik je aanraden om elke 5 tot 7 rondjes een cooldown lap te doen. Spa is heel hard voor de motor. Hoogteverschillen en veel en lange plankgaspunten. Heb je een boostcontroller? speel op safe, en blijf onder de 1.2 bar piekdruk. (indien stock blok welliswaar).

Spa is 1 vd zachtste circuits voor de remmen en de banden.
Spa rekent altijd met 1 factor resoluut af, en dat is de hoogmoed van de bestuurder.
Let vooral op bij de dubbele linker en blanchimont dat je niet net wat te hard erdoor wil. Als het daar misgaat, gaat het goed mis. Radaillon is vanzelfsprekend een puntje van aandacht, bestudeer deze bocht goed, er zit hoogteverschil in de baan links tov rechts.

have fun! Spa is een superbaan!
De radaillon is een enorm stijle beklimming. voor de gein moet je eens in je binnenspiegel kijken als je midden op de radaillon bent, je ziet niets als een grijze vlakte.
De radaillon is dus altijd indrukwekkend. Grote gevaar (vind ik) op de radaillon is de kleine bump links van de eerste bocht naar rechts. Als je de bocht dus initieel verkeerd aansnijt kom je met de hele wagen, of erger met alleen de linkerkant van je wagen, over die bump. De balans die je in de auto brengt bij het insturen ben je dan volledig kwijt en naar mijn gevoel zit het dan helemaal niet meer goed. An sich geen ramp, maar om dan je volgende apex te halen wordt een moeilijke klus
Bedankt voor de tips :thumbup:

Bij MLR trackdays zijn er altijd professionele instructeurs en (banden)service aanwezig dus het zal wel goedkomen :D

jos_br

Bericht door jos_br » 24 jan 2010, 18:03

Richardt. schreef:Hoe zit dat eigenlijk met Eau Rouge in een normale of licht aangepaste straatauto?

Net zo indrukwekkend als dat de coureurs in echte race/formule wagens zeggen of is het meer een stijle heuvel waar je met pijn en moeite boven komt? :D
Ik vind de baan echt mooi en de Eau Rouge al helemaal. Ben dus geen echte vent, durfde er niet volgas doorheen. Naar de bocht toe kan ik 215km/u halen, ben toch van het gas gegaan en er met 180km/u weer naar boven gegaan, auto trekt het dan wel (507nm) Dan wèl het gas erop....... :|

Jos.

Andry

Bericht door Andry » 31 mei 2010, 21:28

Vandaag werd de trackday dus gereden. Bij aankomst was de baan zeiknat en regende het flink: leuk voor de eerste keer op een voor mij nieuw circuit, met nieuwe mij onbekende banden en ander onderstel. Na het inschrijven en de briefing was er de mogelijkheid om 2 ronden achter de pacecar te rijden om de baan ff te verkennen wat me niet geheel onbelangrijk leek. Daarna ging de baan open en vervolgens heb ik 4 ronden gereden en gegleden voor de motor kapot ging :( Vlak voor Stavelot ging de motor zwaarder draaien en toerde ie niet meer goed maar gelukkig de pits nog bereikt. Daar aagekomen was er weinig meer aan de hand, motor toerde weer goed en gaf geen klap verkeerd en de temperaturen bleven gewoon goed. Toen heb ik besloten om terug te rijden naar het hotel 5km verderop: erg ver kwam ik niet of er kam eer ratel naar boven en de motor liep gelijk vast :(

Zo ging ie dus op transport:

Afbeelding

Maar goed, hij wordt nu naar NL gebracht waar er naar de motor wordt gekeken en/of er nog wat te gebruiken valt. In september gaat MLR als het goed is nog een keer naar Spa en dan ga ik het maar weer proberen :D Enorm gave baan en er werd door de Engelsen serieus hard gereden :shock: met een arsenaal hele dikke auto's waaronder enkele M3 CSL's (super geluid), GT3 RS' sen en GTR's. Achter zo'n GTR reed ik de eerst ronden en het viel me op dat dat ding enorm strak over de baan ging ondanks dat het nat en glad was, zou dat nog wel leuk rijden zijn? De Evo had toch continu last van een uitbrekende achterkant :)

Better luck next time.

ErikS

Bericht door ErikS » 31 mei 2010, 21:38

Klinkt als mijn BMW verhaal...

Alleen was ik op Malmedy, naast Spa.... :|

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 31 mei 2010, 22:06

Zo Andry, das mooi klote.........ik hoop dat het voor je mee valt.

Grtz, Hanz06

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2010, 23:09

oil-starvation? en vastlopen/heetlopen?

klote...hoop dat het meevalt maar klinkt :hmmm:

Andry

Bericht door Andry » 01 jun 2010, 22:16

It's all part of the game zeg ik maar. Ik denk dat het met een smeerprobleem is begonnen en er vervolgens een lager(s) uit zijn gelopen. De motor zit gewoon vast, als de auto in een versnelling staat krijg je m geen centimeter voor of achteruit geduwt :lol: Ik hou ook al rekening met een dure grap...

Nu laten maken/opbouwen met het oog op dagelijks en trackday gebruik, dus het wordt geen 500+ pk monster :wink:

jos_br

Bericht door jos_br » 02 jun 2010, 07:59

Das balen.......

Jos.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 02 jun 2010, 09:32

Das flink zuur, hopen dat het allemaal mee gaat vallen. Maar zo te horen :'( ..........

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jun 2010, 11:03

Andry schreef:It's all part of the game zeg ik maar. Ik denk dat het met een smeerprobleem is begonnen en er vervolgens een lager(s) uit zijn gelopen. De motor zit gewoon vast, als de auto in een versnelling staat krijg je m geen centimeter voor of achteruit geduwt :lol: Ik hou ook al rekening met een dure grap...

Nu laten maken/opbouwen met het oog op dagelijks en trackday gebruik, dus het wordt geen 500+ pk monster :wink:
lijkt me inderdaad iets te veel van het goede of je moet wel zoveel gaan aanpassen...
maar euh, dat klinkt goed vast/fout, nu kan je wel zien waar het zit en of wat je dan kan verbeteren, neem aan dat je de juiste olie en oliepeil had (max)
zat/zit er ook dry or wet sump op die auto? of verder "standaard" en getuned en dan circuit op :mrgreen: hoeveel had ie al gelopen dan.

Andry

Bericht door Andry » 03 jun 2010, 23:08

Uitraard de juiste olie en op peil max. gemeten diezelfde ochtend. Nadat ie was vastgelopen voor de grap gekeken hoe de kleur van de olie was, welke gewoon nog normaal was. Dry sump zit er niet onder :) wel zitten er in de carterpan standaard al schotten in om het slingeren van de olie, met als mogelijk gevolg lucht aanzuigen, te verminderen. Auto heeft slechts 48k weg :?

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jun 2010, 23:12

oh, dan ist wel vroeg met die lage km/st en al licht aangepast, dan zou het nog niet "mogen" die dingen zijn normaal gesproken toch aardig sterk dacht ik :hmmm:
zal mij benieuwen wat er dan gebeurt is in dat blok...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jun 2010, 00:55

Je kan even de dop van het oliefilter huis er af halen, of het filter los halen net hoe dat zit bij een EVO. Als er dan metaaldeeltjes in zitten dan is dat wel een aardige indicatie dat het lagerwerk aan puin is.

jeroentje.nl

Bericht door jeroentje.nl » 04 jun 2010, 10:09

He andry dat is mooi klote zeg.

Het was een mooie dag.
smorgens erg glad... maar later ging het prima.

Helaas is onze Impreza ook gesneuvelt.

Mijn RX-7 heeft het deze keer wel overleefd. Vorige keer ook motor kapot.
Nu ging die als de brandweer... wel een flinke trilling erbij gekregen boven de 210km/u
iets in de aandrijflijn.. want het zit niet op het stuur.

Heb wel lekker gespeeld met de CLS's en porsches ha ha

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2010, 10:14

is daar iets aan de hand op Spa zodat de motor en G-krachten e.d. zo op de motor een last drukken qua smering? bv heel lange hoge snelheid doordraaiers? of misschien die hoogte verschillen zodat de olie te lang naar achter of voren hangt?

@iko

Bericht door @iko » 04 jun 2010, 21:41

Ik begrijp dat het nat was. Dus qua G-krachten zal het wel meegevallen zijn.

Andry

Bericht door Andry » 05 jun 2010, 13:27

je kan even de dop van het oliefilter huis er af halen, of het filter los halen net hoe dat zit bij een EVO. Als er dan metaaldeeltjes in zitten dan is dat wel een aardige indicatie dat het lagerwerk aan puin is.
Om eerlijk te zijn heb ik daar geneens meer naar gekeken in de veronderstelling dat het met de motor toch echt over is. Ik heb ook direkt de ANWB gebeld en die hebben m gelijk naar het internationale depot in Spa gebracht, vanwaar de auto afgelopen vrijdag naar Van Hoof is gebracht. Ik wilde zo snel mogelijk weer terug naar het circuit om te gaan kijken :wink:

Toen ik nog reed viel het wel mee met de g krachten, omdat de baan flink nat was.
Helaas is onze Impreza ook gesneuvelt.
Zo'n idee had ik al toen ik m in La Source voorbij hoorde komen, klonk als een drijfstanglager :roll:
Heb wel lekker gespeeld met de CLS's en porsches ha ha
Op een gegeven moment reed er een groep van 3 Porsches en een aantal CSL's welke soms 3 breed op de hairpin afkwamen :clap:

Plaats reactie