Trackday Spa-Francorchamps

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Trackday Spa-Francorchamps

Bericht door Andry » 20 jan 2010, 20:14

Heren,

Ik ga 31 mei met MLR een dag rijden op Spa. Nu heb ik er nooit gereden en er rijzen wat vragen in me op:

-hoe is de belasting van de remmen? Volgens mij zijn er toch een paar punten waar je hard in de ankers moet :hmmm: Is extra luchtkoeling aan te raden of zijn er wat dat betreft normaal gesproken geen problemen mee te verwachten? Ik rij altijd met het Performance Friction .11 remblok, dat geschikt is voor licht track gebruik. Op CPZ houden ze het redelijk vol, maar zijn in dit geval meer track georiënteerde remblokken aan te bevelen?

-is Spa 'hard' voor banden? Ik ga erheen op de Falken Azenis RT 615 en neem een set slicks als extra mee. Op CPZ houden ze het net vol met 20 minuten sessies bij 25+ C. Graag input van een Evo (of vergelijkbare auto) rijder met bandenervaring op Spa, mits die hier aanwezig is.

-is er in de buurt RON98 brandstof verkrijgbaar? Anders moet ik namelijk blikjes octoonbooster gaan halen.

Allemaal vragen mbt het materiaal en ze zijn zeker niet 'pinpoint' te beantwoorden als ik maar aardig in de richting zit is het goed. Niet dat ik bijv. al na 2 ronden al moet gaan inhouden omdat de banden het niet meer trekken of dat de remmen al oververhit zijn...

Ander info/tips zijn ook welkom :wink:

Een beetje voorbereiding kan geen kwaad denk ik zo :)

Luco

Re: Trackday Spa-Francorchamps

Bericht door Luco » 20 jan 2010, 20:24

spa is minder heftig voor remmen en banden dan cpz.
brandstof zal er vast wel zijn in de buurt, op het circuit is een pomp, die is dacht ik 24 uur open met bankpas.

RJay

Bericht door RJay » 20 jan 2010, 22:14

luco hornsveld schreef:spa is minder heftig voor remmen en banden dan cpz.
brandstof zal er vast wel zijn in de buurt, op het circuit is een pomp, die is dacht ik 24 uur open met bankpas.
Serieus? Toen ik er was stonden we met z'n allen in de rij bij de Total voor 98 (total zit zo'n 1.5 km van het circuit)

Luco

Bericht door Luco » 20 jan 2010, 22:24

RJay schreef:
Serieus? Toen ik er was stonden we met z'n allen in de rij bij de Total voor 98 (total zit zo'n 1.5 km van het circuit)
Dat is ook niet tever toch
tijdens dsc weekenden is de pomp iig open, daarom zei ik ook dacht ik 24 uur open :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 20 jan 2010, 22:25

Bij de rotonde net buiten het circuit kan je tanken..............

Grtz,Hanz06 :wink:

RJay

Bericht door RJay » 20 jan 2010, 22:32

luco hornsveld schreef:
RJay schreef:
Dat is ook niet tever toch
tijdens dsc weekenden is de pomp iig open, daarom zei ik ook dacht ik 24 uur open :mrgreen:
Nee, is niet ver, maar is zeker niet OP het circuit.
Weet nog dat we van meerderen hoorden dat de circuitpomp alleen bij evenementen open was?
Enfin, er is in de buurt zat te vinden ivm ardennen en dus benzinezuipende auto's.
Protip, als je in de buurt van stavelot zit, ga niet in stavelot in ene links/rechts naar boven bij het bord paddock, maar rij door richting de eau rouge camping, en daar voorbij, 1 km later, of minder, kom je bij het circuitterrein aan.

Eerste keer gingen wij dus met 6 ton 20% op.......... :bag:

BelgianRally

Bericht door BelgianRally » 21 jan 2010, 20:38

op een circuit is er sinds een jaar of twee ook een Total.. dat volgens mij altijd open is (en inderdaad met bankpas).

BelgianRally

Bericht door BelgianRally » 21 jan 2010, 20:39

ah.. en volgens mij hernoemen ze het beter naar een CSL-trackday.. zouden al 20+ CSLs ingeschreven zijn

@iko

Bericht door @iko » 21 jan 2010, 22:04

De keren dat ik er was was de pomp op het circuit idd gewoon in werking (met pinpas)

JP

Bericht door JP » 21 jan 2010, 22:31

Pinnen bij de pomp in het buitenland?

Tom V

Bericht door Tom V » 21 jan 2010, 23:20

Afgelopen zomer was de pomp op het circuit ook gewoon open. Betaald met creditcard maar wellicht kan pinnen ook met maestro. Verder is Spa gemiddeld gezien inderdaad niet heel heftig op de remmen, er is voldoende tijd voor ze om weer af te koelen.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 22 jan 2010, 17:22

Bedankt voor de reply's, heren :thumbup:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 22 jan 2010, 17:40

Ik zie dat je met een EVO rijdt? Als je met standaard intercooler rijdt zou ik je aanraden om elke 5 tot 7 rondjes een cooldown lap te doen. Spa is heel hard voor de motor. Hoogteverschillen en veel en lange plankgaspunten. Heb je een boostcontroller? speel op safe, en blijf onder de 1.2 bar piekdruk. (indien stock blok welliswaar).

Spa is 1 vd zachtste circuits voor de remmen en de banden.
Spa rekent altijd met 1 factor resoluut af, en dat is de hoogmoed van de bestuurder.
Let vooral op bij de dubbele linker en blanchimont dat je niet net wat te hard erdoor wil. Als het daar misgaat, gaat het goed mis. Radaillon is vanzelfsprekend een puntje van aandacht, bestudeer deze bocht goed, er zit hoogteverschil in de baan links tov rechts.

have fun! Spa is een superbaan!

Edit:
Ohja, ga niet te ver zakken met je bandendruk, voor de busstop haal je normaliter vmax. Bandne worden dan heel erg heet, kans op klappen is dan ook groot.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 jan 2010, 17:48

Hoe zit dat eigenlijk met Eau Rouge in een normale of licht aangepaste straatauto?

Net zo indrukwekkend als dat de coureurs in echte race/formule wagens zeggen of is het meer een stijle heuvel waar je met pijn en moeite boven komt? :D

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 22 jan 2010, 17:58

Richardt. schreef:Hoe zit dat eigenlijk met Eau Rouge in een normale of licht aangepaste straatauto?

Net zo indrukwekkend als dat de coureurs in echte race/formule wagens zeggen of is het meer een stijle heuvel waar je met pijn en moeite boven komt? :D

ff voor de goede orde(en de Belgische kommaneukerij :lol: )
Eau rouge is de naam van het riviertje wat ter hoogte van de radaillon loopt. Het gebied heet dus eau rouge, de bochtencombi zelf heet radaillon.

De radaillon is een enorm stijle beklimming. voor de gein moet je eens in je binnenspiegel kijken als je midden op de radaillon bent, je ziet niets als een grijze vlakte.
De radaillon is dus altijd indrukwekkend. Grote gevaar (vind ik) op de radaillon is de kleine bump links van de eerste bocht naar rechts. Als je de bocht dus initieel verkeerd aansnijt kom je met de hele wagen, of erger met alleen de linkerkant van je wagen, over die bump. De balans die je in de auto brengt bij het insturen ben je dan volledig kwijt en naar mijn gevoel zit het dan helemaal niet meer goed. An sich geen ramp, maar om dan je volgende apex te halen wordt een moeilijke klus. Natuurlijk is het gevaar met een 205 gti kleiner dan met een ZR1, maar toch...
Stijl is de radaillon zoiezo, met de 911 C4 (jaja, de pauper versie) van mijn oom moest ik terug naar zijn 3 :lol: Lag natuurlijk ook aan mij (eerste rondje Spa, driving skills geërft van mijn moeder) maar toch, impressive beklimminkje. Ik dacht ergens 14% gelezen te hebben, maar ben niet zeker?

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2010, 17:59

Richardt. schreef:Hoe zit dat eigenlijk met Eau Rouge in een normale of licht aangepaste straatauto?

Ligt eraan hoe hard je erin duikt :mrgreen:
Het is een mooie bocht, maar ikzelf vind pouhon en blanchimont veel uitdagender

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 jan 2010, 18:05

Duidelijk verhaal Dennis :thumbup:
Het is een mooie bocht, maar ikzelf vind pouhon en blanchimont veel uitdagender
Dat is ook wat Olav Mol de afgelopen GP keer op keer zei :D

Tom V

Bericht door Tom V » 22 jan 2010, 18:10

Downforce Dennis schreef:Ik zie dat je met een EVO rijdt? Als je met standaard intercooler rijdt zou ik je aanraden om elke 5 tot 7 rondjes een cooldown lap te doen. Spa is heel hard voor de motor. Hoogteverschillen en veel en lange plankgaspunten. Heb je een boostcontroller? speel op safe, en blijf onder de 1.2 bar piekdruk. (indien stock blok welliswaar).

Spa is 1 vd zachtste circuits voor de remmen en de banden.
Spa rekent altijd met 1 factor resoluut af, en dat is de hoogmoed van de bestuurder.
Let vooral op bij de dubbele linker en blanchimont dat je niet net wat te hard erdoor wil. Als het daar misgaat, gaat het goed mis. Radaillon is vanzelfsprekend een puntje van aandacht, bestudeer deze bocht goed, er zit hoogteverschil in de baan links tov rechts.
Zijn goede tips. Laat je inderdaad niet verleiden om de boost toch op te draaien want op Spa heb je altijd vermogen tekort. Overigens zijn blanchimont en pouhon inmiddels minder spannend geworden door een mega stuk aan parkeerterrein als uitwijkmogelijkheid en runoff. Wat dat betreft was het vroeger een nog grotere uitdaging.

Is een mooie bocht om op snelheid te pakken. Iedereen pakt 'm volgas, als je de verhalen moet geloven. :lol: In het middendeel valt je auto sowieso helemaal dood, wel apart.

Er is een mooi filmpje van Raikkonen in een F1 auto met de camera richting zijn gezicht. Als hij dan de eau rouge pakt is het net alsof hij opstijgt.

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2010, 18:13

Tom V schreef:
Is een mooie bocht om op snelheid te pakken. Iedereen pakt 'm volgas, als je de verhalen moet geloven. :lol:.
Dan schraap ik je wel van de vangrail, in een gewone auto is die absoluut nooit en te nimmer volgas, ja misschien in een trabbie :roflol:

RJay

Bericht door RJay » 22 jan 2010, 18:39

Rood water..... Even liften of licht de rem aantikken om de balans te verplaatsen was voor mij voldoende, verder moest ik wel plankgas geven anders trok de M20 het niet, lol. (Nu hebben we nooit een gezonde M20 in onze auto gehad ben ik inmiddels achter)
Double gauche (pouhon volgens mij) Is echt mijn favo bocht op dat hele circuit :banaan:

gijsje

Bericht door gijsje » 22 jan 2010, 18:41

Wij zijn er ook met 12 auto's van de skylineclub/jeroentje.nl
Wordt al weer de 3e keer op spa en je kan idd gewoon op het circuit tanken
Ik vind het wel zo een beetje het mooiste circuit om te rijden ondanks dat ik een keer in de muur heb gestaan boven aan eau rouge :oops:

Tom V

Bericht door Tom V » 22 jan 2010, 19:08

luco hornsveld schreef:
Tom V schreef:
Is een mooie bocht om op snelheid te pakken. Iedereen pakt 'm volgas, als je de verhalen moet geloven. :lol:.
Dan schraap ik je wel van de vangrail, in een gewone auto is die absoluut nooit en te nimmer volgas, ja misschien in een trabbie :roflol:
Snap ik, daarom juist. In de kroegverhalen over Spa vertelt er regelmatig weer iemand dat het weer volgas ging...read again. :wink:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 22 jan 2010, 19:16

Tom,

Luco's zicht is niet meer 100%. Rempunten inschatten begint ook al problematisch te worden :P :jenna: :nana:

Tom V

Bericht door Tom V » 22 jan 2010, 19:18

Downforce Dennis schreef:Tom,

Luco's zicht is niet meer 100%. Rempunten inschatten begint ook al problematisch te worden :P :jenna: :nana:
Lol, nog even en we schrapen juist hem dan van de vangrail. :lol:

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2010, 19:40

Downforce Dennis schreef:Tom,

Gelukkig ben ik in andere zaken wel sterk :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

Plaats reactie