Oogcorrectie part deux

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus

Re: Oogcorrectie part deux

Bericht door Maus » 22 dec 2008, 00:14

Hoe staat 't er nu mee Nandor? Nog klachten gehad, of totaal geen problemen gehad?

Ik mag morgen voor 't vooronderzoek verschijnen, ben benieuwd.... :)

Shakes

Bericht door Shakes » 06 mar 2010, 11:33

Zat vanmorgen hier aan te denken.

Denk de beste beslissing die ik ooit heb genomen achteraf. Naast de sportschool :mrgreen:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 06 mar 2010, 11:47

W8 ff....mn bril pakken dan kan ik het topic weer lezen........

Heb er helemaal geen moeite mee een bril....ben al 26 jaar gewend....al denk ik weleens aan lenzen.,..

JP

Bericht door JP » 06 mar 2010, 11:54

Heb jarenlang lenzen gehad, maar door stoffige werkomgeving terug naar de bril, (hate it) maar durf de stap naar laseren niet te nemen..... :bag:

dvh

Bericht door dvh » 02 jun 2010, 21:13

Zolang je het met lenzen kan oplossen zou ik niet over laseren nadenken.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 02 jun 2010, 22:39

Ben nu bijna 2 jaar gebruiker van nachtlenzen en dat is nog steeds naar volle tevredenheid. Resultaat is echt waanzinnig goed. Ik haal zelfs meer resultaat met de lenzen dan met bril, ook boven verwachting van de opticien.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 jun 2010, 22:51

Mark Nauta schreef:Ben nu bijna 2 jaar gebruiker van nachtlenzen en dat is nog steeds naar volle tevredenheid. Resultaat is echt waanzinnig goed. Ik haal zelfs meer resultaat met de lenzen dan met bril, ook boven verwachting van de opticien.
Wat me eraan herinnert dat ik nog steeds eens een afspraak moet maken met Boddeus....

JP

Bericht door JP » 02 jun 2010, 23:00

Nachtlenzen.... :hmmm: hoelang moet je die per nacht in doen? Zou dat ook werken als je 16-18u per dag wakker bent, waarvan 15u geconcentreerd bezig (waaronder rijden)? En vaak maar 5-6u echt slapen, per nacht...?

Race For Fun

Bericht door Race For Fun » 02 jun 2010, 23:11

ben een paar jaar geleden gelazerd, gewoon super, zat 's avonds alweer TV te kijken

allen

Bericht door allen » 02 jun 2010, 23:22

Wouter81 schreef:
Mark Nauta schreef:Ben nu bijna 2 jaar gebruiker van nachtlenzen en dat is nog steeds naar volle tevredenheid. Resultaat is echt waanzinnig goed. Ik haal zelfs meer resultaat met de lenzen dan met bril, ook boven verwachting van de opticien.
Wat me eraan herinnert dat ik nog steeds eens een afspraak moet maken met Boddeus....
Hangt dan ook nog af van de sterkte. Bij mij werd het afgeraden (-4 ongeveer)
Laseren zou leuk zijn, maar durf ik nogsteeds niet.

dvh

Bericht door dvh » 02 jun 2010, 23:28

JP,

Dat hangt van je sterkte af.
Wat een nachtlens doet is je oog in een bepaalde vorm brengen zodat het je strekte corrigeert.
Deze vorm deint langzaam terug waardoor je de volgende nacht je lenzen weer in moet doen om de vorm op peil te houden.

Ik hoor van mensen dat ze soms wel 2 dagen vooruit kunnen voordat ze hun lenzen weer in moeten doen.
Daarintegen hoor ik ook mensen waarbij het 's avonds alweer een stuk minder is dan 's ochtends.

Met andere woorden, er zit geen vaste regel in. Het pakt voor iedereen net even wat anders uit.
Over het algemeen vind ik een nachtlens een leuke toevoeging.

Alleen blijft je met het feit zitten dat je toch 's ochtens je lens uit moet doen, en het 's avonds in.
En met een normale 'overdaglens' Doe je precies hetzelfde, maar dan andersom.

Over het algemeen kun je met lenzen wel een betere beeldvorming creeren dan met een bril, gezien je geen last hebt van optische vertekenen.

JP

Bericht door JP » 03 jun 2010, 06:48

Ah....Ok... :thumbup: probleem met mijn (harde) lenzen waren dat ze wel eens verschoven tijdens het rijden en als bijziende (wat redelijk snel gaat naar de -4) is dat op de snelweg niet echt lekker. Verder door stofige werk met oa. zand en soda, kun je je niet eens door de ogen wrijven....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 jun 2010, 09:05

Ik moet dat gepriegel niet elke dag in mn ogen. Lijkt me helemaal niks, ook al doen zoveel mensen het.. Liever laat ik mijn ogen laseren, maar je moet in ieder geval een jaar lang dezelfde sterkte hebben toch? Mijn laatste meting is 2 maanden geleden (-1,5 zowel links als rechts), dus dat duurt nog wel even.

dvh

Bericht door dvh » 03 jun 2010, 09:22

JP,
Harde lenzen zijn simpelweg ook niet zo prettig.
Het is een mooi middel als je erg hoge cylinders in je lenzen hebt zitten ( dit is overigens ook niet goed te laseren ). Maar heb je dit niet, dan zou ik simpelweg voor een zachte lens kiezen. Geen gedoe meer met stof , water , wind, ect.

Maus335i schreef:Ik moet dat gepriegel niet elke dag in mn ogen. Lijkt me helemaal niks, ook al doen zoveel mensen het.. Liever laat ik mijn ogen laseren, maar je moet in ieder geval een jaar lang dezelfde sterkte hebben toch? Mijn laatste meting is 2 maanden geleden (-1,5 zowel links als rechts), dus dat duurt nog wel even.
Ik mag hopen dat je een jaar lang dezelfde sterkte behoud :D
Weet je wat het is Maus, wat een hoop mensen wellicht niet weten, en wat er ook niet altijd duidelijk bij verteld wordt.

95% van de laseroperaties gaan goed. De andere 5% dus niet. De problemen verschillen van brandende / jeukende ogen, tot aan ernstige complicaties.
Die handtekening die je zet voordat je je ogen cosmetisch laat bijwerken, is voor het feit dat wanneer er iets fout gaat jij zelf verantwoordelijk bent. De verzekeringsmaatschapij zal ook afstand nemen wanneer jij levenslang een aandoening aan je oog overhoud wanneer blijft dat dit voort is gekomen uit een cosmetische ingreep.

Wat je ook in je achterhoofd moet houden is dat wanneer ooglaseren een bewezen preventief middel is , wat je eenmalig , of wellicht later nog een aanpassing daarop, zou laten verrichten. Dan zou dit op de lange termijn natuurlijk veel goedkoper zijn voor de zorgverzekeraars om in hun pakket aan te bieden voor hun klanten.

Maar het punt is, het is niet bewezen, er kleven een hoop nadelen aan. Directe nadelen, en nadelen op langere termijn. Nou zal ik er verder niet teveel op ingaan. Ik bedoel, ik ken ook genoeg mensen die er goed mee zijn geholpen. Ik hoop alleen voor ze dat het ook goed blijft. Nu en in de toekomst.

Een nacorrectie is niet altijd mogelijk. Iets wat als vanzelfsprekend word aangenomen hoeft dus niet vanzelfsprekend te zijn.

Vandaar dat ik zeg, zolang het met lenzen kan, hou het daarbij. Ga geen risico lopen.
Gepriel heb je in het begin, je moet de handigheid even doorkrijgen. Daarna zet je je lenzen in tussen het tandenpoetsen en je gezichtwassen door, Fluitje van een cent.

dvh

Bericht door dvh » 03 jun 2010, 09:38

Als ik nog even door mag gaan met mijn gemopper.
Bekijk deze site eens:

http://www.ooglasertrefpunt.nl/html.php?p=83

Je hoeft niet in complottheorien te geloven om wellicht een idee te krijgen dat deze verhalen wel erg 'correct' geschreven zijn. Wat ook erg toevallig is, dat sommige oogklinieken die hier beschreven worden van de dezelfde eigenaar/eigenaren zijn.. Ik zal er verder niks over zeggen, mensen mogen hun eigen conclusies trekken.

Lees ook eens dit:
http://www.laseroogchirurgie.com/complicaties.htm

Na het ooglasertrafpunt.nl positieve verhalen , moet je dit forum maar eens bekijken:
http://forum.ooglaservergelijking.nl/forum-3.html

En als je dan een site bekijkt van een ooglastercliniek:
http://www.zorgelooszien.nl/lasik_complicaties.htm

Het woord 'zeldzaam ' en 'nauwelijks' vloeit rijkelijk.
De praktijk wijst anders uit.

En nogmaals, is het bij jou goed gegaan ? Super ! ik gun het iedereen uiteraard.Maar je hebt simpelweg geluk gehad dat het 'trukje' een positief effect heeft opgeleverd.

Verder laat ik me er niet meer over uit.
Lees het eens door, trek je conclusie en doe waar je je goed bij voelt, maar wees bewust van de risico's.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2010, 09:44

JP schreef:Ah....Ok... :thumbup: probleem met mijn (harde) lenzen waren dat ze wel eens verschoven tijdens het rijden en als bijziende (wat redelijk snel gaat naar de -4) is dat op de snelweg niet echt lekker. Verder door stofige werk met oa. zand en soda, kun je je niet eens door de ogen wrijven....
Daarom ben ik toen naar nachtlenzen gegaan!! Die heb je gewoon 's nachts in waardoor je overdag niets in je ogen hebt. En je overdag dus ook nergens last van hebt, maar wel het juiste zicht.

Nachtlenzen kunnen tot ongeveer een afwijking van 4 (+ of -) gemaakt worden. En een lichte cilindrische afwijking is ook geen probleem.

Zoals dvh ook al zegt, het is afhankelijk per persoon hoe lang je hem in moet hebben. Maar eigenlijk bij iedereen wordt het juiste resultaat behaald met 5/6 uur dragen (slaap). Het is dan afhankelijk van de sterkte van je hoornvlies hoe lang het bij jou effect zal hebben. Heb je een steviger hoornvlies, dan zal het misschien in de nacht een uurtje langer duren voordat het juiste/optimale effect is bereikt, maar kan je er ook een stuk langer mee zien. Je hoornvlies veert namelijk terug in oorspronkelijke (niet juiste) staat en dus wordt je zicht weer minder. Als je hoornvlies stug is, gaat dit proces langzamer.

Ik heb zelf een niet heel stug hoornvlies en merk dan ook na 1 nacht de lenzen niet in te hebben gehad, dat de avond van de 2e dag mijn zicht iets minder wordt. Maar ik heb een hele hoge zichtstandaard, 150%, dus ik merk dat ook sneller dan iemand anders doet. Steven (mijn broertje) heeft ook nachtlenzen, maar die kan soms 3 nachten zonder en dan ziet ie nog goed. Het is dus heel persoonlijk. Ik doe ze eigenlijk gewoon iedere avond in en dan heb ik gewoon helemaal goed zicht!

JP

Bericht door JP » 03 jun 2010, 09:54

Hartelijk dank voor de info :thumbup:

Wel toevallig; wou zaterdag gaan voor een nieuwe bril, dus nu twijfel ik wel..... :wink:

Nadeel van een bril, imho;

Gevoelig voor werken met zuur (krijg je uitgebeten vlekken)
Vaak een veiligheidsbril OVER de gewone bril --> beschadigingen dus...(veiligheidsbril op sterkte ook duur)
Altijd een 2e bril als zonnebril op sterkte, waardoor je blijft switchen. (zonnebril op in een tunnel, zie ik errug weinig)
...en dan vind ik een bril niet (meer) mooi, de looks dus 8)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2010, 10:02

Zonnebril was ik zo blij mee toen ik lenzen ging dragen. Geen zonnebril op sterkte meer met dom montuur... Ik heb toen een Ray Ban met LA (Light Adaptive) glazen gekocht. WAUW! Daar zul je in een tunnel ook geen problemen van ondervinden JP. Sterker nog, ik draag hem tot in de schemering zelfs nog. De glazen geven een veel rustiger beeld, ook bij normale lichtomstandigheden (lees: geen zon). Ik vind hem top!
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 03 jun 2010, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 03 jun 2010, 10:04

JP schreef:Hartelijk dank voor de info :thumbup:

Wel toevallig; wou zaterdag gaan voor een nieuwe bril, dus nu twijfel ik wel..... :wink:

Vaak een veiligheidsbril OVER de gewone bril --> beschadigingen dus...(veiligheidsbril op sterkte ook duur)
Beetje werkgever heeft een regeling waardoor je een veiligheidsbril op sterkte v/d zaak kunt halen.
Altijd een 2e bril als zonnebril op sterkte, waardoor je blijft switchen. (zonnebril op in een tunnel, zie ik errug weinig)

Lenzen icm een niet op sterkte zonnebril, blijf je toch ook switchen ?

Probeer het gewoon eens :)
Bij de meeste opticiens kun je gewoon gratis en vrijblijvend een proefset proberen. Kun je kijken of het wat voor je is.

@mark

http://www.kijkopogen.nl/nieuws/20/driv ... andigheden
Deze kun je ook gewoon, op sterkte, in je Rayban laten plaatsen mocht het nodig zijn.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2010, 10:07

dvh schreef: @mark

http://www.kijkopogen.nl/nieuws/20/driv ... andigheden
Deze kun je ook gewoon, op sterkte, in je Rayban laten plaatsen mocht het nodig zijn.
Komt ie nu mee :P.

Wist niet dat dat kon. Maar mij zie je geen bril meer dragen. Hou het lekker bij mijn lenzen!!

dvh

Bericht door dvh » 03 jun 2010, 10:09

Moet je ook gewoon lekker blijven doen :)
Draag zelf ook al jaren (dag)lenzen :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 03 jun 2010, 10:33

dvh schreef:Vandaar dat ik zeg, zolang het met lenzen kan, hou het daarbij. Ga geen risico lopen.
Gepriel heb je in het begin, je moet de handigheid even doorkrijgen. Daarna zet je je lenzen in tussen het tandenpoetsen en je gezichtwassen door, Fluitje van een cent.
Misschien eens googlen op neovascularisatie?

Ik heb daglenzen. Heb ze echter nooit in wanneer ik weet dat ik thuis blijf. Donder ze ook weg zodra ik thuis ben of in de avond als ik geen zonnebril meer op hoef. Doe dan een gewone bril op.

JP

Bericht door JP » 03 jun 2010, 11:14

dvh schreef:
JP schreef:Hartelijk dank voor de info :thumbup:

Beetje werkgever heeft een regeling waardoor je een veiligheidsbril op sterkte v/d zaak kunt halen.
Je zegt het zelf al...een beetje werkgever wel ja....niet die wat ik heb.... :nah:

Lenzen icm een niet op sterkte zonnebril, blijf je toch ook switchen ?
Is toch meer gewoon de zonnebril afzetten, toch :wink:

Probeer het gewoon eens :)
Bij de meeste opticiens kun je gewoon gratis en vrijblijvend een proefset proberen. Kun je kijken of het wat voor je is.
Zal zaterdag eens vragen... :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 03 jun 2010, 13:00

allen schreef:
dvh schreef:Vandaar dat ik zeg, zolang het met lenzen kan, hou het daarbij. Ga geen risico lopen.
Misschien eens googlen op neovascularisatie?

Ik heb daglenzen. Heb ze echter nooit in wanneer ik weet dat ik thuis blijf. Donder ze ook weg zodra ik thuis ben of in de avond als ik geen zonnebril meer op hoef. Doe dan een gewone bril op.

Je doelt erop dat neo vascularisatie schadelijk is ?
Klopt.
Maar hellaas heb je ook oogleden, en die schermen continue een deel van je oog af waardoor iedere persoon last heeft van neovascularisatie, oftewel vaatingroei.

Het is alleen dat wanneer je je lenzen niet juist gebruikt, of je gewoon echt een verkeerde lens in je oog propt je kans hebt dat dit door gaat groeien richting je pupil, en je daardoor gezichtsvermindering krijgt.

Nu moet ik eerlijk bekennen, ik meet nu bijna 10 jaar lenzen aan, heb nog nooit iemand gezien waarbij het over zijn pupil gegroeit is. In mijn familie zit een oogarts, ook hij heeft het nog nooit gezien. Wel ernstige gevallen maar nooit zo erg dat door vaatingroei iemand slechtziend/blind is geworden.

Wat wel gebeurd is dat wanneer je meer vaatgroei krijgt onder je hoornvlies als gevolg van zuurstoftekort of oedeem, dat je dan een minder glad hoornvlies oppbouwd waardoor je meer complicaties met lenzen kan krijgen.
Denk aan droge ogen, geirriteerde ogen, minder lange draagtijd , ect.

Erg vervelend, maar niet het is niet perminent en bij lange na niet zo gevaarlijk als het laseren van ogen.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 03 jun 2010, 13:08

Hier ook al twee (of misschien al drie) jaar nachtlenzen. Echt ideaal!

's nachts die dingen in doen en 's ochtends weer uit. Je ziet de hele dag prima en als het moet doe ik ook twee dagen zonder lenzen, in de loop van de derde dag wordt m'n zicht dan toch wel wat minder. Maargoed, dit verschilt ook per persoon.

Nachtlenzen zijn wel redelijk prijzig, maar voor mij is het het dubbel en dwars waard. Gewoon lekker in je ogen wrijven overdag, geen last van stof, tijdens het zwemmen goed kunnen zien en als het moet kun je het gewoon een nachtje overslaan :)

Plaats reactie