e36 m3 3.0 brandstoffilter

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
JurT

e36 m3 3.0 brandstoffilter

Bericht door JurT » 25 apr 2010, 23:21

Het ombouw project ging te duur worden aangezien er nogal veel vervangen moest worden. Dan had ik nog steeds geen originele m3 voor dezelfde prijs. Met Bas overleg gepleegd en een m3 gezien, weer veel met Bas gebeld en overleg gepleegd. Uiteindelijk besloten de m3 over te nemen.

Nu wil ik bij de m3 e36 ook een aantal dingen zelf preventief gaan vervangen. Er zijn een aantal dingen vervangen, een aantal niet.

De bedoeling is om er eerst mee op vakantie te gaan van de zomer. Echter zit er een KW schroefset op, dus dit wordt niet heel erg relaxed :mrgreen:

Ik wil sowieso voor de vakantie het brandstof filter vervangen, plus de leidingen. Zijn er ook stalen benzine leidingen trouwens? De remslangen worden vervangen, waarschijnlijk ook door de stalen remleidingen.

Kan ik voor het brandstof filter het beste naar de dealer gaan of weet iemand een link met goede brandstof filters. Sowieso gaat de auto na de zomer het circuit op, dus het mag best wat kosten.

Ook wil ik nieuwe bakrubbers en motorrubbers. Ik zag laatst teflon steunen, maar deze zijn al erg stug, en in combinatie met de KW schroefset zal het al helemaal stuiteren worden. Ook hier origineel het best?

En nu wil ik de rubbers aan de voorkant gaan vervangen en de achterkant voorlopig nog niet. Nu heb je ook de excentrische rubbers, zitten deze standaard op een m3 3.0? Ik geloof het wel maar weet het niet 100% zeker.
Hier weer, is het beste de rubbers van Bmw of de paarse of zwarte powerflex rubbers? Ik wil graag ook nog camberplates van KW hebben, maar waar kan je deze vinden? Dit is wel iets voor na de zomer vakantie.

Ik ga het sowieso even allemaal met Bas overleggen, maar was ook benieuwd naar jullie mening/ervaringen.

Remmie

Re: e36 m3 3.0 brandstoffilter

Bericht door Remmie » 26 apr 2010, 15:16

Je ombouw project gecancelled? :shock:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 apr 2010, 15:46

Brandstoffilters gebruik ik gewoon originele voor. Luchtfilters ook.

Je hebt wel aftermarket van Bosch etc. RVS omvlochten benzineslangen zijn ook wel te krijgen bij de betere autosportzaak, meestal met DASH of DASH to NPT verbindingen. Dat houd eigenlijk ook al in dat je standaard aansluitingen toch niet meer passen, omdat origineel met slangeklemmen vast zit. Dan raak je dus ook je aansluitingen op het blok aan het veranderen enz waarschijnlijk, plus op je benzinepomp want daar zit het ook gewoon met slangeklemmen vast. Zelf zou ik eerder geneigd zijn om er gewoon nieuw origineel onder te zetten ben je ook klaar.

Motor en baksteunen voor op straat gewoon origineel laten, of misschien polyurethaan oid. Maar ook dat geeft al extra lawaai. Ik rij met aluminium en daar wil je op straat echt niet mee rond rijden, zoveel trillingen en kabaal geeft het. Alleen je gasreactie is wel veel directer, er zit gewoon geen vertraging tussen het moment dat je de toeren op ziet lopen en je daadwerkelijk vermogen op de achterwielen voelt. Een Motorsteun of een baksteun is gewoon een slijtagedeel, als je er nieuwe originele op zet dan kan je wel weer een tijdje toe. Ga je ze harder maken dan zal je ook je subframe voor moeten verstevigen.

Qua rubbers, voor op een E36 M3 gewoon originele houden, die van Powerflex kloppen niet qua casterstand, die zitten tussen gewoon en BMW excentrisch in. Bovendien zijn die van BMW al prima en mega stijf. Achter zou ik origineel nemen, met eventueel toe limiters, maar ook geen powerflex. Dat materiaal is er in de basis gewoon niet geschikt voor het gaat altijd wringen. Ga je racen dan kan je er beter een uniball in steken ipv polyurethaan.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 apr 2010, 17:45

Orgineel Brandstoffilter zit op een kleine €40,-
Maar waarom de brandstofleidingen vervangen, of zijn deze zichtbaar slecht?

JurT

Bericht door JurT » 27 apr 2010, 19:29

Ja het ombouw project is op aanraden en samenspraak met Bas en mij tot stand gekomen. Ik las al dat de orignele rubbers voor een m3 goed genoeg zijn. Powerflex schijnt snel slap te worden, de paarse variant en dat je bij de zwarte variant vaak ook verstevigingen moet maken.

Brandstoffilter gaat dan ook gewoon origineel worden. Bedankt voor de info Bert. Erik de slangen zijn nog redelijk, echter wil ik als ik op vakantie ga er geen gedoe om hebben. Ik ga het sowieso eerst nog even aankijken. Ook nog even uitzoeken hoe ik die leidingen moet vervangen en de pomp en waar het precies allemaal loopt/zit.
Laatst gewijzigd door JurT op 27 apr 2010, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 27 apr 2010, 20:20

Heb nog wel een origineel m3 onderstel voor je liggen als die KW te hard is voor op vakantie :)

JurT

Bericht door JurT » 28 apr 2010, 18:42

Tom, erg verleidelijk maar toch pas ik. Ik moet maar even door de zure appel heen bijten en mijn vriendin ook, haha. Maar ik weet misschien wel iemand die daar wel intresse in zou hebben. Stuur me anders even een pb'tje met je prijs, de staat en misschien wat foto's.

JurT

Bericht door JurT » 03 mei 2010, 23:39

Vandaag bij Bas geweest. Erg leuke auto's gezien daar :love:

Ik had een kleine olie lekkage. Bas heeft het gelijk gemaakt. Het gaat om nr 11:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ine_block/

Het rubberen ringetje bleek keihard te zijn. Dus dat kon niet meer dichten. Uiteraard ook de olie weer aangevuld.

Driftstuur gemonteerd, uitlaat verwisseld (zat een gpower onder, deze was een beetje stuk, dus de andere gpower er onder geschroefd), stukje rubberen benzine leiding verwisseld. Brandstof filter was niet echt noodzakelijk vondt Bas. En een rubber van het krikpunt links achter was verdwenen. Die is er ook weer.

De draagarm rubbers aan de voorkant zijn excentrisch. Dit schenen e30 m3 rubbers te zijn. Hier gaan dus nieuwe rubbers voor komen. Ik had wat speling op de pook stang en de hardyschijf vertoonde een klein scheurtje. Dit wordt allemaal op korte termijn bij Bas vervangen. Voor de rest was de auto in erg goede staat. Geen roest te bekennen.

Ik zal binnenkort eens wat foto's schieten in een nieuw topic dat ik zal aanmaken.

///Martijn

Bericht door ///Martijn » 04 mei 2010, 10:27

JurT schreef:Vandaag bij Bas geweest. Erg leuke auto's gezien daar :love:
heb je mijn groene ook nog gezien? :D
die heeft ook een olielekkage.... :'(

JurT

Bericht door JurT » 04 mei 2010, 23:28

///Martijn schreef:
JurT schreef:Vandaag bij Bas geweest. Erg leuke auto's gezien daar :love:
heb je mijn groene ook nog gezien? :D
die heeft ook een olielekkage.... :'(
Yes, die heb ik nog op de foto gezet. :mrgreen:

De mijne stond naast de jouwe op de brug. Heb nog met Sander even mee gekeken.

Mooie velgen zitten er trouwens op :thumbup:

JurT

Bericht door JurT » 29 mei 2010, 18:48

Nu heb ik gisteren even de standaard airbox eraf gehaald. Ik zag daar nu een aantal rubberen slangen die poreus waren. Sommige hadden al wat plakband om het kraagje zitten anderen zagen nog redelijk goed uit. Nu ben ik al aan het zoeken in de bmw etk maar kan die slang niet vinden.

Hij zit aan de onderkant van de airbox, het is het dunste slangetje en loopt naar een verloop punt toe. Het gaat over in een Y. Ik hoop dat het enigzins duidelijk uitgelegd is.

En hopelijk weet iemand welk slangetje het is. :df:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2010, 01:51

Carterventilatieslang. Die is heel makkelijk te vinden op www.bmwfans.info

Ik zou meteen alle 3 die slangen meepakken, die zijn meestal toch krokant, en het bochtstukje van de kop naar de olieseparator.

JurT

Bericht door JurT » 30 mei 2010, 14:06

Bert, ik heb al gekeken daar maar kan die ene slang niet vinden. Ik zal er waarschijnlijk omheen kijken. Ik ga nog even checken. :oops:

JurT

Bericht door JurT » 31 mei 2010, 14:51

Nu kwam ik dit plaatje van Erik tegen in mijn andere topic. Nummer 13 gaat naar de olie scheider, maar die andere slang gaat naar de airbox toe toch? Ik geloof dat dat de slang is die ik zoek, alleen kan er geen nummer bij vinden.

http://img.photobucket.com/albums/v445/ ... 5/Blok.png

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 31 mei 2010, 18:23

JurT schreef:Tom, erg verleidelijk maar toch pas ik. Ik moet maar even door de zure appel heen bijten en mijn vriendin ook, haha. Maar ik weet misschien wel iemand die daar wel intresse in zou hebben. Stuur me anders even een pb'tje met je prijs, de staat en misschien wat foto's.
Prijs: TEAB, het ligt hier in de weg ;)
Staat: geen idee, heb het paar dagen na aankoop vervangen door AST, ligt sindsdien hier in de garage stof te happen. Dit is overigens al een jaar of 3, zou niet weten of schokdempers daar wel tegen kunnen.

JurT

Bericht door JurT » 31 mei 2010, 22:46

Tom van H. schreef:
JurT schreef:Tom, erg verleidelijk maar toch pas ik. Ik moet maar even door de zure appel heen bijten en mijn vriendin ook, haha. Maar ik weet misschien wel iemand die daar wel intresse in zou hebben. Stuur me anders even een pb'tje met je prijs, de staat en misschien wat foto's.
Prijs: TEAB, het ligt hier in de weg ;)
Staat: geen idee, heb het paar dagen na aankoop vervangen door AST, ligt sindsdien hier in de garage stof te happen. Dit is overigens al een jaar of 3, zou niet weten of schokdempers daar wel tegen kunnen.
Diegene heeft voor zovet ik weet al wat anders gekocht helaas.

Plaats reactie